ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigration från Gävle  (läst 1637 gånger)

2003-06-05, 22:15
läst 1637 gånger

Agneta Björk

Hej!
 
Jag håller på att forska om emigration från min socken, Österfärnebo i Gästrikland. Ca 60% av alla emigranter från oss finns inte med på Emigranten. Kunniga sockenbor säger att det beror på att vi hade så nära till Gävle hamn och att många åkte därifrån.  
Min fråga är då varför inte emigrationen från Gävle finns med på Emigranten. Kan det vara så att registret brunnit upp? Är det någon som vet?

2003-06-06, 00:23
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Emigranten eller rättare den största databasen på skivan, Emihamn bygger på Poliskammarlistorna, som i sin tur bygger på lagstiftning, som inte trädde i kraft förrän 1869.
 
Emigrationen över Gävle var tidigare än så, och brukar anses vara avslutad före 1860. Dessa tidigare utvandrare kan du kanske finna i databasen Emipass som också finns på cd-skivan Emigranten, som alltså består av flera olika databaser.
 
För den tidiga emigrationen från Norrland kan nog Elsa Lageviks bok De röda stugornas folk rekommenderas. Den kom ut 1996.

2003-06-06, 09:57
Svar #2

Karin A Björkholm (Karin)

På tal om böcker så gjorde övertecknad ett fynd i lördags i ett antikvariat.Bokens titel 'EMIGRANTER' och den berättar om --
1: Den stora utvandringen - varför?  
2: Drömmar om Amerika.
3: Resan västerut.
4: Landet de kom till.
Lämplig 'hängmattelitteratur' -- dessutom en bok med jättemånga intressanta bilder.

 
Författad av Göran Graninger   * Peter Modie   * Jan Moen   * Sven Tägil.

2003-06-06, 11:38
Svar #3

Agneta Björk

Hej!
Tack för tips om det ena och det andra. Boken ska jag försöka få tag i.
 
Men angående emigrationen från Gävle så återstår ändå frågor. De som jag tänker på som emigrerat från Österfärnebo gjorde det företrädesvis efter 1860, de flesta runt 1880-1890. Men de finns ändå inte med på Emigrante. Någon trodde att de emigrerat från norska hamnar. Vet någon något om det kan vara så. Finns det någon databas att söka i i så fall?
 
Hälsningar Agneta

2003-06-06, 20:00
Svar #4

Rune Edström (Rune)


2003-06-06, 20:36
Svar #5

Lena Wendin

Hej Agneta!
 
Har du kollat passagerarlistorna på www.ellisisland.org?
 
Lena

2003-06-08, 23:14
Svar #6

Agneta Björk

Hej Rune och Lena!
 
Jag har kollat ellisisland.org, men tack för tipset.
 
När jag söker i den norska databasen hittar jag inte någon som emigrerat från Österfärnebo. Kan det vara så att jag inte kan skriva Ö på norskt vis och därför inte hittas i sökmotorn? Även Ä kan kanske ställa till problem?
 
Hälsningar Agneta

2003-06-15, 16:36
Svar #7

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Agneta! Hur har du sökt på CD-Emigranten, på namn eller församling? Det är inte normaliserad stavning på cd:n, så jag märkte att det även finns många emigranter noterade med stavningen Österfernebo. Men det blir ändå bara 159 emigranter.
 
I Clemenssons Emigrantforska steg för steg, sid 45 står en del tips om varför de kan saknas i passagerarlistorna. Direktbåt eller att de inte åkte i emigrantklass, dvs. att de reste utan emigrantkontrakt och i stället på annan biljett.
 
Hälsningar,
Eva

2003-06-15, 17:30
Svar #8

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Österfärnebo har många stavningsalternativ på Emigrant-CD:n. Om man vid sökningen bara skriver ö i församling och x i län får man följande alternativ:
Ö Ferebo (1 emigrant)
Ö Fernebbo (1)
Ö Fernebo (118)
Ö Fernerbo (3)
Ö Feärnebo (1)
Ö Färnebo (20)
Ö Pernebo (2)
Ös Fernebo (1)
Östefernemo (1)
Öster Fernbo (1)
Öster Fernebo (47)
Öster Fernerbo (1)
Öster Färnebo (5)
Öster-Färnebo (1)
Österfernebo (51)
Österfärnebo (102)
Östra Fernebo (9)
Ö:a Fernebo (1)
Ö. Fernebo (2)
Ö.Fernebo (3)
Bengt Johansson

2003-06-15, 18:15
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Några av de Österfärnebo/Österfernebo som jag fick upp hade fått länstillhörighet U också (det är väl i Västmanlands län, där Västerfärnebo ligger). Sökmöjligheterna är alltså många.
 
Hälsningar,
Eva

2003-06-17, 16:05
Svar #10

Agneta Björk

Tack Bengt och Eva för tipsen!
 
Jag hade ingen aning om att det kunde förhålla sig på det viset. Jag trodde församlingarnas namn var normerade. (är troligen ointelligent!)
 
Däremot har jag märkt på Emigranten att folk från andra församlingar, även från en i Göteborg, har hamnat under sökresultatet Österfärnebo. Jag har försökt hitta någon adress där jag kan rapportera funna fel men inte lyckats. Kanske är det för sent att rätta nu när cd:n varit ute ett tag. Hur som helst, cd:n är jättebra och än bättre när man vet hur man ska söka.
 
Hälsningar Agneta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna