ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker efter Olof Oskar Jonsson  (läst 293 gånger)

2003-12-31, 13:46
läst 293 gånger

hasse

Har någon upplysningar om Olof Oskar JOnsson född i Sköns i Sundsvall, född 12 maj 1882. Han emigrerade år 1910 till Usa. Vi har inga upplysningar om vart han tog vägen. Är det någon annan som vet. Hans far hette Jonas Luvig Jonsson född 21 jan 1850 i Umeå, hans mor hette Anna Karolina Fahlgren född  
1853 i Skellefteå. De flyttade sedan till Nederkalix. Där bodde Olof Oskar innan han emigrerade. Han var ca 27-28 år när han åkte.

2003-12-31, 21:42
Svar #1

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Hasse,
mitt tips till dig är att gå in på www.ellisislandrecords.org.
Jag gick in lite snabbt och sökte på O Jonsson och fick fram två stycken som kan matcha om han nu ankom 1910.
 
Name: Jonsson, Oscar.
Ethnicity: Swedish, Scandinavian.
Place of recidence: Sweden, Norrherduige
Date of arrival: May 03, 1910.
Age on Arrival: 27y.
Gender: M
Marital Status: S
 
Name: Jonsson, Oscar.
Ethnicity: Swedish, Scandinav.
Place of recidence: Snotroys, Sweden
Date of arrival: June 23, 1910.
Age on Arrival: 28y.
Gender: M
Marital Status: M
 
Om det nu är någon utav dessa du letar efter (eller hittar den rätte) är nästa tips att du tar en noga titt på de inscannade manifest som finns efter du har loggat in (det är gratis) och letar efter namnet på dem an angav att han skulle bo hos. Leta sedan vidare efter de/det namnet på www.ancestry.com och www.familysearch.org eftersom Jonsson är mer svårsökt. Hittar du namnet kan du om du har tur även hitta Olofs namn i samma dokumenten.
 
Fastnar du där får du gärna maila mig så kan jag försöka för dig då jag är medlem.
 
Lycka till!
Med vänliga häsningar
Anna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna