ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emil Karlsson, Koppraböle drog till Chicago 1910 men sen då...  (läst 627 gånger)

2002-06-30, 21:08
läst 627 gånger

Utloggad Jennie Hultgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej. Jag har en släkting, Gustav EMIL Karlsson, född 15 dec. 1887 Koppraböle i Mörlunda förs. Han utvandrade 26 mars 1910 och steg på båten i Göteborg 30 mars. Han hamnade till slut i Chicago, Illinois eftersom han tragiskt nog omkom i en olycka med en bil, detta enl. ett amerikabrev. Kan någon som är bra på sånt här hjälpa mig att ta reda på hur han åkte till Chicago, varifrån han reste, när han dog, var han bodde, var han är begravd, var jag kan få veta mer om honom osv. Jag är såå nyfiken på denne man.
Tusen tack på förhand.
Jennie Hultgren ,Fårbo

2002-07-01, 11:44
Svar #1

Therese Ericsson

Enligt Ellis Island Passenger Records (www.ellisisland.org) ankom en Gustaf E Karlson, 22 år och ogift, till New York den 8/4 1910 ombord på Mauretania från Liverpool. Det står att han kom från Norlunda, men om man tittar på originalmanifestet står där Mörlunda. Han skulle till sin vän Carl Carlson, 950 (?) N Clark Street, Chicago, IL. Husnumret svårläst. Clark Street var svenskområdet.  
Om du berättar när det omnämnda amerikabrevet skrevs, så är det lättare att söka efter dödsdatumet. Han finns inte i SSDI, som är registret över avlidna ca 1970 och framåt. Det finns ett register över avlidna i Illinois 1916-1950. Jag måste dock veta närmare årtal, det fanns så många med efternamnet Carlson/Karlson.
 
Therese

2002-07-03, 18:20
Svar #2

Utloggad Jennie Hultgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag har tack vare Therese hittat när släktingen Gustaf Emil åkte till Chicago. Nu undrar jag om någon vet något mer om hans död och begravning än att han måste ha dött i april eller maj 1912 enl. amerikabrevet jag har. Var kan jag leta efter dödsfall? Finns det något ställe på internet?
Jennie Hultgren

2002-07-04, 12:19
Svar #3

Therese Ericsson

Jennie! Jag kan inte få din mailadress att fungera! Jag kan läsa det privata mailet jag fick från dig, men kan inte svara på det. Vilken är din rätta och fullständiga adress?  
 
Det var bra att uppgifterna var till hjälp.  
Det var inte länge Emil levde i Amerika. Det där registret över avlidna jag har tillgång till (också via internet) börjar inte förrän 1916, så det kan vi glömma. Dock borde det gå att få reda på mer om hans död. Bilar kan inte ha varit så vanliga på den tiden, så det står säkert någon notis om olyckan i dagstidningen. Kanske även en dödsannons. Problemet är ju nu att hitta datumet. Jag tror det lättaste är att du skriver till Cook County Court House, Bureau of Vital Statistics, P O Box 642570, Chicago, IL 60664-2570. Be om en kopia av dödsattesten (death certificate). Det kostar 12 USD (ska bifogas som internationell postanvisning helst, det brukar gå med kontanter också - men absolut inte check). Eftersom du inte säkert vet datumet, så måste de söka efter det. Ge dem alla detaljer: namn, adress, födelsedatum, namn på föräldrarna, utvandringsår och dödsorsaken. Tala också om att brevet var daterat den 12 maj 1912, så att de inte behöver söka senare. Det tar minst två månader att få svar. (På dödsattesten står på vilken kyrkogård han är begravd också, så då kan du skriva till kyrkogårdskontoret och be om en kopia på informationen om Emil).
 
När du fått reda på Emils dödsdatum, så kan du skriva till mig. Jag tror jag kan hitta någon i Chicago som kan kolla i dagstidningen efter dödsannonsen.  
 
Lycka till!
 
Therese

2002-07-28, 08:50
Svar #4

Utloggad Jennie Hultgren

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 14
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen.
Jag har gjort lite forskning i mina amerikabrev och kommit fram till följande; Emil dog i Chicago någon gång mellan 1-8 januari, troligast 7 jan. svårt att tyda. Året är jag mer osäker på men det hände inte förrän efter 1912, eftersom ett brev är daterat det årtalet i maj. Han ska ha omkommit i någon form av olycka när jan skulle gå hem eftersom det står att han blev överkörd av något men jag vet inte riktigt vad. Jag vet också att olyckan inträffade på kvällen kl.16 ellerkl.19.
Om du Therese eller någon annan kan hjälpa mig vore jag tacksam.
Jennie

2002-07-28, 19:05
Svar #5

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21972
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 10:26
    • Visa profil
Hej Jennie,  
jag föreslår att du ringer UD:s arkiv (tel 08-405 55 02, 405 51 53) och frågar om det finns någon akt om Emil. Eftersom han sannolikt inte hann bli amerikansk medborgare bör svenska konsulatet ha underrättats om hans död och vidarebefordrat uppgifterna till UD.  
De äldre arkivhandlingarna (före cirka 1920) finns numera på Riksarkivet, men UD:s arkiv har register och kan ge dig numret på akten, som Riksarkivet sedan lätt kan plocka fram.  
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna