ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Social Security Death Index (SSDI)  (läst 1538 gånger)

2009-01-31, 19:56
läst 1538 gånger

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Jag har letat efter kusiner till min mormor som emigrerade till Nordamerika i slutet av 1800-talet. Nu har jag hittat en av dem och jag har fått tag på hennes social security nummer Hur går jag vidare för att hitta hennes familj?

2011-04-09, 14:44
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Gratisregistret för avlidna med amerikansk socialförsäkring, Social Security Death Index, hos RootsWeb verkar ha ny adress - det finns två ingångar via RootsWebs startsida just nu (9 april 2011) och den ena som ligger under rubriken Search Engines and Databases på startsidan leder till den äldre söksidan där registret inte har uppdaterats sedan juli 2010, medan denna länk (under rubriken Searches i toppmenyn på RootsWebs startsida www.rootsweb.ancestry.com) leder till den nya sidan, uppdaterad senast den 7 april 2011.
 
När man gjort sin sökning så finns under listan med möjliga träffar även en adress till socialförsäkringsmyndighetens beställningssida för kopia på ansökan (SS5-form/-blanketten) om socialförsäkring. De accepterar numera kreditkort som betalningsmedel, Social Security Administration online at https://secure.ssa.gov/apps9/eFOIA-FEWeb/internet/main.jsp
 
Hälsningar,
Eva
 
(Meddelandet ändrat av edah 2011-04-09 14:51)

2011-06-12, 14:00
Svar #2

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tidigare innehåll som i stor omfattning bestod av efterlysningar är flyttat till Efterlysningar.
Diskussionsfrågor kring SSDI ligger i arkivmapp.

2011-08-09, 12:02
Svar #3

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Två poster överflyttade från Källor/Emigrantkällor

2012-01-14, 14:22
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det verkar som Social Security Administration har en ny policy, från slutet av 2011.  
Inga uppgifter om föräldrar lämnas ut på SS-5 -blanketten längre om inte föräldrarna bevisligen är döda, eller om den man frågar om är över 100 år.
Blanketten lämnas tydligen ut, med föräldrarnas namn maskerade.
 
se vidare http://megansmolenyak.posterous.com/social-security-administration-extends-foia- r

2012-03-23, 16:42
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Möjligen öppnas nya möjligheter för gratis sökning i registret nu Announcing Mocavo's Free Social Security Death Index Advanced Search läst hos Dick Eastman idag.  
 
Men eftersom politiska diskussioner fortfarande pågår om tillgången rent generellt till SSDI så får vi väl se hur det blir på sikt.
 
Hälsningar,
Eva

2012-03-23, 18:42
Svar #6

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Social Security Death Index finns ju också gratis hos www.familysearch.org

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna