ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medborgarskap i USA  (läst 1409 gånger)

2005-03-03, 13:12
läst 1409 gånger

Berith Andersson

Jag fick genom församlingsboken reda på att min farfar ( som var i USA i flera år ) stod noterad som amerikansk medborgare i den. Hur gör jag för att söka efter uppgifter om medborgarskap. Undrar också om han miste det när han flytta hem 1903.  
MVH Berith Anderson

2005-03-03, 20:28
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Berith!
 
Det var en två-stegs-process att bli medborgare i USA. Som första steg fick man ett Declaration of Intention, om avsikten med sin önskan att bli medborgare. Det kan innehålla vissa personuppgifter. Därefter kunde ett Certification of Citizenship utfärdas. Och den innehöll oftast mer uppgifter. Men att uppnå detta steg tog minimum 5 år. Just nu söker jag själv en sådan här 'medborgarskapsattest' och kan därför dela med mig av erfarenheterna. Kommer att återknyta kontakten med domstolen i det county där min släkting bodde.  
 
Du måste alltså veta var din farfar bodde och vända dig till det countyts domstol, som i de flest fall har dessa attester i förvar. Information om hur processen gick till vid ansökan om medborgarskap (Naturalization) och kontaktuppgifter till domstolen kan du få hos National Archives and Records Administration.  
 
Mvh Leif

2005-03-04, 11:56
Svar #2

Berith Andersson

Hej Leif
Tack så mycket, jag vet att han bodde i IronWood Michigan de sista åren.Men innan dess flytta han runt, men jag ska försöka i Michigan först.
MVH Berith

2014-05-04, 13:30
Svar #3

Utloggad Gunilla Scherman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 78
  • Senast inloggad: 2020-12-22, 15:37
    • Visa profil
Blev alla med automatik amerikanska medborgare som föddes i USA under 1800-talet och tidigt 1900-tal.
Ex. en familj som utvandrat från Sverige, 2 barn födda i USA, därefter återvände familjen till Sverige, ytterligare barn föddes i Sverige och slutligen valde familjen att flytta tillbaka till USA för gott.
Fick de söka medborgarskap för de barn som fötts i Sverige?
 
MVH
Gunilla

2014-07-12, 19:37
Svar #4

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har en fundering kring de amerikanska census och medborgarskap. Jag har en person i släktträdet, född 1886, som emigrerade till USA 1907. Jag vet att hon gifte sig omkring 1942 (troligen är detta första äktenskapet, alltså gifte hon sig väldigt sent), och 1942 ansökte hon bevisligen om amerikanskt medborgarskap.  
 
Jag kan inte hitta henne i de amerikanska census 1910, 1920, 1930 eller 1940, trots att hon bör ha bott i USA under alla dessa år. Kan det vara så att en person som inte hade amerikanskt medborgarskap rent allmänt inte togs med i de amerikanska census?
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

2014-07-12, 20:51
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Nejdå, de togs med. Det kan vara så att namnsökningen du gör måste vara mer fantasifull stavningsmässigt, även åldern kan skilja, liksom nationalitet - det kan vara arbetsgivaren som ger uppgifterna för inneboende tjänstefolk t.ex. och inte har allt kksrt för sig. Finns inte t.ex. Bouppteckningar som kan avslöja var hon är bosatt?
Hälsningar, Eva

2014-07-13, 11:18
Svar #6

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Om du vill ange namn och exakt födelsedatum så kanske någon kan hjälpa dig med en sökning.

2014-07-13, 13:25
Svar #7

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett litet påpekande: Delämnet Övrigt är avsett för principiella/generella frågor.
Markus frågeställning är ju en sådan, dvs inte en efterlysning av en specifik individ.
Kan ju tyckas petigt att skilja på detta, men syftet är att försöka hålla en någorlunda
ren struktur mellan delämnen och trådar.

2014-07-13, 13:28
Svar #8

Utloggad Kristina Rylander

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3606
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 18:32
    • Visa profil
Ok, jag ville bara försöka hjälpa till

2014-08-13, 23:01
Svar #9

Utloggad Markus Gunshaga

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5046
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 15:53
    • Visa profil
Stort tack för svaret!  
 
Jag har under tiden fått kontakt med kvinnans styvsons son i USA, och även fått hennes makes namn och födelseuppgifter. Maken finns i census 1920 med sin första hustru, men i census 1930 har hon gift om sig. I samma census kan jag dock inte hitta maken eller hans son, ej heller 1940, trots alla uppgifter jag har om både honom och andra hustrun (min släkting). De ska dock ha bott i Chicago under alla dessa år, så frågan är varför jag inte lyckas hitta dem i census 1930 och 1940. Nåväl, nu vet jag i varje fall att det inte berodde på medborgarskapet.
 
Mvh, Markus
Med vänlig hälsning
Markus Gunshaga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna