ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Var finner jag uppgifter om engelskaundervisning för svenska utvandrare till USA?  (läst 762 gånger)

2007-03-10, 14:52
läst 762 gånger

Cecilia Ytter

Hej,
Jag undrar om det finns uppgifter att söka efter om  engelskaundervisning emigranterna från sverige till USA överhuvud taget existerade, eller om de fick klara sig bäst de gitte. tar gärna alla uppgifter jag kan få, även berättelser om egna släktingars möte med det nya landets språk. Jag ska skriva en B-uppsats om andraspråksinlärning för emigranter från Sverige till USA under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet.
Tacksam för all information jag kan få.
 
Mvh//Cecilia Ytter

2007-03-10, 18:32
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det fanns läroböcker i engelska speciellt avfattade för att användas av ganska oskolade utvandrare.
 
Ett exempel är The Little American - en lättfattlig vägledning för utvandrare till Amerika, eller andra, som inom kort tid vilja inhemta de viktigaste grunderna af Engelska Språket, innefattande en kort uttals- och formlära...
af F.W. G?nther, öfversättning efter 7:de Originalupplagan. Tryckt i Stockholm 1870.
 
Det är antagligen bäst om du frågar bibliotekarien på Svenska Emigrantinstitutet i Växjö om den här typen av böcker, som jag tror var ganska vanlig.
 
I Invandrarna av Vilhelm Moberg ägnar ju Robert åtskillig tid på fartyget åt att studera en sådan här hjälpreda för utvandrare.

2007-03-10, 19:53
Svar #2

Utloggad Eva Svensson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 970
  • Senast inloggad: 2021-07-06, 20:18
    • Visa profil
Kanske kan du få  lite information från detta College om du kontaktar dem.
 
Gustavus Adolphus

2007-03-12, 08:16
Svar #3

Cecilia Ytter

Tack så mycket för all information. Jag ska försöka med de kontakter ni föreslog.
 
Mvh/Cecilia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna