ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olsson, Magnus & Per Olof & Berggren Kerstin & Per Erik  (läst 869 gånger)

2003-02-20, 11:51
läst 869 gånger

Utloggad Susanne Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2011-01-31, 15:15
    • Visa profil
Magnus Olsson born in Ovansjö parish 1861 emigrated to northamerica from Högbo 1880. He wrote one letter home but that letter is long gone.. He was supposed to have written that he worked as an artist. Later a message reach Sweden that he had died in 1919. That is all the information I have. No one knows where he lived.
 
Per Olof Olsson born in Ovansjö parish 1863 emigrated to northamerica 1886. Since then no one have heard a word from him.
 
Kerstin Olsdotter born in Ovansjö parish 1847, married to Per Erik Berggren 1869. He was born in Järbo 1845. They emigrated to northamerica with five children 1881. And I have no more information about where they lived either.  
 
I have surched everywhere it feel like but no sign.. Will be very glad for any information about them!

2003-03-06, 19:26
Svar #1

Utloggad Susanne Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2011-01-31, 15:15
    • Visa profil
Kanske bäst att klargöra att jag skrivit ovanstående på engelska då jag vill att även engelstalande skall förstå..(även om min engelska måhända är lite stapplande) men jag som eftersöker är i högsta grad svensk, så skulle någon i Sverige veta var dessa herrar och dam tog vägen så är jag innerligt tacksam för tips. Har sökt överallt känns det som, i alla databaser tror jag men inte ett spår har jag funnit!

2003-03-07, 02:46
Svar #2

Jan Ek

Susanne,
 
Peter Olson (om det var det han kallade sig i Amerika) är ett mycket vanligt namn. Tror inte den blir lätt, och inte Magnus heller.
 
Däremot . . . Om du har namn och födelsedatum på Per Erik och Kerstins barn kan det vara en chans att finna någon av dem i census 1920 och 1930. Förutsatt att de kallade sig Berggren, och det får man väl anta.
 
Förresten, ger inte registret på emigrant-cd:n några tips på vart någon av personerna var på väg i USA, om de hade ett mål?
 
Mvh,
Jan Ek

2003-03-07, 18:13
Svar #3

Utloggad Susanne Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2011-01-31, 15:15
    • Visa profil
Hej!
 
Det enda jag har att gå på är möjligen Chicago som bostadsort. Tyvärr lyckas jag inte återfinna dem där. Jag har inga namn överhuvudtaget på Kerstin och Per Eriks barn och de uppslag jag fått på namnet Berggren tycks inte stämma. Det är lite synd att det brev som en av dem skrev hem till Sverige är borta och det enda som någon kommit ihåg är att en av dem blev en uppskattad målare i USA, han ritade porträtt bla med kolpenna. Jag har därför även sökt bland artist i USA och inte fått något napp. Det mest troliga just nu är att de tagit sig något annat efternamn. Emigrant cdn har jag inte tillgång till och jag är rädd att den inte heller ger något säkert uppslag.
 
MVH/Susanne

2003-03-07, 19:17
Svar #4

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Det verkar inte gå att hitta någon av dem på emigrantskivan.
(Däremot emigrerade Anna Berggren från Ovansjö (X), 52 år gammal, och döttrarna Karin, 20 år, Britta, 17 år, och Christina, 14 år, till Altona 1881-10-07. Dessutom emigrerade Per Gustaf Berggren från Järbo (X), 22 år gammal, till Altona Ill 1888-03-02. Var dessa på något sätt släkt med Per Erik Berggren? Emigrerade även Per Erik till Altona? Detta är ju dock en ren gissning.)
Bengt Johansson

2003-03-07, 19:17
Svar #5

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Susanne, tog en titt på cd:n, ingen fullträff men:
Magnus Olsson, 18 år
Förs. Ockelbo (X)
Från Gbg 19 mars 1880
Dest. New York
reser ensam, Källkod 14:234:7893
Källkoden närmast före har en Erick Haggren,41 år också Ockelbo
Per Olof Olsson, 22 år
Förs. Järbo (X)
Från Gbg. 16 april 1886
Dest. New York
Reser ensam på Källkod: 28:331:4192, koden närmast efter har en Erik Jerner 27 år, Jerbo och han ska till Kinsley Kans.
Ingen bra Berggren trots att det finns några stycken från X-län, kan de ha åkt i omgångar?
Hälsningar Ulla

2003-03-07, 21:51
Svar #6

Utloggad Susanne Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2011-01-31, 15:15
    • Visa profil
Hej!
Tack så otroligt mycket för era uppslag.
Bengt! Tyvärr har jag inte lagt ner någon energi på Per Erik Berggren då det är hans hustru som jag har anor till, men det låter mycket rimligt att Per Gustaf är släkt med min Per Erik. Så stort är ju inte Järbo att det skulle ha funnits fler släkter med det namnet. Ska kontrollera det! Så tack så mycket!!
 
Ulla!
Det kan mycket väl vara mina släktingar du funnit! Jag vet att Magnus skulle ha flyttat från Högbo, men det var antagligen där han befanns sig när han fick sitt flyttbetyg. Han hade en bror bosatt i Ockelbo så han kan mycket väl ha utgått från den orten! Åldern stämmer ju och årtalet! Namnet Erick Haggren har jag inte med bland mina anor men det kan ju ha varit en bekant som jag inte känner till. Brodern som bodde i Ockelbo tros också ha flyttat till USA men då släkten inte minns och då han strulat med sitt namn från Anders Olsson till ev Anders Ström och då dessutom kyrkböckerna i Ockelbo är borta från den tiden så vet jag inte. Men han borde inte ha bytt till Erick Haggren i alla fall.
 
Per Olof stämmer ju också med tid och ålder!
Erik Jerner och min Per Olof var troligen bekanta och reste tillsammans. De hade umgåtts i Järbo i alla fall, så mycket vet jag. Jerner finns ju kvar än här i Järbo liksom min släkt fast vi har en massa efternamn numera!!
 
Det jag vet om mina Berggren är det jag fått från landsarkivet och enligt min farfar som nu tyvärr är avliden. Och de ska ha rest tillsammans, Kerstin, Per Erik och deras fem barn. Säkert är att de tagit ut gemensamt flyttbevis i alla fall. Jag har oxå jätteproblem med dessa Berggren. Jag har återfunnit Kerstin på familysearch, men tyvärr utan vidare information, det som är lite märkligt är att hon där står under sitt flicknamn. Ingen make, inga barn och ingen bosatt ort finns. Endast hennes namn ihop med sina föräldrar. Och när jag sökt på andra ställen så hittar jag henne inte alls.
 
Det där med New York var helt nytt för mig! Kanske de blev kvar där och då har jag sökt i fel ända av landet!! Fast de stora sökmonitorerna tar ju in hela landet men det är absolut värt ett nytt försök!! Har sökt dessa personer sedan 1998 utan minsta napp!
Många tack ska du ha!!!
 
MVH/Susanne Larsson

2003-03-08, 06:54
Svar #7

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej igen Susanne
 
Jag har gjort en ny sökning och kan ha hittat Kerstin Olsdotter och hennes man Per Erik Berggren på Emigrant-CD:n. (Min gissning att familjen möjligen kunde ha rest till Altona tycks vara helt felaktig.)
Dagkarlen P E Berggren från X län utan närmare precisering, 36 år gammal
hustrun Kerstin, 38 år
sonen Per Erik, 11 år
dottern Kerstin K, 9 år
sonen Johan Olof, 8 år
sonen Karl Walfrid, 4 år
sonen Axel Emil, 1 år
drängen Anders Olofsson, 27 år
lämnade Stockholm för Baltimore Md 1881-06-14.
Källkod ST 1881:100.
Hustruns ålder stämmer ju inte med dina uppgifter, men Per Eriks åldersangivelse är riktig.
 
Hälsningar
Bengt
Bengt Johansson

2003-03-08, 08:43
Svar #8

Utloggad Susanne Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 84
  • Senast inloggad: 2011-01-31, 15:15
    • Visa profil
Hej Bengt!
Tack för upplysningarna!
Det verkar lite mystiskt det hela, det stämmer ju så himla bra det du hittat allt utom Kerstins ålder. De uppgifter jag har säger att Kerstin skall vara född 1847-01-27. Frågan är nu om det kan ha blivit fel och hon istället är född 1843 eller om det helt enkelt är en annan familj? Mina uppgifter kommer från landsarkivet, men jag har tidigare fått fel födelseuppgift även om det då var en månad som var fel, därifrån. Jag måste undersöka om jag kan få reda på vad Kerstin och P-E barn hette för att kontrollera detta. Det som låter extra intressant är drängen Anders Olofsson. Åldern stämmer med Kerstins bror Anders som enligt rykten skall ha bytt namn till Ström. Men å andra sidan hette deras far Olof Andersson och då kan han ju lika gärna ha kallat sig just Olofsson istället för Olsson som de andra bröderna. Och enligt ryktena skall ju även Anders ha flyttat till USA.. Så nog är det många bitar som verkar riktiga. Det är ju detta med Kerstins ålder. Jag undrar om man kan se fel på en sjua och en trea? I vilket fall var detta mycket intressanta uppgifter och jag måste tacka så otroligt mycket för dem!!! Hoppas jag kan få återgälda dig någon gång!!
MVH/Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna