ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg 2000-2005 (Arkiv)  (läst 1948 gånger)

2001-07-29, 02:12
läst 1948 gånger

Linda Thelin

Hej!
Har sökt efter min farmors bror  
Herman Ludvigs(s)on f 1893 Lesjöfors
som reste till Usa för att slippa militärtjänst här i Sverige.Han var då ca 21 år,åkte alltså runt 1914.
Har kollat Ellis Iland sidan,finns ej,men i SSDI finns en enda Herman Ludvigsson född enligt dom 1899, och avliden i Europa 1966.
Kan detta vara våran Herman men med fel födelseår eller är det mer troligt att han reste under falskt namn. Sista kontakt från honom var 1921 från Chicago.
Hur går vi vidare i detta?

2001-07-29, 08:59
Svar #1

Roland Johansson

Hej Linda
 
Han finns på Ellis-sajten under det förvrängda namnet Ajal H Ludvigson från Raman.
Reste med s/s Lusitania från från Liverpool och kom fram 9.1 1914.  
Ännu finns ingen inskannad bild på originalmanifestet, men den kommer väl vad det lider. Där torde det finnas mer detaljerade uppgifter.  
 
På emigrantskivan: Axel H Ludvigson, 20 år, från Rämen, Värmland.
For från Göteborg 30.12 1913, med resmål Buffalo, New York.

2001-07-29, 13:22
Svar #2

Linda Thelin

Tack snälla!
Ännu ett steg på vägen.
Nu ska vi bara försöka ta reda på hur han levde och hur och när han dog.

2001-07-29, 17:45
Svar #3

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Du kan beställa en kopia av Herman Ludvigssons (d. 1966) egenhändigt ifyllda ansökningsblankett för socialtrygghetssystemet. I detta formulär anges bl.a. faderns namn.
Beställningsblanketten kan man klicka sig fram till på SSDI-sajten.

2001-08-16, 18:01
Svar #4

Karin Holm Björkholm (Karin)

[color=0000ff]Hi Linda Thelin,[/color]
[color=119911]Jag är just nu ute på www.ellisisland och ser att Carl Ludvigson i Lesjöfors son Axels 'shipmanifest' finns utlagt.Vill du inte själv gå dit får du hojta så kan jag kanske meddela här i Anbytarforum[/color]
 
[color=0000ff]cheers,
Karin[/color]

2001-08-16, 21:12
Svar #5

Utloggad Ingemar Goliath

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 149
  • Senast inloggad: 2022-12-29, 16:12
    • Visa profil
Min farfars bror Tors(Thors)Jon Jonsson, född i Västanå, Boda sn(W)1847-11-08, emigrerade till USA (via Norge, sägs det) år 1879. Var på tillfälligt besök i Västanå någon gång på 1920-talet och återvände sedan. Sägs ha sysslat med järnvägsbyggande i USA. Hur gör jag för att finna en ledtråd till hans liv i USA? Att söka efter en John Johnson är ju som att söka nål i höstack.
Tacksam för tips!  Ingemar Goliath

2001-09-23, 01:28
Svar #6

Marie Lundblad

Min morfars farfar Johannes Eriksson, född 1860-03-11, emigrerade till Usa 1892-09-04 enligt husförhör. Han var från Bogen, Värmland. Nu har jag sökt på emigrantskivan, i Norges emigrantlänk. Tittat på SSDI. För säkerhets skull även tittat på Danmarks emigration. Men han försvann helt. Han kom aldrig tillbaka till Bogen och hans familj, hustrun Stina-Cajsa Eriksdotter och deras 3 söner. Kan han ha fastnat i Sverige ändå.

2003-09-16, 09:47
Svar #7

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 16:40
    • Visa profil
Jag har tidigare inte använt nätet för  att söka försvunna amerikasläktingar, men gjorde för någon månad sedan ett försök med Ancestry.com.  
Min morfar, som avled 1989, hade en några år äldre bror som utvandrade till USA 1914 (för att undvika militärtjänst trodde morfar). Han bosatte sig i trakten av Chicago och efterhand gick det nog ganska hyggligt för honom och han lär ha startat ett litet företag i byggnadsbranschen. I samband med börskraschen i början av 30-talet förlorade han dock allt. Om det skickats några pengar från USA till de fattiga släktingarna i Bohuslän vet jag inte, men det enda dokumentet efter morfars bror var ett brev från 1932, där han tackade för de skickade 10 kronorna. Därefter hördes han aldrig av trots flera brev till den senast kända adressen. Min morfar undrade mycket vad det blivit av hans storebror. Gifte sig gjorde han nog aldrig, för han hade också blivit sviken i kärlek innan emmigrationen. Han måste ha dött c:a 1932 eftersom han aldrig hörde av sig igen, trodde morfar.
Jag gjorde ett försök och skickade honom ett brev kring 1970 till hans 1932-adress, men det kom tillbaka sent om sider med adressaten okänd. Något år senare bad jag frälsningsarm?n om hjälp med också de misslyckades. Jag började tro att morfar hade rätt. Han hade dött, nog skjuten av nån gangster, trodde morfar. (Al Capone fanns väl i närheten!) Desutom hade han nog tagit sig illegalt via Canada, för han hade rånats på pass och pengar redan i England på resan dit, berättade morfar. Så vem vet vad han kallade sig i USA?
Åter till nutid: När jag kom in på Ancestry.com gjorde jag för skoj skull en efterlysning på brodern Karl Borg. Vad kunde han ha hetat där. Jag försökte med Carl Borg, men fick inget napp som verkade stämma. Idag fick jag så ett e-mejl från Ancestry.coms s.k. Starter Collection med 23 möjliga Carl Borg, och som nummer 21 finns en person med rätt födelseår. Jag klickar vidare och hittar hans födelsedatum, som stämmeer till punkt och pricka: 10/1 1895. Denne Carl uppges ha dött 19/10 1987 (Tänk om jag vetat det tidigare. Vid den tidpunkten hade jag rest runt i USA inte mindre än fyra gånger och morfar levde fortfarande.)  
Last Residence: MI, Issued MI before 195 står det också. Jag erbjuds söka antingen hans födelseattest eller dödsbevis via Social Security och tycker då att dödsbeviset borde vara intressantast. Jag klickar vidare och får upp ett formulär med hans namn Carl Borg förtryckt och längre ner hans Social Security number  SSNum 384-18-6077 och genom att skicka in en förfrågan skall jag kunna få fler uppgifter, förhoppningsvis föräldrars namn, ev. hustru etc, till en kostnad av $12 + dito 4-45 + porto. Vad det än blir, så kan det väl vara värt detta tänker jag, med tanke på all möda jag tidigare lagt ned i fallet, så jag anger lämpligt betalkort och trycker på submit. Men se det gick inte. Jag måste också ange vilket county och vilken stad han bodde i för att det skall gå att skicka, får jag veta.  
- Men det vet jag ju inte!
Jag letar runt bland sidorna och försöker komma på hur jag skall gå vidare, men hittar inget svar. Med de uppgifter jag har måste det ju gå! Det verkar så lovande!
Någon som kan vägleda mig?

2003-09-16, 10:50
Svar #8

Therese Ericsson

Enligt SSDI så avled Carl Borg i Detroit, Wayne County, Michigan. Det ska förhoppningsvis räcka för att få kopia av dödsattesten.  
 
Therese

2003-09-17, 05:58
Svar #9

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Peter! Som framgår ovan skrivna inlägg så får du inte dödsbeviset genom Social Security Administration utan hans ansökan (SS-5) som med säkerhet ger föräldrarna (27 $), den kan sökas direkt utan att gå genom Ancestry (se även www.rootsweb.com) och behöver inte county/delstat för varken utfärdandet av SSN eller dödsfall.
 
Där får du inte fram hustru eller barn. Dödsbeviset däremot har mer osäkra uppgifter om föräldrars namn (det är inte säkert att de uppgifterna var kända för informatören till dödsbeviset), och möjligen uppgifter om anhörig. Till den ansökan måste han kunna placeras geografiskt/administrativt vid dödsfallet.
 
Direktansökan om dödsbevis för Michigan genom National Center for Health Statistics.
 
Hälsningar,
Eva
 
... som tycker att Ancestry börjar bidra till begreppsförvirringar med sina massökningar

2004-08-11, 15:46
Svar #10

Jan Ek (Janek)

Gun-Britt,
 
Hm, gissar att du läst Evas inlägg ovan med länk till Michigan, och att du försöker finna en myndighet där du kan beställa kopior av dödsattester från? I så fall är det Minnesota Department of Health du letar efter.
 
Kom också ihåg att i Minnesota kan du lika enkelt beställa kopior från Minnesota Historical Society för den långa tidsperioden 1906-1996. Och fritt söka i databasen som innehåller nyckeluppgifter. Kostnaden är väl kanske till och med lite lägre den vägen.
 
MHS har också andra tjänster, sök efter dödsrunor, militära dokument, naturaliseringspapper mm. Kostnaderna är mycket rimliga och överskottet går till den ideella verksamheten.

2005-06-11, 14:51
Svar #11

Helén Gjärdman

Hej!
Jag söker information om min mormors far Karl Viktor Danielsson f 5/1 1885 och hans bror Erik Axel Danilesson f 1883 som emigrerade till Telluride Colorado. Finns det kvar några släktingar till dem i USA? Viktor kom nog tillbaka till Sverige - men hur var det med brodern?
 
Följande upplysningar har jag:
 
First Name: Carl Vicktor  
Last Name: Danielsson  
Ethnicity: Sweden, Scand[inavia]  
Last Place of Residence: Ofvanaker, Sweden  
Date of Arrival: September 15, 1910  
Age at Arrival: 25 y[ear]  
Gender: M[ale]  
Marital Status: S[ingle]  
Ship of Travel: Mauretania  
Port of Departure: Liverpool  
Manifest Line Number: 0006  
 
I orginalet kan man dessutom uttyda följande:  
Yrke: Laborer [grov arbetare ?]  
Fadern: E Danielsson Ovanåker  
Bror: Axel Danielsson (bosatt i Telluride, Colorado)  
Tidigare vistelse i USA: 1888-91  
5 feet 9 inchs, Brown hair, Blue eyes  
 
 
Mycket tacksam för hjälp!
Mvh
Helén

2005-06-16, 00:56
Svar #12

M.Johansson

Vilken är den bästa sidan där man kan ställa en fråga på engelska, för att söka ättlingar till Svenska emigranter i USA - typ Rötters anbytarforum?
Någon som vet?

2005-06-16, 08:07
Svar #13

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej M (ovanligt förnamn ...)! (Om du saknar användarkonto, skriv ditt riktiga för- och efternamn i fältet ”Användarnamn” och lämna fältet ”Lösenord” tomt.) - jag antar att det är du som genomgående skrivit M.Johansson i olika efterlysningar de senaste veckorna, det är därför jag kommenterar det, bortsett från anvisningarna anser jag att det är trevligare att veta ett helt namn än en initial.
 
Jag anser det finns två bra ställen av generell karaktär:
 
Rootsweb/Ancestrys message boards (de är samma sak med olika ingång från antingen Ancestry eller dess systersajt Rootsweb) där man antingen kan gå på county i USA, efternamn eller till Sverige-diskussionen där många svenskättlingar finns.
 
Den andra är Genforum på Genealogy.com som har samma struktur med ett särskilt Sverige-forum.
 
Vet man exakt vart de tagit vägen kan man även använda den lokala resursen med släktforskarföreningar som man hittar genom USGenWeb.
 
Men en första förutsättning är att uttömma alla svenska resurser efter ledtrådar, bouppteckningar efter kvarvarande släktingar (föräldrar, barnlösa syskon till emigranten eller emigrantens föräldrar), brev eller foton, kyrkböckerna (hfl/församlingsbok, utflyttningslängd), CD-Emigranten, lokalhistoriska böcker, samt om man vill de olika register som Emigrantinstitutet har över svensk-amerikanska kyrkböcker och tidningar.
 
Det är lättare att hitta rätt Larson, Carlson eller Swanson - eller t.o.m. Dahlberg eller Sandstrom - om man kan ringa in en ort i USA eller Canada.
 
Sedan ska man inte glömma den uppslagsverksamhet från Ancestrys databas med census som finns här på Anbytarforum, som hjälp att ringa in målet.
 
Hälsningar,
Eva

2005-06-17, 00:00
Svar #14

Emm. Johansson

Tack för alla upplysningar!!

2005-06-18, 08:14
Svar #15

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Under SSDI-rubriken kan man inte få den typen av svar. SSDI kan du söka i själv för att se om personerna finns med men inga anhöriga står i registret, och annat har ingen tillgång till. Hittar du personerna kan du köpa en kopia på ansökan, men den kostar 27 dollar för alla intresserade.
 
När det gäller brodern finns svar på en möjlig person under Anbytarforum: Länder: USA: Delstater: Colorado där frågan också ställts.
 
Hälsningar,
Eva

2006-02-17, 21:59
Svar #16

Mikael Stranke

Hej  
En släkting till mig vid namn Thekla Pettersdotter emigrerade till USA 1905 och jag har nu hittat att hon åkte till USA med S.S Celtic från Liverpool till New York och va framme 1905-09-15 och att hon skulle vidare till Chicago.  
I Sverige så står det att hon flyttade som Thekla Enarsson tillsammans med sin fosterfars syster Sofia Enarsson men i New York står dom uppskrivna som Einarsson.  
Thekla föddes 1889-08-04 i Listerby, Blekinge.  
 
Är de någon som vet vad som hände med henne i USA eller vet någon källa man kan kontakta för att hitta något mer dom henne?  
 
MVH Micke

2006-02-18, 17:33
Svar #17

Bo Nordenfors (Nob)

Sophie Enarsson hittad i Censsus 1910, dock utan släktingen Thekla. Sophie är servant - en av åtskilliga i en familj.
 
1910 United States Federal Census Record  
about Sophie Enarson  
Name: Sophie Enarson  
Age in 1910: 35  
Estimated birth year: abt 1875  
Home in 1910: 21-Wd Chicago, Cook, Illinois  
Neighbors: View Results  
Race: White  
Gender: Female  
 
 
 
Image Source: Year: 1910; Census Place: 21-Wd Chicago, Cook, Illinois; Series: T624; Roll: 263; Page: 214A; Enumeration District: 907; Part: 2; Line: 21.

2006-02-18, 17:58
Svar #18

Bo Nordenfors (Nob)

Enligt Ellis Island är Thekla och Sophie på väg hem till Chicago, där Sophie bor, adress vad jag kan se från original ship manifest - 786, S Port Ave , Chicago, IL. Det är ju mycket möjligt Sophie är inneboende där. Vart Thekla tagit vägen efter detta vet jag inte. Har sökt i betaldatabaser betr. Census, men som jag nyligen sade så bor släktingen Sophie inte ihop med Thekla 190. Chicago deaths index ger inget, Thekla kan ju mycket möjligt ha gift sig.
Hade man hittat Sophies dödsdatum etc. hade man kanske kunnat komma vidare. Sophie bor troligen i Chicago 1930, nu som hyresgäst av en lägenhet på 1472, Foster Ave. och har en inneboende.
Detta enligt Census 1930.

2006-02-18, 18:00
Svar #19

Bo Nordenfors (Nob)

Fel ovan - Sophie bor inte ihop med Thekla 1910.

2006-02-19, 20:43
Svar #20

Mikael Stranke

Jag hittade någon site som va någon slags dödsbok för Minesota, och där sökte jag på Tekla och hennes födelsedatum, fick bara ett svar och de va en Tekla Meld, och att hon dog 1967 men jag kunde inte se nått mera för de va en betalsite så jag vet inte om de är den Thekla jag söker, kan inte tänka mig att de finns så många med de namnet.

2006-02-19, 22:19
Svar #21

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Mikael
 
Denna Tekla är född utanför Minnesota och mammas namn som ogift uppges vara Peterson
 
MELD, TEKLA  
Date of Birth:  08/04/1889
Place of Birth:  OUT OF STATE
Mother Maiden Name:  PETERSON  
certid# 1967-MN-009106
 
Date of Death:  04/23/1967
County of Death: LYON

2006-02-19, 22:36
Svar #22

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Mikael
 
Thekla Meld bor, enligt census 1920, tillsammans med sin make Ernst, svensk och 10 år äldre än henne och deras 4 barn, Gunhild,8,  Signe,7,  Donald(?), 1-2 år  och Erling, mindre än ett år i Springvale, Redwood co, Minnesota. Ernst invandrade också 1905 och han är farmare.
 
De två äldsta barnen är födda i Illinois, de två yngre i Minnesota
 
Källa 1920 United States Federal Census > Minnesota > Redwood > Springdale > District 196
 
Så det finns lite mer att leta efter

2006-02-19, 23:37
Svar #23

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Mikael
 
Theklas son
 
Social Security Death Index Record  
about Donald Meld  
Name: Donald Meld  
SSN: 473-22-0230  
Last Residence: 55787  Tamarack, Aitkin, Minnesota, United States of America  
Born: 16 Dec 1917  
Last Benefit: 55787  Tamarack, Aitkin, Minnesota, United States of America  
Died: Feb 1977  
State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951 )  
 
och Donalds hustru
Social Security Death Index Record  
about Arlene Meld  
Name: Arlene Meld  
SSN: 469-30-7128  
Last Residence: 55787  Tamarack, Aitkin, Minnesota, United States of America  
Born: 30 May 1922  
Last Benefit: 55787  Tamarack, Aitkin, Minnesota, United States of America  
Died: 22 Feb 2002  
State (Year) SSN issued: Minnesota (Before 1951  
 
Det finns uppgifter om barn och då kan jag ge dig en son till Donald
Minnesota Birth Index, 1935-2002 Record  
about Richard Eugene Meld  
Name: Richard Eugene Meld  
Birth Date: 2 Feb 1942  
Birth County: Lyon  
Birth State: Minnesota  
Father: Donald Carl Meld  
Mother: Arlene Ladell Setsyold  
File Number: 1942-MN-004665  
 
som tyvärr dör mycket ung
Minnesota Death Index, 1908-2002 Record  
about Richard Eugene Meld  
Name: Richard Eugene Meld  
Death Date: 20 Aug 1942  
Death County: Ramsey  
State File Number: 025182  
Certificate Number: 025182  
Certificate Year: 1942  
Record Number: 901199  
 
Det finns en bror och en syster som lever. Vill du kan jag skicka över uppgifter om dem och deras barn per mail till dig.
 
Den yngre sonen Erling har du här
 
Kenneth Erling Meld  
Born:  6 Sep 1919
[city], Redwood, MN, USA  
Died:  20 Dec 1988
Minneapolis, [county], MN, USA  
 
hans hustru verkar leva och så även de tre barnen.
Samma här, vill du ha info så hör av dig, allt i enlighet med Rötters regler (trots att uppgifterna finns på Internet)
 
Gunhild och Signe hittar jag inget om, men förmodar att de gift sig och bytt namn.

2006-02-20, 00:29
Svar #24

Mikael Stranke

Skulle va evigt tacksam om du kunde skicka de du hade om dom, men jag får ta och verifiera om de verkligen är den Tekla jag letar efter. Jag kanske får ta och kontakta dom levande ättlingarna i USA för det.
 
// Micke

2006-02-20, 15:37
Svar #25

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Micke
 
Om det är rätt Tekla så har ädsta dotters dödsruna här:
 
   Gunhild (Gunny) H. Johnson, 88, formerly of Walnut Grove died Wednesday ,Feb. 3, 1999 at Valley View Manor in Lamberton from cancer.  
   Services will be at 1 p.m. Saturday at the Trinity Lutheran Church in Walnut Grove.
   Visitation will be Friday at the Jacobson Funeral Home in Walnut Grove from 4 -8 p.m. with a prayer service at 7:30 p.m. Visitation will continue Saturday one hour prior to the services at the church.
   She is survived by daughters, Elaine Seidl of Sleepy Eye, Pearl Van De Weile of Walnut Grove, Judy Dagner of Lamberton; 11 grandchildren, 27 great-grandchildren, and two great-great-grandchildren; sister, Signe and husband George Ziemke of Tracy; sisters-in-law, Arlene Meld of Tamarack and Ida Johnson of Walnut Grove; and one brother-in-law Delmar Coulter of Walnut Grove.
   She was preceded in death by her husband in 1965 and two daughters, Connie and Darlene; three sons, Allan, Eddy and an infant son August; two brothers, Donald and Kenneth Meld and one sister, Virginia Coulter.
   She was born June 12, 1911, to Ernest and Teckla (Anerson) Meld in Chicago, Ill. She married August Johnson on Aug. 3, 1929. The couple farmed near Iona, Tracy and Walnut Grove. In 1968 she moved to Walnut Grove, where she cooked at a restaurant and later worked at a cheese plant. In 1992 she moved to the Valley View Manor in Lamberton.
 
Här kan du se Teklas efternamn som ogift och det stämmer inte riktigt med det du uppgett, men vi kan kolla systern Signe, där stämmer det bättre tror jag
 
Signe Ziemke, 90  
 
Signe Lennia Ziemke, age 90 of Tracy, died Monday, December 2, 2002 at the Tracy Nursing Home. Services will be at 1:30 p.m. Friday, December 6, 2002 at Tracy Lutheran Church. Reverend Stephen Olson and Reverend Gary Gable will officiate. Visitation will be from 4 until 8 p.m. Thursday, December 5, 2002 at the Almlie Funeral Home in Tracy with a Prayer Service at 7 p.m. There will also be one hour of visitation prior to the service at the church on Friday. The interment will be at the Tracy City Cemetery. The Almlie Funeral Home of Tracy is handling the arrangements.  
 
Casket bearers are Paul Nackerud, Rick Ziemke, Carol Ziemke, Zindie Meyers, Nancie Ziemke, Pam Peterson and Keith Peterson.  
 
Signe Lennia (Meld) Ziemke was born November 25, 1912 to Ernest and Tekla (Evarson) Meld in Rock Island, IL. She was baptized and confirmed in the Lutheran faith. While still an infant, Signe's family moved to a farm in the Walnut Grove, MN area and she attended country school southwest of Walnut Grove. As a young woman she moved to Minneapolis and worked as a housekeeper and then moved back to Tracy, MN where she worked as a cook at the Exchange Hotel.  
 
On November 6, 1937 Signe married George Ziemke at the Trinity Lutheran parsonage in Walnut Grove. They made their home on a farm outside Walnut Grove. They farmed until 1971 when they retired into Tracy and in 1994 became residents of O'Brien Court. In 1999 they moved into the Tracy Nursing Home where her husband died that year.  
 
Signe worked along side her husband on the farm and raised chickens for “egg money.” She enjoyed bowling and hosting parties and family gatherings on Christmas, Easter and 4th of July. Also, after they had moved into Tracy, a large gathering for Labor Day weekends Box Car Day parade.  
 
She was a past member of the Trinity Lutheran Church in Walnut Grove, where she sang in the choir and also a current member of the Tracy Lutheran Church. She was active in the church women's groups.  
 
Signe is survived by her one daughter, Sue (Doug) Nackerud of Tracy; one son, Elverne (Laurie) Ziemke of Tracy; one very special niece, Elaine Seidl of Sleepy Eye, MN; 10 grandchildren; 17 great-grandchildren; two great-great-grandchildren and many nieces and nephews.  
 
Her husband, George, her parents, one grandson, Brian, two brothers and two sisters preceded her in death.  
 
 
Uppgifter rörande nu levande hämtade från register kommer direkt, i kväll, till din maillåda.

2006-02-20, 19:36
Svar #26

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
ett WW1 draft card finns för Ernest Meld och där kan man se att han är född 16 januari 1880 i Sverige.
 
Detta leder mig till att tro att det är denne man från Emibas
 
Post 868439
Mälo, Ernst Fabian
Valsarbetare (ogift man)
f. 16/1 1880 i Karlskoga, Örebro län (Värmland)
Utvandrad 28/3 1905
från Kyrkbyn, Idaborg, Karlskoga, Örebro län (Värmland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. M1 264
Emibas emigrationsakt: Karlskoga T 1905 008
 
som har ett annat efternamn på CD emigranten.
 
 Där står han som Ernst F Mäld, från Karlskoga som lämnar Göteborg 1905 04 07 för Chicago. Källkod 78:375:5960

2006-02-21, 18:35
Svar #27

Mikael Stranke

Alla tecken pekar ju på att de är hon jag söker efter. Jag har fått tag på adress och telefon nummer till en av Teklas barnbarn så jag får väll skriva ett brev och se om dom kan hjälpa mig och verifiera uppgifterna.
Mycket tack för hjälpen
 
// Micke

2006-04-06, 07:23
Svar #28

Märit Norgren

Hej!
Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta några emigranter, som jag har i min forskning?
 
Lars Olsson (Olofsson) f. 1855 4/12 i Bollnäs reste 1880 12/5 och hans bror Per f. 1861 13/6 i Bollnäs reste 1881 23/12.
 
Per Norgren (Larsson) f. 1865 24/10 i Bollnäs reste 1882 20/1.
 
Brita Magdalena Nilsdotter f. 1856 11/4 i Ådals-Liden gift 1884 10/8 med August Abrahamsson Lindberg f. 1852 3/6 i Algutstorp. Jag vet inte om båda reste eller om det bara var Brita Magdalena. Hon reste i alla fall någon gång 1892.
 
Mvh
/Märit

2006-04-06, 17:28
Svar #29

James Higgins

Hej! Marit
 
 SSDI is after 1964.
 
1910 US Federal Census
Malmo Township, Aitkin County Minnesota
Brita M. Linberg (Age)53
 
I think August is there too? but will have to check. There is also a August A Lindberg application for naturalization in Minnesota.
 
You might look at Aitkin County Genweb, and possibly ask for help there.
Mvh
Jim

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna