ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mina emigrerade Leverinare - var är ni.  (läst 781 gånger)

2003-06-20, 09:22
läst 781 gånger

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Hej !
Har försökt att hitta mina emigranter överallt men ej funnit dem. Jag är nybörjare i emigrantforskning så jag gör väl inte rätt.
Jag har hittat Kristina Matilda Leverin gift Himmelman och hennes make Otto födda resp, 1857-07-27 MalmaR 1858-05-13 Redslared R i Becker township Sherburne Minnesota i folkräkningen 1930 och även deras dödsdatum 1932-07-30 resp. 1945-11-04 i Sherburne. Hade de några barn?
 
Anna Josefina Leverin 1866-02-18 Kedum R, hittade henne i emigrationsboken landsarkivet Göteborg avreste med fartyget Frisko till Hull. Enl. utflyttningsatt. NY enl. hfl. Duluth Minnesota. Jag kunde inte hitta henne i Ellis I. har försökt med olika variationer men förgäves.
 
Johan Petter Leverin 1823-12-26 Levene R
Ida Maria Leverin 1863-12-19 Kedum R
Emma Catharina 1867-09-24 Kedum R
utflyttningsatt. 1883-09-17 avreste till Amerika, kunde inte hitta dem i emigrationslistan.
Kan någon hjälpa mig var ska jag leta tycker mig ha försökt allt. Detta blev en roman.
 
MVH Annette.

2003-06-20, 13:38
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Hej Annette,
 
Många av de svar du letar efter finner du just i Becker twp, Sherburne County. Du har turen att just detta område har en ovanligt bra representation på internet genom Sherburne County Historical Society. Några länkar till ett forum där du kan posta efterlysningar under Sherburne finner du också på Rootsweb's sida, men SCHS är den verkliga guldgruvan.
 
Men först lite mer om Otto William Himmelman och hustru Mathilda. Jag har kontrollerat folkräkningarna 1900-1910-1920. 1930 hade du ju redan funnit dem. Dessa bekräftar alla att Mathilda aldrig fick egna barn. Det är väl också grunden till att Otto fortfarande farmar 1930, 72 år gammal; han hade ingen arving som kunde ta över gården så han kunde pensionera sig. Det blev tydligen ett hårt liv i Amerika för denna familj.
 
Census 1900 innehåller en uppgift om att familjen då hade en adoptivdotter i huset; Julia C. med ett mycket otydligt efternamn. Hon är 13 år,. född i MN av norsk far och svensk mor. Julia är född i maj 1887. Man kan inte vara säker på att detta är en formell juridisk adoption, census är ingen officiell källa på detta område. Hon kan givetvis vara en dotter till en av systrarna Leverin, men borde då stått som niece. Allt är tänkbart, men jag tror att det är någon lokalt föräldralös som familjen Himmelman tagit ansvar för.
 
1910 är Julia försvunnen, mest troligt gift. Istället bor då Robert Fahlberg (Efternamnet är även här mycket otydligt.) en 16 år gammal immigrant från Sverige som kom 1909. Han står som nephew, men det är överstruket, så det är tveksamt om detta är den riktiga familjekopplingen. Kanske du vet svaret.
 
1900 återfinns också John P. Levin 76 som boende hos familjen Himmelman, han är änkling.
 
Så är det de fem goda referenserna till familjen jag finner via SCHS hemsida:
 
I 1914 års Farmers Directory återfinns O.W. Himmelman som ägare till två landstycken i Becker, 80+40 acres. Hustrun kallas här Tilda, men en mer intressant uppgift är att paret bott i Becker i 20 år. Första åren i USA bör de därför uppehållit sig någon annan stans, census anger ju 1888 som invandringsår?
 
Sammanfallande med denna uppgift om farmen är en fin platbook map, egendomskarta, från 1903 där du kan se de två jordstyckena i 22:a och 23:e kvadranterna. Eftersom några vägar, vattendrag och järnvägen är utritad går det att lägga denna karta över en nutida och finna gården idag. Om du skulle vilja besöka området någon gång och fotografera och knacka dörr. Ett spännande projekt som jag själv gjort för en av mina familjer i USA.
 
I det lokala dödsregistret SCHS erbjuder finner du att John Levin avlider i Becker 80 år gammal den 20 dec 1903.
 
Begravningsindex för Becker visar att han jordsätts den 22/12 på Becker Cemetery.
 
Allra mest lovande för fortsatt forskning är att en dödsruna, obituary, finns i kopia och indexerad hos SCHS. Den var publicerad i Sherburne County Times på själva julafton.
 
Denna bör du skaffa dig, kontakta SCHS hur du ska göra. Motsvarande dödsrunor för Himmelmans kan finnas t.ex. i den lokala Becker Herald. Obits och Death Notices är också den bästa källan till att få reda på vad som hände med systrarna Leverin (som kanske alla kallade sig Levin i USA).
 
En titt på kyrkogården i Becker kan kanske också ge fler upplysningar. Vem är t.ex John Levin begravd tillsammans med? Eller Himmelmans? Det är möjligt att andra i släkten återfinns här, eller alldeles i närheten. Jag ser att på rootsweb-sidan finns en epostadress till en frivillig hjälpare som erbjuder sig att ta digitala bilder av gravstenar i Sherburne county. Det bör du pröva.  
 
Lycka till vidare!
 
Mvh,
Jan

2003-06-21, 00:01
Svar #2

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Hej Jan!
Hur ska jag kunna tacka dig för allt detta. Jag måste säga att jag fick ståpäls när jag läste detta att du hittat Johan Petter. Han har varit besvärlig för mig redan i Sverige att följa. Tack för alla länkar du gett mig.
 
Hälsningar Annette

2003-06-21, 16:15
Svar #3

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Hej igen Jan!
Tack vare dina uppgifter fann jag Anna Josefina Leverin på Ellis I. under namnet Anna Levin ank.1902 26 år gammal. Jag chansade på det och jag tror det är rätt kvinna. Destinationsort Minneapolis city kunde tyvärr inte läsa resten. Angående Julia C en annan syster reste till Norge och gifte sig 1879-11-04 med en norrman Peder Nilssen i Alvdal Hedmark Norway. Troligtvis reste även detta par till Amerika. Nu är frågan, kan du hjälpa mig igen med länkar till Minneapolis och även Duluth. Robert Fahlberg kan jag inte placera, den enda tänkbara är ett syskonbarn Robert Söderberg född 1893-10-09 men honom träffade jag som barn i Göteborg.  
Förhoppningsfullt mvh Annette

2003-06-21, 19:08
Svar #4

Jan Ek (Janek)

Annette,
 
Tog en titt på manifestet på Ellis Island, och svårtytt är väl bara förnamnet. Men jag tvivlar på att detta är Anna Josefina f. 1866, hon bör ju vara ca 36 år 1902. Den Anna du fann är också US citizen, ett återbesök alltså, och om jag har någon uppfattning om kråkfötterna är hon på väg till Connecticut.
 
Jag föreslår att du först etablerar utresorna via svenska kyrkoböcker, Emibas och Emihamn innan du lägger ned alltför mycket arbete på Ellis Island. Jag tror dessutom alla personerna på din lista kom till USA före 1892 då Ellis Island-registren börjar. Men återbesök kan givetvis förekomma, frågan är bara under vilka namn. Precisa utvandringsår är också viktiga för hur man eventuellt kan leta efter dem i USA.
 
Julia C. kan givetvis höra samman med Peder Nilsens familj, det är i alla fall en tanke. Men det är säkert inte Nilsen som är hennes efternamn i census. I min egen släkt har jag tre syskon som blev föräldralösa i USA under spanska sjukan, dessa blev omhändertagna av två andra svenska familjer i området, troligen förmedlat genom den lokala kyrkan. Den yngste blev adopterad och fick nytt efternamn, de två äldre systrarna bara inackorderade i sin familj.
 
När det gäller Robert så är väl det enda jag är någorlunda säker på att namnet slutar på -burg (-berg), så visst kunde det vara Söderberg, åldern stämmer ju 1910. Han kan ju också ha återvänt till Sverige. Han står utan yrke i census, så kanske är han bara på besök?
 
Som jag tidigare sagt så tror jag dödsrunorna för de som dog i Becker är din säkraste väg till mer kunskap om vad som hände de övriga, och det du bör ta itu med först. I en runa av den lite längre sorten brukar det räknas upp vad som är familjestatus för övrig släkt, föräldrar, syskon, invandringsår, flyttningar etc. Andra viktiga lokala källor som inte är tillgängliga på internet kan också finnas. Här bör kontakt med SCHS kunna vara till mest hjälp, men också lokala släktforskare kan vara ett alternativ eller komplement i letandet.
 
Du bör givetvis också beställa dig de två dödsattester du tydligen redan funnit numren på för makarna Himmelman, via MNHS websida. Informantens namn för den senast avlidne kan vara väldigt intressant.
 
Jag kan skicka dig censussidorna om du vill, om du kan ta emot filtillägg på epostkontot.
 
Mvh,
Jan

2003-06-21, 22:14
Svar #5

Utloggad Annette Hölen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-07-17, 12:42
    • Visa profil
Hej Jan!
 
Jag hittade Robert Söderberg på Ellis han anlände 1909-06-21 och skulle till Sherburne det var Otto Himmelman som betalade. Du får gärna skicka mig filerna, jag skickar över dem till Teliakontot.Tack för dina tips, jag kan så lite om emigrantforskning.
 
Hälsningar Annette

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna