ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Longshoreman - Vilket yrke / Organisation ?  (läst 653 gånger)

2005-05-03, 23:55
läst 653 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag har fått en dödsannons (på Nestor Martinson 1980) och där står att han arbetat som Longshoreman i 30 år. Vad sysslade han med? I det uråldriga lexikon jag har, översätts longeshoreman med landkrabba(!). Blir inte klokare av detta. Tidigare hade han jobbat som fiskare i Alaska.  
 
Det står också att han var en retired member of the International Longshoremen and Warehousemen's Local 24. Någon som hört talas om den här organisationen?  
 
Mvh
//Leif

2005-05-04, 07:27
Svar #1

Utloggad Kaj Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 628
  • Senast inloggad: 2009-03-25, 06:41
    • Visa profil
Landkrabba motsvarar rätt väl en Longshoreman. Men Hamnarbetare är nog ändå mer korrekt. International Longshoremen and Warehousemen's Local 24 är en lokal klubb av ILWA, motsvarande Hamnarbetarförbundet eller Transport i Sverige. En gång i tiden var Frank Hoffa ordförande i förbundet.
 
Allt funnet vid en googling på nätet.
 
/Kaj Andersson

2005-05-04, 18:04
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Ja, Kaj, jag fann också detta vid en snabb sökning på Goggles. Tack för responsen!
 
Har skrivit till den lokala fackföreningen nu och bett om uppgifter ur medlemsregistret. Avvaktar och ser om det ger någonting.
 
Trevlig helg!
 
//Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna