ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Niklas Petersson  (läst 604 gånger)

2003-09-04, 17:20
läst 604 gånger

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Morfars fars bror Niklas Petersson föddes 1844-11-14 sannolikt i Granåsen, Grönahög (P). Han har uppgivits som utvandrad till Amerika 1864. Finns det någon, som vet något om honom ?

2003-09-04, 23:26
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Hej Christer,
 
Har du provat att söka i mormonernas indexering av folkräkningen 1880? Den är fritt sökbar för alla, och om du då finner några lovande spår kan du återkomma i frågan här med mer upplysningar.
 
Det är också så att folkräkningen 1870 är under indexering av betaltjänsten Ancestry, antagligen färdig före jul. Då öppnar sig ännu en möjlighet att söka efter Niklas.
 
Om du inte hittar fler spår i din forskning i Sverige förstås, amerikabrev, en släkting som hört om en plats i Amerika eller liknande, då kan det öppnas nya möjligheter där också.
 
Mvh,
Jan

2003-09-05, 00:17
Svar #2

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej Jan och tack för Ditt svar!
Jo, jag har provat på Ancestry.com och på ett antal sidor med passagerarlistor, som redovisar folk, som for över Atlanten utan att lyckas. I regel är dessa upplysningar av senare dato än födelseåret 1844 och utreseåret 1864. Dessa uppgifter i sin tur har jag fått av Landsarkivet. Dessvärre vet jag inget om nu levande släktingar heller på den sidan s a s. Jag har uppenbarligen gått in i väggen här, vilket då i sin tur föranledde min fråga under denna rubrik.  
MVH
Christer

2003-09-05, 10:58
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Vägg och vägg fru Blom!
Ingenting är väl slutgiltigt i släktforskning, nya källor blir tillgängliga och indexerade hela tiden - som t.ex. folkräkningen 1870 som jag nämnde ovan. Eftersom just detta är ett every name index, kommer det säkert att vara till stor hjälp att finna dessa tidiga invandrare.
 
Du svarade inte på om du försökt med folkräkningen 1880?
 
Mvh Jan

2003-09-05, 12:00
Svar #4

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej igen Jan !
Jo, jag har försökt med folkräkningen 1880, men hur jag än provar svaras Search is unavailable due to maitenance. Varför begriper jag inte, för jag tycker mig ha skrivit in erforderliga uppgifter.
Om det skule vara så, att personen ( vilket jag naturligtvis inte vet ) skulle ha rest hem till Sverige igen - finns det något register för detta ?
 
MVH Christer

2003-09-05, 13:17
Svar #5

Tomas Andersson

Search is unavailable due to maintenance betyder att databasen är nere för underhåll. Prova lite senare.

2003-09-08, 00:01
Svar #6

Utloggad Christer Nede

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 954
  • Senast inloggad: 2020-10-24, 16:27
    • Visa profil
Hej Jan !
(Refererande till inläggen ovan )
Tack för att Du hetsade mig att leta vidare - trots väggen !  
På Census fann jag ( efter underhållsarbetet ) en Nicholas Peterson, som då (1880)var rallare i Minnesota och som möjligen också kan var den Nicholas som 1882 i Minnesota gifter sig med en Amalia Sophia Lundberg.
Till yttermera visso fick jag på Ancestry.com fram ett amerikanskt släktträd, där en August Peterson f 1838-10-08 i Ulricehamn dyker upp. Nicklas och Salomon hade en bror med detta namn, som av Landsarkivet uppges vara  född exakt samma dag, mån och år på torpet Granåsen i Grönahögs sn ( i Ulricehamns kommun ). Mer än ett sammanträffande ?? På trädet finns föräldrarnas namn och födelseår med och det stämmer precis på fadern, men vad gäller modern har hon rätt år och förnamn, men fel efternamn. Det redovisas också syskon bl a Nicholas och Salomon ( men men något felaktiga födelseår ). Källan på det amerikanska trädet uppges dock vara uppgifter inom släkten och anteckningar i en familjebibel, så dessa uppgifter kan ju då var något fel. Den första upptckningen av detta träd gjordes redan 1945, men det var reviderat 2001.
Nu gäller det att försöka knyta ihop säcken och se om sambanden går att verifiera. Det går naturligtvis att maila till den, som anges ansvarig för familjeträdet. Finns det eljest några fler goda råd/tips, om hur man kan lyckas ?  
MVH Christer

2003-09-08, 20:25
Svar #7

Jan Ek (Janek)

Hej Christer!
 
Kul att höra att du haft framgång i ditt letande - det är nog för mycket som stämmer för att alla pusselbitarna skulle vara fel - jag tror du är något spännande på spåren!
 
Att kvinnor får fel (flick-)efternamn i eftertiden är inte ovanligt, speciellt i USA har många svårigheter med att orientera sig riktigt i våra patronymikon. Jag har många exempel på det, också där felaktigheterna fäst sig i olika register, i dödsattester etc.
 
Du skall givetvis kontakta ägaren av familjeträdet du fann, det kan ju bli verkligt intressant. När du frågar om tips och generella råd, så är ju Minnesota en tacksam delstat att forska i. (Om det är där du kommer hamna i din forskning?)
 
Förutom väldigt många goda resurser på county-nivå du kan finna här, finns också den ovanliga möjligheten att söka på alla dödsfall i delstaten från 1908-1996 hos Minnesota Historical Society.
 
När det gäller råd, så är min erfarenhet att det lönar sig att vara noga med att systematisera alla uppgifter i tidslinjer, speciellt när det strömmar på uppgifter. Då är det också lättare att se var uppgifter är orimliga eller motstridande, och ger också en idé om var man kan sätta in stötarna för att lokalisera fler källor.
 
Slutar med att påminna om att folkräkningen 1870 är under indexering. Inget datum är satt för när detta arbete blir färdigt, men återkom gärna om några månader. Där är det ju också sannolikt att Niklas finns med.
 
Lycka till vidare,
Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna