ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amerikas """"förste"""" president  (läst 2758 gånger)

1999-01-18, 01:30
läst 2758 gånger

Utloggad Anders Johansson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 49
  • Senast inloggad: 2024-02-02, 15:35
    • Visa profil
Enligt en sida jag läst på nätet (http://home.swipnet.se/~w-54149/hanson.html) skall en John Hanson (går att finna i ett vanligt uppslagsverk) ha varit förfader till två stycken amerikanska presidenter, då Henry William Harrison (1841) och dennes sonson Benjamin Harrison 1889-1893. John Hanson från Maryland hade förfäder som kom till Nya Sverige 1642. En förfader var son till överste John Hanson som dog i Lützen 1632. Vet någon mer om dessa personer och kan man avgöra varifrån Sverige de kom, om detta stämmer tycker jag det är konstigt att det inte har nämnts i någon släktforskartidning, eller har man behandlat detta ämne redan?

1999-01-18, 12:58
Svar #1

Utloggad Thomas Sjöndin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 16:37
    • Visa profil
Kom i detta sammanhang att tänka på en annan amerikan som enligt Helge Nyberg (som sammanställt kyrkböcker i Medelpad) skall vara svenskättling nämligen John Morton undertecknare av Declaration of Independence. Var kan man finna mer kring de genealogiska sammanhangen?
/Thomas

1999-01-18, 23:26
Svar #2

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Enligt Peter Stebbins Craig The 1693 Census of the Swedes on the Delaware (1993), s. 41 så var John Morton The Signer (1725-1777) son till John Morton, (f 1683), i sin tur son till Mårten Mårtensson, Jr, f 1646, som kom till Nya Sverige 1654. Mårten var son till gamle Mårten som sverige-finne från Värmland, och som kommit med Örnen 1654 tillsammans med sin lille son Mårten.
 
Mårten d.ä.s son Mattias hade ett nybygge vid Darby Creek, utanför Philadelphia, men i Delaware, som finns kvar och är ett Historic Place The Morton Homestead, som jag besökte 1997.
 
Om John Hansson härstamning går många historier, bl.a finns en tjusig marmorplatta på väggen inne i Gloria Dei i Philadelphia, men det lär vara bara ljug, jag vill minnas att han nog hade skotsk härstamning. Ska försöka luska fram bättre underlag för uttalande om hans rötter. Han finns inte med i Gary Boyd Roberts Ancestors of American Presidents.

1999-06-10, 14:54
Svar #3

Utloggad Johan Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
Boken Ancestors of American Presidents hänvisas det ju till i boken om kända svensk-amerikaner och deras svenska anor, där det i fotnot till Mamie Eisenhowers antavla nämns att hennes far skulle härstamma från dynastin Capet. Jag försökte beställa boken via fjärrlån på mitt bibliotek men möttes av beskedet att boken inte finns på något svenskt bibliotek överhuvudtaget (!). Men det är klart, de har väl ont om pengar.... Skulle du kunna ha vänligheten att tala om hur man får tag på boken i fråga?

1999-06-10, 23:35
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Den finns i min hylla, men jag har köpt den i USA, och det är väl bara därifrån den går att köpa, via Amazon kanske. Kostar ca $40 + porto etc.

1999-08-10, 21:16
Svar #5

Utloggad Ulla Lundell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2348
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 13:44
    • Visa profil
Hej
Om man vill efterlysa någon och man inte vet vart de bodde vart frågar man då?

2000-01-11, 18:25
Svar #6

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Att antagandet om John Hansons svenska ursprung blivit närmast vedertaget visas av H. M. Konungens tal på Ellis Island den 10/9 1996 då han invigde den svenska migrationsutställningen:
In the early American history there are two names in particular to be remembered: John Morton of Pennsylvania, who, by his vote, is said to have secured the Declaration of Independence in Philadelphia in 1776, and John Hanson of Maryland, who presided at the national meeting that was held five years later, on the same place. Supposedly these two gentlemen could count their ancestors among the Swedes who settled in Delaware and founded New Sweden a hundred years earlier (återgivet efter Utvandrare och invandrare i svensk historia 1846-1996, red. Olov Isaksson, sid. 186).
Jag vet förstås att ett kungsord i detta hänseende inte har något källvärde. Någon bok måste kungen (eller den som skrev hans tal) ha läst. Kanske beror spekulationen på ett prestigetänkande. Att en svensk varit bland The Founding Fathers gav prestige gentemot andra etniska grupper. Hoppas någon kan ge konkreta besked.

2000-01-11, 21:32
Svar #7

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
I Bonniers Lexikon står följande om John Hanson 1721-83. Amerikansk politiker av svensk börd. Han var 1781-82 president i den kongress som 1781 antog konfederationsartiklarna, dvs. USA:s första författning. Han har därför ibland ansetts som USA:s förste president.
 
John Hanson används ibland i USA som en slags kuggfråga. De flesta besvarar frågan Vem var USA:s första president? med George Washington. Korrekt svar skall då vara svenskättlingen John Hanson med tillägget att Washington var den förste valde presidenten. Detta med att han var svenskättling står i amerikanska läroböcker.  
 
Jag har någonstans läst en utredning om hans härstamning men kommer just nu inte ihåg var...
Mvh
Bibi

2000-01-12, 12:56
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
I Nationalencyklopedien står också att John Hanson var av svensk härkomst, men som jag hade hört av Nils William Olsson, den mest kände nulevande emigrantforskaren att detta var fel, har jag letat vidare.  
 
John Hanson finns inte med i Allan Kastrups The Swedish Heritage of America, där alla med minsta svenska anknytning, som gjort något mer anmärkningsvärt finns med.
 
Så jag har letat på nätet och hittat bl.a. en ilsken diskussion där det påstods att denne John Hanson var svart, men att det förtigits i alla år. Det visade sig att han hade en yngre svart namne, som var med och grundade Liberia. Annars gav nätsökningen inget speciellt om John Hansons familj.
 
Nästa steg var då att kontakta Peter Stebbins Craig, känd som utgivare av The 1693 Census of the Swedes on the Delaware, som har mycket god överblick över svenskarna i det koloniala Amerika.
 
Han svarade följande:
As to John Hanson, a book was written in 1876 by one George A. Hanson,  
entitled OLD KENT: THE EASTERN SHORE OF MARYLAND, in which the author  
concocted the story that four Hanson brothers (Andrew, William, Randolph and  
John Hanson), who had lived in the household of Governor Printz and whose  
father, John Hanson of London had married a lady of Swedish nobility, became  
a colonel in the Swedish army and had died next to Gustavus Adolphus at  
Lutzen, fled to Maryland after Printz returned to Sweden in 1653 and that  
John Hanson of Maryland, who signed ther Declaration of Independence was the  
grandson of John Hanson, one of these four brothers.
 
    The story was a total hoax. Only one of the four alleged brothers (Anders  
Hansson) came from Sweden [he signed the 1653 protest against Governor  
Printz, along with his brother Matts Hansson, who was thereafter killed by  
Indians hired by Papegoja to bring back the fleeing Swedes, dead or alive];  
the other three were English. Nevertheless, Amandus Johnson embraced the idea  
and also wrote that John Hanson, the Signer, was the grandson of a Swede. The  
hoax was explored by the late Sten Carlsson, who found all the claims about  
the alleged parents to be untrue, and by George Ely Russell, FASG, whose  
article in The American Genealogist, October 1988, pointed out that John  
Hanson, the grandfather of John Hanson, the signer, arrived in Maryland in  
1662 as an indentured servant owned by William Plumley, a Barbadoes Quaker,  
who sold John Hanson's services to Edward Keene of Calvert County, Maryland.
    This now presents an embarrassing problem for Gloria Dei Church, where a  
statue and a plaque commemorate John Hanson, the signer, as a Swede (thanks  
to Amandus Johnson's zeal).
    I hope this answers your question.  Happy New Year, and my best regards  
to all.
            Peter S. Craig
 
Av detta framgår alltså att hela historien on det svenska ursprunget, och hjälten vid slaget vid Lützen är påhittat 1876, och att John Hansons farfar med samma namn kom som indentured servant d.v.s. mer eller mindre livegen, till Maryland 1662.
 
Jag vet inte var Sten Carlsson skrivit om detta, men ska fortsätta att försöka få klarhet i detta, och fortsättningen kan i så fall läsas i något kommande nummer av Släkthistoriskt Forum.

2000-01-12, 13:44
Svar #9

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Artikeln av Sten Carlsson som omnämns bör vara denna:
 
Carlsson, Sten, The New Sweden colonists, 1638-1656. Their geographical and social background. I: New Sweden in America. Carol E. Hoffecker (ed.) (Univ. of Delaware 1995). Sidorna 171-187.

2000-11-28, 15:03
Svar #10

Inger T.Nordby

Hei,
Jeg søker etter informasjon om Peter Morton, bodde i Dalsland 1847, da hans sønn Josef(?) ble født. Kan noen hjelpe meg?

2013-03-14, 13:52
Svar #11

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Här vet jag inte om forskningen gjort framsteg sedan 1999 när Elisabeth senast hade ordet. Men den gamla myten om John Hanson vägrar dö, i varje fall i tidskriften Sverige & Amerika 2013:1 som behandlar Nya Sverige. Detta trots att det finns väldokumenterade uppgifter i t. ex. engelska Wikipedia. I nämnda artikel nämns också John Morton.
Jag tycker det är bedrövligt att en tidskrift med historisk inriktning inte har bättre koll på faktauppgifter - även om det inte riktigt förvånar mig.

2013-03-14, 14:16
Svar #12

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Upptäckte en artikel till, och den publicerades i Sveriges största tidning 2008. Även om den refererar Elisabeths artikel så verkar 1876 års påhitt ännu vara sant för Herman Lindqvist.

2013-03-14, 15:53
Svar #13

Utloggad Carl-Johan Ivarsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 807
  • Senast inloggad: 2024-03-23, 18:39
    • Visa profil
Elisabeth Thorsell har alltså skrivit om detta i Släkthistoriskt Forum 2000:4 sid. 16-17, en artikel som borde sätta stopp för alla spekulationer.

2013-03-14, 19:25
Svar #14

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jo, jag såg det och blev rätt förvånad, och har skickat författaren i Sverige & Amerika den ursprungliga artikeln som stod i Swedish American Genealogist 2001/1.
 
Dr. Peter S. Craig, samtidens störste kännare av folket i Nya Sverige, ansåg att John Hanson var av brittiskt ursprung.

2013-03-14, 22:23
Svar #15

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Det finns i alla fall en svensk anknytning till John Hanson. Hans porträtt i Wikipediaartikeln är tillskriven John Hesselius, med svenska anor.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna