ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Saknas i Emigranten-skivan  (läst 694 gånger)

2002-10-31, 10:36
läst 694 gånger

Utloggad Crister Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 447
  • Senast inloggad: 2021-12-25, 10:40
    • Visa profil
Den 19 juni 1903 anlände till Leadville Colorado Alfrida Andersson en smålandsjänta på 20 vårar från stora Kronobergs län  
 
Alfrida hade två syskon Emma född cirka 1870 och Frank okänd födelsetid. Alfrida var född 5 eller 6 juli 1883. Men var?
 
Jag har gjort sökningar i Emigranten utan att hitta en enda person som passar in på dessa personer. Hur går jag vidare? Jag har inga ledtrådar till födelseort i Kronobergs län.  
 
Tacksam för all hjälp
 
www.crilin.hem.nu

2003-07-22, 21:05
Svar #1

Roger Johnsson

Jag undrar var man kan få tag i Emigranten
Jag antar att det är en CD-skiva?

2003-07-22, 23:00
Svar #2

Carl Szabad (Carl)

Roger! CDn finns att köpa hos Sveriges Släktforskarförbund, se länk till Bokhandeln från Rötters startsida.

2003-08-18, 20:32
Svar #3

Ulrika Rehnberg

Hej Crister!
Kanske lite sent inlägg, men jag hoppas att det kan hjälpa. Att du inte har hittat dom på Emigranten kan bero på att dom inte tog båten från Sverige. De kan ha rest från Danmark eller Norge. Hade själv ett liknande problem, och det visade sig att mina släktingar rest med båten från Norge. Har tyvärr ingen sida med danska skepp, däremot en norsk sida.
www.digitalarkivet.uib.no
(Längst ner på den sidan på finns en knapp så att sidan visas på engelska.) Om man klickar på Digital Inn kommer man till en sida med olika alternativ, klicka på emigrants och leta vidare.
Även om det inte hjälper dig kanske någon annan kan få nytta av den.  
/Mvh
 Ulrika R

2003-10-16, 14:50
Svar #4

Ann-Cathrin Gustafsson

Roger
Emigranten finns att söka i på en del bibliotek. Man får inte låna hem den utan sitta på biblioteket och forska.
 
Christer
Har själv ett liknande problem, men har nu ev hittat en kandidat. Jag sökte på endast förnamnet och kontrollerade sedan alla träffarna. En del skrev inte in sitt efternamn när dom reste över.
Lycka till
mvh
Ann-Cathrin

2003-10-16, 23:55
Svar #5

Utloggad Bo Oscarson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna