ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustaf (Clausson?)  (läst 622 gånger)

2003-11-12, 17:32
läst 622 gånger

Johan Jönsson

Hej! Jag söker en viss Gustaf Clausson född 1871-07-07 någon stans i Skåne. Han emigrerade ca 1896 till USA. KAn någon hjälpa mig?

2003-11-15, 18:21
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Du bör börja kjedjan med att fastlå utresedatum från kyrkoböcker, sedan gå vidare på CD-Emigranten och sedan leta på Ellis Island. Då har du chans att få reda på viktiga upplysningar om resans mål som ofta (men inte alltid) kan finnas knutna till personen. Vilket namn han använder vid emigrationen är också mycket viktigt att veta.
 
Först därefter kan det vara möjligt att finna honom i census. Upplysningarna nu är alltför vaga.
 
Mvh,
Jan

2003-11-15, 21:09
Svar #2

Johan Jönsson

Här är vad jag fått fram: Värnplikt: 1892. Ej fullgjort 1893 frånvårande åren 1894, 1896
 
Jag har även hans föräldrar och syskon om det skulle hjälp? En fråga hur mycket kostar emigrant cdn? Var får jag tag i den?

2003-11-16, 13:54
Svar #3

Jan Ek (Janek)

Det jag försökte säga var att du bör uttömma källorna i rätt ordning först. Du börjar i fel ände.
 
- Född någonstans i Skåne - vilken församling?
- Emigrerade ca - se i hfl och utflyttningslängd i rätt församling så får du reda på när.
- När du har slagit fast detta - finns han upptagen i CD-emigranten, kanske med destination i USA?
- Med den kunskap du nu har, kanske du kan finna honom på Ellis Island = ännu en möjlighet att få reda på vart han var på väg.
 
När du genomfört detta är det dags att börja titta på olika amerikanska register. Du kan inte hoppa över de olika stegen, då riskerar du att följa fel person och allt arbete är bortkastat.
 
Alltså börja med att pussla samman hans liv i Sverige före emigrationen. Det finns en möjlig genväg in i kyrkoböckerna, så att du får en församling att börja titta i. Du kan efterlysa honom i folkräkningen 1890 här på Forumet under den speciella rubriken. Billigt korttidsabonnemang på www.Arkion.se gör att du kan leta själv också. En nyutgiven CD med något bättre sökmöjligheter i denna folkräkning finns också. Finns i Rötterbokhandeln.
 
CD-emigranten finns också i Rötterbokhandeln, se spalten till vänster, men en enda efterlysning motiverar knappast inköp av denna relativt dyra CD. Det finns också en avdelning för uppslag på CDn här på Forumet när du kommit så långt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna