ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Söker emigranter i Amerika - hur?  (läst 1005 gånger)

2011-04-28, 21:27
läst 1005 gånger

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej!
Jag har i min släktforskning funnit, att 5 syskon med familjer, emigrerade till Amerika mellan åren 1888 t.o.m. 1894. Detta har jag funnit via husförslängderna. Av dessa 5 familjer var det bara en som kom tillbaka, och han blev sedermera min farfar.  
Jag har försökt att läsa mig till hur jag ska kunna gå vidare med min sökning, men känner att det skulle behövas handfasta råd.
Kan någon hjälpa mig att strukturera upp hur jag ska gå vidare för att kanske finna vart de bosatte sig i Amerika? Vilka databaser jag bör ha tillgång till etc Abonnemang som krävs etc Var börjar jag?
Det är många frågor, men kanske någon är duktig på emigranter och kan dela med sig!
Med vänliga hälsníngar från Ingrid

2011-04-29, 17:21
Svar #1

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Hej Ingrid. Jag skulle rekommendera boken Emigrantforskning, se bokhandeln http://shop.genealogi.se/shop/ detta oavsett vad du får för hjälp. Information om emigration och metoder är en bra grund.

2011-04-29, 21:22
Svar #2

Utloggad Elin Wahlgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 293
  • Senast inloggad: 2012-12-26, 23:56
    • Visa profil
www.ancestry.se har varit till stor hjälp för mig. Det kostar visserligen en slant, men det brukar ge utdelning. Där kan man söka dels i  passagerarlistor och dels i USAs folkräkning (census) m.fl. dokumentsamlingar.
Om dina släktingar har ett ovanligt efternamn är det förstås lättare att spåra dem. Dessutom är det inte ovanligt att de byter namn när de emigrerar, så man får ha lite fantisi när man söker. Anders kan bli Andrew, Johansson kan bli Johnson t.ex. Lycka till...

2011-04-29, 21:58
Svar #3

Utloggad Annelie Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 16:22
    • Visa profil
    • Emigrant.se
Har du någon aning vart i USA som de slog sig ner? För det är a och o. Landet är för stort att bara göra en generell sökning. Sen, vet du om de bytte namn någonstans på vägen? Johansson blev Johnson är just nu det vanligast namnet därborta just nu.
 
jag föreslår att du kontaktar närmaste bibliotek/släktforskningförening och se vad de har i databaser. De ledande utrese CD:n är Emibas och Emigranten Populär. I Emibas är källorna hfl och de verkar du redan ha. Men Emigranten Populär är en bättre källa om du vill ha en ledtråd vart de tog vägen i USA eftersom där finns info om hur långd de hade köpt biljetten.
 
Jag har skrivit mer om att forska i USA på min blogg http://tagesdotter.wordpress.com. Börja på nov-dec 2007.
 
Där kanske du kan få lite tips.
 
/Annelie

2011-04-29, 22:09
Svar #4

Utloggad Ingrid Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 387
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:15
    • Visa profil
Hej och tack ALLA snälla människor för hjälp! Ja, jag måste ha en ledtråd om vart de tog vägen. En familj åkte till R.I = Rhode Island???
Jag ska se vad mitt lokala bibliotek kan hjälpa mig med. Kanske har jag en hel del släktingar over there och är därför beredd att satsa lite för att se vad jag kan hitta.
Mvh Ingrid

2011-08-24, 13:01
Svar #5

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråd överflyttad från Metodfrågor/17-Emigration
(Rubrik justerad av moderator)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna