ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlsson - Syskon fr Mörlunda. Utv 1868/1872  (läst 807 gånger)

2013-05-25, 22:40
läst 807 gånger

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej släktforskare!
Jag behöver hjälper lite av er om min morfars farmors morfars kusiner som flyttade till Amerika? Jag blir nyfiken på min morfars farmors morfars kusiner som emigrant slutet av 1860 talet och bosatte de sig i Mörlunda, Turlunda (Tulunda).  
 
Jag hittade dem i kyrkböcker på Turlunda, Mörlunda och flyttade de emigrant och har försökte hittade syskonen Carlsson (Carlson) men hittade ingen info om dem! Jag blir nyfiken vad som hänt med dem syskonen och vart tog i vägen till Amerika? Det är spänning att forskar dem familjen som bodde i Amerika som vet jag inte så mycket om dem!  
 
Jag har försökt forskat dem familjen men hittade inte så mycket och vill veta om syskonen hade egna familjer och barn i Amerika! Jag hittade bouppteckning om syskonens pappa Carl Magnus Petersson f.1801-03-08 i Mörlunda och död 1875-04-11 i Mörlunda, Turlunda (bouppteckning) står där syskonen bodde i Amerika men okänd plats som blev stopp med ledtråd.... så hittade jag inte dem i Amerika och kanske jag missade dem i kyrkböcker på Amerika?  
 
Jag kan berättar lite om syskonen:
Märta (Märtha) Catharina Carlsdotter Magnusson f.1826-03-31 i Mörlunda, Turlunda och flyttade till Amerika 1872-06-04. Jag vet inte vad som har hänt med henne och vart tog i vägen hamnar hon i Amerika? Egna familj eller har dött redan då?  
 
Kristina (Christina) Lovisa Carlsdotter Magnusson f.1831-04-07 i Mörlunda, Turlunda. Hon flyttade till Amerika men vet ingen vilken året flyttade hon till Amerika eftersom stod där hennes fader Carl Magnus Peterssons bouppteckning i Mörlunda 1875 som det fanns bland fem barnen flyttade till Amerika men stod mera att På okänd vistande. Det blev stopp med ledtråd...  
 
Jag trodde att det fanns info om barnen som bosatte i Amerika på bouppteckning men fanns ingen. Jag upptäckte att bouppteckning stod fem barnens födelseåret som en år yngre än kyrkböcker på här i Sverige, Kalmar. Nils Peter f.1834(ska vara 1833, Märtha Catharina f.1826 (det stämmer födelseåret), Frans Oskar(Oscar) f.1848 (ska vara föddes 1847), Christina Lovisa f.1830(ska vara föddes 1831), Carolina f.1839(det stämmer med födelseåret). Carolina bosatte i Stockholm som hittade jag henne i avlider 1919. Bouppteckning som ger mig lite förvirrad med barnens födelseåret som var det yngre?
 
Broder Nils Peter Carlsson f.1833 5/4 i Mörlunda, Turlunda och flyttade till Amerika 1871. Vet inte om honom och kanske gifter han med egna familjen?
 
Broder Carl August Carlsson f.1843-08-28 i Mörlunda,Turlunda och flyttade till Amerika 1868-05-24.
 
Broder Frans Oscar (Oskar) Carlsson f.1847-05-13 i Mörlunda, Turlunda och flyttade till Amerika 1869-04-05 men hittade honom i Chicago, Illinois och avlider 1919-12-25 om det stämmer? Jag blev lite osäkert om han samma person?  
 
Jag hoppas att någon av er som kan hjälper mig att hittar syskonen Carlsson och kanske gifter de och egna familjer? Det är spänning att få veta om dem!! Kanske någon av er hittar några av dem syskonen om det finns info om dem i Amerika eller dödsnotis?
 
Det blev förgäves med ledtråd om syskonen Carlsson från Mörlunda, Turlunda till Amerika! Det skulle vore kul att veta om deras historia och familjen!
Jag är mycket nyfiken på syskonen Carlsson!
 
Med vänliga hälsningar
Andreas Lindblom

2013-05-25, 23:02
Svar #1

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jämför tidigare tråd under Efterlysningar Chicago som rör en av nämnda personer.
Tidigare tråd finns HÄR
 
(Rubriken justerad av moderator - därav insorterad på annan plats i underämnet.)

2013-06-07, 17:10
Svar #2

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej släktforskare!
Jag vet inte om rätt plats som skriver jag här inlägg eller ska skriver inlägg in andra i Illinois församling eftersom jag vet inte riktigt var jag ska skriva?
 
Men jag blev ju så nyfiken på Märtha Catharina Carlson som hittade jag henne i 1880 folkräkning och  vem gifte hon sig med? Märtha Catharina gifte sig med Olaf Olsson eller har jag fel?  
Här är stämmer födelseåret och bor på Illnois. Det stämmer att hennes far och mor föddes i Sverige. Det kan vara rätt person som söker jag efter henne men hon bor hos svärföräldrar?  
 
Jag har suttit och funderar länge vem gifte hon sig med och kanske sonen är  
Charley Freman?
Sen försökte jag letade efter henne 1890 folkräkning men hittade jag inte efter henne och kanske avlider hon redan? Jag är inte expert på området och vill veta vad som hänt med henne 1890 eftersom fanns hon inte med folkräkning.  
Jag försöker att följer spår efter henne men blev stopp och stopp...  
med ledtrådet...
 
Hoppas någon som kan hjälper mig att om Märta Catharina Carlsons vigsel och vem bor hon tillsammans? Någon som vet mer om hennes 1880 folkräkning Census?
 
Sen jag kan går vidare med släktskap med Märta Catharina Carlsons bakgrund i Amerika. Jag försöker koppling ihop med Märta Catharinas historia. Roligt att hitt jag henne i Census på folkräkning men jag blev förvirrad om Märta Catharina gift med vem??
 
Spänning med ledtråd om Märta Catharina Carlson!!
 
Med vänliga hälsningar
Andreas Lindblom
 
1880 United States Federal Census USA:s federala folkräkning från 1880  
: Martha Carlson  
 
Namn:
Martha Carlson  
 
Ålder: 54  
 
Födelseår: cirka 1826  
 
Födelseort: Sweden (Sverige)  
 
Bodde år 1880: Bishop Hill, Henry, Illinois  
 
Härstamning: White (Vit)  
 
Kön: Female (Kvinna)  
 
Civilstånd: Married (Gift)  
 
Faderns födelseort: Sweden (Sverige)  
 
Moderns födelseort: Sweden (Sverige)  
 
Grannar: Visa andra på sidan  
 
Sysselsättning: Works In House  
 
Kan inte läsa/skriva:
 
Blind:
 
Dövstum:
 
På annat sätt handikappad:
 
Dåre eller sinnessjuk:  
 
Visa bilder  
 
Hushållsmedlemmar:
 
Namn
 
Ålder
 
Jacob Jacobson 63  
Hellen Jacobson 59  
Martha Carlson 54  
Olaf Olson 36  
Charley Freman 16

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna