ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arkiv efterlysn fd Metod/17-Emigration/Emigrantforskning USA 2001-2010  (läst 16854 gånger)

2001-02-28, 17:16
läst 16854 gånger

Utloggad Kristian Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 20:59
    • Visa profil
    • www.renhorn.se
Finns det någon som kan hjälpa mig att komma vidare i min Emigrant forskning.
Sam Blixt har haft vänligheten att hjälpa mig få fram ett antal personer på emigrantskivan, så jag vet när de åkte.
Men min fråga är hur man går vidare sedan. Har USA församlingar som Sverige? Och i så fall har de gammalt material bevarat?  
Mycket tacksam för svar!
 
Kristian Gustavsson, Västervik

2001-03-01, 00:26
Svar #1

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
EMIGRANTFORSKA Steg för steg finns på bokrean!!!
Jag hoppas att alla emigrantforskare är medveten om det. Den är dessutom mycket billig och naturligtvis är den lika proffsigt gjord som de andra böckerna av samma författare.

2001-03-01, 10:47
Svar #2

Utloggad Kristian Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 20:59
    • Visa profil
    • www.renhorn.se
Tack för boktipset, ska köpa boken med en gång!
Har en annan fråga om nån kan svara på den?
Finns det tillgång till bouppteckningar i USA, är det offentligt, och går det att beställa\?
 
Vet någon?
 
Kristian Gustavsson Västervik

2001-03-01, 14:36
Svar #3

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ja, det finns bouppteckningar i USA, de heter Probate, och finns vanligen på Court House i det county, där den sökta personen avled. Det går nog att beställa kopior, men ingen aning om vad det kostar.

2001-03-06, 12:49
Svar #4

Utloggad Kristian Gustavsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 266
  • Senast inloggad: 2022-05-16, 20:59
    • Visa profil
    • www.renhorn.se
Har förgäves försökt få tag i boken Emigrantforskning, men slut överallt!
Eftersom jag är ivrig att komma igång, så finns det någon som har nåt tips! Har kommit så långt att jag vet när de åkte till Amerika och vart. Men hur går man vidare sedan?
 
Kristian Gustavsson, Västervik

2001-03-06, 13:42
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den finns att köpa från Sveriges Släktforskarförbund, se Bokhandeln på Rötters första sida.

2001-03-06, 20:04
Svar #6

Svanhild nemorin

Varför inte försöka med en efterlysning på denna siten:http://genforum.genealogy.com
Jag hittade släktningar i Michigan och dom hade mycket information om sina anfäder.

2001-04-30, 08:55
Svar #7

Berith Svantesson

Hejsan!
Nu har jag med hjälp av sök på ellisisland-sidan äntligen hittat min emigrerade mormors syster. Hon anlände till New York i april 1895, via Liverpool, men hur får jag veta vart hon tog vägen sedan? Just nu står hon ju bara där på kajen!
 
Hoppas verkligen att någon har tips och kan hjälpa mej!
 
MVH
Berith, Mariestad

2001-04-30, 09:41
Svar #8

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Berith!
 
Har Du kollat www.ancestry.com ?
 
Om Du inte har full tillgång till den siten (vissa register kräver medlemsskap mot betalning) så kan jag söka efter din mormors syster men då måste Du ge mig alla hennes uppgifter (namn och födelsedatum).
 
Mvh - Mats Högberg

2001-04-30, 11:44
Svar #9

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Har du kollat om  det möjligen finns mer uppgifter på Ellis Island-sidan? Du kan klicka dig vidare på knappen ship's manifest [till vänster], och förhoppningsvis finns där en liten länk till original manifest [eller vad det nu står] och där finns en bild av originalmanifestet, som man kan förstora. Där kan det stå en mängd bra saker, som destination, var hon tänkt bo första tiden, om hon köpt biljetten själv etc.
 
I alla fall hittade jag dessa uppgifter och fler därtill om min fars kusin, som utvandrade 1916.

2001-04-30, 12:59
Svar #10

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Elisabeth och alla andra med erfarenhet av Ellis Island-siten!
 
Vet ni om det finns möjligheter att söka på annat än förnamn och efternamn redan i första sökningen på Ellis Island?  Eftersom svarstiderna är ofantliga så är det nästan omöjligt om man söker efter vanliga namn som Otto Emanuel Andersson.
 
Först vet man ju inte om han registrerades som Otto Emanuel, Otto E. eller bara Otto och dessutom om hans efternamn stavades Andersson eller Anderson. Bara dessa frågor blir minst 9 olika sökningar om man inte kan söka med s.k. wild-card vilket i alla fall jag inte har kunnnat läsa mig till.
 
Jag vet att man kan fylla på med fler sökbegrepp efter första sidan, som ålder, ankomst år etc. men bara ett begrepp åt gången och eftersom ny sökning görs efter varje tillägg så tar det ännu längre tid innan man hittar den man söker.
 
Jag försökte med förnamn=O* och efternamn=Anders* men det blev inga svar alls. Om man söker Andersson får man en hel hög med förslag under Name & Gender på alternativa stavningar som man kan söka med, dock ej Anderson med ett S. Gör man motsatsen så blir det samma resultat.
 
Får man en bättre sökmotor om man blir betalande medlem? Tacksam om någon vet mer om sökmotorn på Ellis Island!
 
Mvh - Mats Högberg

2001-04-30, 14:16
Svar #11

Nina M.Nordby

Hej Berith! Prøv noen av linkene på denne siden, det er bare å søke og søke........ Husk som noen sier at enkelte søkemotorer tillater wildcards som * % osv.,mens andre ikke har en slik funksjon. Noen skiller også på små og store bokstaver, OLSEN/Olsen etc. Du finner henne sikkert til slutt, hun står neppe og fryser på kajen...jeg var der i 1988 og så ikke noe til henne da.....
http://www.geocities.com/coastwater/nina_moller_nordby.html

2001-04-30, 19:30
Svar #12

Berith Svantesson

Hejsan allihop!
 
Mats: Jag är jättetacksam om du vill kolla på ancestry.com. Hennes fullständiga namn och födelsedata är: Anna Lovisa Björk (Bjork) och hon föddes den 23 maj 1872 i Väring, Skaraborgs län. Hon reste till Amerika den 1 mars 1895 och anlände till New York den 4 april. Hon reste med fartyget Teutonic och kom via Liverpool till New York.
 
Elisabeth: Jag har precis varit ute på ship och sett bild på fartyget hon reste med men när jag vill in på ship manifest är det just nu sirap. Jag fick upp lite av sidan men det såg bara ut att vara en passagerarlista för just den resan. Jag får väl försöka lite senare eller tidigt i morgon bitti.
 
Nina: Skönt att höra att hon inte står på kajen fortfarande...
 
MVH
Berith, Mariestad

2001-04-30, 21:49
Svar #13

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Berith!
 
Märkligt men min farfars fars syster åkte med samma båt Teutonic och samma år 1895 men ett par resor senare eftersom hon anlände 29 augusti 1895.
 
Jag sökte på Anna Lovisa Bjork men hittade inte mycket. Nedan följer ett möjligt spår i Massachusetts.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Dödsannons för Charles F. Broberg, kanske Anna Björks son:
 
Headline: Charles F. Broberg, 81
Publication Date: February 14, 1991
Source: Telegram & Gazette Worcester, MA
Page: C8
Subjects:  
Region: Massachusetts
Obituary: Charles F. Broberg, 81, of 63 St. Louis St. died yesterday in St. Vincent Hospital.
He leaves his wife, Linnea A. (Wahlstrom) Broberg; a daughter, Bette L. Maier of Somers, Conn.; three sisters, Helen and Lillian Broberg and Gertrude Vigeant, all of Worcester; 10 grandchildren; four great-grandchildren; and several nieces and nephews. A son, William L. Broberg, died last year. Another son, Jon C. Broberg, died in 1971. He was born in Millbury, son of Fred C. and Anna (Bjork) Broberg, and lived in Worcester most of his life. He and his wife celebrated their 52nd wedding anniversary in December.  
Mr. Broberg was a supervisor in the tool-and-die division of Crompton & Knowles Co., formerly in Worcester, where he worked 25 years, retiring in 1970. He was an avid hunter and fisherman, and was a former member of Auburn Sportsmen's Club.
Funeral services will be held at 11 a.m. tomorrow in Lindquist Funeral Home, 36 Butler St. The Rev. Edward W. Voosen will officiate. Burial will be in New Swedish Cemetery. There are no calling hours. The family requests that flowers be omitted. Memorial contributions may be made instead to the memorial fund of Emanuel Lutheran Church, 200 Greenwood St., 01607.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Jag letade också efter addresser till personerna som nämns i dödsannonsen och hittade en som skulle kunna vara släkting (gift med dottern eller dotterson/dotterdotter).
 
K. Maiers - 67 Krystal Dr - Somers - Connecticut 06071 tel. (860) 248 4838
 
Inte mycket men kanske ett spår!
 
Mvh - Mats Högberg

2001-05-01, 10:14
Svar #14

Berith Svantesson

Hejsan Mats!
Tack för sökningen, jag ska kolla vidare på dessa uppgifter.
 
MVH
Berith, Mariestad

2001-05-01, 10:18
Svar #15

Berith Svantesson

Hejsan Elisabeth!
Nu har jag försökt att kolla ship manifest igen men jag får bara upp en passagerarlista. Var finns det som du kallar original manifest och som går att förstora? Kanske att du får fler uppgifter eftersom din släkting reste så sent som 1916 och det gjordes andra anteckningar då.
 
MVH
Berith, Mariestad

2001-06-18, 21:39
Svar #16

Iréne Månsson

Hej ni som läser denna sidan.
Jag har en hel stab med släktingar som utvandrat till Amerika. Nu söker jag er som på något sätt vet något om Hjärsås och Bifvaröd, Östra Göinge. Peremöllan, Humlaröd och Bifvaröd Gård. Egentligen är detta fel sida men söker här ändå.  
Tacksam för alla svar. Stora som små.
Iréne M

2001-06-19, 18:23
Svar #17

Iréne Månsson

Hej!
Finns det någon som kan sidan om Ellis Island? Jag vet när några av mina släktingar reste över Atlanten men dem är omöjliga att hitta på Ellis Island sidan. På vilka olika sätt kan man söka där? Detta med att söka på namnet verkar tröstlöst.
Hälsningar/Iréne

2001-06-19, 18:38
Svar #18

Maria Ahl

Berith, om du trycker på ship manifest så får du upp passagerarlistan, i bland finns det ovanför passargerar listan en liten knapp där det står view original manifest. Observera att den möjligheten inte finns för alla passagerarlistor ännu.
 
Irene, prova att använda den här säösidan i stället den är mycket enklare än Ellis Islands egen. http://sites.netscape.net/stephenpmorse/ellis.html  
 
Mvh Maria

2001-06-19, 19:14
Svar #19

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
 
Skulle precis också rekommendera Ellis Islands sökmotor Stephen Morse men av någon anledning fungerar den inte just nu.
 
Jag har för mig att knappen view original manifest sitter under passagerar-listan. Denna knapp finns dock endast för vissa fartyg och där kan man läsa vilken slutdestination personen uppgav, hur mycket pengar han/hon hade med sig, vem han/hon skulle träffa etc.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-06-19, 21:41
Svar #20

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Hej Ir?ne!
 
Jag har råkat ut för samma problem som du - dvs. jag hittade inte mina utvandrande släktingar på sajten Ellis Island.  
Förklaringen är att de åkt via Boston och Halifax och Quebec i Kanada.

2001-06-19, 22:13
Svar #21

Iréne Månsson

Hej ni som svarat på mitt anrop.
Ska kolla den adress jag fick av dig Maria.
Håkan, om dem har åkt via de städer du rabblar upp, är det kört då att hitta originalmanifest och dylikt? Om släktingen åkt redan 1869, vart har han troligtvis haft för destination då? Är det någon som vet?
Mvh/Irène

2001-06-19, 22:43
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I kommande nummer av Släkthistoriskt Forum (3/01) har jag skrivit en artikel om hur man kan söka på en del av möjligheterna på Ellis Island-databasen.

2001-06-20, 01:35
Svar #23

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Irene!
 
Om Din släkting åkte redan år 1869 finns han/hon inte på Ellis Island eftersom det där endast finns personer som anlände mellan åren 1892-1924.
 
Rättelse till mitt inlägg ovan:  Som Maria Ahl nämnde sitter knappen View Original Manifest både över och under passagerarlistan.
 
Sajten Stephen Morse fungerar fortfarande inte. Någon annan som har samma problem?
 
Mvh - Mats Högberg

2001-06-20, 05:18
Svar #24

Berith Svantesson

Godmorgon!
Jag prövade att söka genom Morse-sidan men då finns inte min släkting med, men söker jag direkt på ellisisland finns hon med. Förklaring?
 
Berith, Mariestad

2001-06-20, 07:31
Svar #25

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Nu fungerar Stephen Morse Ellis Island söksida igen.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-06-20, 22:53
Svar #26

Siv Lindqvist

Hej Berith
Jag har råkat på detsamma som du, fast tvärtom. Jag kan inte hitta min släkting på Ellisisland-sidan, men på Morse-sidan blev det Bingo direkt.
Varför?
 
Siv Lindqvist

2001-06-21, 15:12
Svar #27

Iréne Månsson

Hej.
Jag har hittat mina släktingars utresedatum, hamn osv på Emigrantens cd-rom Emihamn. Av dem som jag inte hittar på Ellis Island står det destination New York. Om dem inte reste över Ellis, var kan dem ha rest då?. Dem reste 1892,1900 och 1902.Deras namn var Otto, Ola, Sven och Hilma. Är det någon som kan tipsa mig på vilka sätt jag kan söka efter dem?(Har provat Stephan Morse).

2001-07-08, 00:33
Svar #28

Utloggad Håkan Bergström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1337
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:21
    • Visa profil
Jag gjorde en liten upptäckt nyss efter att ha tagit fram min emigrerade släktings 'ship manifest'. Jag klickade nämligen fram nästa ship manifest-blad och hittade där ytterligare upplysningar om honom, bl.a. namnet på hans far! Sådana upplysningar gör det ju möjligt att helt säkert fastställa emigrantens identitet.
 
/mvh
Håkan

2001-07-10, 21:38
Svar #29

Iréne Månsson

Hej.
Är det någon som vet en bra sida med kartor över USA?
Mvh/Iréne

2001-07-11, 19:22
Svar #30

Utloggad Helen Strahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2022-07-07, 15:41
    • Visa profil

2001-07-11, 19:33
Svar #31

Eva Dahlberg

Hej Irène ! Titta här på forumet under USA / Var ligger orten? / Kartor  - där vi för bara några dagar sedan hade upp detta. Där föreslås flera bra internetsidor och riktiga papperskartor.
 
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-07-11, 20:48
Svar #32

Irne Mansson


2001-07-14, 11:57
Svar #33

Klara Svensson

Var in på Stephen Morse sida. Ska man bara skriva in för och efternamnet? Jag fick upp en liten ruta att det inte fungerade. Är det någon som kan förklara för mig hur man går till väga på denna sida jag är inte så duktig på engelska.

2001-07-16, 18:20
Svar #34

Iréne Månsson

Hej.
Jag har sökt efter personer i cd.rom Emigranten som jag inte har hittat. Är det någon som vet om det fanns alternativhamnar till Göteborg och Malmö? Dessa personer reste 1883, 1869 och 1868.
Iréne

2001-07-16, 21:05
Svar #35

Eva Dahlberg

Hej Ir?ne (och alla andra)! Om du lånar t.ex. Emigrantforska Steg för Steg (Clemensson & Andersson) på biblioteket så hittar du mycket matnyttigt att hjälpa dig på vägen i emigrantletandet. På sidan 46-47 finns en fin karta med datum för olika hamnar.
 
I Sverige fanns fler hamnar, men de är väl med på Emigranten, men om man läser (t.ex. på Rötters sidor med emigrantinfo) vad Emigranten  omfattar så börjar Göteborg först 1869 - därför hittar du troligen inte din 1868-emigrant.
 
Som alternativ till Sverige hade emigranterna alltid möjlighet att resa via något av våra grannländer (möjligen utom Finland när de var på väg västerut ...), Köpenhamn är därför vanlig avreseort för många sydsvenskar.
Tyvärr är emigrantfrågorna spridda på många ställen på Anbytarforum  så jag vet inte var jag skrev det svaret men jag informerade någon annan i våras om de danska emigrantdatabaserna (se Utvandrararkivet 1868-1903 på http://ddd.dda.dk/)
(paus för att använda sök-funktionen) - hittade inlägget från den 7 maj under Emigrantkällor/Emigrantskivan/Äldre inlägg (arkiv) till 28.5.2001.
 
utklippt citat Det danska utvandrararkivet är sökbart på Internet för tiden 1869 till 1903/1904, finns även på CD, se www.emiarch.dk . Tiden efter 1903 finns filmad fram till 1940. Jag har inte snabbt kollat Norge för att se om en gemensam bas finns, jag har för mig att man måste söka på resp. utresehamn, men länkar hittar du här http://www.disnorge.no/emi_imi.htm .  
 
hälsningar, Eva Dahlberg

2001-07-16, 21:22
Svar #36

Eva Dahlberg

Hej igen ! Glömde en sak, de kan ju helt enkelt vara missade eller felaktigt angivna på CD:n Emigranten - den är inte felfri - eller så kanske de kan ha rest mer olagligt på annans namn, eller bytt namn redan i Sverige eller ...  
 
Jag har många som antecknats som emigranter i husförhörslängden och som inte finns på Emigranten, de flesta har nog använt grannländerna. Men det finns också enstaka exempel på någon (långt ut i släktledet, jag har läst det i ett föreningsblad, inte gjort forskningen själv och refererar nu ur minnet, har ej tidningen framför mig) som trots allt aldrig emigrerade, pga. omständigheterna (jag tror ett barn dog på resan från Nederkalix i norra Sverige till Stockholm) så ändrades planerna och familjen kom att bosätta sig i södra Sverige i stället (en av de stora öarna öster om fastlandet). Detta framgår dock inte i kyrkböckerna i ursprungsförsamlingen. Sådana fall hör väl dock till ovanligheterna.
/ Eva Dahlberg

2001-07-16, 21:53
Svar #37

Iréne Månsson

Hej Eva.
Tack för ditt utförliga svar.Jag vet inte om du tänker så men om tex två syskon har samma utflyttningsdag och alla de andre syskonen rest via Malmö, borde det inte vara logiskt då att dessa två gör det samma?
Iréne

2001-07-16, 22:26
Svar #38

Eva Dahlberg

Hej ! Det beror väl på, bl.a. när de reste (senare resenärer för mig reste över Göteborg istället för Köpenhamn - direktbåt?). Om det var de två från 1868 och 1869, så finns registerna från Malmö bara från 1874 enligt Emigrantforska (jag vet inte helt säkert nu om det innebär att det inte gick att teckna emigrantkontrakt från Malmö före 1874) - åkte de andra syskonen senare så är det kanske inte så konstigt om de första åkte från Köpenhamn?
 
Andra tänkbara möjligheter: Någonstans läste jag den senaste veckan att Elisabeth Thorsell skrev att det på cd:n (eller registret som ligger bakom cd:n) inte alltid registrerats medföljande hustrur och barn.
 
Sedan framgår en sak av Emigrantforska som alltid förbryllat mig att ingen tar upp när det ibland låter som att alla som någonsin emigrerade från Sverige finns på cd:n - nämligen att inte alla resenärer togs upp i passagerarlistan, utan bara de som reste i emigrantklass, enligt boken kan man ha rest även som tredjeklasspassagagerare utan emigrantkontrakt eller ha åkt via direktbåt eller på direktibiljett istället för genom agenterna. Finns de inte i passagerarlistan så finns de inte heller på cd:n. Jag har ingen aning om hur många det kan röra sig om, men det är väl denna lilla delen och det är väl därför det inte nämns annars.
/ Eva

2001-07-18, 15:21
Svar #39

Iréne Månsson

Hej.
Är det någon som kan något om utvandringen från Köpenhamn? Vilka hamnar osv? Har läst i Emigrantforska men där står inte så mycket om just Danmark. Mina släktingar var svenskar. Troligtvis har 3-4st rest via Danmark till Amerika.
Iréne

2001-07-18, 23:23
Svar #40

N.Nordby

Pröv denne danske linken, den inneholder en sökbar database over emigranter i perioden
1869-1903 http://www.emiarch.dk/search.php3?l=en

2001-07-19, 21:47
Svar #41

Iréne Månsson

Hej.
Tack för tipset om databasen. Jag har redan varit inne där och hittat (tror jag) tre av min släktingar. Det jag mer söker nu är information om emigrationen i stort från Köpenhamn.
Iréne

2001-07-21, 22:01
Svar #42

Iréne Månsson

Hej.
Jag har en gammal adress på en emigrerad släkting. Jag läste i Emigrantforska att man kan söka i census för 1920 tex för att se om han fortfarande bodde på adressen då. Adressen är i Galesburg, Illinois. Var hittar jag census och hur gör jag?
Iréne

2001-07-23, 23:43
Svar #43

Utloggad Kerstin Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2009-08-12, 22:35
    • Visa profil
    • www.manait.com
Hej,
 
Jag har hittat släktingar i EMIHAMN och att de utvandrat men där anges ju inte vilken båt de åkte med.  
 
När jag söker på Ellis Island sidan så hittar jag dem inte. Har frågat Ellis om alla personer är inlagda ännu men ej fått svar.
 
Hur får jag reda på vilken båt de åkte med? Kunde man ta sig in i USA utan att passera Ellis ?
 
Kerstin

2001-07-24, 10:48
Svar #44

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ellis Island var den plats dit de kom, som reste över New York, och det gjorde de flesta. Men databasen börjar inte förrän 1892, och den största svenska utvandringsvågen var 1881.
 
Sen var det många som reste över Baltimore, Boston, Philadelphia, och även många över Quebec och andra hamnar i Canada.
 
I svenska passagerarlistor anges i originalkällan, t.ex. Poliskammmarens i Göteborg listor, endast den båt emigranten reste till England på, och direkta förbindelser mellan Sverige och USA fanns inte före 1915, då Svenska Amerikalinjen startade. Läs gärna Emigrantforska! Steg för steg av Per Clemensson och Kjell Andersson, som du bör kunna hitta på ditt bibliotek. Sen finns det en del tips om emigrantforskning i RÖtter, www.genealogi.se/emigrant.htm

2001-07-24, 18:29
Svar #45

Iréne Månsson

Hej Kerstin.
Detta med Ellis Island är också en djungel av sökning. Jag har hittat vissa av mina släktingar av ren slump. Det räcker ibland med att en bokstav är fel så hittar inte sökningen. Jag vet också släktingar som till 90%har åkt över Ellis Island och inte hittat dem. Fortsätt att söka under många olika namnkonstellationer om du tror att dem åkt däröver.
Mvh/Iréne

2001-07-24, 23:35
Svar #46

Utloggad Kerstin Abrahamsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 54
  • Senast inloggad: 2009-08-12, 22:35
    • Visa profil
    • www.manait.com
Jag glömde ange i mitt inlägg att mina släktingar åkte över 1910 och 1913. Så troligtvis inte direkt från Göteborg enligt Elisabeths notering.  
 
Jag kollade rötters sida om emigranter innan jag la in frågan här och hittade inget användbart.  
 
I Emigrantforska, Steg för steg som jag har så stod det på sid 41 att man kan gå vidare in på mikrofilm med hjälp av källkoden från EMIHAMN vilket inget av de arkiv som gjort sökningar i EMIHAMN åt mig upplyst mig om. Verkar ju enklare att man stansat fartygsnamnet också om det är passagerarlistorna som stansats.
 
På Ellis Island sidan har jag gjort olika sökningar på 4 av mina släktingar som åkte 1910 och 1913 men ingen av dem finns.  
 
Anledningen till att jag vill veta vilka fartyg som släktingarna åkte med är att dessa personers barnbarnsbarn i USA vill veta vilka fartyg deras mormorsfar mm kom med och vilken väg de åkte.
 
Kerstin

2001-07-25, 11:47
Svar #47

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
De uppgifter som finns med på Emigranten är nog hämtade från de maskinskrivna avskrifter från Poliskammarlistorna, som gjordes i Göteborg för nu rätt många år sedan. Dessa maskinskrivna listor innehåller enbart källkoden, inte det fartygsnamn som denna leder till.  
 
I ett idealiskt projekt hade förstås dataregistreringen skett direkt från de handskrivna listorna, men då hade nog inte dataregistreringen alls blivit av, då den gjorts av ett antal ALU (etc) anställda, som kanske hade fått besvär med att läsa de olika handstilarna.
 
Men trots att registreringen skett från maskinskriften har det blivit fel ibland, så att en man som utvandrat med familj, inte fått med familjen i dataregistret, eller att man råkat vända två blad och då hoppat över de som stod där, och andra fel.
 
Det är med vissa förhoppningar man nu tydligen kan se fram emot den nya Emigranten till Släktforskardagarna, enligt vad som sägs på Göteborgs-Emigrantens hemsida: http://home.swipnet.se/goteborgs-emigranten/databasen_swe/plan_utbyggnad.html

2001-12-01, 13:44
Svar #48

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
De register över födda under 1900-talet i California och Texas, som man fram till nu kunnat hitta på Rootsweb (www.rootsweb.com), har helt plötsligt tagits bort.  
 
Detta enligt uppgift på grund av att myndigheterna fått kalla fötter och nu anser att uppgifterna är integritetskränkande, och även möjliggör för bovar att stjäla andra personers identitet.
 
Hur som helst, detta försvårar för alla som försöker spåra nutida släkt i USA.

2001-12-02, 12:28
Svar #49

Carina Olsson

Av en chatkompis fick jag tips om att prova följande adress: www.RootsWeb.com och sedan gå ner och leta i Immigrant ships...Här fanns massor av båtar och namn på personer, väldigt många från Sverige o Norge. Jag hade aldrig sett den här sidan och vill därför passa på att lämna den vidare. Hälsningar Carina

2001-12-03, 22:22
Svar #50

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Jag söker en Amerika-emigrant som troligen lämnade Sverige 1853. Jag har uppgifter om när han är född, men har inte om vilken församling han kommer från. Vad jag har förstått så går inte CD:n Emigranten så långt tillbaka i tiden. Finns det andra källor jag kan använda mig av, och i så fall vilka? Jag har sökt i databaserna på www.ddss.nu utan resultat. Jag bor i Stockholmstrakten så jag har möjlighet att besöka Arninge.
 
Bakgrunden är denna: Jag lovade en amerikansk väninna att söka efter hennes svenske anfader, Nils Peter Nord född 1833-08-11, som utvandrade tillsammans med sin bror August. Enligt en artikel som Nils dotter skrev på 30-talet ska de ha kommit till St. Charles, IL på hösten 1853. Nils gifte sig i USA 1864 med Johanna Svensdotter född i Sverige 1840-11-04. Marriage license och death certificate innehåller ingen information om vilka orter i Sverige de kom från, men min väninna drog sig till minnes Malmo, Skane - om det nu var utresehamnen, eller om Nils hade bott i närheten av Malmö (han hade sysslat med jordbruk i Sverige så han bodde knappast i själva staden). Att gå igenom alla Skånes flyttlängder känns inte görligt, så jag är tacksam för tips om hur jag kan gå till väga.  
 
Tack på förhand
Anna-Carin Betzen

2001-12-05, 22:33
Svar #51

Utloggad Stefan Karlsson

  • Stefan Karlsson
  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 549
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 22:27
    • Visa profil
    • Sevetuna.se
Hej, Anna-Carin!
 
Ska försöka bidra med några tips.
 
Boken Svenskarne i Illinois av Eric Johnson och C.F. Peterson (Chicago, 1880) innehåller historiska anteckningar om den tidiga svenska immigrationen till Illinois. I kapitlet om Kane county omnämns bland annat den svenska invandringen till staden St. Charles. Jag citerar (sid. 194-195): Ett mindre sällskap anlände 1853. Deribland var Peter Lundgren från Bottnaryd i Jönköpings län. Han bor ännu qvar här och har en son, som varit expedit hos handlanden L. C. Ward de sista 15 åren. John Carlson från Askeryd i samma län kom samma år i sällskap med Peter Lundquist, nu bosatt i Rockford; Carlson eger anställning hos nyssnämnde Ward. Fredrik Peterson och August Nord tillhörde äfven detta års svenska insatts i St. Charles, och af dem fins N. qvar på platsen, men P. har farit vesterut och är nu i Nebraska. Att det är samme August Nord bör inte råda någon tvekan om. Kanske kom August (och Nils Peter) även de från Jönköpingstrakten. Det kan ev. finnas mer uppgifter om Nord i boken, men jag har bara kopior på vissa sidor.
 
Ytterligare en källa är de svensk-amerikanska kyrkoarkiven (SAKA) som finns på mikrofilm hos Svenska Emigrantinstitutet i Växjö där det även finns personregister för stora delar av materialet. Om Nord var medlem i någon församling finns sannolikt födelseorten angiven i medlemslängden. För just St. Charles finns två filmer för Bethlehem Lutheran Church - församlingen tycks dock inte ha bildats förrän 1882.

2001-12-06, 17:24
Svar #52

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 21:36
    • Visa profil
    • www.obdr.se
Hej, Anna-Carin
 
Nils Petter Nilsson Nord
Född 1834-08-11 i Mörlunda församling, Kalmar län.
Emig. 1864-05-10 från Mörlunda.
 
Mvh
Mats

2001-12-06, 21:52
Svar #53

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Fantastiskt - tack så mycket båda två! Uppgifterna styrker ju verkligen varandra. Stefan, din källa skulle säkerligen ha nämnt Augusts bror om han var med; August gifte sig 1855 i St. Charles men för Nils Peter fanns inga belägg före vigseln 1864.
 
Tidigare i dag gjorde jag en sökning på mormonernas sajt och snavade över den Nils Peter som du, Mats, nämner, och jag lade märke till att datumet var intressant - och att han hade en bror som hette August. I uppgifterna om familjen stod inte att någon av dessa två emigrerat, men det fanns inte heller något dödsdatum. En annan bror hade emigrerat till NE., USA. Din datumuppgift om emigrationen visar ju att denne Nils Peter måste vara den person som jag söker. Och eftersom han gifte sig 1864-09-01 i St. Charles så kan det ju tänkas att han träffat sin blivande hustru på resan.  
 
Nu ska jag beställa Mörlunda-kort från SVAR! Med lite tur kan jag överraska min väninna med en antavla i julklapp. :-) Tack än en gång för hjälpen!

2002-02-26, 21:25
Svar #54

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej, någon som vet vad som hänt med mailinglistan SWEDES? Även kallad smultronlistan. På Prof. Wahlströms hemsida leder inte länken till SWEDES någonstans.
 
Vilka andra populära svensk-amerikanska mailinglistor finns det numera?

2002-03-27, 20:25
Svar #55

Marita Kvist

Hej
Någon som kan ge mig tips om hur jag söker en emigrerad släkting som reste till Amerika efter 1923, dvs hon finns inte på Ellis Island.  
Mvh
Marita Kvist

2002-03-27, 22:17
Svar #56

Nina M. Nordby

Du kan jo starte med å søke i SSDI, Sosial Sec.Death Index.
 
Kanskje prøve The Immigrant Wall og håpe på at noen kan ha lagt vedkommende inn der:
http://www.wallofhonor.com/search_f.asp
 
Gammel og ny versjon av surname navigator for USA
http://www.rat.de/kuijsten/navigator/usa/usa.html
http://www.kuijsten.net/navigator/usa/usaold.html
 
Forøvrig finnes det er rekke linker du kan søke på her også:
http://www.geocities.com/coastwater/nina_moller_nordby.html

2003-01-07, 22:29
Svar #57

Britt Marie Larsson

Hej
 
Jag har en emigrerad släkting som gifte sig i USA Kansas med en amerikan de fick en dotter Rose Marie Miller som föddes 1916 Ottawa Kansas dog 1972. Var kan jag gå vidare för att finna ev barn eller barnbarn till henne.  
 
Mvh
Britt Marie

2003-01-08, 00:49
Svar #58

Jan Ek

Britt Marie,
 
Vet ej exakt vad du vet, men om du inte gjort det bör du försöka få tag i dödsattesten. Har du funnit henne i SSDI kan du också beställa en SS-5 som är en kopia av den ursprungliga applikationen för Social Security. Var dog hon? Olika stater ger en del extra möjligheter att söka på avdöda personer på internet.
 
Jag fann vad jag räknar med är hennes familj i Ottawa i folkräkningen 1930; far, mor och tre bröder. Mor Maria invandrar 1888. Rätt familj?
 
Om du inte redan prövat det, kan ju att följa bröderna vara lättare, då de oftast behållit namnet. Om de har nulevande släktingar kan ju de veta mer, också om Rose.
 
Kan du ta emot en 600 kb jpeg som epost kan jag maila sidan ur folkräkningen till dig. Säg bara till om du är intresserad.
 
Om du ger lite mer kött på benen här i forumet kan det finnas andra som har goda förslag på hur du kan komma vidare.
 
Mvh,
Jan Ek

2003-01-08, 08:44
Svar #59

Britt Marie Larsson

Vad spännande
 
Jo det verkar vara rätt familj mamman kom från sverige 1888. Jag letade rätt på hennne i familysearch.org där fanns uppgifter om far och mor.  
 
Om jag läst rätt dog hon i Kansas Ottowa. Eller om det bara var födelseorten där är jag lite osäker
jag har inte funnit några bröder men det vore spännande att få ta del av det du hittat om familjen.  
Jag tror jag kan ta emot mail i den storleken
Tack på förhand  
 
Mvh Britt marie

2003-01-08, 19:15
Svar #60

Britt Marie Larsson

Kompletterande uppgifter
 
De som emigrerade var Anna Maria (Nilsson)Rosén 1850-05-05 Stora Mellösa (T) samt döttrarna Anna Elvira Augusta 1881-8-21 Stora Mellösa (T) och Gunilla Maria Aquillina 1884-10-03 Stora Mellösa (T)
 
De ska ha åkt från Sverige 1887-08-22 till Norra Amerika Det är dottern Maria (1884) som är mamma till Rose Marie Miller. Maria gifte sig med Walter Carlton Miller och fick den dotter som jag funnit Rose Marie född 1916-06-25 Ottawa Kansas.
Uppgifter om den andra dottern Anna Elvira Augusta har jag inte funnit någonstans  
 
Om jag förstår det hela rätt finns inte emigranter registrerade på Ellis Island 1887 eller om det var tidigt 1888 de kom fram jag vet inte heller var de åkte ut ifrån om det var Göteborg eller vilket skepp de åkte med  
 
jag har som jag nämnde ovan sökt på familyseach och funnit uppgifter om Rose Marie men vet inte hur jag går vidare eller vem som lämnat uppgifterna till den websidan eller om de är hämtade från något register.
 
Mvh  
Britt Marie

2003-01-08, 19:46
Svar #61

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Britt Marie, så här har jag gjort. Kolla vilket county hon dog i! Sedan gick jag in på ett av de amerikanska forumen, där finns forum för varje county, frågade vart jag kunde vända mig för att få tag på en dödsnotis. Själv hade jag turen att få svar från en kompis till en som jobbade på rätt bibliotek och fick hjälp den vägen. Annars får man skriva eller maila. I dödsnotisen finns namn på barn och också på vilken ort de bodde vid dödsfallet. På ungefär samma sätt har jag till och med fått foto på en släkings gravsten i Maine.
Det finns säkert flera sätt men detta är en ände att nysta i.
Hälsningar Ulla

2003-01-09, 01:58
Svar #62

Jan Ek

Britt Marie,
 
För dig och eventuellt andra som är intresserade av att hjälpa till lade jag upp det jag fann i  under USA/Delstater/Kansas. Denna avdelning är ju för metodfrågor, och om vi ska fortsätta diskutera rena fakta är det kanske bättre att göra det där?
 
Mvh,
Jan

2003-01-09, 20:56
Svar #63

Hans Lothsson

Enligt tidigare efterforskning har jag fått fram följande.
Den 24.11.1911 anländer till Ellis Island med  
Lusitania från Liverpol Axia V Haglund,16, hembiträde tillsammans med två bröder Gustav och Henrik Haglund. De ska till sin  uncle CJ Blad,
Box 3, Round Rock i Texas.
Hon gifte sig till namnet Jarl, fick två barn
Laroy och Wallace. Detta är det enda jag vet.
Hur går jag tillväga för att få veta mer.
 
hans.lothsson@delta.telenordia.se

2003-03-01, 14:50
Svar #64

Ing-Britt Andersson

Hej!
 
Jag har sökt efter en släkting i många år utan resultat!!!!
 
Jonas Andreasson född 1858 24 juni, Ramdala förs.
Blekinge län.
Han försvann omkring 1880 - 1885, anteckning i Husfl. america? Han finns i obefintliga fram till 1950-talet.
Gamla släktingar har sagt att han skickade hem brev och fotografier på familj. Han hade gift sig och fått barn, inget av detta finns kvar!
Jag har letat i bouppteckningar efter hans föräldrar men där finns ej han namn upptaget.
Jag har sökt i USA o i Växjö på Emigrantinstituet mm. Är det någon som kan hjälpa mig!!!!!!!
Ing-Britt

2003-03-05, 21:54
Svar #65

Gustav Carlsson

Hej jag heter Gustav Carlsson. Jag har hittat några emigranter i min släkt de flyttade från Göteborg till Los Angeles mellan åren 1904-1906(Alla inom familjen flyttade inte samtidigt). Jag har hittat dem på Emigrant CD:n, Men hur skall jag gå vidare. Jag har varken några adresser, brev eller ovanlig efternamn, de heter nämligen Petersson. Skall jag skika brev till någon myndighet i USA eller hur gör jag.
 
Snälla! Savara jag vill så gärna veta.

2003-03-05, 23:36
Svar #66

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Om du går in på Rötters Emigranttips så hittar du en del förslag och tip om hur du kan göra.

2003-03-06, 10:33
Svar #67

Jan Ek

Gustav,
 
Det går inte att ge ett enkelt svar på din fråga, hur du kan gå vidare är beroende på vad du redan vet. Förutom rådet från Elisabeth ovan tror jag du vill ha stor nytta av att bruka den tiden det tar att läsa igenom de frågor och svar som tidigare givits här på Anbytarforum. Under olika rubriker har stor möda redan lagts ned på att ge utförliga svar på frågor mycket lika din. Ta en titt på trädstrukturen på forumet, och glöm inte bort sökfunktionen där du kan söka på nyckelord och hela meningar.
 
Den här avdelningen du nu läser i innehåller mycket matnyttigt, bara rulla baköver, glöm inte länken till tidigare inlägg på toppen. Dessutom kan jag rekommendera att du läser frågor och svar i den särskilda  Det är också här jag rekommenderar att du lägger eventuella konkreta frågor om personer du säkert vet slog sig ned där. Det skall du inte göra här, så ta inte efter en del personer ovan som lagt dessa på fel plats. Precis som du gjort helt riktigt är denna del av forumet för rena metodfrågor som din.
 
Mycket matnyttigt hittar du också i de många utförliga svar du finner i tråden för sök i amerikanska census (folkräkningar), under metodfrågor och i avdelningen för konkreta förfrågningar om hjälp med uppslag i census.
 
Men innan du postar en förfrågan om hjälp med en konkret person någon annan plats på forumet, försök att komma så långt du kan med de fria källor som t.ex. ligger på internet. När du uttömt de möjligheterna, gör dina eventuella förfrågningar så fullständiga som möjligt, ta med alla fakta du har. Då har du störst möjlighet att få hjälp.
 
En kort lista på fria källor på nätet jag tror du kan ha nytta av:
 
Amerikanska dödsregistret SSDI 1962 -
Californias egna dödsregister 1940 -1997
En bra översikt över fria resurser, stat för stat i USA
 
Lycka till vidare,
Jan

2003-03-06, 10:59
Svar #68

Gustav Carlsson

Tack så mycket Jan! Jag skall försöka på dina förslagna hemsidor.

2003-03-06, 17:11
Svar #69

Gustav Carlsson

Jag har titta på Californian death records, men jag tycker att det är lite osäkra källor men hittar oftast vad man söker men det är alltid något som inte stämmer. Jag har läst eller hört talas om något om något emigrations center eller något sånt i Växjö.  
Finns det eller är det bara jag som yrar?  
Vad kan man hitta där?
Jag kanske inte hittade dem för att de flyttade vidare. (Hur gör jag då?).

2003-03-06, 17:43
Svar #70

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Gustav! Det är det som heter Svenska Emigrantinstitutet som du hittar i Elisabeths länk. De har också en hemsida, som inte framgår där med som du hittar på Rötters länksida. Även svar på en massa frågor om hur du gör finns på Rötter-sidorna.
Hälsningar, Eva

2003-03-07, 20:43
Svar #71

Gustav Carlsson

Tack så mycket Eva! Jag skall försöka ta mig dit och kanske hitta mer uppgifter så jag kan forska på internet lättare.

2003-03-13, 10:13
Svar #72

Gustav Carlsson

Hej! Nu kommer jag med en fråga igen. Jag läste i senaste släkthistoriskt forum att den amrikanska censusen är sekretes belagd efter 1930. hur gör man om leta efter levande släktingar? Går det på något sätt att undgå sekretesen?
 
Hälsningar Gustav

2003-03-13, 23:47
Svar #73

Chris Troy

Man kan inte undgå sekretessen på USA census.  Men det finns andra resurser man kan använda.  Om du hittar dina släktingar i 1930 census så kan du kolla City Directories, telefon kataloger, Social Security Death Index, och mycket mera.  Om du läser engleska så rekommenderar jag att du läser Latter Day Saints Research Guides för staten du söker i:
 
http://www.FamilySearch.org/Eng/Search/RG/frameset_rg.asp
 
Klicka på staten du söker, till exempel C för California, sedan staten, och då får du en index där du väljer vad du söker. Det finns också e-post lister för varje state och de flesta counties där man kan bli medlem och fråga för hjälp.  Jag tillhör SWEDEN-L listan och det finns många som skriver från Sverige och frågar för hjälp med emigrant ättlingar i USA.  Eller så kan du kolla Rootsweb för listerna för området du söker i:
 
http://lists.rootsweb.com/
 
Cheers, Chris

2003-07-23, 21:24
Svar #74

Roger Johnsson

Jag letar efter uppgifter på två systrar som flyttade till amerika från ev. Söderåkra församling Kalmar län eller ev. Öland (S.Möckleby)som hette Tyra och Edit Andersson (jag tror de var ogifta)Jag vet inte alls tidpunkten för flytten. Det kanske finns någon som har släktforskat i dessa trakter...
En bror till dom: Karl Robert Andersson född 1880-11-11 - 1952-08-28 i Söderåkra församling

2003-07-23, 22:07
Svar #75

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Roger,
 
Du har väl inte lite mer uppgifter om dem. Det är svårt stt hitts personer med ett så vanligt efternamn. Karl Roberts datum verkar inte stämma. Var har du hämtat dem?

2003-07-24, 22:51
Svar #76

Roger Johnsson

Tyvärr Jan  
Jag har inte så mycket uppgifter, deras mamma bara Matilda Kristina Andersson 1857-05-08 död 1941 i Alunbruket, Degerhamn
(Omgift 1917-07-20 med JG Grysell)
Uppgifterna på Karl Robert kommer från en väl bevarad dödsannons.

2003-07-24, 23:08
Svar #77

Utloggad Monica Wallberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 288
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
 
Jag söker efter Rikard Stanislaus Eriksson född 1882-05-07 var vet jag ej. Senaste kända bostadsort är Häverödal (B). Han var med och startade frivillig brandkåren i Häverödal. Troligen utvandrade han till USA.
Har hittat på Ellis Island: Eriksson, Richard, White Sweden. Ankomst 1919-08-15. 37år. M. Båt Proctor. Saint-Nazaire, Loire-Inferior, France.
Hur går jag vidare?
 
MVH. Monica Wallberg.

2003-07-24, 23:56
Svar #78

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Roger,
 
Den enda med de datumen som finns dog i Korsberga, Fröjereds kn, Jönköpings län.
 
Matilda Kristina är född i Söderåkra. Gift med Tunnbindaren Johan Gustaf Grysell f. 1853 i S.M. (Enl. församlingsboken 1920), men det är fel. Det finns ingen Johan Gustaf Grysell som föds det året. Däremot finns det en J.G. Grysell som föds 1855-06-07.
1920 finns de i Södra Möckleby och är boende på Södra Bruket (Ölands Alunbruk), men utan några barn.
 
Det verkar som du får söka i böckerna föer Söderåkra för att hitta dem.

2003-07-25, 00:01
Svar #79

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Monica,
 
Om du tittar i originaldokumenten på Ellis Island så ser du vart han skulle och venm som tog hand om honom. Du kan ju söka på Socila Security Death Index för att se om du hittar något dödsdatum, men du kan få många träffar.

2003-09-29, 04:52
Svar #80

Towa Lidman

Hej !
 
Jag har några frågor ang emigrantforskning på 1900-talet som jag hoppas nån kan hjälpa mig med ?!
Min farfars syster, Dagmar (född 1908), emigrerade 1926 till USA och stannade kvar där.  
1927 emigrerade min farfar, Gunnar (född 1903), men han återvände hem till sverige i mitten av 1930-talet.
Jag vet att Dagmar avled i Florida 1982 men begravdes hemma i sverige.
 
1) Jag har hittat ett SSDI-nummer på Dagmar. Hur  
   kan detta hjälpa mig i min fortsatta sökning ?
2) Vilka arkiv har jag möjligheten att söka  
   i, over there.
3) Jag har utdrag från NARA, på Dagmar o Gunnar.  
   På båda papprena så finns det    
   ett Immigrationsvisa-nr. Har jag nån hjälp  
   av detta ?
4) Vad krävdes 1926 / 1927 för att emigrera.    
   Finns det några arkiv jag kan söka i här  
   hemma ? Har försökt via emigrant-inst. i Växjö  
   men inte hittat nåt mer.
5) Jag har två olika adresser från mitten av 1950-
   talet. Har jag nån hjälp av dessa ?
6) Finns det nånstans på nätet,alt arkiv som man  
   kan söka i utan att behöva betala en massa  
   dyra avgifter ? Eller där man kan få betala  
   när man löser ut sina uppgifter ?
 
Jag har tittat i Per Clementssons bok men det känns mest som om den handlar om emigrationen under 1800-talet....
 
Hoppas att Ni kan hjälpa en förvirrad nybörjare som jag ! Jag har inte en blekaste susning om vad jag sysslar med just nu !!  
 
Ha en bra dag !
Towa Lidman

2003-09-29, 12:50
Svar #81

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Har någon här erfarenhet av att spåra emigranter som var bosatta i New York City efter 1930? Den senaste uppgiften vi har är från emigrantens moders bouppteckning från 1929 och då är han bosatt i Brooklyn och var styrman. För det specifika fallet, se Emigrantforum nr 291. Tacksam för upplägg.

2003-09-29, 20:23
Svar #82

Jan Ek (Janek)

Towa,
 
1) SSDI nummer ger en möjlighet att bekräfta att det är rätt person man funnit genom att beställa en kopia av den ursprungliga ansökan, kallad SS-5. Ansökan beskriver förhållanden som gällde vid just det tillfället, och kan ju i vissa fall vara intressant för att fylla ut bilden av en person. I ditt fall där du vet att det är den riktiga personen är kanske uppgifterna mindre intressant? Detta är uppgifterna i SS-5:
 
Full name  
Full name at birth (including maiden name)  
Present mailing address  
Age at last birthday  
Date of birth  
Place of birth (city, county, state)  
Father's full name regardless of whether living or dead  
Mother's full name, including maiden name, regardless of whether living or dead  
Sex and race  
Ever applied for SS number/Railroad Retirement before? Yes/No  
Current employer's name and address  
Date signed  
Applicant's signature
 
Läs mer här och här.
 
2)Alla som inte omfattas av sekretess!  Det du egentligen frågar är väl vilka som kan vara intressant för dig. Det går inte att ge ett enkelt svar på, du måste pussla ihop dina släktingars livshistorier, och försöka bestämma var de befann sig i olika perioder. En god teknik är att upprätta tidslinjer och föra in uppgifter vartefter de kommer.
 
Antalet möjliga register att söka i är i verkligheten mycket stort, men de flesta är av lokal karaktär, få register är för hela USA. SSDI är ett av de få lysande undantagen från denna princip, folkräkningarna vart tionde år är ett annat. Många viktiga register låter sig endast sökas på ort och ställe, men ett växande antal kan nås via internet. Många igen av dessa är betaltjänster.
 
Till sist måste man ju alltid bestämma sig för hur mycket arbete - och pengar - man är villig att lägga ned. Man bör alltid sätta sig ett klart mål för vad det är man vill veta.
 
3) Utan att vara säker, antagligen inte. Gissar att detta är papper i förbindelse med invandringen, och ger troligen inga uppgifter om deras senare öden och äventyr i USA.
 
4) Tror andra ska få svara på detta.
 
5) Adresser är bra för att de kan ge möjligheter att söka i de många lokala arkiv jag talar om ovan. Det är ju ett bevis för att personen i alla fall under en tid levde en viss plats. Tror man att det skedde ett giftemål t.ex kan man kolla ett vigselregister i det county man kommit fram till, tror man att ett barn blev fött kollar man födslarna, ägde personen jord eller annan fastighet kollar man fastighets registreringarna, osv. Det mesta gör man lokalt vid eget besök eller genom att söka hjälp, frivilligt eller av professionella genealoger. Eller genom brevväxling och kontakt med lokala myndigheter. Det är bara tid och pengar som sätter gränser för ansträngningen.
 
6) Den bästa startpunkten för lokala sök i tillgängliga register finns här, där man väljer delstat sedan county. Att prova med att Googla släktnamn och mindre orter, ovanliga adresser, yrken o.l. är också en väldigt god id?, man vet aldrig vad man kan finna.
 
När det gäller beställning av kopior, attester etc. så är det i stort sett bara VISA som fungerar. Ofta går det bra att uppge kortdata i ett brev eller fax om det är själva internet man är rädd för. Så länge man handlar med seriösa aktörer är inte korthandel på nätet farligare än att använda det på en restaurang eller i butik.
 
Mvh,
Jan

2003-09-29, 20:38
Svar #83

Jan Ek (Janek)

Per,
 
Två id?er. Kanske kan han gå att finna i lokala telefonkataloger eller adressböcker för Brooklyn efter 1930. Exakt hur man skulle kunna komma åt just dessa vet jag inte, lokala bibliotek brukar vara en bra startpunkt för en förfrågning. Kanske mormonerna har mikrofilmat i tillägg?
 
Ett annat uppslag är väl att gå vidare på hans yrke, till sjömansarkiv, sjömansorganisationer etc. Var han offentligt eller privat anställd?
 
Som du säkert redan vet är vital records, t.ex. dödsattester svåråtkomliga i NYC på grund av stränga sekretessregler. Vet du när han avled och var?
 
/Jan

2003-10-03, 16:48
Svar #84

Utloggad Per Linder

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2018-07-31, 00:01
    • Visa profil
Tack Jan för tips. Jag har surfat runt och lärt mig att Brooklyn hade den största svenskkolonin efter Chicago. En site värd ett besök är www.bklyn-genealogy-info.com/ Jag ska pröva biblioteken och sjömansarkiven.
 
Som vanligt florerar olika historier i släkten - ett brorsbarn säger att han dog i början på 30-talet i NYC och ett annat att han dog på ett fartyg på Mississippi... Detta är en av anledningarna till varför jag börja släktforska.

2003-10-28, 06:49
Svar #85

Merete Nielsen

Jeg er dansker og kan derfor ikke svensk, men jeg håber at det går. 
Jeg søger efter passagerlister til M/S Gripsholm, som sejlde mellem Gøteborg og New York i årene 1940-1950 
 
Håber at der er en der kan hjælpe 
 
Med venlig hilsen 
 
Merete Nielsen

2003-12-07, 15:55
Svar #86

Hans Lothsson

Hej  !
 
Den 9.1.2003 hade jag ett inlägg här ovan gällande en moster som tillsammans med två bröder utvandrade till Amerika.
Mina tankar kring henne har nu vaknat igen. Finns det någon som kan ge mej tips hur jag söker henne.
 
Hans

2004-03-04, 16:38
Svar #87

Ann-Cathrin Gustafsson

Hej
Skulle behöva hjälp med att komma vidare nu när mina förfäder landstigit i Amerika.
Jag har varit inne och sökt lite överallt på nätet men jag kommer inte in någonstans utan att behöva registrera mej och logga in.  
Tidigare har jag bett om hjälp här på anbytarforum men tänkte nu försöka själv,det känns lite dumt att bara fråga hela tiden, men vet nu alltså inte riktigt hur jag ska bära mej åt. Jag vill följa dom från det att dom landsteg tills dom dog men vet inte hur.
Hoppas någon kan ge mig lite råd och ideer.
 
Mvh Ann-Cathrin

2004-11-23, 18:04
Svar #88

Mikael Hellman (Mhellman)

Hej. Jag har aldrig tidigare rört vid ämnet emigrantforskning men fick igår en trevligt brev från en nyupptäckt faster som hade information om att min pappas farbror emigrerat till Amerika. Vet dock inget specifikt årtal. Det enda jag vet är att farbrorn i fråga som emigrerat hette Emil Sigfrid Svensson och var född 1899-06-05 i Hönsamåla, Hällaryd socken (Blekinge). Han bodde med sina 2 syskon och föräldrar i Hönsamåla fram till 1910/1920 så någon gång efter 1920 måste han ha emigrerat.
 
Finns det några register/databaser där man utifrån namn och födelseuppgifter kan söka fram en person som emigrerat under vissa år?
 
Tacksam för all hjälp!

2004-11-24, 17:41
Svar #89

Jan Ek (Janek)

Mikael,
 
Om du tittar på forumet genom funktionen nytt sista dag (eller vecka) så ser du vilka olika diskussioner som finns. Databasen på Ellis Island kan du själv söka i, men den går bara fram till 1924. Under rubriken Källor > CD Emigranten kan du be om hjälp med att söka din utvandrare, men databasskivan brukar också finnas på biblioteken om du hellre vill söka själv. (Den talar om vilka som reste från Sverige, Ellis Island talar om de som invandrade via NY)
 
Annars bör du läsa emigrantforskningstipsen här på Rötters huvudsida, och som ett allmänt råd bör du faktiskt först försöka komma åt utflyttningslängden för Hällaryds socken och finna utresedatum där. Denna bör finnas på mikrokort fram till 1930, via SVAR och ditt bibliotek. Hittar du detta utresedatum blir allt så mycket lättare och säkrare sedan. I värsta fall riskerar du annars att följa en helt annan person med samma namn.

2004-11-24, 21:23
Svar #90

mhellman

Hej Jan. Tack för tipsen. Jag provar mig fram med ett inlägg här på Anbytarforum så får vi se om jag får något napp. Jag har tyvärr misstanke om att Emil Sigfrid emigrerat efter 1930 och då kan det vara svårt att få tag i mikrokort men jag släpper inte taget utan fortsätter luska. Tack än en gång!

2005-01-02, 20:54
Svar #91

Heléne Roth

Hej.  
Mina släktingar i USA och jag letar efter en syster till min farmor som emigrerade till USA. Vi har ganska många uppgifter om henne, hennes födelsedatum, flyttbetyg, namnet på mannen hon gifte sig med, foton på honom och henne, att mannen dog, poststämplar på brev hon skickat hem, men trots det försvann hon. Varken hon eller hennes man har gått att finna. Mina släktingar har sökt i register i USA utan framgång. Nu undrar de om det finns några Ships lists från båtar som gick från Göteborg till USA. Finns det och var finner man dem?

2005-01-03, 18:05
Svar #92

Jan Ek (Janek)

Dubblera aldrig inlägg, se svar på frågan under under USA > Återvändande emigranter.
 
(se Anbytarforums regler, och påminnelse längst ned på sidan i rött)

2005-08-03, 17:48
Svar #93

Iréne Månsson

Hej.
Hur utbrett är det att man söker i ancestry.com? Jag tänker på om det är värt pengarna osv att vara på den sidan. Finns det andra sidor som har liknande värde osv?
Mvh
Irène M

2005-11-21, 19:18
Svar #94

Inez Lindmark

Hej!
Min ff. bror Emil Lindmark f.1880 emigrerade till USA och bosatte sig i Anacortes Seattle, han gifte sig med Audrey och fick en son som fick namnet Gordon, troligen fick han flera barn men dom känner jag inte till namnen på. Gordon är troligen död men var kan jag hitta barnen till honom?
 
MVH Inez Lindmark

2005-11-23, 18:47
Svar #95

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Hej Inez
 
Detta är inte ett svar på din fråga, utan lite uppgifter från 1910 och 1930 års census. 1910 års census tar i Washington, county Snohomish, Cedarhome (Enumeration District No 271, Sheet No 1B) upp:
Emil Lindmark, 29, född i Sverige, till USA 1904.
hustru Dora, 20, född i Maine, föräldrarna födda i Sverige.
dotter Helen, 11 månader (avser åldern den 15/4 1910), född i Washington.
Emil och Dora har varit gifta i 2 år. Hon har fött 1 barn.
 
Enligt ett World War I Draft Registration Card från år 1918 bor John Emil Lindmark (född 4/6 1880) i Anacortes, Skagit, Washington.
 
Från 1930 års census, Washington, county Skagit, Anacortes (Enumeration District No 2, Sheet No 1A):
John E Linmark, 49, gift vid 28, född i Sverige, till USA 1904. Yrke: Mill Right, Slingle Mill.
hustru Dora M, 39, gift vid 18, född i Maine, föräldrarna födda i Sverige.
dotter Helen Bayles(?), 20, gift (vid 16 års ålder), född i Washington. (Hennes man nämns inte.) Yrke: Cashier, Theater.
son Gordon E Linmark, 19, född i Washington. Yrke: Laborer, Box Factory.
dotter Audrey I, 16, född i Washington.
(Det verkar som att du har förväxlat namnen på hans hustru och hans dotter.)
 
Washington Death Index, 1940-1996 tar upp:
Name: Dora M Lindmark  
Place of Death: Anacortes  
Date of Death: 31 Mar 1976  
Residence: Anacortes  
Age: 85 years  
Gender: F  
Certificate: 009966  
 
Name: Gordon E Lindmark  
Place of Death: Everett  
Date of Death: 24 May 1980  
Residence: Everett  
Age: 69 years  
Gender: M  
SSN: 534-09-1249  
Certificate: 012750
Bengt Johansson

2006-01-03, 21:20
Svar #96

Mikael J

Hej,
 
Letar efter släktingar som emigrerat till U.S.A. Den mesta forskningen leder mig hela tiden till Ancestry.com. Finns det någon kostnadsfri motsvarighet? Är det vanligt att våra svenska bibliotek har abbonemang hos dom?
 
mvh
 
Mikael

2006-09-08, 22:13
Svar #97

Per Olof Olsson

Wille Roos
Är det någon som kan hjälpa mig att hitta emigranten Wille Roos, utvandrar troligen från Gbg.troligen på 1920 talet. Wille troligen från Småland. Han gifter sig med Lisa eleonora Andrén
iUSA. Lisa född i Västergötland, Toarp.
  hälsn. PeO.

2006-09-08, 22:58
Svar #98

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Finns några tänkbara kandidater, men det vore lättare med en ungefärlig ålder
 
Denne man kommer resande från Sydafrika och är sjöman. Han mönstrade på i Göteborg
 
First Name: L. Wilhelm  
Last Name: Roos  
Ethnicity: Swede, Scand.  
Last Place of Residence:  
Date of Arrival: Jan 15, 1919  
Age at Arrival:  26y    Gender:  M    Marital Status:  U    
Ship of Travel: Tasmanic  
Port of Departure: Durban, South Africa  
Manifest Line Number: 0023  
 
 
Det kan vara denne också
 First Name: Anders Vilhelm  
Last Name: Roos  
Ethnicity: Sweden  
Last Place of Residence: Jonkoping, Sweden  
Date of Arrival: Aug 01, 1923  
Age at Arrival:  23    Gender:  M    Marital Status:  S    
Ship of Travel: Drottningholm  
Port of Departure: Gothenburg, Sweden  
Manifest Line Number: 0022  
 
Han ska till sin vän Bernhard Larsson; Rockford, Illinois.  
Han är född i Jönköping och anger som närmast anhörig Far Anders Roos, Sjögatan 12, Jönköping
 
Men det finns säkert fler, och då behövs fler ledtrådar för att hitta rätt

2006-09-09, 10:48
Svar #99

Per Olof Olsson

Hejsan Mats
Ett Hjärtligt tack för hjälpen, den var snabb också. Han gifter sig troligen i USA med flickan Andrén som emigrerar 1922 från Gbg och reser ensam enl. Em-pappren. Enl. Andrén-släkten så är det ingen som har hört något om att Wille skulle varit sjöman däremot har jag hört att han var snickare så jag tror på Ditt andra förslag i detta fall.Än en gång tack och har Du något mer att komma med så är du välkommen.
       Hälsningar PeO.

2006-09-09, 10:51
Svar #100

Kerstin Thölix

First name Lisa
Last name Andren
Ethnicity Sweden, Scandinawian
Last place of recidence Boras, Sweden
Date of arrival 09 jul 1922
Age at arrival 27 Gender F Marital status S
Ship of travel Drottningholm
Port of departure Gothenburg Sweden
Hon ska till vännen Elin Flöjt 431 Som?naunk st Sycamore Ill. Som närmast anhörig i Sverige nämns father Oscar Andrén Höglared Frugården Toarp
 
I 1930 års cencus bor det en Wilhelm Roos med hustru Lisa på Seventh avenue i Rockford Winnebago  Illinois.Han är maskinist och ska ha immigrerat 1923 och vara född omkring 1900. Hon ska ha emigrerat 1922. De ska ha varit gifta med varandra i 2 år.
 
MVH Kerstin

2006-09-09, 13:21
Svar #101

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Per Olof
Om du ser att den Wilhelm o Lisa som Kerstin hittat 1930 är din familj så talar ju mycket för att nr 2 är rätt person. Årtalen o plats passar bra.
 
Något som gör mig lite osäker är snickare, hade du skrivit svarvare hade det varit fullträff.
 
Detta är nr 2 på Emibas-skivan
 
Post 193350
Roos, Anders Vilhelm
Järnsvarvare (ogift man)
f. 6/4 1900 i Jönköping, Jönköpings län (Småland)
Utvandrad 14/7 1923
från S Kv 42, Jönköpings Sofia, Jönköpings län (Småland)
till Nordamerika
Källa: Husförhörslängd, s. 3352
Emibas emigrationsakt: Jönköpings Sofia F 1923 029
 
 
ochdå skulle detta kunna vara samma man
 
Social Security Death Index Record 
about Anders W. Roos 
Name: Anders W. Roos 
SSN: 331-05-9768   
Last Residence: 61108  Rockford, Winnebago, Illinois, United States of America 
Born: 6 Apr 1900 
Died: 18 Jul 1989 
State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951 ) 
 
och detta är i så fall troligen Lisa Andren
 
Social Security Death Index Record 
about Lisa Roos 
Name: Lisa Roos 
SSN: 331-12-3409   
Last Residence: 61108  Rockford, Winnebago, Illinois, United States of America 
Born: 18 Jan 1895 
Died: Feb 1974 
State (Year) SSN issued: Illinois (Before 1951 )
 
Detta baserat på namnet, platsen och följande info från Emibas, som jag tror är din Lisa
 
Post 546123
Andrén, Lisa Eleonora
Ogift kvinna
f. 18/1 1895 i Toarp, Älvsborgs län (Västergötland)
Utvandrad 6/6 1922
från Lugnet Nr 6, Borås, Älvsborgs län (Västergötland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 596
Emibas emigrationsakt: Borås P 1922 019

2006-09-09, 20:23
Svar #102

Per Olof Olsson

Vill tacka Er båda,Mats och Kerstin, för Era  
snabba svar till mig.Skall säga till Mats att
det med Wille som snickare är väl något som jag hört av dom *gamle* eller trott att jag hört men som tydligen varit helt galet.Nu har jag ju nästan allt förutom data om deras giftermål.
Hjärtligt Tack till Er båda
          Peo i Va. Frölunda

2006-09-09, 22:46
Svar #103

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
PO
 
Karin gett dig viss info eftersom hon skriver att de varit gifta i två år vid Census 1930, så det är ju en begränsad tid att leta i

2006-09-12, 07:39
Svar #104

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
PO
 
De gifte sig 1 juni 1928. Jag skickar hans obit i mail till dig
 
Mats

2006-09-12, 15:41
Svar #105

Per Olof Olsson

Hej igen Mats och Kerstin
Vill ännu en gång tacka för hjälpen jsg fått av
Er. Nu är det förmodlingen inget mer att hämta
från det stora landet vad det gäller Lisa och
Wille men om det dyker upp något (har några andra släktingar som reste dit) då ber jag att få återkomma.
  Hälsningar från
    Va.Frölunda / PeO.

2006-09-17, 14:07
Svar #106

Utloggad Ingela Holmberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 530
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 15:46
    • Visa profil
Frågfespalter i USA liknande denna i Rötter, finns det?
Var adresserar jag min fråga ang. personer i tex Boston resp. NY?

2006-09-17, 15:32
Svar #107

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Ingela
 
Titta exempelvis på  Ancestry
 
och följ vägen ner till rätt ort
 
eller  Genealogy.com
 
Det finns många fler men jag rekommenderar dessa två till att börja med

2006-10-27, 16:32
Svar #108

Utloggad Göran Toral

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2016-05-27, 11:45
    • Visa profil
Hej,  
jag har äntligen efter många års letande hittat en av tre bröder från Östergötland som emigrerade till USA. Frans Oskar Magnusson född i Gårdeby 18600918. Emigrerade 1888 och gifte sig i New York med Sofia Bengtsson, född 18690529 i Väse (S). Sofia dog 1905. De fick en son i NY 18921219 som hette Axel Julius Magnuson. I Certificate of death står Alberta Cooper som anhörig. Axel bodde vid sin död 19700420 i Upper Darby, Delaware county, PA. Axels SSN 161-03-0144.
Tyvärr är uppgifterna slut där och jag undrar hur kan jag hitta ev. barn och deras familjer?
 
Ett stort tack på förhand!
Hälsningar
Göran

2006-10-27, 19:01
Svar #109

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Göran
 
Det finns en del uppgifter om Axel på Ancestry.com.
 
I WW2 draft registration card från 1942 finns han med. Han bor i Philadelphia, Pennsylvania.
Han arbetar på Mid City Bank o Trust.
Som närmast anhörig uppges Mrs Jennie A Magnuson.
 
I census 1930 framgår att Axel är Investigator på Bank. Han är gift med Jennie A som är tio år äldre än vad han är. Hon är från Sverige och invandrade 1905. Enligt uppgift var han 27 år vid sitt första gifte. Jennie var 20 år vid sitt första gifte och då tolkar jag det som att hon varit gift tidigare.  
 
I census 1910 bor fadern Frank O och sonen Axel i Brooklyn, Kings, New York. Han är änkling och bor med sin bror Axel F, f ca 1863 och hans hustru Anna o gemensam dotter Florence. Där bor också brodern John E, åldern svår att se. Enligt detta census utvandrar Frank O 1889 och de två bröderna 1892
 
Det finns kanske mer, men jag ser inte att det finns några barn angivna till Axel Julius

2006-10-27, 22:23
Svar #110

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Mats,
 
Har jag fattat ratt angaende censusen ar 1910?
 
Fadern: Frank O.
Sonen: Axel Julius
Broder(till Frank antar jag):Axel F. med hustru Anna och dotter Florence
Broder(till Frank antar jag):John E.
 
Ar det alltsa tre broder vid namn Frank O., Axel F. och John E. det handlar om eller har jag fel?
Om det finns med fodelsedatum pa ovanstaende personer skulle det hjalpa till nar jag forsoker hjalpa Göran.
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson.

2006-10-28, 00:58
Svar #111

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Anne-Lee
 
Du har fattat rätt.  
 
Födelsedatum finns inte på census 1910, bara angiven ålder och utifrån det har jag angett beräknar födelseår. Jag har tyvärr svårt att se åldern på John E, men det kan stå 47 och då innebär det födelseår ca 1862 eller tidigt 1863 eftersom census är gjord i april. Frank O uppges vara 49, stämmer med av Göran angiven födelsetid och Axel F är angiven som 46, vilket ger 1863 eller 1864.
 
Källa:  U.S. Census > 1910 United States Federal Census > New York > Kings > Brooklyn Ward 30 > District 1086> sheet 10A
 
 
I census 1900 bor de också tillsammans, alla tre bröderna, men nu anges Frank som head och han har hustru Sophia, född maj 1869 i Sverige och invandrad 1889 samt sonen Axel född dec 1892.
 
Brodern John har lite konstiga uppgifter, står född juni 1868, hans ålder anges till 34, som är ändrat till 30 eller 38, verkar kosntigt överhuvudtaget.
Broder Axel anges vara född maj 1865 och vara 35 år  
 
Frank har fått Juni 1863 som datum och ålder 36 år. Gift i 8 år. Invandrad 1888.
 
De två bröderna har här 1893 som invandringsår
 
Källa: 1900 United States Federal Census > New York > Kings > Brooklyn Ward 22 > District 380>sheet 11 A
 
 
 
Census 1920  Axel bor med sin hustru Anna och dottern Florence samt broder John i Brooklyn.
 
Axel uppges vara 52 eller 57, Anna 47, Florence 18 och John ser ut att vara 50. Här uppges de två bröderna ha kommit 1889
 
Källa:  1920 United States Federal Census > New York > Kings > Brooklyn Assembly District 9 > District 508>sheet 9A
 
 
Som framgår, så varierar uppgifterna mellan census. Beror säkerligen på vem som lämnat uppgifterna, vem som skrivit ner och hur jag läser det som finns.
 
Förhoppningsvis ger det en bild som kan visa om det är rätt familj som beskrivs.

2006-10-28, 01:18
Svar #112

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Göran o Anne-Lee
 
En hjälp kan ju vara att presentera vad som finns om bröderna Magnusson, innan de reser.
(En ren gissning är att det kan vara Axel Fredrik född 20/5 1863 och Erik Johan, född 1865)
 
Men som sagt, jag ser gärna att rätt uppgifter presenteras, det kan underlätta en hel del

2006-10-28, 20:57
Svar #113

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hejsan
 
Detta skulle kunna var brodern Axel
 
Surname Given Name Age Month Day Year Certificate Number County  
Magnuson  Axel  84 y  Nov  10  1948  22283  Kings    
 
och Frank O's hustru
 
Surname Given Name Age Month Day Year Certificate Number County  
Magnusson  Sophia  36 y  June  6  1905  10688  Kings  
 
Uppgifterna från http://www.italiangen.org/NYCDEATH.STM

2006-10-29, 21:14
Svar #114

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Verkar svårare att hitta spår av bröderna i census 1930, kan inte hitta någon säker person alls. Mystiskt

2006-10-30, 09:48
Svar #115

Utloggad Göran Toral

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2016-05-27, 11:45
    • Visa profil
Hej Mats och Anne-Lee!
 
Vad ni är snabba! Jag har uppenbarligen fel eller alldeles för klena verktyg för forskning i USA.
Ett stort tack för alla uppgifter!
De var mycket riktigt tre bröder som emigrerade och stannade i USA. En fjärde broder Claes F. åkte också över men flyttade tillbaka. Han träffade en flicka från Ängelholm i USA. De gifte sig och bosatte sig efter återresan i Ängelholm. Claes var min farmors pappa.
 
Du skriver Frank O. Mats, i CoD står det Franz O. Kallade han sig själv Frank måntro? Vilket var det officiella namnet i USA?
 
Axel Fredrik var född 20 05 1863 och åkte till USA 1892. I bouppteckningen efter John Magnusson står det som en av arvingarna, Avlidne brodern Axels dotter Florence Tower eller Iower. Hon hämtade aldrig ut sitt arv.
 
John E eller Erik Johan var född 07 10 1865 och utvandrade 1892. Återvände till Sverige på sin ålders höst och dog i Norrköping 1956. Han var enligt uppgift aldrig gift.
 
Alberta Cooper Magnuson står som anhörig till Axel Julius när han går bort. Var han omgift?
 
Än en gång, ett stort tack för all uppgifter!  
 
Och jag blir lite nyfiken på Anne-Lee Wilson.
Vem är du?
 
Hälsningar
Göran

2006-10-30, 17:00
Svar #116

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Göran
 
I Census 1900 har de som tolkat hans namn kommit till Frank, men tittat man ordentligt så kan det ha varit ett litet z (som ser nästan ut som ett litet g), där den del som går ner under strecket krockar med stapeln i hustruns h (Sophie)
 
Census 1910 är suddigt, men jag tycker det står k, men det kan kanske vara z (men då skrivet som z ser ut, inte det som påminner om g)
 
En liten fråga, vems CoD har namnet skrivet som Frans O?
 
Beträffande Alberta C Magnuson så kan detta vara den personen
 
Social Security Death Index  
about Alberta C. Magnuson  
Name: Alberta C. Magnuson  
SSN: 204-05-7875  
Last Residence: 19083  Havertown, Delaware, Pennsylvania, United States  
Born: 10 Apr 1910  
Died: 31 Oct 1999  
State (Year) SSN issued: Pennsylvania (Before 1951 )

2006-10-30, 17:05
Svar #117

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Göran
 
En koll på denna dam kanske ger något?
 
Social Security Death Index  
about Florence Tower  
Name: Florence Tower  
SSN: 065-03-2203  
Last Residence: 10901  Suffern, Rockland, New York, United States  
Born: 1 Mar 1902  
Last Benefit: 10901  Suffern, Rockland, New York, United States  
Died: Feb 1978  
State (Year) SSN issued: New York (Before 1951

2006-10-30, 23:37
Svar #118

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Göran,
 
Social Security Death Index :
 
EUGENE TOWER
Birth: 04 Feb 1896
Death: Mar 1978
Last Residence: Suffern,Rockland,New York
SS#: 065-03-2210
Issued: New York
 
Kolla sa lika social security number Eugene har med den Florence som Mats fann!
Denna person var sakerligen make till ovanstaende Florence men om det ar ratt Florence som Göran letar efter vet i katten!
 
Mvh,
Anne-Lee Wilson

2006-10-31, 14:29
Svar #119

Utloggad Göran Toral

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2016-05-27, 11:45
    • Visa profil
Mats och Anne-Lee
 
Vad ni är snabba! Tack för alla uppgifter!!
 
Franz Oskar Magnuson står det under fathers name på CoD för Axel J Magnuson.
 
Hälsningar
Göran

2006-11-09, 18:04
Svar #120

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ancestry.com meddelade just att de bjuder på gratis sökningar i Immigrantbaserna, som nu omfattar 100 miljoner namn, under hela november, t.o.m. 30 /11.
 
Men läs villkoren och håll i kreditkortet!
 
 
Här är länken:  
Ancestry Immigration Collection.

2006-11-10, 19:12
Svar #121

Utloggad Elisabet Arvidsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2023-04-10, 00:47
    • Visa profil
Tack Elisabeth för informationen!!!
Det gkorde att jag fann 2 st utvandrare som jag ej har funnit i Emibas / Emihamn. Nu kan jag leta vidare fast baklänges igen.
 
Kram

2006-12-05, 11:11
Svar #122

Utloggad Stig Sjöberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag söker uppg om två systrar som emigrerade till Hallock MN. Ida Margareta Olausdotter född 1868 i Holmestad (R) Utvandrar 1890.
Anna Matilda Olausdotter född 1858 i Holmestad (R) utvandrar 1888.Tacksam för alla upplysn.om dessa.

2006-12-05, 17:25
Svar #123

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En möjlig kandidat är Ida M Johnson i 1900 års census. Hon immigrerade 1890, född aug 1868(stämmer med Emibas), gift med John Johnson, barn Hilmer N, 4 år och Anna J 1 år. Bor i Red River, Kittson County (samma som Hillock). John immigrerade 1889, född mars 1864. Han är farmer.
 
Det finns en Anna M Johnson i Kittson immigrerad 1888, men hon anges vara född april 1864.
 
1910 så heter maken Lars J Johnson (samma person tror jag). Det finns en son till Oscar 2 år. Ida står som 32 år, men barnen är desamma. De har 4 anställda på gården.
 
1920 finns Lars J, Ida M (nu 50 år), Hilmer, Anna, Oscar och svågern (Idas bror) S August, 59 år (imm 1887) i Hillock.
 
1930 bor de kvar, men dottern har gift sig och flyttat.
 
Det är troligen Hilmer som avlider 23 jan 1961.
 
1910 finns Anna M Johnson född 1858 i Red River, kittson. Hon är gift med Andrew och har 3 barn, Franz (19), Mabel (13) och Karin (11)

2006-12-05, 19:09
Svar #124

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Jag har utan större framgång försökt att få fram uppgifter om min mormors syster Karna Andersdotter, f. 1869-08-22 i Åhus(L), som emigrerade till Nordamerika år 1891 med destination Minneapolis. Hon åkte tillsammans med sin blivande man Per Johnsson, f. 1862-10-30 i Maglehem(L). Källkod 1891:841:6423.
Karna dör i Amerika före år 1908 och efterlämnar fyra minderåriga barn samt maken farmaren Per Johnson, okänd ort.
På CD Emigranten finns en uppgift om Per Johnsson, 21 år, som 1884-04-03 utreste från Malmö med destination St Paul Mn.
Källkod 1884:338:346.
 
Den 22 juli 1884 anländer Per Johnsson och Nils Andersson (Karnas bror) med fartyget
Furnessia till New York. De har då farit via Glasgow  Scotland och Movile Irland.
 
Per återvände hem och reste sedan ut från Malmö 1891-03-26 tillsammans med Karna Andersdotter. Källkod 1891:841:6423 visar att de reste ut tillsammans med dest. Minneapolis.
 
Hur gör jag för att gå vidare och förhoppningsvis få fram något om ev. ättlingar i USA.
Vänligen
Roland

2006-12-06, 14:11
Svar #125

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
En mycket vild gissning:
 
I Hallock, Kittson Co, MN bor 1900 en Pet Johnson med hustru Carrie. Han har immigrerat 1884 och anges som född oktober 1861 (stämmer inte riktigt) och hon 1890 och född aug 1869. De har varit gifta i 9 år och har fyra barn: Albin 8, Arthur 5, Emminia 3 och Victor 1.
1910 finns Pete Johnson i Kittson Co, men i Cannon där han är farmer. Han är gift med Hanna, 28 år sedan 6 år. De äldsta barnen stämmer med familjen år 1900 och äldste sonen Albin är 18 år så Hanna kan knappt vara modern. Det finns också 4 gemensamma barn. Äldsta gemensamma dottern heter Carrie.
1920 bor de kvar och sammanlagt 12 barn finns hemma. 1930 finns bara Pete, hustrun tydligen död. 2 nya barn har tillkommit under 20-talet, de äldsta har flyttat.
 
I registreringen till 1:a världskriget finns Albin George Johnson från Hallock, Kittson född 28 dec 1891. Han är då gift och har 2 barn samt svärmor att försörja. Han avlider 12 maj 1962 enl Minnesota Death Index.
Arthur W Johnson född 26 juni 1894 bor också i Halloch 1917, han är ensamstående och liksom brodern farmare. Han dör i Kittson 11 september 1958.
 
För att hitta ättlingar får man leta mer, sekretessen träder in efter 1930 så då blir det svårare med ett vanligt namn som detta. Eftersom de blev kvar i Kittson kanske det finns någon lokal slätforskarförening eller dylikt som du kan kontakta. Man brukar veta väldigt mycket om varandra på mindre oretr i svenskbygderna.

2006-12-06, 15:09
Svar #126

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Albin har 1930 en farm nära fadern, han har då 3 barn, Alvin, Clarice och Nelsie. Svärmor heter Ingeborg Nordin och hustrun Hattie C, svärmor immigrerade 1880.
 
Arthur ovan kan vara fel, den rätte heter ev Arthur N Johnson (men det är oklara uppgifter), han ska i alla fall vara född nov 1894 enligt cennsus 1900 (som inte alltid är så exakt).

2006-12-06, 18:24
Svar #127

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Hej Chris!
Det var mycket intressanta gissningar men det är lite vågat att tvärt av köpa hela storyn. Jag kan ju ge lite fler detaljer kring Per och Karna som du kanske kan använda när du söker. Pers föräldrar hette John Olsson (f. 1833-02-28, d. 1874-01-29) och Anna Pehrsdotter( f. 1838-02-06, d. okänt) De bodde enligt Genline i Maglehem No 1.
Karnas förädrar var fiskaren Anders Nilsson (f. 1835-06-27, d. 1908-06-21) och Elna Nilsdotter ( f. 1835-01-11, d. mellan 1900 - 1908). De bodde först i Furuboda, Åhus(L) och flyttade 1876 till Hallavången, Olseröd, Maglehem(L).
Din gissning beträffande barnen och ev ättlingar är ju mycket spännande. Har du något tips på ev släktforskarförening där borta som skulle kunna vara en ingång.
Mvh
Roland

2006-12-06, 19:13
Svar #128

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Roland
 
Här är adressen till Kittson County Historical Society:
 
KITTSON COUNTY HISTORICAL SOCIETY
P.O. Box 100
Lake Bronson, MN 56734
218/754-4100
Director: Cindy Adams
New Email address: history@means.net
Summer Hours: 9 - 5 p.m. M. thru F.; 1 - 5 p.m. Sat. & Sun.
Winter Hours: 9 - 5 p.m. M. thru F.
 
Det verkar ganska troligt att detta är din familj. Carrie heter ofta de som i Sverige hette Karin eller liknande, Karna blir inte bra på amerikanska. Per är också ett namn som inte är specellt amerikanskvänligt så det blir Peter eller Pete. Pete är restaurangägare år 1900 men blir sedan farmer i resten av sitt liv. Man ska vara medveten om att det finns många fel i amerikanska census - immigrationsår och ålder är ofta inkorrekta. På Pete stämmer det i alla utom en folkräkning. Att födelseåret är ett år fel är inte heller ovanligt.
 
Du kan också prova Roots-Web frågesida för Kittson:
 
http://boards.ancestry.com/mbexec?htx=board&r=rw&p=localities.northam.usa.states.minnesota.counties.kittson
 
eller en lokal tidning (dom älskar familjenytt!):
 
http://www.kittsonarea.com/

2006-12-06, 21:58
Svar #129

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Det verkar mycket intressant. Jag ska engagera vår dotter i saken. Hon har bott ett år i USA och kan hjälpa mig med språket i korrespondensen.
Tack ska du ha
hälsar
Roland

2006-12-07, 13:28
Svar #130

Utloggad Stig Sjöberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Chris.
Det var en riktig fullträff som du fixa åt mig.
Du hitta även Idas bror som jag sökt i Sverige, trodde han fanns här. Nu en fråga till var hitta du detta? Jag söker ochså efter en systerson till Ida han emigrerade 1911 till New York.Han hette Johan Adolf Olsson född 1888-07-06 i Holmestad (R) om du kan se någon uppgift på honom vore jag tacksam.

2006-12-07, 22:52
Svar #131

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Stig
Ska kolla upp detta i morgon - jobbar dygnet runt just nu!

2006-12-08, 17:54
Svar #132

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Stig
 
Jag hittade dem i folkräkningarna (census) för USA i databasen Ancestry.com (betaldatabas)
 
Det här var svårare:
 
Det finns en John Olson 1930 som är inneboende i New York och immigrerade 1910 enl census. Men det är ju långt ifrån säkert att det är han.
 
Däremot finns Johan Adolf Olsson som anländ på Ellis Island 9 mars 1911 från Southampton (s/s Adriatic avresa 1 mars). Han är född i Holmestad och ska till vännen Nils Nyborg, 3 Main Avenue, Cliffton, New Jersey (eller möjligen New York). Han är 5 fot och 8 inches lång, ljust hår, blå ögon. Han har 25 dollar på fickan. Närmast anhörig: Modern Emma Larsson (Hansson, Svensson?), Abberyd, Holmestad. Själv kommer han närmast från Göteborg.

2006-12-09, 17:10
Svar #133

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Hej Chris.
Din entusiasm och vilda gissning fick mig att tänka till. Jag kopplade upp mig mot Genline och satte mig och lusläste kyrkoböckerna i Maglehems församling och utresejournaler hos Poliskammaren i Malmö för aktuella år. Jag gick igenom husförhörslängder, vigselböcker och utflyttningslängder och där gjorde jag intressanta fynd.  
 
Pers yngre bror Ola Johnsson, f. 1871-12-10,  tog den  24/ 7 1888 ut utflyttningsintyg nr 8 från Maglehems församling.  Enl GID 1452.20.53700,  [Malmöhus]  Malmö Poliskammares Arkiv,  none, Utflyttning, 1888 - 1888, 0-0,  Bild 101 av 152   utresa från Malmö den 9 aug 1888. Dest Hallock, Minnesota. Han var 16 år från Maglehem.
 
Pers syster Hanna Johnsdotter, f. 1868-08-17, gifte sig 1890-11-21 med Johan (Johannes) Persson, f. 1864-11-21 i Smedstorp(L). (Finns i Hfl noterad som född 24/11 1864 och namnet Johan. På olika ställen står förnamnet Johannes.)  De tog 1891-03-12 ut utflyttningsintyg nr 3 från Maglehem.  
Samtidigt tog Pers mor enkan Anna Persdotter, f. 1838-02-06 i Åhus, ut utflyttningsintyg nr 2.  
GID 1452.43.25500,  [Malmöhus]  Malmö Poliskammares Arkiv,  none, Utflyttning, 1891-1891, 95-0,  Bild 103 av 215  Anna Persdotter  reste tillsammans med dottern Hanna Johnsdotter och hennes make Johan (Johannes) Persson. Åldern vid utresan anges för Anna  till 33 år.  Dest Minneapolis. Här står arbetaren Johannes Persson, 26 år, och hustrun Hanna Johnsdotter, 22 år. Fartyget heter Dominion.
Jag har inte kontrollerat ev. ankomst till New York och resan vidare men det skall bli spännande att följa upp resten.
Vänliga hälsningar
Roland

2006-12-09, 18:18
Svar #134

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och i Tompson, Kittson bor 1900 Ole Johnson, systern Hanna Pehrson med barnen Anton 8, Oscar 6 och Emma 5 samt modern Anna Johnson. Jag ser inte om det står M (married) eller W (widow) på Hanna, men hennes man finns inte med. Hon har varit gift i 9 år i alla fall. Ole är farmer. Anna Johnson har haft 6 barn, 5 lever. Födelsemånad och immigration stämmer. 1910 är Hanna änka och bor med barnen Anton och Emma i Hallock.
Möjligen är sonen Oscar Ferdinand Pearson som mönstrar till i:a världskriget 1917, hans anhöriga är moder och han är tracksman (järnvägare) i Kittson, född 30 juni 1893 (i census 1900 ska han vara född juni 1893)
Då stämmer det med Census 1930 där Oscar F Pearson (fel ålder 33) bor med modern Hannah Pearson och ett hembiträde i Kittson.
 
Ola Johnson i Kittson Co gör sin declaration of intention (avsäger sig trohet till annan stat samt förklarar att han avser söka medborgarskap) 1181-91 och second papers (medborgarskap) 1898-1903. Uppgifterna är inte mer exakta än så i Ancestry. Man kan också söka i: http://www.ironrangeresearchcenter.org/
där man kan beställa kopior av ansökan för ca 10 dollar. Det är mycket möjligt att det finns någon annan Ola Johnson så man kan inte vara 100% säker. Han kallas tydligen Ole, hans död finns regsitrerad i Minnesota death index med födelsedag 10 dec 1871 och död 7 sept 1961 i Kittson. Du kan också söka på de andra (Pehrson finns) i Iron Range ovan.

2006-12-09, 18:23
Svar #135

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Roland
 
Förresten, tack för tipset om malmö Poliskammare, trots ivrigt Genlineanvändande så hade jag inte upptäckt den!
Eftersom census gjordes 9 april 1930 så kan det vara Hannah som dör 29 maj 1930 i Kittson. Det finns bara2 Hannah där då.

2006-12-09, 19:03
Svar #136

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och Oscar avled 1978 enl Social Security Index:
 
Name: Oscar Pearson  
SSN: 476-52-9970  
Last Residence: 56728  Hallock, Kittson, Minnesota, United States of America  
Born: 30 Jun 1893  
Died: Feb 1978  
State (Year) SSN issued: Minnesota (1963 )

2006-12-09, 21:33
Svar #137

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Roland
 
Oscar var faktiskt sheriff i Hallock: titta på denna sida så får du hela familjens historia - det är rätt familj!! en guldgruva för dina efterforskningar
Det finns även nutida ättlingar om du bläddrar lite!
http://familytreemaker.genealogy.com/users/j/o/h/Wesley-K-Johnson-MO/GENE13-0002.html
 
De efterlevande vill gärna ha kontakt med släkten i Sverige, det finns kontaktadress på home page
(http://familytreemaker.genealogy.com/users/j/o/h/Wesley-K-Johnson-MO/index.html) och så finns det bilder till exempel på Pete Johnson och hans familj:

2006-12-09, 21:55
Svar #138

Utloggad Roland Nilsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 16:26
    • Visa profil
Chris.
Jag är helt förstummad. Det tar lite tid att smälta och bearbeta allt detta som du har hjälpt mig med.
Vi får höras längre fram. Du har min e-post adress i ingressen.
Stort tack än en gång
hälsar
Roland

2006-12-11, 16:47
Svar #139

Utloggad Stig Sjöberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Chris.
Du hitta rätt igen. Johan Adolf var den jag sökte. Kan man hitta något mer på honom någon stans. Även Ida och Anna Matilda? Vad tror du.Finns det t.ex. dödbok.Jag tackar än en gång för dina snabba och träffsäkra svar.

2006-12-11, 17:47
Svar #140

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Stig
 
Det finns inte alls våra resurser i USA, det beror mycket på vilken stat de levde i. Jag har inte hittat någon säker träff på Johan Adolf  eller hans vän.
 
I Minnesota Death Index (i den staten finns alltså ett dödsregister) hittar jag Ida Margareta Johnson som avlider i Kittson County 15 juni 1954. Det finns också en Anna Mathilda Johnson som avlider i Kittson 5 juli 1918. Man kan inte vara 100% säker på att det är rätt personer men det lutar åt det.

2006-12-12, 09:47
Svar #141

Utloggad Stig Sjöberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Chris.
 
 Tack för hjälpen.Det ser ju ut att stämma med de två systrarna. Synd att du ej fann något om Johan Adolf. Men skulle du hitta något så hör av dig. Tack än en gång för hjälpen.

2007-01-14, 18:43
Svar #142

Utloggad Anneli Berger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2008-10-05, 13:25
    • Visa profil
hej!
Jag undrar hur man tar reda på vart folk tagit vägen efter de emigrerat.Jag har 3 syskon som har flyttat till Amerika.
1.Anders Johan Jonasson f. 16/12 1849,emigrerade 1870 ifrån Rogberga till ?
2.Carl August Jonasson f. 1/12 1856,emigrerade 1879 till Austin.
3. Anna Cathrina Jonasdotter f. 12/3 1847,emigrerade 1887 med man och 6 barn till Austin.
Vet någon hur man får reda på deras fortsatta öden.
MVH Anneli

2007-01-15, 00:16
Svar #143

Utloggad Monica Irwin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 25
  • Senast inloggad: 2023-10-08, 00:35
    • Visa profil
Hej Anneli!
 
Du kan leta på Ancestry.com, som delvis är gratis (för att locka en till abonnemang) och delvis kostar.  Där finns bl.a. de amerikanska folkräkningarna vart tionde år t.o.m. 1930.  Olyckligtvis så brann 1890 års census upp, så det finns ett 20-års hål, som gör det svårt att följa familjer om de inte stannar på samma ställe.  Census före 1850 är hopplösa eftersom de bara ger namnet på head of household samt ålders grupper och kön på andra i hushållet.
 
Man följer en tre-stegs process och varje steg ger lite extra information.  Sista steget ger census original kopia som ofta är svårläst.  Det är roligt detektiv arbete.
 
Men det är nästan omöjligt att följa ogifta kvinnor i 18-40 års åldern eftersom de byter namn när de gifter sig.  Födelse datum hjälper inte för de flesta census anger ålder då census togs vilket kan slå fel på +/- ett år.  Dessutom så anges bara födelseland, inte födelseort, så det hjälper inte att veta var en person kommer ifrån.  Om Anna Johansson från Norrbotten är född samma år som Anna Johansson från Skåne kan man inte se skillnad på dem-för att inte tala om att se skillnaden på Anna från Arlöv och Anna från Höör.  Bäst är om Anna eller hennes make har ett ovanligt namn.  
 
På tal om namn, om man vet destinationen, så går det bättre.  Helst skall man veta stat, county (ungefär kommun eller socken) och township (ort) i den ordningen.  D.v.s. det är bättre att veta stat än bara ort.  Ju exotiskare ortnamn dess bättre.  Sarcoxie, Missouri, skryter om att vara den enda orten i USA, som inte delar namn med orter i andra stater, men det finns minst ett par Springfield i varje stat.
 
Ancestry.com har också andra sökmöjligheter, t.ex. födda, döda, gifta för somliga stater och somliga årsintervaller och ”family tree”, som hänvisar till släktforskar sidor som innehåller namnet man söker.  På dessa sidor hjälper det att veta födelse data.  Rootsweb World Connect är också bra.  Men som med alla personliga sidor så måste man kolla original källorna.
 
På sistone har jag haft tur med att använda stat, county, och ort hemsidor som ofta innehåller släktforsknings material eller länkar till sådant material.  Dessa sidor har ofta kartor över counties i en stat eller orter i ett county, som är till stor hjälp i forskningen.  Ibland har dessa sidor grav inventeringar, lokala census sidor och lokal historia.  Bäst är att de är helt gratis.
 
Lycka till!
 
Monica Irwin

2007-01-15, 07:18
Svar #144

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Anneli! Du kan läsa en hel del om emigrantforskning på Nättidningen Rötter och i boken Emigrantforska steg för steg (Per Clemensson & Kjell Andersson) där mycket information finns.  
Du kan även läsa en artikel av undertecknad i tidningen Diskulogen nr 72, från april 2006, sidorna 12-22, med en rad gratis länkar.
 
Många emigranter från Nässjötrakten hamnade i Texas (bl.a. pga Barkerydssonen Sven Magnus Svensson) och många svenskättlingar finns i Austinområdet.
 
Det finns en bokserie som heter Svenskarne i Texas i Ord och Bild, 1838-1918. Enligt det register som ligger på Internet framgår att åtminstone Julia, Simon och Gustaf R Fritz finns med i boken.  
 
Länken finns med bland tipsen i artikeln i Diskulogen, det finns en sida på Rötters engelskspråkiga del som innehåller länkar till registren till dessa gamla Svenskarne i ...
 
Om boken inte finns i Nässjö eller på länsbiblioteket i Jönköping för utlåning så finns den i biblioteket hos Jönköpingsbygdens genealogiska förening och vår lokal är öppen lördagar 14-17. Du kan komma in och ta kopia på de relevanta sidorna - eller så kontakta mig och ge mig din postadress.
 
Hälsningar,
Eva
 
PS. När det gäller Rogberga-emigranter så har JBGF också fått ta del av en duktig släkt- och hembygdsforskares sammanställning av känd information om vart de tog vägen, så det är möjligt att någon av familjerna finns med i den informationen också.

2007-01-15, 19:14
Svar #145

Utloggad Anneli Berger

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 228
  • Senast inloggad: 2008-10-05, 13:25
    • Visa profil
jag tackar så mycket för alla tips och råd..detta kan bli väldigt spännande..Nu fick jag lite att börja med..Jag tackar ännu en gång..
MVH Anneli

2009-09-10, 18:16
Svar #146

Utloggad Åke Lundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 13:51
    • Visa profil
Utflyttad till Amerika. Min mormors far hade en syster som hette Maria Elisabeth Nordqvist, född Törner i Stockholm 1844-03-17. Efter att ha blivit änka med två styvbarn (systerbarn) står hon, enligt Rotemansarkivet, som utflyttad till Amerika från Katarina församling i Stockholm 1889-08-31. Jag vet inte om barnen följde med. Märkligt nog anges en felaktig födelsedatum i Rotemansarkivet: 1844-03-07.
Hur hittar jag Maria i det stora landet i väster?
På FamilySearch.org har jag hittat: Maria Elisabeth Torner, female birth 17 mar 1844. Betyder detta att hon finns i detta register, och hur går jag i så fall vidare?  
Tack på förhand
Åke Lundqvist
Lund

2009-09-10, 20:40
Svar #147

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Åke:  Du menar säkert detta:
 
MARIA ELISABETH TORNER     
     Female         
Event(s):
   Birth:     
17 MAR 1844      
   Christening:  
   Death:  
   Burial:  
         
Marriages:
     Spouse:     FRANS ABRAHAM NORDQUIST    Family
     Marriage:     
01 MAY 1880      Pitea, Norrbotten, Sweden
   
Messages:
   Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.
         
 
Du kommer ingenstans med detta dessvärre, ett utdrag ur vigselbok för Piteå.
 
Ska se om jag finner något i betaldatabaserna.
 
(Meddelandet ändrat av rannug 2009-09-10 20:48)

2009-09-10, 21:02
Svar #148

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
EMIBAS förtecknar här Maria med make etc
 
Post 1092513
 
Nordqvist, Maria Elisabeth
Gift kvinna
 
f. 7/3 1844 i Piteå, Norrbottens län (Norrbotten)
 
Utvandrad 31/8 1889
från Bondegatan 31, Katarina, Stockholms stad (Uppland)
till Amerika
 
Källa: Rotemansarkivet, häfte 12461, s. 16
 
i sällskapet finns även med
 
Post 1089439
 
Fransson, Karl Johan
Arbetare (ogift man)
 
f. 24/9 1859 i Örebro, Örebro län (Närke)
 
Utvandrad 1/5 1889
från Högbergsgatan 26 Lilla Fiskargränd 2 Östgötagatan 11, Katarina, Stockholms stad (Uppland)
till Amerika
 
Källa: Rotemansarkivet, häfte 13315, s. 5
 
 
och - förmodar jag döttrar till Maria:
 
 
Post 1092514
 
Nordqvist, Fanny Charlotta
Ogift kvinna
 
f. 9/4 1872 i Piteå, Norrbottens län (Norrbotten)
 
Utvandrad 31/8 1889
från Bondegatan 31, Katarina, Stockholms stad (Uppland)
till Amerika
 
Källa: Rotemansarkivet, häfte 12461, s. 16
 
Post 1092515
 
Nordqvist, Clas Leo
Ogift man
 
f. 21/1 1879 i Piteå, Norrbottens län (Norrbotten)
 
Utvandrad 31/8 1889
från Bondegatan 31, Katarina, Stockholms stad (Uppland)
till Amerika
 
Källa: Rotemansarkivet, häfte 12461, s. 16
 
 
Census 1900 (se längre ner i inlägget): ger oss en make Ferdinand Nordqvist., skräddare,..född april 1844,  och Claus (se Clas ovan) född jan 1879.  Att immigrationsår anges som 1888 kan vara fel.
Ferdinand o Marias giftermål 1880. Du säger hon var änka? Kontrollera igen  , detta ser ju intressant ut.. dock stod det på vigselboksutdraget, om man klickade på FRANS ABRAHAM NORDQUIST att han var född april -44. Är Ferdinand i Census densamme som Frans Abraham?? Jo - jag tror inte han var död för Frans Abraham far ju ut 1888:
 
 
Post 1092435
 
Nordqwist, Frans Abraham
Handlare (gift man)
 
f. 1/4 1844 i Stockholms stad
 
Utvandrad 24/10 1888
från Renstiernas Gata 18B, Katarina, Stockholms stad (Uppland)
till Amerika
 
Källa: Rotemansarkivet, häfte 12468, s. 10
 
Onormerade namnformer:
 
Födelseförsamling: Stockholm
 
==============================
 
1900 United States Federal Census 1900 United States Federal Census
Name:    Mary E Nordquist
[Mary Nordquist]  
Home in 1900:    Brooklyn Ward 3, Kings, New York
Age:    53
Birth Date:    Mar 1844
Birthplace:    Sweden
Race:    White
Ethnicity:    American
Gender:    Female
Immigration Year:    1888
Relationship to Head of House:    Wife
Father's Birthplace:    Sweden
Mother's Birthplace:    Sweden
Mother: number of living children:    2
Mother: How many children:    2
Spouse's Name:    Ferdinand
Marriage year:    1880
Marital Status:    Married
Years Married:    20
Residence :    New York City, Kings, New York
Occupation:    View on Image
Household Members:    
Name    Age
Ferdinand Nordquist    56
Mary E Nordquist    56
Claus L Nordquist    21

2009-09-10, 21:24
Svar #149

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Jag hittar inget mer på Ferdinand, Mary och Claus nu men Fanny finns det en del på.
 
Fanny Charlotta dyker upp i ett släktträd på Ancestry,
 
hon dör 1947 i Astoria, New York, gift Harrison, hon får sju barn fram tills att maken dör 1918. Han hette George Edwin Harrison (1869 -- 1918)
 
 
Jag vet inte om du gratis kan se trädet på Ancestry, länk dit är
 
http://trees.ancestry.com/tree/3113015/person/-1773264309?ssrc=
 
Själv är jag betalande medlem men jag har för mig att man får se släktträd gratis (om än med registrering) håll hårt i kreditkortet bara.....mejla mig annars så fixar vi det ändå.
du bara klickar på mitt namn i blått så får du upp min e-postadress.
 
som en försmak av allt: Census 1910 med Fanny & Co.
 
 
1910 United States Federal Census 1910 United States Federal Census
Name:    Fanny C Harrison
Age in 1910:    38
Estimated Birth Year:    abt 1872
Birthplace:    Sweden
Relation to Head of House:    Wife
Father's Birth Place:    Sweden
Mother's Birth Place:    Sweden
Spouse's Name:    George E
Home in 1910:    Queens Ward 1, Queens, New York
Marital Status:    Married
Race:    White
Gender:    Female
Year of Immigration:    1889
Neighbors:    View others on page
Household Members:    
Name    Age
George E Harrison    39
Fanny C Harrison    38
Henry F Harrison    16
George L Harrison    14
Walter E Harrison    12
Albert M Harrison    10
Fanny M Harrison    6
Ethel M Harrison    4
Elsie L Harrison    1 9/12
 
(Meddelandet ändrat av rannug 2009-09-10 21:25)

2009-09-10, 21:32
Svar #150

Utloggad Åke Lundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 13:51
    • Visa profil
Tack Bo, Du har rätt! Jag har varit slarvig. Jag kollade bara Rotemansarkivet 1888-89 och där fanns ingen Frans Abraham. Då trodde jag att han dött, men i stället hade han emigrerat redan 1888 24/10. Och 1889 kommer Maria och barnen efter. Du har fantastiskt nog hittat dem i New York år 1900 som Ferdinand and Mary Nordquist med sonen Claus. Klas Leos storasyster Fanny Charlotta var då 28 år och hade väl flyttat hemifrån. Kan jag spåra dem vidare? Finns det någon betaldatabas eller annat jag kan gå till? Emibas, är det en sådan betaldatabas?
Ett stort tack!!!
Åke
PS Man ser här att register inte alltid är att lita på. Enligt CA:20 1830-44 Födde, dop i Storkyrko-församlingen i Stockholm, GID 2702.2.49700, föddes Maria Elisabeth Törner här den 17 mars 1844 och alls inte i Piteå den 7/3. Visserligen flyttade hon till Piteå som spädbarn men hon föddes i Stockholm.

2009-09-10, 21:36
Svar #151

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Johanna Matilda Törner (stavat Tormer) anges som Fanny Charlottas mor i släktträdet, skulle det vara systern till Maria Elisabet? Nog ser vissa uppgifter lite märkliga ut ser jag.
 
 
(Meddelandet ändrat av rannug 2009-09-10 21:52)

2009-09-10, 21:47
Svar #152

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
EMIBAS - Emigrantregister för Sverige
 
CD-skivan EMIBAS - Emigrantregister för Sverige omfattar ca tre fjärdedelar av alla emigranter från Sverige, nära 1,1 miljoner emigranter från mer än 2.300 församlingar.

2009-09-10, 21:59
Svar #153

Utloggad Åke Lundqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2020-11-29, 13:51
    • Visa profil

2009-09-14, 17:00
Svar #154

Utloggad Annika Nygren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1641
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 08:37
    • Visa profil
    • anygren.se
Det finns så många varianter på sökning och  källor.  
 Här ovan nämns EMIBAS  och på Rötters Bokhandel finns Emigranten Populär
 
är det samma sak?  eller vilket är bäst och var får man tag på dem?  
 
ANNIKA

2009-09-14, 23:27
Svar #155

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Annika, det är två olika skivor med delvis olika innehåll. Emigranten Populär innehåller 10 olika databaser varav den viktigaste är Emihamn som baseras på de listor som gjordes hos Poliskammaren i utvandringshamnarna, främst Göteborg och Malmö. I denna databas kan man hitta vart emigranten köpt biljett.
 
Emibas byger på genomgång av kyrkböckerna, där frivilliga under lång tid har plockat ut emigranterna.
 
Emigranten Populär finns i Rötterbokhandeln (www.genealogi.se). Emibas lär vara helt slutsåld.

2009-10-30, 13:06
Svar #156

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej alla emigrantforskare.
Detta med Emigranter som flyttar till Nordamerika har jag inte tidigare ansträngt mig med, även om det funnits ett par i släkten som ingen vet något om. T.ex en kusin till min mammas morfar som ingen människa hade hört talas om i släkten.
Nu stötte jag på en person som var kusin till min pappas farfar. Det hade varit roligt att försöka hitta lite om honom i USA. Vi har inget hört om honom muntligt i släkten tidigare heller.
Jag har uppgifter om avfärd från Göteborg 1888-05-25 till New York. Grabben reser själv och heter Johan August Nilsson och är född 1869-05-01 i Östra Ny (E)
 
Länken i denna tråd, härovan, till Ancestry Immigration Collection gav ingenting. Dessutom verkar sökresultaten vara lockelse för att man skall ta fram kreditkortet. 70 000 träffar t.ex., de flesta till Sveriges dödbok 1947-2006. Jag kan tänka mig att betala men då vill jag se att det är min gubbe det gäller först.
 
Jag hoppas på hjälp här i Anbytarforumet. detta är något nytt och spännande i släktforskningen som jag inte har ägnat mig åt tidigare. Finns det t.ex. några passagerarlistor före Ellis Island i New york? Allt före 1892 vägras att söka på där.
 
Jag ber om tips och kontakter.
mvh // Ove Tegnér
 
(Meddelandet ändrat av otr 2009-10-30 13:15)

2009-10-31, 06:05
Svar #157

Utloggad Ernst Stjernberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 191
  • Senast inloggad: 2023-11-19, 07:20
    • Visa profil
Hej Ove!
Innan Ellis Island kom immigranterna till Castle Garden (1820-1892). Databasen har 12 miljoner namn och det kostar inget att söka i http://www.castlegarden.org/.
Sen kan du också pröva http://www.stevemorse.org/ellis/cg.html  
och du hittar mer här: http://home.att.net/~wee-monster/onlinelists.html
Lycka till.
mvh
Ernst

2009-11-01, 20:41
Svar #158

Utloggad Ove Tegnér

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 245
  • Senast inloggad: 2020-09-30, 05:46
    • Visa profil
    • www.binatech.se/hem
Hej och tack för tips Ernst
Castlegarden är det som gäller. De andra länkarna använder sig av samma databas. Problemet är att det inte ger något om man inte betalar.
Sedan finns ju 1900 census mm. i Ancestry. Men även där måste man upp med kreditkortet och helst betala en årsavgift om man inte vill intensivforska, som kostade lite mycket också tycker jag. Jag är inte så het på det, så att det inte kan vänta ett tag.
Jag får samla på mig lite fler personer och sedan köra på ett abbonemang. Jag tror jag hittat min mammas morfars kusin i Ancestry arkivet. Det hade varit roligt att få fram lite om de emigrerade avlägsna kusinerna till mina föräldrars mor eller farföräldrar. Vi har inte hört något av dem från over there genom åren.
De kanske vill ha kontakt med någon här .. ?
 
// Ove

2009-11-12, 10:36
Svar #159

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Söker efter denna kvinna och hennes öde i USA (om möjligt):
Sara Margareta Persson Andersson (tydligen har hon kallat sig båda namnen). Hon var född 1869-07-10 i Krokträsk, Älvsby fs i Norrbotten. Föräldrarna hette Anders Persson och Sofia Magdalena Eriksdotter.
 
1892-08-05 utvandrar hon, 23 år gammal till Amerika, utresehamn Göteborg.
I hennes fars bouppteckning 1911 står det att Sara Margareta vistas i USA, och är gift med Aron Burgesen.
Kan någon hitta något mer om henne och hennes familj vore jag väldigt tacksam.
Hälsningar
Margaretha

2009-11-12, 11:18
Svar #160

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Här är de år 1900, i Youngstown City, Mahoning, Ohio
Aaron Burgeson     35
Sarah Burgeson    30
Agnes Burgeson    2/12
 
 
Maken är född i Sverige i juli 1864 immigrerad 1889, Sarah i Sverige juli 1869, immigrerad 1892.
De har varit gifta i ett år. Han är boiler tender dvs har hand om en ångpanna.
 1920 har de större familj, bor i Boardman, Mahoning. Ohio:
Aaron Burgeson     55
Sarah Burgeson    50
Agnes Burgeson    19
Tictoria Burgeson    17
Ellen Burgeson    13
Gunnard Burgeson    9
Augusta Westerland    14 (systerdotter till Aaron)
 
Där bor de även 1930
Aaron Burgeson     65
Sarah M Burgeson    60
Agnes Burgeson    30
Victoria Burgeson    27
Ellen Burgeson    23
Gunard Burgeson    19
Betty Lois Paulis    9 (barnbarn)
Clayton E Paulis    7 (barnbarn)
 
Aaron dör 1 nov 1944, enligt Ohio Death Index, de har också ett dödfött barn i Mahoning 1909. Index är inte komplett så jag hittar inte Sarah.

2009-11-12, 11:23
Svar #161

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Detta bör vara Aron:
Post 728685
 
Börjesson, Aron
Arbetare (man)
 
f. 21/7 1864
 
Utvandrad 5/4 1889
från Josefsberg 2, Örgryte, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)
till Amerika
 
Källa: Emibas emigrationsakt: Örgryte O 1889 013
 
Sarah och 4 barn åker hem till Sverige 1910, Aron också men han kommer åter till USA i juli 1910, familjen i november 1910.

2009-11-13, 18:37
Svar #162

Utloggad Margaretha Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 533
  • Senast inloggad: 2023-09-14, 11:33
    • Visa profil
Chris! Tusen tack - detta var mer än jag hoppats på! Märker förresten att jag är under fel rubrik - skulle ju inte vara under Metodfrågor - utan under Ancestry.com... Jag googlade ang. Aaron Burgeson och hittade då en person som nämnde Aaron, en son Gunnar och just staten Ohio. Jag skrev till honom, men det är flera år sedan han skrev sitt inlägg (på Ancestry, Message Boards). Finns det ev. något mer om dessa personer? Enl. mannen som skrev på Message Boards fanns det en Gunnar Burgeson som kallades the roaring Swede. Ska nu googla på det, men ifall det finns några andra fakta vore jag jätteglad och tacksam!
Vänliga hälsningar
Margaretha

2009-11-17, 13:34
Svar #163

Utloggad Ulla-Britt Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2012-03-31, 18:25
    • Visa profil
Skulle vara roligt att få veta något om Pappas halvsyster Anna Linnea Svensson, f 1883-12-15 i Edshult, utvandrade från Höreda (F) 1910-04-22 enl Emibas. Har sett att man vid denna tiden ofta reste via Köpenhamn.  
 
Pappa, som var mycket yngre, kom ihåg när hon var hemma och tog farväl. Det var mycket känslor och tårar.
 
Mvh
Ulla-Britt Holmqvist

2009-11-19, 08:17
Svar #164

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Ulla-Britt, här kommer uppgifterna om henne från Emigranten Populär 2006, vilket visar hennes utresehamn Göteborg och destination New York:
 
Efternamn:   SVENSSON
Förnamn:     ANNA
Ålder:       27            Kön: K
Född: 1882/1883
Församling:  HÖREDA    Län: F
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1910 05 04
Destination: NEW YORK
Medåkande:   NEJ
Källkod:     92:10:4017
 
Jag försökte hitta henne på Ellis Island (gratis databas över ilandstigande i New York mellan 1892 och 1924) utan större framgång. Levde en av föräldrarna efter 1910? Kan hon finnas nämnd i en bouppteckning efter föräldern eller ett barnlöst syskon (eller annan nära släkting där hon skulle vara arvinge)? Eller känner du till ändå var hon kom att bosätta sig och om hon gifte sig (genom brev eller foton)?
 
Hälsningar,
Eva

2009-11-19, 14:30
Svar #165

Utloggad Ulla-Britt Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2012-03-31, 18:25
    • Visa profil
Tack för hjälpen Eva!
 
En gång i tiden försökte jag på Ellis Island, men hade svårt att läsa.  
 
Jag har inte farmors dödsdag, bara begravningsdag 12 jan 1936, och den behöver man väl ha om man kontaktar Landsarkivet.
För övrigt fanns det nog inte så mycket att göra bouppteckning på misstänker jag, men du väcker en tanke!
Såg precis nu att Vivi Bryntessons forskning täcker t.o.m. 1937, så den vägen går det kanske att hitta dödsdatum.
 
Det verkar inte som om Anna hade någon fortsatt kontakt med släkten, så hon är ett stort mysterium.
 
Hälsningar,  
Ulla-Britt

2009-11-19, 15:57
Svar #166

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Ulla-Britt, SVAR har dels SCB-avskrifterna för avlidna till 1938, dels Edshults församlingsbok till 1922 (nästa volym är PUL-skyddad bara tillgänglig i Vadstena), men jag vet ju inte riktigt vem jag ska titta efter  ArkivDigital har dödboken fram till 1923 för Edshult. Jag följde igår Annas flyttning bakåt i tiden i Höreda, till 1900. Jag ville inte lägga ner för mycket tid på att söka henne utan att veta hur mycket du redan visste.  
 
De Anna Svensson som kommer 1910 stämmer inte med ungefärlig ålder eller med ursprunget. Hennes namn är ju inte så ovanligt heller, men om du visste om hon gifte sig skulle det leda vidare. Det är alltid lönt att kolla bouppteckningen, om inte annat för att utesluta att något står.
 
hälsningar,
Eva

2009-11-19, 16:03
Svar #167

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Men eftersom det är modern de har gemensamt så kan jag ge dig dödsdatum för din farmor. Edshults födelsebok C:6 1883-1894 ger moderns namn Matilda Sofia  Sager, och i avskrifterna ur Edshults dödbok som finns i SCB Döda i Jönköpings län, Edshults församling, 1936 framgår att Matilda Sofia Johansson, född Sager, född 31 december 1856, avlider den 2 januari 1936.
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2009-11-19 16:04)

2009-11-19, 16:32
Svar #168

Utloggad Ulla-Britt Holmqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2012-03-31, 18:25
    • Visa profil
Tack igen Eva!
 
Nu kan jag kolla upp Farmors ev. bouppteckning. Ska sända ett mail till Vadstena redan i kväll.
 
Anna Linnéa är som sagt ett mysterium. Jag kommer ihåg som barn att Pappa och mina farbröder talade om att söka efter Anna med hjälp av Frälsningsarmén, men det stannade vid det.
 
Kanske dog hon på resan eller också blev inte det nya landet som hon hade tänkt och hoppats och alltså ingenting att skriva hem om.
Kanske höll hon kontakt så länge farmor levde.
Det är så många kanske och många frågetecken.
 
Hälsningar.
Ulla-Britt

2009-12-15, 14:46
Svar #169

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej
Jag skulle behöva lite hjälp med hur jag kan hitta uppgifter om en släkting till mig.
Det gäller Tekla Viktoria Olsson född 1884 1/3 i Lyrestad Västergötland. Jag har hittat henne i HFL SE/GLA/13346/A I/11 men jag kan inte följa henne fram i tiden. Jag vet att hon flyttade till Usa någon gång och jag vill gärna ta reda på var i Usa och när hon flyttade. Finns det någon som kan hjälpa mig med detta eller tala om var jag kan hitta dessa uppgifter.
Tack på förhand
Anna

2009-12-15, 15:01
Svar #170

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Denna Tekla anges vara född i Undenäs, men bör var den du söker, ur Emibas CD:
Post 646636
 
Olsson, Tekla Viktoria
Brukardotter (ogift kvinna)
 
f. 1/3 1884 i Undenäs, Skaraborgs län (Västergötland)
 
Utvandrad 25/9 1912
från Forsviks Kanalstation, Undenäs, Skaraborgs län (Västergötland)
till Amerika
 
Källa: Husförhörslängd, s. 543
 
Emibas emigrationsakt: Undenäs R 1912 009

2009-12-15, 16:19
Svar #171

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej Chris
 
Tack för hjälpen. Vet du var jag kan söka efter var i Usa hon hamnade?
Anna

2009-12-15, 20:16
Svar #172

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Emigrant-CDn tar inte upp någon Tekla Viktoria Olsson. Istället nämns den här kvinnan:
Efternamn: ERIKSSON
Förnamn: TEKLA VIKTORIA
Ålder: 28            Kön: K
Född: 1883/1884
Församling: UNDENÄS    Län: R
Titel/Anm:    
Utresehamn: GÖTEBORG
Utvandrdag: 1912 10 04
Destination: BOSTON MA
Medåkande: JA
Källkod: 97:455:2284
 
Samma källkod har Axel Sigfrid Eriksson, 28, Undenäs.
Det bör vara frågan om den här mannen från CD-skivan Emibas:
Post 646635
Eriksson, Axel Sigfrid
Skomakare (ogift man)
f. 5/2 1884 i Finnerödja, Örebro län (Västergötland)
Utvandrad 25/9 1912
från Forsviks Kanalstation, Undenäs, Skaraborgs län (Västergötland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 543
Emibas emigrationsakt: Undenäs R 1912 008
 
De kom till Boston med Arabic den 17/10 1912.
Hon anges vara född i Lyrestad och han i Finnerödja. De anges vara gifta.
Om jag inte läser fel anges destinationen till Greenby, Connecticut.
Bengt Johansson

2009-12-15, 20:33
Svar #173

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Enligt ett World War I draft registration card från år 1918 befann sig Axel Sigfrid Erikson då i Springfield, Massachusetts.
Det finns också ett World War II draft registration card för Axel S. Erikson, 28 Waldorf St., Springfield, county Hampden, Massachusetts, född 5/2 1884 i Sverige. Anhörig: Mrs Tekla Erikson, samma adress.
Bengt Johansson

2009-12-16, 10:02
Svar #174

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej Bent
Tack för uppgifterna, de väckte lite frågor som du kanske kan hjälpa mig med. Du verkar ha en del information på den CDn. Kan man se om de har med sig några barn över till Usa?
Tekla hade två bröder som utvandrade tidigare. Skulle bli jätte tacksam om du kan se var i USA de hamnade. Det gäller:
Johan Herman Beckeman f 1872 7/6 i Fredsberg. Utvandrade 1891
och
Axel Ludvig Olsson f 1874 11/8 i Lyrestad. Utvandrade 1893

2009-12-16, 16:28
Svar #175

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Tekla Viktoria och Axel Sigfrid gifte sig strax innan emigrationen. Enligt SCB:s avskrift av Undenäs vigselbok vigdes skomakaren Axel Sigfrid Eriksson, född 5/2 1884, och bagerskan Tekla Viktoria Olsson, född 1/4 1884, båda från Forsviks Kanalst., den 27/9 1912. Vigselförrättare: F. Björkblom, komm. i Sköfde. (Tekla Viktorias födelsedatum anges till 1/4, men det måste ha blivit fel.)
Enligt 1930 års census (Massachusetts, county Hampden, Springfield) hade makarna barnen:
Alice V, 16.
Axel O, 14.
Carl E, 12.
Eveline L, 9.
Ruby H, 8.
Alla barnen är födda i Massachusetts.
Adressen är samma som angavs på draftkortet från 1940-talet.
Axel S. Eriksons yrke anges till Proprietor, Shoe Store.
 
När det gäller de andra två personerna får jag (eller någon annan) återkomma.
Bengt Johansson

2009-12-17, 07:09
Svar #176

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej Bengt
Tack så mycket för den här informationen. Jag berättade för min pappa igår vad du kommit fram till och han blev jätte glad. Idag kommer han bli ännu gladare.
Har du eller någon annan har info om Johan Herman och Axel Ludvig så tar jag med största tacksamhet emot detta.
God jul
Anna

2009-12-17, 13:14
Svar #177

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Anna
 
 Axel Ludvig Olsson?  Det finns en som heter Larsson, med samma namn och födelseuppgifter, som du anger, i Emibas.  
Men i Emigranten finns en Axel Olsson, 18 år och från Lyrestad, som lämnar Göteborg den 3 februari för resa till Lake City. Källkod 50:67:1297.  Förmodar att detta är samma person.
 
JH Beckeman lämnar Göteborg den 1 maj 1891 med destination Stockholm, Loi. Källkod 45:2:39998.

2009-12-17, 13:35
Svar #178

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Det är förmodligen Axel från Lyrestad som anländer till New York den 16 februari ombord på City of New York. Även här står destination Lake City.

2009-12-17, 14:36
Svar #179

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej Mats
Tack för hjälpen.
Det kan nog mycket väl vara Axel Larsson som det ska vara. Pappa hette Lars Olsson. Det knepiga är att döttrarna kallar sig Olsson men det verkar som om sönerna kallar sig Larsson. Du såg händelse vis inte vilken Lake City som han kom till. Det finns i både Michigan och Colorado.
God Jul
Anna

2009-12-17, 16:28
Svar #180

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Hej
 
Jag vet inte vilket Lake City, uppgiften finns vid emigrationen från Göteborg och när han anländer till New York, så det vi vet är att han kom till New York, mer framgår inte.
 
J H Beckeman borde vara lätt att hitta, men hittills så har jag inte sett hans ankomst till USA (och inget annat heller). Undrar om han ändrade sitt namn?

2010-03-29, 21:01
Svar #181

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Hej!
Jag är helt ny på det här med att forska på emigranter. Det vore så roligt att hitta någon nu levande släkting i Amerika...  
Jag har hittat ett antal släktingar i min forskning, men det ända som jag hittat är Flyttar till Amerika. Inget mer exakt. Finns det någon som kan hjälpa mig? Och hur går man sedan vidare för att söka i USA? Kan man ta reda på hur de reste?
Personerna det gäller är  
Jonas Hasselqvist f. 1827
h.h. Greta Cathrina f. Olsdotter 1816
son Pehr Wahlgren f. 1841 och h.h. Erika Alm f. 1843
son Carl Fredrik Hasselqvist f.1860
Dessa personer utvandrade från Ramhäll, Alunda, Uppland 18/4 1871
Sen utvandrar även Emma Katarina Wahlgren f. 1865 troligen till samma ställe...
Även hon från Ramhäll den 3/6 1882.
MVH
Elin

2010-03-29, 22:03
Svar #182

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I databasen bl a Ancestry.com finns folkräningen 1880 (finns även på gratisbaser), där hittar man denna familj i Moline, Rock Island, Illinois:
Jonas Hasselquist     54, målare
Magaretha Hasselquist    65
Chas. Hasselquist    19
 
Åldrarna stämmer inte helt, men de diffar ofta på något år. I Rock Island directory 1882-92 så står Margareta som änka. År 1900 i Moline finns:
Eric Johnson     48
Christine Johnson    55
Hilma Johnson    20
Margaret Hasselquist    84 (svärmor till Eric, alltså Christines mor)

2010-03-30, 11:15
Svar #183

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil

2010-03-30, 23:08
Svar #184

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
Hej igen!
Nu har jag varit ute en del på ancestry.com men det verkar som om vissa personer försvinner spårlöst när de gått iland i usa. Finns det några tips på hur man kan finna dessa? Per Wahlgren och hans hustru Erika f. Alm är exempel på det. Jag tror att Erika tillsammans med Pehr åker till USA 1871 vad jag kunnat se. Men sen verkar det som om hon återigen åker dit 1895 ensam. Några andra spår hittar jag inte. Finns det inga dödböcker i USA, liknande de vi har i Sverige?  
MVH
Elin

2010-07-25, 12:57
Svar #185

Utloggad Pernilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-08-11, 10:18
    • Visa profil
    • pernillasanor.blogspot.com
Hej!
 
Jag har hittat mina första emigranter till Nord Amerika. Ny som jag är gällande släktforskningen så har jag inte lärt mig hur man söker emigranter i USA. Kursen med detta börjar inte förren i slutet av oktober och jag är så nyfiken på vart de tog vägen i USA.
Kan man få fram detta?
 
Det är min mormors mostrar och morbror som utvandrade.
 
Fredrika Matilda Gustafsdotter (Hjelm) född 1857-09-24 (Vilske-Kleva)
Per Johan Larsson 1862-07-05
Deras barn
Karl Nataniel 1881-08-13
Johan Arvid 1887-06-04
Tyra Augusta Elisabet 1888-12-02
Martin Rikard 1890-11-25
De utvandrar från Mjäldrunga, Älvsborgs län.
I utflyttningsboken (Mjäldrunga) så står det att de flyttade 1891 (B1, sid 7)
Vet inte om Per Johan åkte först, ser att han har ett annat attest datum än resten av familjen.
Han den 8/4 medans resten av familjen 21/10.
 
Hanna Sofia (Gustafsdotter) Hjelm 1860-11-19 (Gökhem)
Johan August Pettersson 1859-01-15
Deras barn:
Gustaf Hjalmar 1888-01-15
Josef Hilmer 1889-03-19
Anna Elisabet 1890-12-19
I utflyttningsboken Mjäldrunga så flyttar de 1892. (B1, sid 8)
Ännu en gång har mannen ett annat attestdatum än resten av familjen. 12/2 och 23/6.
 
Johan Alfred Gustafsson Hjelm 1864-07-28 (Gökhem)
Han var ensam.
Utflyttnigsboken står det 1892, attest datum 19/2 (Gökhem B6, Marka)
 
Är det någon som kan hjälpa mig med detta?
Finns det några bra gratis databaser för emigranterna? (Ellis Island vet jag redan, men hittar dem inte där, eller om jag söker på fel sätt.)
 
Tacksam för hjälp
Pernilla

2010-07-25, 14:26
Svar #186

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Här har du Fredrika med familj år 1900 i Providence, Lac qui Parle, Minnesota:
 
John Larson 37 (snickare)
Tilda F Larson 42  
Carl N Larson 18  
Johan J Larson 12  
Tyra A Larson 11  
Martin Larson 9  
Henry Larson 7  
Hilmer Larson 5  
Albert Larson 5/12  
 
från betaldatabasen Ancestry, men du kan också söka gratis på http://search.labs.familysearch.org/recordsearch/start.html#start

2010-07-25, 16:46
Svar #187

Utloggad Pernilla Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2012-08-11, 10:18
    • Visa profil
    • pernillasanor.blogspot.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna