ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Andersson, Johan Alfred f 1867-02-19 i Fors (D) till US 1894  (läst 581 gånger)

2003-11-05, 20:35
läst 581 gånger

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Ngn som kan hjälpa till med att se vart han tog vägen? Vad jag själv kunnat se på Ellis Island är det möjligt att han kom till New York 5/6 1894 via Bremen. Men sen?

2003-11-05, 21:30
Svar #1

Jan Ek (Janek)

Maj-Britt,
 
Med nära 100 52-åriga John Anderson i folkräkningen 1920 (för att ta ett exempel) så tror jag att din utgångspunkt är milt sagt svår. Det är heller ingen garanti att åldern är riktigt angiven i folkräkningarna, ofta är de ett eller ett par år fel. Då dubblas antalet tänkbara med varje nytt år. 1894 är också ett mycket vanligt invandringsår och ger inte mycket hjälp att välja den rätte.
 
Rent teoretiskt kan han också vara upptagen som Alfred/Alfrid. Det heltäckande dödsregistret SSDI blir så först under 60-talet, då skulle han behövt bli nästan 100 år. Jag finner honom heller inte där, men 9 andra personer med hans födelsedatum.
 
Mvh,
Jan

2003-11-05, 22:01
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Maj-Britt, jag sökte honom på Ellis Island men när jag klickar på original manifest verkar det vara en annan sida som kommer upp, för det verkar det som ska vara rad 51 verkar vara ett kvinnonamn och alla namn på den sidan verkar vara portugisiska eller spanska och båten the Dona Maria. Är det det som är ditt problem?  
Jag har bläddrat lite fram och tillbaka via previous och next men alla båtarna där verkar ha kommit till New York den 19 maj 1894 - han ska ha kommit den 5 juni. Eller har du hittat den riktiga sidan?
 
Hälsningar,
Eva

2003-11-06, 10:15
Svar #3

Utloggad Maj-Britt Sundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 965
  • Senast inloggad: 2024-02-25, 16:19
    • Visa profil
    • www.jamshog.net
Till Jan och Eva, jag förstår att det är som att hitta en nål i en höstack. Eva, jag hittade nog rätt på Ellis Island. Jag trodde ev. att ngn annan släkting kunde veta var han blev av. Eftersom det inte framgår födelseort får jag nog ge upp.
Men TACK för er hjälp

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna