ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: John Gabrielsson från Willmar Minnesota ,född 24/12 1847,ort ?  (läst 518 gånger)

2003-12-21, 12:41
läst 518 gånger

ulla münter

Söker födelseorten för John Gabrielsson född 24 december 1847, troligen i Sverige. Han är morfar till min mors kusin bosatt i Willmar. I närheten av Willmar ägde John Gabrielsson en farm.
Hans hustru hette Christine Gabrielsson född 7/5 1855.Det jag vet om honom är att han var baptist och en av de äldsta medlemmarna i the Baptist Church i Willmar.Hans dödsdag 24/4 1914 begravd i Willmar.Jag har besökt hans grav 1995.
Mvh Ulla Münter

2003-12-21, 19:42
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Ulla,
 
Vad jag kan se i dödsregistret för Minnesota, som du finner själv om du vill kontrollera här, så är din John Gabrielson sannolikt den som avlider 28/4 1915 i Kandiyohi, med dödsattest nummer 1915-MN-005932.
 
Är du verkligen säker på ditt datum? Willmar, som jag känner ganska väl efter två besök sista året, ligger i Kandiyohi county. Om du inte är väldigt säker på att detta är fel person jag funnit så rekommenderar jag att du beställer en kopia av dödsattesten. Där skall säkert stå om han är född i USA eller Sverige, och oftast också vad föräldrarna hette, mer eller mindre rätt stavat.
 
Någon John Gabrielson som avlider 1914 finner jag inte i registret. Men han kan ju ha dött utanför Minnesota.
 
Sannolikt är också att hustrun Christine är den som med nummer 1928-MN-006536 avlider 14/5 1928, också i Kandiyohi.

2003-12-22, 10:49
Svar #2

ulla münter

Svar till Jan Ek!
Du har rätt, det skall vara dödsår 1915, jag har skrivit det först sedan strukit över och skrivit 1914, varför kommer jag inte ihåg. Datum som jag är 24/4, jag kan ha läst fel från gravstenen.
Var beställer jag kopia av dödsattesten.
MVH Ulla Münter

2003-12-22, 15:27
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Hej Ulla,
 
Om du går till den sidan som jag länkade till, och här kommer den igen, så är det bara att beställa som i vilken annan nätbutik. Betalning med VISA går bra.
 
Du söker upp det rätta certifikatet och klickar på knappen add to order. Jag föreslår att du betäller båda samtidigt. För att finna henne använder du Mrs. Christine som förnamn. Annars måste du gå igenom alla Gabrielson. En dum egenhet med Minnesotaregistret. Du kan avgränsa söket med att välja Kandiyohi county längst ned på sökformuläret.
 
När du valt de attester du vill ha fortsätter du till View order-knappen i vänstra kanten. Så följer du bara instruktionerna på skärmen.
 
Med de upplysningar du nu får skulle jag tro det blir lättare att finna var i Sverige de kommer ifrån, men helt säkert är det ju inte.
 
Här får du också några tilläggsupplysningar från census, några kanske du har, några kanske inte.
 
1900 (ED 77, sid 2B) Kandiyohi twp, Kandiyohi: John Gabrielson 53, f. dec 1946, invandrade 1868. Hustru Christine 45, f. maj 1855, invandrade 1877. Paret gifte sig 1877.
Av de sju barnen hon fött bor sex hemma: Ellen R. f. jan 1879, Esther f. aug 1880, Carl A. f. apr 1882, Mary f. apr 1884, Lydia A. f. okt 1886, Jerome G. f. dec 1891.
 
Lägg märke till att hans födelseår också skiljer sig från din uppgift. Dödsattesten bör kunna avgöra saken, och dessutom fastslå att du har rätt person.
 
1910 (ED 47, sid 4B) Kandiyohi township, Kandiyohi: John Gabrielson 63, farmer, invandrade 1867, hustru Christine 53, hon invandrade 1870, och har fött 7 barn, alla i livet. Tre bor hemma, Ellen 30, Lydia 23, Ronnie 18 (Bör vara Jerome).
 
Mvh, Jan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna