ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sandberg, David  (läst 755 gånger)

2001-02-21, 07:27
läst 755 gånger

Utloggad Lena Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej! Min morfars bror heter David(Albert)Sandberg f 8/10 1894 i Furulund Agnetorp(R). Han emigrera enl dödskivan från Gtbrg till NY, antingen 1913 eller 1919,trol 1913 skulle enl uppg gjort en flicka med barn då o drog då iväg. Han var bosatt en tid i Brokklyn men sen bodde han tydligen i Ohio den sista tiden.  
Nu skulle jag vilja vet hur jag får reda på min saknade tid, har honom i försbok 1910 i Tidaholm, men sen skulle jag vilja veta vad som hände o hur länge han levde, o hur jag tar reda på när han dog.

2001-02-21, 08:21
Svar #1

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Lena,
 
Du hittar honom i Social Security Death Index i USA. Jag hittade honom direkt, och var och när han dog.
 
Addressen är: ssdi.genealogy.rootsweb.com/cgi-bin/ssdi.cgi
 
Att jag inte här ger Dig uppgifterna själv beror på att Du kan tycka det vara roligare att själv hitta honom.
 
På sidan Du kommer till skall Du först trycka på knappen Adbvanced Search. Sen fyller Du i efternamn, förnamn och årtalet för hasn födelse.
 
Tänk på att ju fler fält Du fyller i för sökning, ju mer exakt måste all information vara.
 
Att tänka på: Om jag vet att en person dog 4 juli 1975 kan det ibland i dessa register endast stå jul 1975. Om jag då söker på hela datumet, d.v.s. 4 juli 1975 så hittar jag inte personen.
 
Ibland är namn stavade annorlunda och i flera fall är datum felaktiga, t.ex. 1912 när egen uppgift är 1911 osv.
 
Dessutom hittar man bara personer som dött från 1971-72 och framåt.
 
När man väl hittat den perosn man säker hittar man också personens registerkod SSN nnnnnnn. Med detta nummer kan man begära information. Instruktioner finns på samma sidor.  
 
Med vänlig hälsning
 
Mats Högberg

2001-02-21, 20:13
Svar #2

Utloggad Lena Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ang David Sandberg!
Tackar så hemskt mycket för hjälpen, hittade dödsåret o månad, men är tyvärr urdålig på engelska så jag hade lite svårt att fatta allt vad som stod, men tydligen kunde man beställa nån slags papper därifrån oxå?
Är nöjd så här så länge då o tack än en gång.

2001-02-22, 01:03
Svar #3

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Lena,
 
Kul att Du hitatde honom!
 
Om Du trycker till höger om David Sandbergs namn, där det står SS-5 Letter så ser Du ett brev som Du kan skriva ut precis som det är samt skriva under och skicka till addressen som står överst i brevet. Du måste skicka med betalning som är 7 dollar i Ditt fall eftersom Du har David Sandbergs försäkrings-nummer d.v.s. SSN-050-07-8654 eller 16.50 dollar om Du inte hade haft detta nummer utan bara hans namn, födelsedatum, address etc. Som svar ska Du få ett dokument där Du bl.a. ska kunna läsa Dig till efterlevande, addresser och dylikt.
 
Har själv aldrig skickat efter information från denna källa men vet att många gör det och lyckas få svar. Du bör dock först kolla forumet Källor-Emigrantkällor-Dödslista  för råd om hur betalningen bäst skall göras. Detta därför att man bör vara försiktig med att skicka kontanter eftersom de tyvärr ofta kommer bort på vägen och breven då förmodligen inte ens kommer fram till rätt destination, eller kommer fram men utan pengar vilket gissningsvis innebär att myndigheterna inte bryr sig om att ens svara.  
 
Mvh - Mats Högberg

2001-02-22, 07:24
Svar #4

Utloggad Lena Söderström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack än en gång, ska fundra lite på hur jag ska göra, har kanske en släkting i Amerikat genom min sambo som kan hjälpa mej eller så? Få se, det här forumet är i allafall kanon!
Så tack för hjälpen en än gång.

2001-03-24, 02:28
Svar #5

magnus

Vad gäller att beställa SSDI-dokument har jag gjort det från Sverige genom att skicka nämnda brev som jag skrivit ut. Jag medsände då en 10-dollarssedel i brevet och fick dokumentet skickat till mig. Det tog dock över två månader innan jag fick det. Magnus

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna