ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrantsällskap  (läst 734 gånger)

2004-01-03, 16:30
läst 734 gånger

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Är det någon som vet något om hur vanligt det var med att man åkte i ett större sällskap? Har ni några som just har gjort detta och vart åkte de isåfall?
 
Min första emigrant åkte 1852 och när jag tog fram honom i Emipass visade det sig att det fanns ytterligare 21 stycken med samma källkod. Ingen finns att hitta på ancestry.com nya Immigrantslistor från det året!

2004-01-03, 19:55
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Pia, kanske reste de inte via New York, vad jag kan se är det just dessa listor som föregår Ellis Island 1892-1924 som just nu görs tillgängliga via Ancestry? Om det är de listorna du letat i? Jag ser att det också ingår många andra databaser med passagerarlistor över andra hamnar i samlingen på Ancestry, men hur stora hålen egentligen är har jag ingen förmening om.
 
Kanske Elisabeth eller någon annan med större kunskaper vet mer om detta, alltså hur väl dessa databaser täcker den tidigare perioden av immigration till USA? När jag hoppade på detta erbjudande att till högre kostnad inkludera dessa databaser i mitt abonnemang, så var det en av de frågor jag själv hade, men egentligen inte fann något svar på. Så kanske köpte jag grisen i säcken ...  
 
Vilka familjenamn letade du efter 1852?

2004-01-04, 12:46
Svar #2

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej Janek!
Hoppade också på abonnemanget rätt så snart efter det hade kommit ut och tänkte att jaha, nu kommer jag minsann att få de svar jag har väntat på. Konstaterade rätt snart att den som har skrivit av listorna inte är så bra på att skriva av rätt... eller har kunskap om olika efternamn(man får ju chansa ibland så att säga) Man får räkna med att pröva ett antal olika varianter innan man kanske hittar dem. De listor som finns ute nu på ancestry.com har varit understoppade någonstans i america och det är först nu som de skrivs av. Ellis Island är ett annat register och det skall väl inte bli tillgängligt via den vägen, eller?
 
Min första emigrant hette Jonas Fredriksson Lekander. ca 2000 kom till NY och ca 1000 till Boston. Kan nog vara som du säger att de kanske tog den vägen istället, jag kollar med Elisabeth så tack för tipset. Hittade du några av dina immigranter och isåfall vart hamnade de?

2004-01-05, 11:29
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Hej Pia,
 
Det är värre än så, problemen med förvanskade namn uppstår i flera led. Först är det inte helt säkert att immigranten uppger sitt rätta namn, av olika orsaker, oskyldiga eller allvarliga. Som Elisabeth Thorsell upplyser i en närliggande diskussion behövdes inte pass i tiden mellan 1860 och 1914.
 
Nästa steg är hur den som upprättade listan uppfattade namnet, och vilka förutsättningar att rätt förstå det den personen hade. Tänk också på kraftiga dialekter och allmän språkförbistring.
 
Tredje möjligheten till fel är när denne person skriver ned namnet, hur rätt eller hur tydligt blir det då? Jag har studerat censuslistor där personen helt tydligt är dyslektisk och utelämnar eller kastar om bokstäver, inte bara en gång, men sida upp och sida ned, var och vartannat namn. Kladdig handstil är också vanligt.
 
Slutligen är det personen som upprättar index. Ancestry har i samband med indexeringen av folkräkningarna använt sig av anställda i Indien och Kina, utan att jag vet om detta också gjorts med skeppslistorna. Säkert duktiga, men ganska omöjligt att tänka sig att de kunnat ha kunskaper om namnbruk i alla jordens länder. Det kunde knappast en person uppväxt i USA heller haft, även om de varit exponerade för ett multikulturellt samhälle hela sitt liv. Vid avläsnigen spelar också dålig avfotografering, underexponerade kopior och misshandlade orginalark stor roll.
 
När allt detta är sagt uppträder nog de flesta med någorlunda riktiga namn i listorna, men man får som du säger vara kreativ vid sök. De som tar sig in i USA andra vägar än via de stora hamnarna, eller som avhoppade sjömän, fripassagerare etc är et annat problem.
 
De skeppslistor som Ancestry nu indexerar och scannar har inte varit undanstoppade, men bara tillgängliga på film, antingen via det amerikanska riksarkivets regioncentra - NARA, stora bibliotek, eller Mormonernas Family Centers. Nu blir de för första gången indexerade/sökbara och tillgängliga på internet.
 
Listorna från Ellis Island har sedan länge varit tillgängliga på nätet, men här föredrar jag den alternativa sökmöjligheten på Jewish Gen. Mycket mer flexibel. Att Ancestry skulle inkludera den här perioden så länge den är gratis på annat håll är lite troligt. Störst irritation med listorna från Ellis Island tycker jag är att så många namn är linkade till fel orginalsida, också om det finns vägar runt många av problemen.

2004-01-06, 11:23
Svar #4

Utloggad Maggie Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2021-07-09, 11:16
    • Visa profil
Jan, du skriver ovan  
citat
Störst irritation med listorna från Ellis Island tycker jag är att så många namn är linkade till fel orginalsida, också om det finns vägar runt många av problemen.  
Slut citat
 
Kan du tipsa om hur man kommer runt detta problem som även jag stött på? Har mailat till den adressen som finns på websidan men de svarar ej.

2004-01-06, 11:27
Svar #5

Utloggad Pia Lindgren (fd Gudbrand)

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 487
  • Senast inloggad: 2020-08-03, 18:44
    • Visa profil
Hej Maggie!
 
Det ända är väl att leta framåt och bakåt med utgångsläge var man kommer in i orginalrullarna, eller? Jag har själv försökt komma i kontakt med dem ett par gånger på mailen och de har inte svarat så du är inte ensam.

2004-01-06, 14:59
Svar #6

Jan Ek (Janek)

Hej Maggie, och alla andra frustrerade  
 
Om ni går till sidan hos Jewish Gen som jag linkat i mitt svar finns en knapp Finding Missing Manifests. Denna funktion liksom de andra verktygen på sidan är alla resultat av Stephen Morse och andra forskares mödor, men är direkt länkade tillbaka till Ellis Islands databas.  
Lägger man in det ankomstdatum man fått från söket på personen tas man direkt till rätt filmrulle. Sedan är det bara att bläddra till man hittar rätt båt, och sedan får man läsa sidorna. Radnumret man tidigare fått i söket är ibland rätt, ibland inte.
 
Några saker att komma ihåg:
 
- Det är inte en filmrulle för varje datum, ibland bryts datum och då får man byta rulle nede till vänster. (Roll +1 eller -1)
 
- Ett enda datum på Ellis Island kan ha tiotals fartyg, och några av de största båtarna kan ha tusentals passagerare, då blir det många listor. Följ med på numreringen och observera handstilen när du bläddrar så att du inte missar en båt. Blädderfunktionen Frame låter dig stega 1,2,3 eller fyra sidor i slängen. Eftersom de kortaste skeppslistorna ytterst sällan (aldrig?) är mindre än 2-3 filmsidor brukar jag bläddra med 4 i taget när båtarna är små. Är det stora skepp kan man överskriva sidnumret i rutan lite längre åt höger och hoppa 10-20-30 sidor i slängen. Rutorna allra längst till höger visar hur många sidor (frames) den består av.
 
- Rullarna är ibland fotograferade i bakvänd ordning, sista arket först.
 
- Ankomstdatum och namn för båten står på förstasidan i bunten som tillhör en viss båt, oftast också på en handskriven mellansida som åtskiljer båtarna. Så brukar läkarattest, och i bland också särkilda listor på besättningsmedlemmar finnas med i bunten.  
 
- De stora båtarna brukar lista passagerarna i omgångar, efter vilken klass de reste. Då börjar radnumreringen om, men du är fortsatt på samma båt. Bli inte förvirrad av det. Här ligger ofta felet hos Ellis Islands egen länkning till sida.
 
Detta är inte fullt så svårt som det verkar när man försöker förklara, provar man en stund brukar det lossna. Oavsett är detta en suverän metod, Ellis egen bläddrafunktion är helt hopplös, bara en sida i taget. Satt en gång och bläddrade 350 sidor på det sättet, gissa hur lång tid det tog! Och byta rulle kan du inte göra!
 
Också med denna metod är det några manifest som inte låter sig lokaliseras, eller som är oläsliga, men de flesta kan bli funna. För de som läser engelska utan problem är nog Stephens egna förklaringar av problemen på FAQ-sidan långt överlägsna mina  Där finns också i slutet (under sektion 400) en del tips på rullar som saknas hos Ellis, men som ändå kan läsas på film hos de myndigheter, bibliotek etc som har dem, i USA.
 
Glöm inte heller att kolla knappen Morse's other webpages, där finns mycket matnyttigt! Bland annat en alternativ väg att gå in i rullarna via sök på fartyg, som några gånger är snabbare, men enligt Morse inte alltid fungerar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna