ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: I Chicago - men var ?  (läst 702 gånger)

2001-07-15, 19:26
läst 702 gånger

Utloggad Berit Kulin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2022-07-24, 19:59
    • Visa profil
Hej!
har äntligen efter flera års letande hittat en släkting som utvandrade till Chicago vet sedan tidigare att han utvandrade 1902 har  
hittat honom i emigranten/emihamn
Letade nu på www.ellisislandrecords.com
och hittade honom han heter Fredinand Andersson 43 år och reste med fru Alma och barn med båten Norge från Köpenhamn 1902jag blev jätteglad när jag fann honom men så dök det upp ett nytt problem där det stod vart dom skulle: till mitt hem och så stod det ett namn jag inte kan läsa (Dorrnbay ??  Sorrnbay ? )det skall vara i S. Chichago.  om någon kan hjälpa att läsa vad det står mig skulle jag bli mycket glad och tacksam.
 
Hälsningar Berit

2001-07-15, 19:50
Svar #1

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=aa00aa]Hej Berit!
 
Kul att du fann vad du sökte.
 
Klicka på mitt anbytarnamn,finns kanske någon 'därute' som kan hjälpa till att tyda det.
 
Bästa hälsningar  Karin[/color]

2001-07-15, 21:09
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Hej Berit, det ser ut att vara en gatuadress - ord nr 2 är vad jag kan se Ave, förkortning för Avenue.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-07-15, 22:00
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Tar nog tillbaka gissningen Ave - bokstaven A skrivs ju på annat, ålderdomligare sätt i namnet Andersson.
Hälsar vänligen
Maud

2001-07-16, 07:08
Svar #4

Chris Troy

Jag tror att det står to my home Greenbay Ave.  Det finns en South Green Bay Avenue, Chicago Illinois 60617.  Det ser ut som någon annan har skrivit in detta. Du kan se S Green Bay Avenue på Expedia.com kartorna:
 
http://www.expedia.com/pub/agent.dll?qscr=mmfn
 
Skriv in adressen så får du en karta som visar var gatan ligger i Chicago.
 
Hälsningar
Chris Troy
Australien

2001-07-16, 07:29
Svar #5

Karin Holm Björkholm (Karin)

Chris Troy!
 
Vill du förtydliga Det ser ut som någon annan har skrivit in detta?
 
Karin Björkholm

2001-07-16, 18:24
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21993
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 14:08
    • Visa profil
Hej igen,  
Chris menar - förmodar jag - att det är två olika personer som skrivit dokumentet. Är nog böjd att hålla med honom/henne - passagerarnas namn är skrivna med en mycket prudentlig handstil som strikt håller sig till radmarkeringarna, medan exempelvis de sju nedersta Sweden (notera att S:et i det översta Sweden skiljer sig från de övriga) och destinationsadressen är slarvigare och snett noterade.
Dock har jag svårt att se att det skulle stå Greenbay. Första bokstaven kan visserligen vara G (eller S eller D), men de tre följande bokstäverna läser jag precis som Berit som orr. Skribentens e ser inte ut så - jämför e:et i be i Claims to be U.S. Citizen.
Någon lösning har jag tyvärr inte, men jag har vidarebefordrat frågan till kolleger på Chicago Tribune, som med hjälp av sin lokalkännedom förhoppingsvis kan tyda skriften.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-07-16, 19:40
Svar #7

Utloggad Berit Kulin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 65
  • Senast inloggad: 2022-07-24, 19:59
    • Visa profil
Hejsan !
 
Och tack alla ni som hjälper mig att tyda namnet  
på ev. gatan
Kan det ev. stå kvarter efter namnet på  gatan(i förkortning ) med bokstaven Q i början ?
 
Hälsningar Berit.

2001-07-17, 03:42
Svar #8

Chris Troy

Hi Berit, Karin and Maud, I'm going to write this in English as my Swedish really isn't that good.  What I see when I look at that notation is that To my home is written in one hand writing, and Greene Bay Ave is written in a different handwriting (look at the e's and y's).  I have often seen the 'e' written so that it looks like a sloppy 'r' with a larger than normal top loop.
 
One way to check their address would be to get an old Chicago City Directory.  I believe most Latter Day Saints Family History Centres can order these for you.  I am quite active on the Sweden-L list which has hundreds of Americans on it.  If you like, I can ask them if someone in the Chicago area can look up this address and name in the Chicago Directory for you. The original manifest says that Ferdinand lived in the USA previously from 1884-1896 and that he is returning to his home in 1902.  I'll ask that they check the directories for 1895 and 1904 (it takes a year or so before an entry appears).
 
Cheers, Chris(tina)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna