ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amerikaväst  (läst 531 gånger)

2003-05-05, 19:04
läst 531 gånger

Jörgen Pedersen

Läste i boken Emigrantforska - en bok som säkert de flesta känner till - om fenomenet amerikaväst!! Det nämns där bara helt hastigt, att en del emigranter tog sig till Köpenhamn för att köpa sig en uppsättning falska!? papper för att ta sig till vidare till annat land.
Jag har utan framgång sökt på alla möjliga och omöjliga ställen om mer information om denna företeelse.  
Jag är ganska ny inom släktforskningen, men så mycket har jag snappat upp, att det finns åtminstone tre personer som kan en hel del om emigration, och då särskilt till Nordamerika, nämligen Anna-Lena Hultman, Elisabeth Thorsell och Ulf Beijbom. Om någon av dessa personer läser detta, så är jag alltså väldigt intresserad av hur och var man ska leta efter en person som man misstänker har skaffat sig en amerikaväst?  
 
Fallet gäller alltså en pojk, 23-24 år gammal som rymt till Amerika 1913. Han fanns i obefintlighetsboken. Jag har också en bekräftelse på att han stred för den amerikanska sidan i Första världskriget. Därefter slutade tydligen breven. Några brev finns inte kvar som ni förstår. Den danska databasen över utvandrare har ännu inte kommit till 1913. Jag har naturligtvis sökt honom på Ellis Island utan framgång.
 
Ja, all hjälp hur och var jag kan söka tas tacksamt emot.
 
Jörgen
 
 
Trådet döptes 17 februari 2010 om från det tämligen intetsägande Har någon överhuvutaget forskat inom detta område?
Camilla Eriksson, moderator

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna