ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kunde man utvandra och därmed försvinna för """"överheten""""?  (läst 1539 gånger)

2015-01-16, 16:55
läst 1539 gånger

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Under arbetet med att kartlägga utvandringen i min släkt i Småland har jag stött på ett fall som leder till ett antal frågor om regelverket för och hanteringen av utvandringen på 1880-talet. Det gäller ett äkta par som utvandrade utan att ”överheten” lyckats notera detta.  
 
Lite fakta: Min släkting Augusta Margareta Sofia Johansdotter, född 1859, gifte sig 1880 med Anders Peter Andersson, född 1856. Paret Andersson/Johansdotter bosatte sig i Högsby socken (H).  1884-09-12 noteras i kyrkoboken att paret flyttar till Rumskulla socken (H). De dyker dock inte upp i Rumskullas kyrkobokföring. Genom en bou fann jag att de vistas i USA och har efternamnet Mannerberg . Jag har senare spårat dem och deras ättlingar, som också undrar över mystiken kring utvandringen och namnbytet.  Jag sökte dem i emigrationsdatabaser. De saknas i EMIBAS, vars källa är kyrkobokföringen, så det är väl naturligt att de saknas här. Däremot finner jag i Emigranten och US Census att Anders (Andrew i USA) utvandrat under namnet Mannerberg redan 1883, alltså innan de i kyrkoboken uppges flytta till Rumskulla. Det finns en A L Mannerberg med rätt ålder som utvandrade 1883-05-04. Länskod OA.  I Emigranten framgår också att Augusta utvandrade 1884-09-26 från Göteborg med uppgivet namn Mannerberg och hemsocken Högsby. Ingen förklaring till att de valde/uppgav  namnet Mannerberg finns. Ingen relation finns till andra Mannerberg-släkter.
 
Frågor:
 
1.   Hur kunde paret dölja sin utvandring för kyrkan? Varför gjorde de det, undrar också förstås ättlingarna. Detta senare är nog omöjligt att svara på.
2.   Vilka handlingar krävdes för att utvandra? Vilka handlingar krävdes vid inregistrering på fartyget i Göteborg? Kunde man fritt uppge både annat/nytt namn och ej uppge hemvist? Jag tror att jag har läst att efter 1886 måste man ha ”kungligt tillstånd” för att få utvandra, men vad gällde alltså dessförinnan?
3.   Vad betyder länskod OA i Emigranten?
4.   I en annan utvandrares minnen berättar han bl.a. ”In order to get away (emigrate) without military service they had to hire substitutes to take their places in the army”. Han utvandrade 1852. Låter märkligt. Kan någon bekräfta att det var så och hur länge det gällde i så fall och om man kunde ”smita” från det också?
 
Vore roligt om någon med kunskap om förhållandena ,regelverket och rutinerna, kring utvandring under 1880-talet kunde svara på frågorna och gärna spekulera kring det specifika fallet Mannerberg dvs hur de kunde ”försvinna” från kyrkans ”radar” och dessutom vid olika tillfällen. De finns inte ens som ”obefintliga” i Högsbys eller Rumskullas kyrkobokföring.
MVH
Göran

2015-01-16, 20:21
Svar #1

Utloggad Gunnar Håkansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 528
  • Senast inloggad: 2016-01-13, 08:55
    • Visa profil
1. Att dölja utvandringen var inte så svårt. Man behövde förstås någon, som bodde kvar och vid husförhöret kunde ljuga ihop en historia om att de var på besök i Vänersborg eller så - 1852 fanns ännu inga järnvägar, och en resa några mil tog reguljärt flera dagar, så det var helt naturligt att vara borta ett par månader utan att höra av sig.  
2. Så tidigt behövdes just inte några handlingar alls. Vad man behövde uppge var beroende på sjökaptenens vilja. Och vad man uppgivit kontrollerades inte.
4. Värnplikten på 1850-talet var en veckas utbildning, som eventuellt kunde avslutas med att rekryten fick avlossa ett skarpt skott. Alltså egentligen ingenting att smita ifrån, även om det fanns personer med samvetsbetänkligheter redan då. Dessa kunde alltså anställa någon annan, som gjorde värnplikten åt dem. Det var fullt lagligt. Men denna rättighet avskaffades några år senare (jag har inte årtalet i huvudet).

2015-01-16, 21:24
Svar #2

Utloggad Cathy Hokanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 66
  • Senast inloggad: 2018-04-27, 00:26
    • Visa profil
Hello Göran,
I read your post and would like to make a comment or two about the name change.  I have spent a lot of time on emigration and immigration since my husband's family immigrated from Skåne in 1913.  Their surname was change from Håkansson to Hokanson at Ellis Island. One of the children's name was changed from Malta Leopold Håkansson to Malcolm Arthur Hokanson - not even close!(this was my husband's father). I have learned that many times during the Ellis Island experience, the workers did not know how to pronounce or spell many of the names so they wrote them as they sounded.  This was very wrong but it was accepted as a general rule.  
Another problem I came across was some of the immigrants wanted to hide their true identity - as Gunner mentioned.  They chose a name that could have been an occupation or maybe even someone they previously were acquainted with.  I do not have any knowledge of the laws of U.S immigrations except that in the early 1900's they were suppose to have someone already here that would sponsor them and give them a place to live.  It was usually a relative.  
Maybe this helps a little.
Best Regards,
Cathy Hokanson in Washington State USA.

2015-01-17, 16:18
Svar #3

Lotta Nordin

Göran,
det kanske kan vara så enkelt att prästen har skrivit fel i hfl och utflyttningslängden i Högsby? Utflyttningen är ju inte dold iallafall.
Högsby AI:26 (1881-1890) Bild 205 / sid 197.
Högsby BI:5 (1874-1894) Bild 138, utflyttningsnr 89.
 
På hfl-sidan står väldigt många Rumskulla så det kanske gick av bara farten att skriva det.
Under Anders P och Augusta finns också en piga Albertina Nilsdotter som utvandrade 1883-03-08, hon är född i Rumskulla och kommer från Rumskulla.  
 
Augustas avresedatum från Göteborg stämmer ju bra med utflyttningsattesten i Högsby. Utflyttning 1884-09-12 och avresa från Göteborg 1884-09-26. Står det inte något om medföljande eller liknande i Emigranten?
 
Att det står i census att Anders immigrerade 1883 och Augusta 1884, behöver inte stämma helt heller. Det beror lite hur immigrationsåret har uppgivits. Var det med antal år eller exakt årtal?
 
Sedan förstår jag inte riktigt vad Gunnar menar med att man kunde dölja utvandringen genom att låta någon vid husförhöret ljuga ihop en historia, och att en resa på några mil tog reguljärt flera dagar? Och varför blanda in 1852 när frågan gäller 1884?
 
På Hans Högmans sida finns mängder med nyttig information när det gäller utvandringen, t. ex. under Flyttningsbetyg och Varför utvandrade de.
http://www.algonet.se/~hogman/utvandringen_till_usa.htm

2015-01-17, 16:58
Svar #4

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Gunnar,
Tack för dina kommentarer till mina undringar! De förklarar ju det mesta . Det verkar ju ha varit lätt att ”gömma” sig och ”smita” undan genom emigration. I det specifika fallet kan jag bara spekulera i varför paret Andersson/Johansdotter  dolde sin utvandring och dessutom bytte namn när de registrerades på passagerarlistorna. Hfl Högsby AI:26 sid 197 ger inte någon hjälp till att förstå. Det finns inga noteringar om att paret bevistat några förhör under de år de bodde i Högsby så när som på ett F (tror jag) för 1883 under kolumnen N för Augusta. F resp N antar jag står för Frånvarande resp Närvarande. Avsaknaden av noteringar om man bevistat förhören var inte ovanligt i Högsby finner man när man bläddrar i aktuell hfl.  Ingen följde väl upp prästens arbete kanske?
Det finns en anteckning om utflyttningsattest 1884 för parets flytt till Rumskulla. Datum för utflyttningsattesten stämmer väl med tidpunkten för hustruns utvandring 1884. Då hade ju maken redan mer än ett år tidigare utvandrat. Det fanns kanske ingen kommunikation mellan sockenprästerna för att följa upp att de utflyttande verkligen anlände till i attesten uppgiven socken?
Ang min fråga  3. Vad betyder länskod OA i Emigranten? Jag har en gissning att det kan stå för Okänd Adress eftersom det också är blankt i kolumnen Församling. Kan någon bekräfta mitt antagande? Jag gissar att passagerarlistan, som varit källa för databasen Emigranten inte har någon uppgift om passagerarens hemvist. Denna har kanske medvetet undanhållits i det specifika fallet. Man tycks ha ansträngt sig att inte lämna några spår.
Bästa hälsningar
Göran
 
Cathy,
Funny that two Håkanssons have answered my posting  
Thank you for your comments re changing of names when emigrating. I have certainly noticed that it was quite common to change names in the immigration process especially if you had a very common surname like Andersson. Not to speak of the women getting married and getting a completely new surname in the US. Another challenge is of course to use your imagination when trying to trace the people in the US through Census records etc. The enumerator had to interpret the immigrant’s strange pronunciation and then make a handwritten note that later was to be interpreted by the database abstractor. I have one example: the Swede Yttergren was named Ettergreen in one Census and that could have been the spelling used in the US. But in another Census record his name was written Ethergeun! You need luck to be able to prove that it is the right person.
In the specific case behind my posting the name change from Andersson to Mannerberg took place already when the husband registered on the ship in Sweden. You will probably never know why, but all the circumstances around the emigration look like they had the intention to hide their “escape”.
Best regards
Göran
 
Lotta,
Tack för dina kommentarer, som jag läste när jag redan skrivit ovanstående till Gunnar och Cathy.
Det är ju förstås teoretiskt möjligt att prästen skrivit Rumskulla i stället för Nordamerika. Men jag tycker ändå att alla omständigheter tyder på att man velat dölja sin utvandring, i synnerhet som mannen utvandrade ett år före makan.
Pigan Albertina har ingen relation till ”mitt” par. Det står ”ingen medföljande” till vare sig Anders eller Augusta.
 
I Censusregistren står sällan eller aldrig några datum. Datumen kommer från Emigranten. Posten om A L Mannerberg innehåller ju en viss osäkerhet, dels initialerna och dels Församling=blank och Län OA, vad det nu betyder (se frågan ovan). Jag anser ändå att namnet Mannerberg och tidpunkten tyder på att det är den rätte ”rymlingen”.
Varför blanda in 1852? Erkänner, mitt ”fel”. Inte relevant för det specifika fallet, men jag passade på att ställa en allmän fråga under samma rubrik med bäring på regler för utvandring.
Jag skall läsa Hans Högmans sida. Tack för tipset.
Bästa hälsningar
Göran

2015-01-17, 17:45
Svar #5

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Intressant läsning om bl.a. flyttningsattest på Hans Högmans sida, som leder till några funderingar:
”Med 1812 års mantalsskrivningsförordning blev flyttningsbetyg obligatoriskt”
”Flyttningsbetyg krävdes inte enbart vid emigration utan även vid flyttning mellan församlingar och skulle då uppvisas för prästen i den nya församlingen.” ”Det var den som flyttade som hade ansvaret att flyttningsbetyget inlämnades till prästen i den nya församlingen. Syftet var egentligen att intyga att den person som flyttade var berättigad att delta i nattvarden.”  
Här kunde alltså makarna låta bli att lämna betyget till prästen i Rumskulla.  
 
”Det fanns ett generellt förbud för värnpliktiga att utan tillstånd utvandra till främmande länder. Det var dock oftast inte så svårt att få ett utresetillstånd. Fram till slutet av 1800-talet var man generös med tillstånden. Mot slutet av århundradet krävdes däremot fullgjord värnpliktsutbildning innan utresetillstånd gavs.”
”Utan sådant tillstånd kunde man inte erhålla flyttningsbetyg och inte köpa amerikabiljett genom någon emigrantagent. Polismyndigheten i utvandringshamnarna kontrollerade att bestämmelserna följdes.”  
Kan man hitta register över utresetillstånd?
Lotta, min fråga om att hyra ersättare1852 har ju lite relevans eftersom jag frågade också om hur länge denna regel gällde.  
 
”Vad gäller emigration så var utvandraren från och med år 1884 tvungen att uppvisa flyttningsbetyget för emigrantagenten innan emigrantkontraktet kunde undertecknas och biljetten betalas.”
Här klarade sig alltså Anders eftersom han utvandrade 1883.
 
Vid de svenska utresehamnarna kontrollerade också polisen utvandrarnas papper för att verifiera att de var ”legala” emigranter. Ofta ser man att polisen stämplat flyttningsbetyget med exempelvis ”Poliskammaren i Göteborg”.
 
Eftersom båda utvandrade över Göteborg får man väl anta att det var svårt att smita förbi polisen där. Hur lyckades Anders med detta? Han hade ju enligt kyrkobokföringen inget flyttningsbetyg för 1883.

2015-01-17, 22:32
Svar #6

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
A L Mannerbergs födelsort anges vara Göteborg i Göteborgs poliskammares register:
Göteborgs poliskammare (-1900) EIX:22 (1883-1883) Bild 2610 / sid 517 (AID: v479746.b2610.s517, NAD: SE/GLA/12703)
 
Augusta finns här:
Göteborgs poliskammare (-1900) EIX:25 (1884-1884) Bild 2290 / sid 453 (AID: v479749.b2290.s453, NAD: SE/GLA/12703)

2015-01-18, 14:58
Svar #7

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Tack Kristina!
Man lär sig ständigt något nytt efter 15 års släktforskning (emigrantforskning har jag dock inte ägnat mig djupare åt förrän 2014).  
 
Poliskammarregistren hade jag inte upptäckt. Någon som vet om kopior på utresetillstånd och flyttningsbetyg finns arkiverade?
 
Dock, mystiken tätnar kring Anders Peter Mannerbergs utvandring. Han verkar ju inte vara den A L Mannerberg som utvandrat 1883, om nu födelseorten är korrekt för AL. Länskod OA i Emigranten kanske då betyder Göteborgs och Bohuslän och inte Okänd Adress, som jag trott. Någon som vet? Vilken källa har använts för Emigranten?  
Det finns även en del konstigheter kring AL Mannerberg. Men jag fortsätter med detta under Efterlysningar USA-emigranter/Mannerberg http://aforum.genealogi.se/discus/messages/241/426539.html?1421593905 eftersom det inte längre handlar om allmänna frågor.
 
(Meddelandet ändrat av Gignell 2015-01-18 15:35)
 
(Meddelandet ändrat av Gignell 2015-01-18 16:29)

2015-01-18, 15:35
Svar #8

Lotta Nordin

Göran,
A L Mannerberg är med all säkerhet Adolf Leonard Mannerberg, född 1854-11-30 i Stockholm. Han emigrerar och lämnar hustru och dotter i Göteborg.
Födelseort som står i poliskammarens register är troligtvis hemort istället.
Familjen finns här:
Göteborgs Oscar Fredrik AI:25 (1886-1893) Bild 52/sid 4048.
Dottern Olga Elvira Maria emigrerar till Amerika 1898-10-18 enligt Göteborgs Oscar Fredrik AII:2 (1894-1899) Bild 249/sid 644.
 
I vilket census hittar du Anders P och Augusta första gången? Står namnet Mannerberg där?

2015-01-18, 15:50
Svar #9

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Tack Lotta för att du hittade Adolf Leonard. Det reder ut en del frågetecken
 
Ang Census se nedan
Jag föreslår att vi fortsätter diskussionen under min nya post under Efterlysningar USA-emigranter/Mannerberg. Jag fick inte till länkningen ovan. (Det gick till slut, men utan kortnamn på länken)
/Göran  
 
Andrew P Mannerberg  
Head
 
United States Census, 1930
 
birth: 1856 Sweden  
residence: 1930 Trafford, Westmoreland, Pennsylvania, United States  
immigration: 1883  
 
spouse: Augusta Mannerberg  
children: Ellen Divens, John Mannerberg  
other: Alfred Skollin, Eugene George  
 
 
   
Andrew Mannerberg  
Head
 
United States Census, 1910
 
birth: 1846 Sweden  
residence: 1910 Glen Campbell, Indiana, Pennsylvania, United States  
immigration: 1886  
 
spouse: Agusta Mannerberg  
children: Ennen Mannerberg, Arthur Mannerberg, Signe  
 
 
 
(Meddelandet ändrat av Gignell 2015-01-18 16:42)

2015-01-18, 17:22
Svar #10

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tråden stängd av moderator - se vidare tråd under efterlysningar HÄR

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna