ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlson, Oscar & Ernst/Ernest - Utv Hok/Svenarum 1920/1925  (läst 1062 gånger)

2013-04-07, 18:00
läst 1062 gånger

Utloggad Annika Skoglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-08-07, 18:27
    • Visa profil
Jag vill ha information om vad som hände två bröder från Hok/Svenarum, Jönköpings län. Oscar, född 1895, kom fram 1920 till New York och Ernest, född 1894, kom fram 1925, också till New York. Därifrån tog de sig till Rockford, Illinois, hur vet jag inte riktigt. Oscar gifte sig med en kvinna som hette Maude Swenson om jag inte minns fel. De fick 4 barn; Margaret född 1924, Doris född 1925, Raymond född 1927 och Marilyn född 1932. Ernest förblev vad jag förstår ogift, han dog 1944 i kriget (antar jag), han var i alla fall med i kriget men han dog i Rockford, Illinois. Han uppgav en man som alltid skulle veta hans adress, denne man hette Carl Anderson, och jag skulle bli själaglad om jag fick veta något om honom också eftersom jag inte vet vem han var. Jag vet bara att han 1942 bodde i ett hus som fortfarande finns kvar. Jag har skrivit ett brev till kvinnan som bor där nu men har inte fått något svar från henne.  
 
Om det är någon som vet hur jag ska komma vidare så skulle jag bli så glad!
 
Tack!

2013-04-07, 22:21
Svar #1

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Bengt Johansson

2013-04-08, 09:28
Svar #2

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Här några matnyttiga dödsrunor ur Rockfordtidningen;
 
 ROCKFORD - Maude C. Carlson, 99, of Rockford died at 2:55 p.m. Wednesday, Jan. 10, 2001, in her home after an extended illness. Born Dec. 14, 1901, in Austin, Texas, daughter of William and Edla Swenson. Married Oscar C. Carlson in Galesburg in 1921 he died in 1989. She was a member of The Salvation Army. Maude loved her children and grandchildren and enjoyed socializing with them. She will be greatly missed by all who loved her. Survivors include daughters, Margaret Kirby of North Bend, Ore., Doris Carlson and Marilyn Pixler of Rockford several grandchildren, great-grandchildren and great-great-grandchildren nieces and nephews. Also predeceased by parents son, Raymond Carlson and a brother and sister.  
 
  Raymond O Carlson, 67, Rockford, died Nov 5 1993. He was born June 30 1926, son of Carl Oscar Carlson and Maude Swenson. Survivors; Mother Maude C Carlson, sisters; Marylun Pixler and Doris Carlson of Rockford and Margaret Kirby, North Bend, Oregon. Nieces; Linda Ewers, Byron, Cheryl Redding and Janice Williams, Rockford, Sharon McDonald, Oregon and Ann Johnson, Florida. Nephews; Earl Johnson, Rockford, Larry Williams, Phoenix, Danny Williams, Oregon.

2013-04-08, 09:31
Svar #3

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
En till:
 
Rockford Register Star (IL) - Sunday, September 18, 2005
 
Deceased Name: Marilyn V. Pixler, 74 (Loves Park)
 
Marilyn V. (Carlson) Pixler, 74 God's little angel LOVES PARK - Marilyn V. (Carlson) Pixler, 74, lifetime resident of Rockford, passed away at 7:30 p.m. Friday, Sept. 16, 2005, in her residence after a long battle with cancer. Born Aug. 20, 1931, in Rockford, the daughter of Oscar and Maude (Swenson) Carlson. She received her associate's degree from Rock Valley College. A devoted member of the True Vine Calvary Chapel. Marilyn loved to smile, joke, laugh and hug, but most of all, she loved Jesus the mostest. She fought the good fight, finished the race and kept the faith. She leaves behind to God's great care her beloved children, Cheryl (Lee Lambert) Redding of Loves Park, Ann (Scott) Swan of West Palm Beach, Fla., and Earl C. (Joanna) Johnson Jr. of Rockford; sister, Doris Carlson; her beloved cats, Tabby and Trixie; and many devoted and beloved friends and family. Many thanks to those who cared for her at OSF Saint Anthony, OSF Hospice and Dr. Hoskins and his staff. Predeceased by parents; brother, Raymond Carlson; and sister, Margaret Kirby. Service at 11 a.m. Tuesday, Sept. 20, in Delehanty Funeral Home Ltd., 401 River Lane, with visitation from 10:30 a.m. to service time; the Rev. Dan Ausherman will officiate. She will be laid to rest in Mouth of Stillman Cemetery, Stillman Valley. Memorials in her name to True Vine Chapel

2013-04-08, 10:23
Svar #4

Utloggad Annika Skoglund

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2020-08-07, 18:27
    • Visa profil
TACK, TACK, TACK!!!
Jag är så tacksam för all hjälp och information som du har hittat! Nu kan jag söka vidare, tack vare dig!!!
 
Annika

2013-04-08, 18:39
Svar #5

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Den Carl Anderson som kände till Ernest Carlsons adress bodde ju på 1614 23rd Street, Rockford, och det finns ett World War II draft registration card för honom också: Carl A Anderson, född den 10 oktober 1895 i Sverige. Dessvärre finns det ingen på CD-skivan Emibas som passar in på honom.
 
(Varifrån kommer uppgiften att Ernest Carlson var med i andra världskriget? Är det ett antagande på grund av att det finns ett World War II draft registration card för honom? Den draften var en allmän registrering av män inom vissa åldrar, och säger inget om huruvida de verkligen blev inkallade.)
Bengt Johansson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna