ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Quiding, Anders  (läst 338 gånger)

2003-08-22, 12:33
läst 338 gånger

Ulrika Olsson

Anders Quiding skall ha flyttat till Amerika 1890-08-05. Han var från Skromberga, Ekeby socken i Skåne (Malmöhus län). Han var gruvarbetare.
 
Denne man var far till min mmf systrar:
Ester f. 1888-04-07
Alma f. 1890-07-01
 
Han ska ha erkänt faderskap till flickorna och lovat hjälpa till med försöjningen av dem, men han ville inte gifta sig med deras mor Maria Christiansdotter f.1861-07-14.
Jag får dock inte ihop det riktigt. Den yngsta flickan föddes ju bara en månad innan Anders försvann till Amerika.
 
Marias pappa Christian Persson dog 1890 och hans bouppteckning gjordes den 27 juni samma år. I denna så nämns en A. Kviding (kolhuggare) som Christian var skyldig 25kr för arbete (antagligen husbygge). Jag antar att A. Kviding är identisk med Anders Quiding. Kolhuggare kan väl vara samma sak som gruvarbetare? Fanns det en kolgruva i Ekeby socken?
 
Hur långt efter bouppteckning betalades skulder? Kan Anders ha fått sina 25kr och lagt dem till Amerika-reskassan?
Hur långt räckte 25kr 1890?
 
Jag ahr försökt leta efter Anders i Emigranten och EllisIsland, men inte funnit honom... Jag skulle uppskatta om någon kunde ge mig lite tips på hur jag kan hitta Anders.
 
Tyvärr så har jag tappat bort Anders födelsedata, men han har ju ett ganska ovanligt efternamn, så han kanske går att finna ändå?
 
mvh  
Ulrika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna