ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-08-11  (läst 1782 gånger)

1999-03-06, 17:43
läst 1782 gånger

Utloggad Lars Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 14:24
    • Visa profil
    • sjoqvist.net
Är det någon som skickat efter information från Social Security Data Index registeret. Det kostar 7 dollar att få ett utdrag från SSDI, jag undrar vad man får för pengarna.

1999-03-06, 20:21
Svar #1

Lotta Johansson

Hej Lars!
Jag har inte själv skickat efter, men en amerikanska som hjälpt mig. Dom uppgifter hon fått från SSDI var:
Namn, födelsetid och födelseort på den sökta personen.
Hemadress.
Adressen till och arbetsplatsens namn.
Föräldrarnas namn.
 
Var bara beredd på att det tar lååång tid innan man får det! Hon beställde i början av oktober och fick svar i början av februari, och då skulle det inte över Atlanten.
 
Mvh//Lotta

1999-03-07, 10:55
Svar #2

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Jag har tagit uppgifter ur SSDI direkt från Internet, via länkar på Rötters hemsida.
Jag slog in födelsedata på min släkting och direkt fick jag dödsdatum och vistelsestat.
Jag tog också en kopia på sidan, det gick mycket bra!!

1999-03-07, 13:03
Svar #3

Lotta Johansson

Jag fick också uppgifterna från SSDI på internet angående dödsdatum och boendeort vid dödsfallet.  I mitt fall var det Houston i Texas, och det är stort! Visserligen fanns ett postnummer också, men det ledde inte till någon användbar adress, eftersom personen var död sedan ett antal år.
Det är när man saknar mer uppgifter som man kan ha nytta av det efterskickade utdraget. Jag visste t ex inte var han var född, mer än stat. Jag visste inte heller hans mors efternamn, det fick jag nu. Jag var inte ens säker på att det var rätt person jag hittat på internet! Vilket jag blev genom utdraget. Och då är det lättare att gå vidare genom att leta i dödsannonser osv.
 
PS Jag har för mig att det var 11 dollar det kostade, men jag är inte säker. Jag slapp betala! ;-)

1999-03-07, 17:20
Svar #4

Utloggad Lars Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 14:24
    • Visa profil
    • sjoqvist.net
Jag har hittat en ett par släktingar i SSDI på internet, men tydligen kan man få fler uppgifter via Social Security Administration Office. Blanketten skrivs ut automatiskt i internet. Föräldrar kan ju vara intressant om man inte är säker på om det är rätt person (bytt namn vid giftemål t.ex.). Enligt blanketten kostar det 7 dollar.

1999-03-07, 17:22
Svar #5

Utloggad Torgny Henriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 103
  • Senast inloggad: 2008-09-02, 19:22
    • Visa profil
    • www.torgnyhenriksson.se

1999-03-08, 18:21
Svar #6

Utloggad Lars Sjöqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2019-01-28, 14:24
    • Visa profil
    • sjoqvist.net
Det står att man ska skicka en check, men det verkar lite vågat. Det vore ju bra om någon i Sverige kunde förmedla kontakterna till SSDI.

1999-03-08, 18:29
Svar #7

Lotta Johansson

Det ska inte vara en vanlig check! Det är en bankcheck som man köper på banken.
För det mesta brukar företag vilja ha betalt på det viset, men om man mailar och frågar brukar det i allmänhet gå bra att skicka kontanter. Det blir dessutom billigare att köpa dollar i banken än att köpa en bankcheck i dollar! ;-)

1999-03-08, 21:36
Svar #8

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Det handlar om en vanlig check - en sådan ur det checkhäfte man får när man öppnar ett bankkonto. I USA betalar de allra flesta fortfarande sina räkningar genom att skicka en check till varje företag. Den bankcheck man köper på banken får mottagaren (företag eller privatperson) betala en avgift för att få lösa in på sin bank. Lotta har alldeles rätt i sitt råd att köpa kontanter och skicka dessa när möjlighet finns. Handlar det dessutom bara om 7 dollar blir avgiften för att köpa checken betydligt högre än de ca 50 kronor det handlar om :-)

1999-03-08, 22:20
Svar #9

Lotta Johansson

Måste inte mottagaren betala en avgift för att lösa in en vanlig svensk check? För man kan väl inte skriva ut den i dollar?
När du köper en bankcheck köper du en check i dollar och skickar, och betalar för växlingen själv, vad jag har förstått (eftersom den dras från din bank när den löses ut, du måste alltså ha konto i den bank du köper bankchecken!). Och den kostar mycket mer än att växla till kontanter!  
Det som står på SSDI:s sida om att skicka en check vänder sig ju till amerikanska medborgare!
 
Det bästa rådet är nog att försöka nå SSDI via mail och fråga hur dom vill ha betalningen från Sverige!...och hoppas på att det inte tar lika lång tid för dom att svara på det som det tar att skicka ut ett utdrag! Eller ännu hellre, skaffa en kontakt i USA som kan ta emot kontanter i brev och skicka efter det åt dig, för att sedan skicka det till dig!
 
Mvh//Lotta

1999-03-09, 13:07
Svar #10

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Jag var nog lite otydlig. Jag menade att det gällde ett bankkonto i amerikansk bank. Bankcheckar har den trevliga egenheten att du får betala för att köpa en sådan och den som löser in den får i sin tur betala en avgift för att få pengarna i sin hand. Om SSDI säger sig kunna ta emot kontant betalning i dollar skulle jag nog inte gå omvägen om en bekant utan skicka pengarna direkt i ett kuvert till SSDI. Däremot kanske beloppet blir högre än 7 dollar för att täcka det högre portot för att sända pappret till Sverige. Min erfarenhet är att amerikanska företag mer och mer har upptäckt att det finns en värld omkring dem, men hur det är med amerikanska myndigheter vet jag ej.  
 
Mvh/ Bibi

1999-03-16, 21:41
Svar #11

Laila Normann

Hei!
Jeg har sendt inn flere standardbrev man får opp i ancestry.com's SS-database. Sender med 10$ i cash, og det går alltid bra. Hva jeg har fått i retur? Kopi av søknad om Social Security Number, hvor søkeren selv! skriver inn navn, fødselsdato, hvor de er født,bostedsadresse når de søker, hvor de evt. jobber, og til og med signaturen! En gang fikk jeg først en kopi av et maskinskrevet skjema, men så kom det (flere uker senere) kopi av den originale. Tid er imidlertid noe amerikanerne har et helt avslappet forhold til.... det tar uuuker!
Laila

1999-03-23, 20:26
Svar #12

Marie Eriksson

Har släkting i USA som heter Gunnar Borine (Född Johansson) i från Skruv i Väckelsång. Barn H Borine, kan ha fler barn.

1999-03-23, 23:34
Svar #13

Lotta Johansson

Marie!
Ett tips, sök i telefonkatalogen över USA! Borde vara enkelt att hitta folk med det namnet. Länk finns på Rötter.
 
Mvh//Lotta

1999-03-24, 08:39
Svar #14

Marie Eriksson

Lotta!
Tack för tipset, det ska jag göra
MVH /Marie/

1999-05-05, 15:30
Svar #15

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Jag har ochså varit ute och cyklat i SSDI och fått fram några släktingars dödtid. Men kan man få fram mera information om personen än var som framgå på internet t.ex. familjeförhållande. och adress.födelseort. m.m. om man begär ett utdrag ur deras böcker. Jag har inte betalt något för de uppgifter jag plockat fram på Internet.Men begär man utdrag ur böcker lär man få betala.
 
Lena Johnasson . Jag har fått ett napp i Montana av en som såg min efterlysning. Hennes farfar kom från Alböke på Öland. Han hade arbetat i Missoula i många år. Jag kommer att få information om c:a 14 dagar då min kontakt ska besöka vänner i Missoula som lär vara en liten stad.   Kanske Kanske jag fått tag i rätt familj Foss. Adressen till Missoula är från 1953 enl. bouppt  från en av min farfars kusiner i stockholm som dog barnlös och efter henne skickade släktfotografier och pengar till 4  syskonbarn i USA. och adressen var i Missoula.Montana.  
 
 
MVH
Sweneric Andersson

1999-05-19, 23:05
Svar #16

Mia Enlund

Är det någon som har stött på en Anders Nilsson eller Lindström född 29/5 1868 i Hille Gästrikland
som ska ha utvandrat till Nordamerika den 9/4 1885 eller därsfter.Eller vet ni något om släkten Nilsson -Lindström från Hille så hör av er.
Min adress är enlundmia@hotmail.com

1999-05-24, 18:52
Svar #17

Mikael Ahlgren

Hej
Är det någon som har uppgifter om ättlingar till
Smedmästare Anders PERSSON AHLGREN (12 Okt 1843 - 3 Jan 1925) Katslösa och Anna (född Andersson) (7 Okt 1856 - 25 Dec 1936):
Görloff Ahlgren (1881-1934), död i Bridgeport, Connecticut eller hans bror Hugo Reinhold Ahlgren död i Bridgeport, Connecticut 1937.

1999-05-28, 20:20
Svar #18

Utloggad Maria Wikström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-12-10, 13:38
    • Visa profil
Har ni använt er av:
 
http://genforum.genealogy.com/sweden/
 
där många efterlyser svenska anfäder...
 
Man kan även diskutera i olika grupper tex delstat eller efternamn
 
Hälsningar Maria

1999-06-10, 14:49
Svar #19

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet hur man får tag på uppgifter om Thomas Jeffersons (USA:s tredje president) ättlingar? Då syfter jag även på hans utomäktenskapliga ättlingar....

1999-07-09, 10:16
Svar #20

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
En fråga. Hur länge ligga uppgifterna kvar. Är det någon som  radera bort uppgifterna efter en tid?
Nu är det semester  och jag önskar alla släktforskare en trevlig sommar.
 
Sweneric

1999-07-12, 06:26
Svar #21

Nina Olds

Om ni tror er veta vart era släktingar bodde i USA går det ju att se efter i folkräkningarna också (census). Jag är inte riktigt säker på om de går att få tag på i Sverige men jag tror att det går via Svar eller liknande.(Själv har jag den fördelen att jag bor i USA...)Det finns folkräkningar tom 1920. 1890 års folkräkning brann dock upp. Jag har hittat släktingar där, men då visste jag delstaten och countyt de bodde i...
Lycka till! /Nina

1999-07-12, 09:44
Svar #22

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
På Emigrantinstitutet i Växjö har de en del folkräkningar för Minnesota och möjligen någon delstat till, men just inte mycket mer, och det är tveksamt om de har soundex-registren. Dessa är väldigt viktiga för att hitta en viss familj.
Så det bästa stället för att läsa Census är något mormonbibliotek i USA eller något av National Archives avdelningsarkiv, också i USA.  
Antalet filmrullar uppgår till tusentals, och bara registret till en årgång var över 300, vill jag minnas. Så det är begripligt om de inte skaffat allt detta till Växjö, även om det vore högst önskvärt.  
Det är 70 års sekretess på detta, så 1930 års Census kan väntas bli allmänt tillgänglig 2002, för det tar ett tag att få ordning på register etc.

1999-08-03, 12:23
Svar #23

Utloggad Lena Engstedt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 57
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 13:07
    • Visa profil
    • www.engstedt.se/genealogy
Resrutt till Amerika
Jag har en ättling Erik Persson Norman som emigrerade till Amerika 1887. Jag har hittat skeppet, Romeo, som avseglade från Göteborg 15 juli 1887 till Hull. Hur ska man gå till väga för att se vilket skepp som han åker med från Hull till New York (som var nästa anhalt).

1999-08-09, 17:13
Svar #24

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det enda du kan göra är i princip att gå igenom de amerikanska ankomstlistorna för New York i första hand för en period av ungefär 10 dagar till 4 veckor efter att din emigrant lämnade Sverige, och se vilken båt han kommer med. Dessa listor finns inte i Sverige, vad jag vet, utan enbart i USA, men går också att låna via mormonernas forskarcentra. Det finns inga register till dem, tyvärr. Läs mer om detta i Per Clemenssons och Kjell Anderssons Emigrantforska! Steg för steg, som kom 1996.

1999-08-09, 22:54
Svar #25

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Nu har det ju gått tre år sedan 1996 och en del har hänt. Framför allt på nätet. Visst finns det sökbara register, ganska många faktiskt.
 
Eftersom reglerna i Anbytarforum är sådana att de inte tillåter att jag lägger ut en länk här till en bra sida så får jag be alla som är intresserade att förflytta sig här inom Anbytarforum till ämnet Länktips. Där finns länk till i alla fall en sida som i sin tur refererar till ett ganska stort antal siter med just passagerarlistor.
 
Hälsn Lena A L

1999-08-10, 22:53
Svar #26

Jonas Kuschner

Visserligen får man inte lägga ut länkar här, men ingenting hindrar dig från att skriva ut en icke klickbar www-adress varsomhelst i Anbytarforum. (Red. får rätta mig om jag har fel, men det tror jag inte att jag har. Han har skrivit om detta någonstans i forumet.)

1999-08-11, 01:30
Svar #27

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Nej det finns inget som hindrar mig - rent praktiskt - men så här skriver Håkan;
 
I anvisningarna (under Börja här) står angivet att länkar i princip inte är tillåtna, vilket jag nu ser
mig föranlåten att börja tillämpa mer bokstavligt med tanke på utvecklingen. Jag vill dock
poängtera följande:  
 
. Det finns en särskild avdelning för länktips. Där är det möjligt att tipsa om länkar som kan vara
av intresse för släktforskare.  
 
. Det är inte otillåtet att ge länktips i anslutning till mer utförliga svar i Anbytarforum. Det som jag
i första hand vill stävja är svar som ges enbart eller nästan enbart i form av länktips. Sådana leder
inte till några givande diskussioner, utan reducerar Anbytarforum till en länklista, vilket inte
gagnar forskningen.
 
Detta har jag tolkat som  att jag i mitt korta svar som inte innehöll något som ens var i närheten av ett utförligt svar var förbjuden att hänvisa till en länk. Om länken sedan är klickbar eller inte är väl hårfint. Att markera en icke klickbar länk, trycka ctrl C för att sedan sätta pekaren i rutan för location och där klämma till med ett ctrl V som för en direkt till siten kan väl inte vara bättre med avseende på Håkans argument mot inlagda länkar.
 
Men låt oss inte träta.... jag tänker fortsätta göra så här för att vara på den säkra sidan för man vill ju inte få en kommentar i stil med Möjligen är det inte så slugt att... eller annat.
 
Låt oss nu fortsätta tala om USA och inget annat.
 
Hälsn Lena A L

1999-08-11, 15:14
Svar #28

Kerstin Nilsson

Jag försöker hjälpa en tjej i Usa att hitta hennes anor.
Hennes grandfather namn var Frank Gust Nelson född 1872-03-15.Han kom till Ellis Island 1889 tillsammans med sin syster Hulda. Troligen som fripassagerare på en båt.En uncle fanns redan i Amerika Andrew J. Nelson.
Föräldrarnas namn var Solomon och Enkrata?? Nelson.Där fanns flera syskon till i familjen.
Enligt hennes uppgift skulle de komma ifrån Barera i Sverige, har ingen aning om vad som kan menas!
Kann någon hjälpa till?

1999-08-11, 15:48
Svar #29

Utloggad Erika Renberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 42
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Kerstin: Kan det vara Bara eller Vara :-) ? Tror att det finns en ort som heter Bara.
Hälsn Erika

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna