ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gustafsson, Johan Peter *1820 S Vi. Utv 1850  (läst 1035 gånger)

2012-12-26, 13:01
läst 1035 gånger

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
(in English below)
Jag tar en ny chans och förnyar en efterlysning som jag publicerade 2010 och som nu hamnat i arkiv utan något napp hittills. Jag skriver den här gången även på svenska.
Mina nu levande amerikanska släktingar undrar mycket över vad som hänt en Johan Peter Gustafsson, som de inte hört talas om förrän jag genom en tillfällighet fått information om att han skall ha utvandrat på samma skepp, Minona, som den kände emigranten Andrew Peterson (förebild för Mobergs Karl Oskar).
Minona lämnade Göteborg den 19 maj 1850 och anlände Boston den 2 juli 1850.
 
Johan Peter var född 17 december 1820 i byn Brånhult, Södra Vi socken (H) och var bror till mina utvandrade släktingars förfader Sven. Johan Peter kan mycket väl vara den som inspirerat familjemedlemmar till utvandring.
Finns det något sätt att reda ut om Johan Peter överlevt båtresan och om så var fallet vilket öde han mött i USA?
 
I take a new chance by renewing an inquiry about the emigrant Johan Peter Gustafsson born on December 17, 1820 in the village Branhult, Sodra Vi parish in Smaland, Sweden.  
He emigrated by leaving Sweden on the ship Minona from Gothenburg May 19, 1850 and arrived in Boston on July 2, 1850. On the same ship the famous Swedish emigrant Andrew Peterson, role model for Moberg's Karl Oskar, emigrated.
Johan Peter was brother to a grandfather to a more recent emigrant that belongs to a family related to me. My relatives would very much like to know what happened to Johan Peter whom they never heard of until I happened to note his emigration.
 
/Göran Ignell

2012-12-26, 14:03
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Han tycks ha kommit fram, för man vågar kanske anta att det handlar om den här mannen från Boston Passenger and Crew Lists, 1820-1943 (hos Ancestry), som mycket riktigt kom till Boston med Minona den 2 juli 1850.
 

 
(Hos Ancestry har förnamnens initialer tolkats som T P, men jag tror nog att det istället står J P.)
Bengt Johansson

2012-12-26, 15:16
Svar #2

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Tack Bengt  
En lite bit på vägen att reda ut Johan Peters öde!
Nästa person på listan är väl inte den berömde Andrew P. Åldern stämmer inte med Andrew (Anders Pettersson)som skall ha varit född 1818.
MVH
Göran

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna