ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adress i Amerika på ett vykort  (läst 644 gånger)

2004-01-30, 22:51
läst 644 gånger

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Jag har ett ärvt vykort, adresserat till min mormors far Herbert Lindberg, Söderala.
Det är skrivet 20/5 1910 i Minneapolis - naturligtvis utan underskrift! - och poststämplat dagen efter i(?) Bloomington Station, Minneapolis.
Adressen som vederbörande skrivit är 3337-16 ave So Minneapolis Minn
 
Jag är ju naturligtvis nyfiken på om detta vykort är skickat från en släkting, och att det är det jag vill ha reda på.
Finns det någon hemsida i USA där man kan söka på vägnamn, som eniro här hemma?
 
Mvh/Susanne

2004-01-30, 23:28
Svar #1

Utloggad Ann Sjöberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 363
  • Senast inloggad: 2020-02-21, 16:30
    • Visa profil
Om du går in på www.nummerupplysning.com
så finns här massor av telefonkatolger från olika  
delar av världen.  
 
Hälsningar
Ann
Hälsningar
Ann

2004-01-31, 07:31
Svar #2

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Tack för tipset, Ann.
Tyvärr har jag inget efternamn att gå på, vilket sökfunktionen efterfrågar.
 
Jag hittade en sökbar karta på en annan sida, och om jag nu har gjort rätt så ska 16 ave ligga i närheten av University of Minnesota.
Men det var också det enda jag fick fram (16th ave stod inte med, men det gjorde alla andra runt omkring)...
 
Mvh/Susanne

2004-01-31, 09:14
Svar #3

Jan Ek (Janek)

16th Avenue South är parallell med Bloomington Ave, på dess östra sida. Den börjar väl egentligen i nordänden vid stranden av Mississippi River, nära Universitetet, men pga alla ombyggnader och motorvägar verkar första stycket som är kvar vara det som är numrerat 600-655. Var den slutar i söder är egentligen inte lätt att säga, för den är i likhet med de flesta långa parallella avenyerna uppbruten i småstycken. När jag flyttar mig på kartan söderut finner jag bitar av den långt ned i nästa county, i Dakota!
 
Mapquest anger din adress 3337 till att ligga alldeles öster om Powderhorn Park. Eller sagt på ett annat vis, mellan 33:rd och 34:th Street East.
 
Vad jag kan se är detta långt norr om det som idag kallas Bloomington, och en del av själva Minneapolis. Men Minneapolis kan ha växt på Bloomingtons bekostnad, bara en gissning. Kanske kan det också skett något med numreringen, men jag tvivlar egentligen på det.
 
Bloomington är väl för de flesta turister känt som adressen till USA:s största inomhus köpcenter, Mall of America, strax väster om flygplatsen. 16 Ave so stryker ganska nära förbi baksidan (västsidan).

2004-01-31, 16:59
Svar #4

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Tack så mycket, Jan!  
Då vet jag lite mer om platsen i alla fall.
Jag hoppas få svar på vem det kan vara som utvandrat (släkting eller vän till familjen) från min mormors storasyster som fortfarande är i livet. Men jag vet inte hur mycket hon minns - och om hon vill minnas!
 
Mvh/Susanne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna