ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-13  (läst 1216 gånger)

2004-11-24, 12:42
läst 1216 gånger

Jan Ek (Janek)

Det är ju också frestande att tro att denne person i telefonkatalogen har med släkten ovan att göra:
 
Lidberg, D L  
303 W Main St Apt 206,
Bloomfield, NE 68718-4131  
(402) 373-2934
 
Det finns ytterligare två Lidberg till i telefonkatalogen för Nebraska ...
... och det är väl troligt att några av de nio Lemke som finns i Bloomfield också är relaterade.

2004-11-24, 19:34
Svar #1

Anders dahl

Hej Anna-Lee, Eva
 
Tack Anna-Lee för ditt matriel om Wilhelmina Kinander, visst stämmer det att hon hette så.
Du har inte funnit något om hennes broder Oscar Johansson?  
Kan du se var de kom från här i Sverige, föräldrar etc?
 
Det löste sig ju med konsulatet och vad SSDI stod för, man lär sig alltid något nytt varje släktforskar dag  
 
Tyvärr har jag inte funnit den rätta Annie, eller vad hon nu hette (Anni, Anne, Ann eller Annie).
 
Hej Eva,
 
Tack för ditt tips om Illinois och deras register, tyvärr så gick de bara in på 1950-talets mitt, Fred & Annie gifte sig efter 1950.
 
Jag fick fram denna Annie som var född i Telemarken, dock var hon inte gift med min Fred - synd  
 
Med vänliga hälsningar
 
Anders
Eva,

2004-11-24, 22:03
Svar #2

Jörgen Forsrup

1890-06-15 rymmer Carl Carlsson Björkman F-1865-05-01 i Jämshög,Blekinge.
Han var gift med Bengta Ingvarsdotter och hade barnen Ida F-1889-0+9-16 och Hulda F-1891-10-15.
 
Vet någon något om dessa ???
Jörgen

2004-11-24, 22:06
Svar #3

Jörgen Forsrup

1893 utflyttar Nils Carlsson F-1876-05-06 i Kyrkhult till Amerika
Någon som vet något om hans öden ??

2004-11-24, 22:50
Svar #4

Britt-Mary Olsson

Jag skulle vara mycket tacksam om någon kan hjälpa mig med uppgifter på följande familj.
Anders Sjöholm född 1860-03-19 Södra Sandby
Källkod 1891:1580:2858 till Holland MI, hustru
Carolina Sjöholm f Ludvigsdotter 1859-08-18 i Hyllie Källkod 1892;2756:361 N.Y och deras 2 barn Karl Rudolf född 1887-02-05 i Hyllie och Emmy Erika född 1888-12-20 i Hyllie. Fadern åker ett år tidigare och i Hfl står med hustruns samtycke.
Jag har inte kunskap eller möjlighet att söka efter dessa men skulle vara ytterst tacksam om någon kan bistå mig.
 
TACK!
Britt-Mary

2004-11-25, 21:05
Svar #5

Birgitta Persson

Till Jan och Karin!
Hjärtligt tack till Er båda men främst till Jan Ek som har gett mej ett flertal uppgifter och tips om var jag skall söka vidare.
Med vänlig hälsning
Birgitta.

2004-12-05, 17:11
Svar #6

Anders dahl

Hej,
 
kan någon hjälpa mej att få fram uppgifter kring följande personer:
 
Thor Emanuelson
Michael Emanuelson
Lisa *Emanuelson
Diane *Emanuelson
Robert Emanuelson
 
De ska bo/bott kring Chicagotraketerna, Illinois kanske, har inget att gå på mer än namnen.
 
De är barn till Arthur *1925 19 juli +1997 10 januari & Rosemary Emanuelson *1898 3 juli +1969 i februari, de ska ha bott i Chicago.
 
Jag har kollat i Chicago Tribune eftersom man kan söka på dödsdatum, men arkivet får 0-resultat på mina data.
 
Har fått kontakt med en släkting i California, men deras kontakt bröts när Arthur & Rosemary dog, så var deras barn tog vägen vet de inte, mer än att de kan ha bott i Chicago area som de nämner.
 
Med vänliga hälsningar
 
Anders.

2004-12-05, 18:41
Svar #7

Pia Muller

Anders, enligt superpages.com finns det en Michael F. Emanuelson, 8884 S. Main St., Hometown, IL 60456-1101, Tel. 708/424-8064.  Även en Robert Emanuelson, 1413 Seminole Dr., Ottawa, IL 61350-4548, Tel. 815/434-1678.  Båda orterna ligger nära Chicago.  Förhoppningsfullt kan de vara de släktanknytningar du söker efter.
MVH Pia

2004-12-07, 19:41
Svar #8

Anders dahl

Hej Pia,
 
tack för dina uppgifter, ska nu ta och skicka iväg några brev till dina adresser som du fått fram. Jag sökte också på T. Emanuelson i CA, fick då en ev. släkting där, även på Lisa Emanuelson i CA och D. Emanuelson i IL och fick en träff där.
 
nu återstår att se om de är släkt till Arthur och Rosemary.
 
Med vänliga hälsningar
 
Anders

2004-12-28, 18:55
Svar #9

Anders dahl

Hej Pia & övriga som hjälpt mej....
 
har nu under julen fått svar från USA och den Michael Emanuelson som Pia gav upplysningar om i inlägget söndag den 05 dec 2004 kl. 18.41.
Visst var det den rätta Michael som jag letade efter  - tusen tack Pia.
Nu återstår att se hur det är med de andra som jag skickade till, Michael nämnde inget i sitt brev om hans syskon fått brev också...
 
Tack Pia än en gång, även ett Tack till er andra som hjälpt mej  
 
Ni får ha en fortsatt God Jul & Gott Nytt släktforskarår.
 
Anders Dahl.

2004-12-28, 23:48
Svar #10

Jan Ek (Janek)

Anders,
 
Jag ser att du har mer om fam Emanuelson några andra platser, tex under Norge. Jag vet inte om du har spridit frågorna ytterligare, och om det följande därför är kända uppgifter?
 
Du har säkert funnit Fridolf Emanuelson på Ellis Island redan, eller hur? Han anländer USA 28 jun 1921 med Stavangerfjord från Kristiania. Han är ogift, 29 år och född i Kråkviken.
 
Så gissar jag att jag funnit honom i Chicago i folkräkningen 1930? Fred Emanuelson 38, möbelsnickare på en möbelfabrik. Han är just nu gift med svenska Helen 35, men om inte censustagaren är dålig på huvudräkning kan det se ut som om hon varit gift några få år i ett tidigare äktenskap innan paret gifte sig ca 1921. Samma år som hon också har som invandringsår för övrigt.
 
Två barn födda i Illinois; Jag tror det står Toor 8, och Arthur 4. Arthur född ca 1925 stämmer ju bra med personen i ditt andra inlägg.
 
Sonen Thor passar ju bra med denne från SSDI:
 
Name:    Thor B. Emanuelson  
SSN:    359-10-3564  
Last Residence:    92307  Apple Valley, San Bernardino, California  
Born:    1 Mar 1922  
Died:    24 Jul 2004  
State (Year) SSN issued:    Illinois (Before 1951 )
 
Som man nästan kan vänta med ett så nyligt dödsfall ligger dödsrunan på internet, denna gång i avskrift på Rootsweb forum, diskussionen om Emanuelson:
 
Daily Press, Victorville, San Bernardino, CA
(not related - courtesy post only)
--------------------------------------------------
 
Thor B. Emanuelson, 82, died July 24, 2004.Originally from Chicago, Ill., he lived in Apple Valley for 15 of his 60 years in California. He was formerly employed at Acme Colorprint for 27 years and at Fontana Paving for 10 years. He is survived by daughters, Donna Dunwoody and Shari Page; granddaughters, Jennifer and Melissa Matthews; and grandson, Matthew Dunwoody, all of Apple Valley. Graveside services will be at 9 a.m. Thursday. Burial will be at Mountain View Cemetery located on Waterman and Highland avenues in San Bernardino. In lieu of flowers, donations may be made to the American Cancer Society. Mountain View Mortuary is handling services.
 
...... och detta bör väl vara den yngre sonen Arthur;
 
Name:    Arthur Emanuelson  
SSN:    346-12-1071  
Last Residence:    60459  Burbank, Cook, Illinois, United States of America  
Born:    19 Jul 1925  
Died:    10 Jan 1997  
State (Year) SSN issued:    Illinois (Before 1951 )  
 
........ Hustrun Rosemary:
 
Name:    Rosemary Emanuelson  
SSN:    359-18-2475  
Last Residence:    60459  Burbank, Cook, Illinois, United States of America  
Born:    6 Jun 1925  
Died:    10 Aug 1993  
State (Year) SSN issued:    Illinois (Before 1951 )  
 
 
Fadern Fridolf/Fred avlider 1970 med FULLT datum angivet i Californiska dödsregistret:
 
Name:    EMANUELSON, FRIDOLF  
Social Security #:    344106179  
Sex:    MALE  
Birth Date:    28 Feb 1892  
Birthplace:    SWEDEN  
Death Date:    5 Nov 1970  
Death Place:    SAN BERNARDINO  
 
..... uppgiften i SSDI ser ut så här:
 
Name:    Fridole Emanuelson  
SSN:    344-10-6179  
Last Residence:    92376  Rialto, San Bernardino, California, United States of America  
Born:    28 Feb 1892  
Died:    Nov 1970  
State (Year) SSN issued:    Illinois (Before 1951 )

2004-12-31, 14:02
Svar #11

Anders dahl

Hej Jan Ek,
 
tack för dina upplysningar, vissa delar känner jag till, se mailet som du fått.
Finner du även Helene Vilhelsson på Ellis Island,hon ska ha åkt över samma år som Fridolf, de ska ha förlovat sig på båten om min mormor Kajsa har fått rätt information.  
 
Även min morfar Peter (Petter/Hilmer) Emanuelsson ska ha åkt över och arbetat i Chicago på Ford fabriken i början av 1900-talet, när vet jag inte.
Du kanske kan få fram dessa uppgifter också?
 
Gott Nytt År
 
Anders.

2005-01-03, 21:28
Svar #12

Anders dahl

Hej & god fortsättning på er,
 
jag vill göra ett tillägg på mitt inlägg:  
fredag den 31 dec 2004 kl. 14.02
 
jag har funnit att min morfar Peter Emanuelson reste till USA 1921 22år gammal.  
 
Jag vet att det finns en lista över honom på Ellis Island, ett problem är att jag inte är medlem.
Kan någon hjälpa mej att ut den informationen som redan är medlem på Ellis Island...
Jag Skrev in Peter Emanuelson *1901 exakt, man
Han är född Vårvik enl. deras resultat....
 
Ni kan skicka listan på min e-mail.
 
Tacksam för er hjälp.
 
Med vänliga hälsningar
 
Anders.

2005-01-03, 23:56
Svar #13

Jan Ek (Janek)

Anders,
 
Det kostar inte en krona att registrera sig på Ellis Island för att få tillgång till immigrantuppgifterna där ... det som kostar är t.ex. att skapa en scrapbook på deras server, beställa en samanställning på CD mm.
 
Välj bara Yes, I am new to this site, välj den översta av de fyra valen på nästa sida - Register now, lägg in dina adressuppgifter, och skapa ett brukarnamn och passord. Enkelt och helt gratis. Sedan kan du leta bland alla immigranter av hjärtans lust!

2005-01-04, 23:02
Svar #14

Anders dahl

Hej Jan,
 
okey bra att veta, man är lite osäker på vad man ger sig in på bara - tack.  
--------------------------------------------------
hej övriga,
 
Jag har ett par frågor till er också om min släkt i USA som jag fått så god hjälp med att hitta och kunna få kontakt med genom brevväxling.  
 
Finns det någon möjlighet att få fatt i min morfars broders andra fru Annie (Ann,Anne....) gift Emanuelson, hon kom från Norge, flyttade tillbaka dit efter att Fred dog 1970, hon ska ha dött något år efter 1970. Jag har inte kommit någonstans med henne  -helt omöjligt.
 
Min morfars broder Fred Emanuelson (Fridolf Emanuelsson) ex. fru Helen gifte om sig med Algot Olsson som dog 1954 22/9 enl. Chicago Tribune, han hade ett barn i ett äktenskap sedan förut; Gertrude *Olsson Friend, make är/var George Friend. Jag skulle vilja komma i kontakt antingen om Gertrude lever eller George, eller om det kan finnas barn i bilden som fick namnet Friend.
 
Hoppas att någon kan hjälpa mej, jag har testat i telefonkatalogen, men var ska jag söka....
 
Med vänliga häslningar
 
Anders

2005-03-05, 18:33
Svar #15

Anders dahl

Hej USA släktforskare,
 
jag har varit i kontakt med mina andra släktingar i USA;Michael F. Emanuelson - tack Pia för din adressupplysning.  
 
Tyvärr så kunde de inte besvara mina frågor kring Helene?s andra make Algot Olsson och hans dotter Gertrude Friend. Jag vill ju också få kontakt med dem, få utbyta släkthistoria.  
Jag vänder mej än en gång till er här på anbytarforumet om hjälp att hitta dem.
 
Se inlägg:
tisdag den 04 jan 2005 kl. 23.02, för mer info kring Algot Olsson.
 
Jag är mycket tacksam för all den hjälp jag kan få, den har ju varit mycket lyckad än så länge.
 
Ni kan även maila på min e-post också.
 
Med vänliga hälsningar
 
Anders.

2005-03-06, 13:16
Svar #16

Utloggad Artur Burup

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 163
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 13:25
    • Visa profil
Gottfrid Albertsson, f 1887-10-15 i Bräkne Hoby, Blekinge, flyttade till USA ungefär 1908 - 1909. Han var därefter på besök i Sverige ungefär 1921 -1922. Finns det någon som har kännedom om hans vidare öden?

2005-04-04, 18:07
Svar #17

K. MacKie

Hej  
Är det någon som kan hjälpa mig hitta två bröder från kopparberg folkärna.
Carl Erik f. 1868-02-20
Viktor Johannes f. 1873-03-14
Bägge dessa bröder skall enligt kyrkoböckerna ha lämnat Sverige för Amerika. Carl Erik for 1888-06-03 eller 30. Det är svårt att utläsa.
Viktor Johannes for 1893-05-04.
Fadern till dessa pojkar hette  
Jan Erik Aronsson f. 1832-12-14
Stina Greta Haglund var deras mamma och hon var född.1836-01-16.
Jag har hittat en Carl Erik Haglund som lämnade Sverige 1888-06-30 från Stockholm, och kom från kopparberg,men är inte säker på om det är denna man jag söker.
Viktor Johannes har jag inte hittat alls.
jag är tacksam för all hjälp jag kan få, hur jag kan finna dem.
Tack på förhand.

2005-06-19, 19:18
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ett sätt att hitta släktingar i USA är tidningsnotiser. Och då syftar jag inte bara på dödsannons (obituary) utan smånotiser om personer. Men detta förutsätter att man vet var, åtminstone i vilken stat, de slagit sig ned. Annars torde sökningen bli övermäktig.
 
Fann en Gilbert Olson i en specialtidskift för trålare - The Alaska Fishing News - som jag har lagt ut här.
 
Denne Gilbert Olson anges vara 58 år 1935, d v s född 1877. En vild gissning är således att han har utvandrat från en bygd i Sverige med fiskare, företrädesvis Västkusten.  
 
Kanske någon söker efter Gilbert? Tidningsnotisen ger svaret.

2005-06-19, 20:51
Svar #19

Kerstin Thölix

Om man har släkt i Amerika som har blivit dödförklarade hur gör man då? Att de har blivit dödförklarade måste ju betyda att de inte hörts av till sin släkt i hemlandet på många år.
Jag har 2 stycken. En som har fått dödförklaringsåret 1973 och sen hans dotter med dödförklaringsåret 2002.
 
MVH Kerstin

2005-06-20, 01:42
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag skulle nog ta kontakt med Utrikesdepartementet.  
 
Personer som dött under speciella omständigheter i utlandet, och blivit dödförklarade, bör ha varit fall för dess ambassader och konsulat. (Vi har ju tsunamikatastofen i färskt minne ).  
 
Uppgifter/utredningar angående dessa personer kan således finnas i akter på UD.
 
Mvh Leif

2005-07-19, 21:32
Svar #21

Anders dahl

Hej släktforskare,
 
kan någon hjälpa mej att få fram uppgifter kring min ana Johan Svensson *1856-03-07 i Gällesnäs; Vårvik fd/ Älvsborgslän.  
 
Han lär ha emigrerat till USA men återvänt tillbaka till Sverige efter några år. Det enda jag vet om denna USA tripp är ett fotografi som är taget i en atelje i Minneapolis, Minn, på Nicollet Ave; Fotografen/ firman ska ha hetat Miller.
 
Vore mycket tacksam för all hjälp.
 
Anders.

2005-07-19, 23:05
Svar #22

Jan Ek (Janek)

Hej Anders,
 
Problemet här är väl tvåfaldigt, lär ha emigrerat, och ett vanligt namn. Har du försökt att följa honom i de svenska kyrkoböckerna för att finna hans emigration? Känner inte till församlingarna i Johans område, men om inte böckerna förstörts i brand bör det absolut vara möjligt att finna ut när detta i så fall skedde.
 
Jag kan ju tipsa dig om att den amerikanska folkräkningen 1880 är tillgänglig att söka i helt gratis på mormonernas site. Eller med en annan sökmotor på abonnemangssiten Ancestry där just denna databas också är fri. Där kan du kanske ha tur att finna honom om han utvandrade innan dess. Men det förutsätter ju att han också stannade så länge att han hann bli räknad den sommaren.
 
Eftersom nästa folkräkning 1890 brann upp är nästa tillgängliga folkräkning 1900, och det är väl för sent för din ana? Att finna andra spår av hans vistelse i USA (Minnesota/Minneapolis?) kan nog bli en näst intill omöjlig uppgift. Förutom folkräkningar är det inte många andra tillfällen som människor blir registrerade vid den här tiden. Jag gissar att för ett kortare besök sökte han kanske inte heller om medborgarskap, gifte sig i USA, eller fick barn där? (Exempel på uppgifter som kan vara möjliga att gräva upp OM man vet var man ska leta, och har rimlig anledning att tro att en sådan händelse skett.)
 
CD-skivan Emigranten (som jag inte har tillgång till) kan också vara en möjlighet för att i alla fall finna hans emigration. Se egen rubrik för frågor om hjälp med att titta i denna, under Källor.

2005-07-23, 20:41
Svar #23

carina helander

Hej
Jag söker två personer som utvandrade till USA.
Augusta ( F: Anderson) 11/9 1853 i Järpås.Vet ej vart och när hon utvandra. Det enda jag vet är att hon är död före december 1901,då hennes mor avlider i sverige.Enligt bouppteckningen är dottern Augusta Andersson Lees i Amerikas trenne barn, ty namn , ålder och adress okända.
När fadern 1908 dör står i boupp. sterbhusdelägare efter avlidna dottern Augusta gift med John Lee i Amerika.
Söker även Augustas bror Gustaf Adolf Andersson F: 1871 i Lidköping. Som även näms i boupp.å okänd ort i Amerika.
MVH Carina

2005-07-25, 20:33
Svar #24

Carina Hansson

Hej!
Jag söker två bröder som utvandrade till USA i början på 1900 talet som vi i släkten sen inte vet så mkt om, undrar om någon annan hittat dem då letat efter sina släktingar.
Båda är födda i Lund och deras föräldrar är Jöns Jonasson f. 1840 och Anna Persdotter f. 1847, de blir kvar i Sverige tillsammans med 4 systrar och en bror till dessa bröder.
Axel Gottfrid Jonasson, f. 1883, reste med Campania från Liverpool till Ellis Island dit han kom 9 aug. 1902, med biljetten betald fram till Uncle L Nordstrom, i Chicago. 1905 reste brodern Carl August Jonason, f. 1886, och kom fram till Ellis Island den 8 juli 1905, det står angivet att han har sin biljett betald till sin bror som nu bytt efternamn till Johnson, 612 Hanover St., Milwaukee. Jag har fått en uppgift från en dam att de möjliget bodde i Milwaukee hos en tysk änka, enl. 1910 U.S Censurs. Det är bara det att det inte stämmer med årtalet för Axels ankomst, men det kanske är en felläsning, då det står 1907 istället för 1902.
Kan någon hjälpa mig med fler uppgifter hade det varit mkt uppskattat.
Med vänliga hälsningar
Carina

2005-07-25, 23:04
Svar #25

Utloggad Anna Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1299
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 11:35
    • Visa profil
Hej Carina,
det blir lite lättare att leta om du kan få fram exakt födelsedatum på bröderna. Det blir för många träffar på brödernas namn för att man ska veta vilken som är rätt annars.
 
Med vänliga hälsningar
Anna

2005-07-26, 09:15
Svar #26

Carina Hansson

Hej Anna!
Jag vet inte hur man tar fram födelsedatumen, undrar om det finns födelsebevis, funderar på om man kan hitta boupptäckningen för föräldrarna, och på så vis  få fram uppgifter om deras uppehållsort vid den.
Jag har nu fått fram vilket blad som de finns med på i US Sensors 1910, Serie: T624, Roll:1725, Site:146, rad 17 o 18. Finns det någon som vill hjälpa mig att hitta födelsedagarna, i Folkräkningen fr. 1890 finns familjen i Lunds Stads församling, Hushåll nr 2379, SVARvolym 000223, Kort nr 3, Sida 173, Rad 7.
Med vänliga hälsningar
Carina

2005-07-28, 20:06
Svar #27

Anders dahl

Hej Jan-Ek,
 
Så här ligger det till, han emigrerade dit under den tiden som han hade familj här i Sverige. Han skulle förmodligen dit för att tjäna pengar och sen återvända hem igen. Tyvärr så vet jag inte årtal när han åkte eller återvände hem. Men skulle jag göra en gissning så kan det var runt 1915-18.....
Jag har kollat på Ellisisland,men det var inte lätt, en träff på sökordet Johan Svenson ett s. Han var dock 47 år, så det var inte rätt.
 
Ja inte är det lätt med ett vanligt namn, men jag har hört att några ändrade sina namn också till ett Amerikaniserat namn...om det är rätt eller fel vet jag inte, Johan kan ju ha gjort det.
 
Finns det inget emigrantregister här i Sverige, eller hur ska jag gå vidare...
 
Med vänliga hälsningar
 
Anders

2005-11-13, 12:01
Svar #28

Utloggad Kristina Hagberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 153
  • Senast inloggad: 2021-05-01, 11:00
    • Visa profil
Hej
Undrar om någon känner till en man vid namn Albert Hagberg.Han bodde i Överluleå/Norrbotten när han for till nordamerika.Hans vidare öde är okänt.Han var född i slutet av 1800-talet.
Tacksam för alla svar.
Hälsningar Kristina

2005-11-13, 13:18
Svar #29

Utloggad Anki Mattsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 172
  • Senast inloggad: 2021-12-04, 18:15
    • Visa profil
Hej Kristina!
Från CD-Emigranten:
Albert J Hagberg
Ålder: 18
Församling: Överluleå
Utresehamn: Göteborg
Utvandrardag: 1914 01 06
Destination: Seattle WA
Medåkare: Nej
Källkod: 100:11:6874
Den nya versionen kanske kan ge fler uppgifter.
 
Hälsningar
Anki Mattsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna