ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Litsén, Carl Emil f1891 Litslena. Utv 1891  (läst 1039 gånger)

2013-02-11, 13:11
läst 1039 gånger

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Hej!
Letar information om en utvandrad yngling, Carl Emil Litsén född 31/7 1874, från Östra Wällinge, Litslena, Uppland.
Han tog ut flyttbetyg för utvandring till Nordamerika 14/2 1891 17 år gammal. Han verkar ha rest ensam, inga andra i hans socken tog ut flyttbetyg till Nordamerika samtidigt.
Har letat efter honom i de register jag har tillgång till via SVAR, utan resultat.
Hälsningar Britta

2013-02-11, 15:35
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Här finns han i alla fall i databasen Emihamn:
 
Efternamn:   LITSÉN
Förnamn:     CARL E
Ålder:       16            Kön: M
Född: 1874/1875
Församling:  LITSLENA    Län: C
Titel/Anm:    
Utresehamn:  GÖTEBORG
Utvandrdag:  1891 02 20
Destination: CHICAGO
Medåkande:   NEJ
Källkod:     44:130:2293
 
Tyvärr hade inte Ellis Island kommit igång ännu, så det går inte att se vem han reste till. Hade han släktingar som rest tidigare?

2013-02-11, 19:51
Svar #2

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Tack Elisabeth! Tänk, då kom han iväg, till Chicago via Göteborg. Och utresedatum fick du med. Dina uppgifter bekräftar att han reste ensam.
Hade han väntat ett år kanske det gått att hitta honom via Ellis Island.  
 
Det kan vara så att han förenade sig med ett äldre syskon, han hade sju storasyskon. Jag vet att ett av dem, den syster jag följt, inte emigrerade. De andra sex har jag ingen aning om.
Det verkar troligt att han följde efter någon som redan fanns i Chicago.
De hade antagligen haft ett tufft liv, pappan hängde sig 1879, när Carl Emil var fem år. 5 av storasyskonen var mindreåriga då.  
 
Tyvärr verkar hfl för 1880-1885 saknas, den finns inte på SVAR. Och det är just under de åren syskonen lämnar hemmet.
Alla syskonen hette Pettersson i efternamn, även flickorna. Och blir mer svårhittade. Jag ska lusläsa utflyttningslängden från 1879.
Carl Emil hette också Pettersson, men bytte efternamn innan han emigrerade, han var så ung och kan rimligtvis inte ha fått sitt nya efternamn som soldat.  
Kanske tog han sig namnet Litsén efter Litslena.
 
Det finns listor inne på SVAR över sålda biljetter, ska försöka där igen nu när du har tagit fram avresedatum/avreseort. Där står priset som betalats för biljetten.
Och en del har fribiljetter, antagligen förbetalda av någon annan som åkt före.
 
Men bara det att veta att ynglingen Carl Emil, som han omnämns i utflyttningslängden, tog sig till Chicago är stort.
 
Hälsningar Britta

2013-02-11, 20:29
Svar #3

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Elisabeth, tack vare dina uppgifter hittade jag Carl Emil på passagerarlistan för ångfaryget Rollo som gick via Hull 20/2 1891 på SVAR i Göteborgs poliskammares arkiv före 1900, Inkomna uppgifter om utvandrade personer.
Där står tyvärr inget om biljettpris. Hans resmål uppges vara Chicago, Illinois. Ytterligare en bekräftelse på att han tog sig iväg.

2013-02-11, 20:57
Svar #4

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Och när jag tittar närmare efter står en Alfred Ericksson, 32 år gammal på passagerarlistan alldeles efter Carl Emil Litsén.  
Alfreds Erickssons hemvist är America, hans resmål är Chicago, Illinois.  
 
Carl Emils pappa hette Eric Gustaf, alltså är det högst troligt att hans söner kan ha hetat Ericksson.  
Att jag tänkt Pettersson beror på att den dotter jag följer hade efternamnet Pettersson, som sin pappa.
Drog kanske en felaktig slutsats.
 
Alfreds Erickssons ålder stämmer in på Carl Emils näst äldsta bror Gustaf Alfred Isidor.
 
Det verkar inte otroligt att storebror Gustaf Alfred Isidor åkte till Amerika tidigare, kom hem på besök och tog med Carl Emil tillbaka till Chicago.
Uppgiften på Emihamn där det står Nej på medåkande talar emot

2013-02-11, 21:02
Svar #5

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Britta, på SVAR finns något som heter Summariska folkmängdsredogörelser. Detta är något som prästerna fr.o.m. 1860 skickade in till SCB årligen över folk som flyttat utomlands under det gångna året (från 1875 skrev de också upp de som flyttat in till landet).  
 
Om du kan hitta dessa listor för Litslena, så hittar du kanske Carl Emils syskon.
 
På Arkiv Digital finns en komplett serie husförhörslängder för Litslena med församlingsböcker fram till ca 1925.

2013-02-11, 23:09
Svar #6

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Tack för tipset om Summariska folkmängdsredogörelser, dem har jag aldrig tittat i tidigare. Har sett att de finns men inte insett att de kunde innehålla namnupplysningar. De var lätta att hitta i.  
 
Hittade storebror Gustav Alfred Isidor Ericksson där, han emigrerade 1882. Det måste vara han som är namnet efter Carl Emil Litsén på passagerarlistan 1891. Hämtade med sig lillbrorsan efter 9 år i Amerika. Ytterligare letande kanske visar fler emigrerande syskon.
 
Tack också för AD-tips.

2013-02-25, 20:18
Svar #7

Utloggad Britta Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2023-11-24, 00:53
    • Visa profil
Har letat efter fakta om Emil och hans storebror Alfred.  Har letat efter dem som ankommande till Battery Parc 1891. Jag vet inte vilken båt de tog från från Liverpool, vet bara att de åkte med Rollo till Hull 20/2 1891.  
 
Finns det någon som vet om fanns det en annan amerikahamn för resenärer Liverpool-Chicago än New York?
 
Hälsningar Britta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna