ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carl Vilhelm Thomasson(Thomaeson) f.1871-02-28 Stånga  (läst 768 gånger)

2004-01-01, 12:25
läst 768 gånger

Lennart Johansson

Carl Vilhelm emigrerade 1896-04-22 till New York, Usa (Källkod 57:429:68339).
 
Jag vet att han ska ha gift sig och skaffat barn där men kan tyvärr inte hitta var eller när.
Är det någon som kan hjälpa mig att finna denna Carl Vilhelm?
 
Och så önskar jag alla släktforskare en riktigt God Fortsättning På det Nya Året.
 
Hälsningar
Lennart

2004-01-01, 14:10
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Enligt registret på Ellis Island bör det vara han som anländer New York med Etruria den 11 maj 1896:
 

 
Tyvärr är bilden fellinkad som den så ofta är, och inte ens Stephen Morse fantastiska verktyg som låter en bläddra igenom rätt filmrulle hittar Etruria den 11/5.
 
Har du inget namn ytterligare, inte ens ett förnamn på hustru eller barn? Ingen geografisk hållpunkt var de kan ha bott?

2004-01-01, 16:32
Svar #2

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Vet du om Carl Vilhelm Thomasson var trädgårdsmästare? Det finns en man William Thompson / Charles W Thompson i county Union, New Jersey, i rätt ålder som kom till USA 1896.
1920 års census, New Jersey, county Union, township Scotch Plains:
William Thompson, 48, född i Sverige, till USA 1896. Yrke: Gardener, Home.
hustru Marie C, 57, född i Sverige, till USA 1887.
dotter Esther M, 16, född i New York.
1930 års census, New Jersey, county Union, township New Providence:
Charles W Thompson, 59, gift vid 30, född i Sverige, till USA 1896. Yrke: Gardner, Private family.
hustru Marie C, 67, gift vid 38, född i Sverige, till USA 1887.
 
Sedan är ju frågan om han verkligen kallade sig Thompson.
Bengt Johansson

2004-01-01, 17:10
Svar #3

Lennart Johansson

Jan och Bengt, först så får jag tacka så hemskt mycke för de uppgifter ni har hittat.
 
Sen frågar ni om jag har några mer upplysningar om denna Carl Vilhelm och tyvärr måste jag säga så är de enda uppgifter jag har på han som jag har skrivit.
Han var inte gift när han for till Usa utan måste ha gift sig där.
 
Det enda jag har hört av en annan person är att denna Carl Vilhelm ska haft en dotter som ska ha dött bara för några år sedan i Usa (antagligen slutet av 1990-talet eller början av 2000-talet)
Men jag har inget namn på denna flicka och ingen plats heller.
 
Antagligen är det som att leta en nål i höstacken men det skulle vara kul att hitta han.
Bengt, det är ju inte helt osanolikt att han var trädgårdsarbetare eller dylikt och Thompson är ju ganska likt Thomasson så kanske det är han.
 
Går det att ta reda på var William Thompson och hans hustru Marie C kom ifrån sverige eller några andra uppgifter?
 
Jag tackar jätte mycket för hjälpen och önskar er en god fortsättning på det nya året.
Hälsningar
Lennart

2004-01-02, 02:08
Svar #4

Utloggad Leif Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 17:06
    • Visa profil
Samma Charles Thompson finns 1900 och 1910 i Greenburgh, Westchester, NY.  År 1900 är han inneboende och står som Laborer. Tyvärr är inte födelsemånad ifylld som den borde det året.
 
År 1910 har han i övrigt motsvar?nde uppgifter med hustru och dotter som Bengt fann för 1920.
 
Mvh, Leif

2004-01-02, 05:08
Svar #5

Utloggad Leif Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 17:06
    • Visa profil
Carl Tomasson finns här på Ellis Island. Hans destination var New York. Han tycks ha haft sällskap av en Gust Larsen, 18 år.

2004-01-02, 16:33
Svar #6

Lennart Johansson

Leif, Jag tackar så innerligt för dessa uppgifter.
Hälsningar
Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna