ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Penningvärdet ($) 1939 i förhållande till nutid  (läst 963 gånger)

2005-04-01, 17:01
läst 963 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag har en släkting som avled 1939 i Alaska. I samband med bodelningen gjordes en uppteckning av tillgångarna i dödsboet. (Det är inte en reell bouppteckning, men någnting liknande). Han hade då $1900 på bankkonto och ett par andra konton.
 
Jag undrar om någon kan säga mig hur mycket det var enligt dåtidens dollarkurs och i förhållande till aktuell kurs? Kan man säga att det var mycket eller lite pengar för en fiskare?
 
Tacksam för information & tips om detta!
 
//Leif

2005-04-01, 17:52
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

Leif,
Såväl Riksbanken som affärsbankernas arbitrageavdelningar har tillgång till gamla kurslistor.

2005-04-01, 18:03
Svar #2

Jan Ek (Janek)

Med hjälp av Google fann jag en sida som medger omräkning upp till och med 2003 med fem olika räknesätt. Ditt exempel blir då:
 
In 2003, $1,900.00 from 1939 is worth:
 
 $25,188.05 using the Consumer Price Index  
 $20,692.37 using the GDP deflator  
 $54,232.73 using the unskilled wage  
 $101,977.98 using the GDP per capita  
 $226,349.35 using the relative share of GDP
 
Räknesätten förklaras på websidan som tydligen är ett universitetsprojekt; Economic History Services.
 
Om detta är korrekt så ser det ut som om det är relativt mycket pengar att spara upp för en fiskare. Men ingen stor rikdom om detta är allt ett långt yrkesliv resulterat i. I census 1930 är ofta husen värderade till mellan 2 och 4 tusen dollar. Billigare på landet än i stan förstås. Än idag är levnadskostnaderna billigare i t.ex. Florida än Massachusetts, en viktig grund till varför så många väljer att pensionera sig i den delstaten. Det är alltså inte bara solen.
 
En intressant översikt över andra resurser liknande denna, och även för Europa fann jag här.

2005-04-01, 19:20
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Bra, Jan! Som vanligt, suveräna och fylliga svar. Tack! Ska titta närmare på de länkar du angett.
 
Med tanke på att John bara hann arbeta som fiskare i Alaska under 7 år innan han förolyckades, så måste man säga att det var rätt mycket han skrapade ihop på den relativt korta tiden.
 
Jag håller nu på att undersöka om han byggde hus där och i så fall var det låg. En massa intressant forskning på Alaska för närvarande, Jan!
 
Önskar dig en skön helg i vårvärmen!  
 
Hälsningar
 
//Leif

2005-04-02, 05:18
Svar #4

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
To get a Real taste of life, there and then, chew
into Alaska newspapers on microfilm. He lived on the coast probably. If he lived in a small harbour away from where the paper was published some costs could double. Check food ads, house sales, clothing ads, liquor, tobacco snus prices. Most people on the coast have gardens and put up preserves of fish, vegetables and berries. Many build their homes on cheap land or floats in bays, and use salvaged wood.They grow root and tuber crops. Firewood would be cheap and plentiful. A lot of informal trading takes place even today, in place of cash. Remember, no government health insurance was available and dental costs would have been expensive. But the salmon, crab and halibut would be cheap and plentiful and good!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna