ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2008-12-31  (läst 2210 gånger)

2001-01-18, 00:14
läst 2210 gånger

Marianne Magnusson

SSDI
Jag undrar om någon, liksom jag, skickat en check
samt förfrågan om utvandrade svenskar till
Social Security Death Index ? Hur lång tid tar det innan man får svar ?
/ How many months will it take to get an answer from the SSDI ?? /

2001-01-18, 05:27
Svar #1

Eva Dahlberg

Hej Marianne, jag skickade kontanter för tre olika frågor (i tre olika kuvert), den 10 februari i fjol och fick svaren i juni, alltså ca 4 månader senare, postgången inräknad. Enligt min favoritsida när det gäller information om SSDI (http://members.aol.com/reginamari/ancestry/ssnfaq.html) så är det i USA normalt med 1-2 månader, men jag har också hört att det kan ta upp till ett halvår. Det beror säkert mycket på arbetsbördan för tillfället, och om man skickar mer än en fråga samtidigt. Detta gäller när man vet SSN-numret /Social Security-numret/ vilket jag antar att du haft.
 
Hälsningar, Eva Dahlberg

2001-01-18, 07:11
Svar #2

Marianne Magnusson

Hej Eva,
Tack för snabbt svar. Jag postade mina frågor i
november, så då får jag ge mig till tåls ett tag till, innan jag gör ett nytt försök. (Jag tänkte att checken kanske kommit i orätta händer)
mvh Marianne

2001-01-23, 15:03
Svar #3

annettebroms

till eva dalberg
försökte med din adress till SSNDI men det gick inte att hitta. Är något fel  
annette broms

2001-01-23, 17:33
Svar #4

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej,
 
Jag använder adressen http://ssdi.genealogy.rootsweb.com/ när jag söker på SSDI. Där kan Du också välja Advanced Search för att söka med fler sök-ord.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-09-13, 17:31
Svar #5

Maria Östberg

Hej,
 
är det någon som vet vad man får reda på i och med att skicka in pengar till Social Security information ?
 
MVH Maria Östberg

2001-09-14, 10:47
Svar #6

Laila N. Christiansen

Hei!
Det du får, er en kopi av original-søknad for Social Security Number. Her står:
Fullt navn, adresse, arbeidssted, alder ved siste fødselsdag, fødselsdato, fødested, fars navn, mors navn (pikenavn!), og signatur til den som søker.
(jeg sitter med en foran meg nå og skriver av)
Altså mye fin info!
Men, husk at det tar lang tid, du kan gjerne regne med å vente 4-6 måneder (noen ganger tar det kortere tid) Akkurat nå er det liten vits i å sende noe til USA, postgangen står stille.
 
Lykke til!
Laila

2001-09-14, 21:37
Svar #7

Maria Östberg

Hej och tack för informationen!
Men när man då fått reda på detta, hur går man vidare och får reda på saker, t ex vem personen var gift med och ev barn?
 
Mvh Maria

2001-09-15, 11:59
Svar #8

Laila N. Christiansen

Det kommer helt an på hva du finner, hvor de bodde, og så videre. Det er også veldig vanskelig dersom personen er en kvinne som så bytter navn ved giftermål, eller personer som amerikaniserer/bytter navn ellers.
Hvem/Hvor er dine?
Laila

2001-09-16, 00:50
Svar #9

Maria Östberg

Jo,
 
jag har märkt att detta kan vara ett problem!  
Men som tur var visste jag vad hon hette som gift där borta, så jag har fått reda på en del information. Det är alltså min mormorsmor som emigrerade 1924 till Duluth i Minnesota.
 
Vart begav sig dina?
 
/Maria

2001-09-16, 11:33
Svar #10

Laila N. Christiansen

Jeg hadde flere, South Dakota, Iowa, Nebraska, Wisconsin, Brooklyn....
Har kontroll på de aller fleste, og har funnet/snakket med noen etterkommere. Er faktisk ikke så veldig opptatt av å komme i kontakt med nålevende, de er tross alt såpass fjerne slektninger, at det blir unaturlig for meg.  
Lykke til!
Laila

2001-09-23, 10:37
Svar #11

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
SSDI innehåller väldigt få avlidna före 1962, så din mf ff är nog inte med på den.
 
Har du frågat på Emigrantregistret i Karlstad? De kan ha uppgifter som inte finns på Emigranten.

2002-03-12, 10:33
Svar #12

Ulrica Dahlqvist

Hejsan! www.ancestry.com är en väldigt bra sökmotor för att få reda på social security number. Genom att söka på det efternamn din ana hade får du upp massor av personnamn, var de bodde mm. Förutsättningen är att personen du söker är avliden.

2003-08-07, 10:03
Svar #13

Bm Wallberg

Jag har en kopia på Social Security application för min farbror vilken han tecknade 1936 i New York.
Nu undrar jag om man via denna försäkring kan gå vidare för att få fram den adress han levde på innan han dog 1979.  
Har också en kopia på dödsattesten men den förtäljer enbart: när han dog, hur han dog och ingenting om var från han kom när han uppsökte sjukhuset. Heller ingenting om vem som tog honom dit.  
Jag har ringt till Amerikanska Ambassaden i Oslo
eftersom det var dit man skulle vända sig för uppgifter om man bodde utanför US. Tyvärr hade dom ingen möjlighet att hjälpa mig.
Nu är jag på ruta ETT igen! Ovanligt??

2003-08-07, 10:51
Svar #14

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Bm,
 
Vanligtvis står det angivet någon anhörig, eller den hemadress vederbörande hade, på dödsbeviset. Gör det inte det så har du nog råkat på svårigheter. SS5-blanketten ger ju uppgift om personens föräldrar och sedan brukar man ju skaffa dödsbeviset, precis som du har gjort, för att få reda på anhöriga och adresser mm.

2003-08-07, 15:08
Svar #15

Bm Wallberg

Jan
Svårigheter är bara förnamnet!!!
Jag har så himla svårt att acceptera att det inte ska gå att få reda på mer om personen ifråga.
Som du säger det ska ju finnas uppgifter på dödsbeviset men inte i det här fallet.
Den kopia på SSN som jag skickade efter är ju som sagt från 1936. (Jag antar att det är ett kort som anger att det finns/fanns en försäkring). Men om jag nu igen ska försöka få fram en kopia så blir det väl samma som jag redan fått.
Alltså inte uppgifter som gäller NU-tiden, 1979.

2003-08-07, 19:18
Svar #16

Jan Ek (Janek)

Bm,
 
(ett förnamn till och med kortare än mitt ) Du har några tänkbara vägar till att prova.
 
För det första, en del amerikanska delstater har egna dödsregister som till dels kan vara innehållsrikare än SSDI. Du skriver inte om han också i SSDI står uppförd med bara dödsdatum, utan uppgiften last residence.
 
För det andra, på dödsattesten bör det stå var han är begravd, om han icke är kremerad. Det verkar vara mindre vanligt i USA, bara en gång har jag stött på det, då vedkommandes aska spreds till havs efteråt. Har du en kyrkogård kan möjligen dess register innehålla någon mer uppgift. Attesten brukar också ha namnet på begravningsbyrån. Där kan eventuellt också vara hjälp att få.
 
För det tredje finns väl en viss möjlighet att möta välvilja från det sjukhus angivet på dödsattesten där han avled. Jag antar att namnet på uppgiftslämnaren för attesten är en sjukhusanställd och inte som oftast en anhörig? Om dödsfallet inträffade efter en viss behandling bör det finnas en journal. Vänta dig sekretesshinder, men kanske kan det ändå lyckas att få någon uppgift den vägen.
 
För det fjärde är det också möjligt att det kan gå att finna en adress för 1979 i en lokal telefonkatalog, kan ofta finnas på ett lokalt bibliotek. Där kan också finnas ett tidningsarkiv, med möjlighet att finna en dödsruna. Detta förutsätter ju givetvis att han faktiskt hade någon position i det område där han avled. Om han bara passerade förbi, och avled hastigt, utan att ha en fast bostad någonstans blir detta svårt.
 
För det femte är det ibland möjligt att kyrkor eller andra organisationer där personer kan vara aktiva medlemmar kan ha information. Detta förutsätter i sin tur att du vet mer om personen, annars går det inte att gissa var man skall leta. Generellt är det också mycket lättare att forska på en person bosatt på en liten plats, i motsättning till i en storstad.
 
Bara några tankar i all hast,
Jan

2003-08-07, 22:06
Svar #17

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Bm,
 
Den kopia du får från SSN är den blankett som personen ifråga fyllde i när han/hon ansökte om att få komma med i systemet. På blanketten finns fullständigt namn och adress, födelsedag och år, födelseplats, föräldrarnas namn, kön, färg och underskrift, dvs alla uppgifterna är det datum ansökan sker. Några andra uppgifter kan man inte få från SSDI.
När man vet att det är rätt person så kan man hämta dödscertifikatet där det ska stå de andra uppgifterna, alla nämnda ovan, som du har nytta av för att förhoppningsvis hitta anhöriga.

2003-08-07, 22:28
Svar #18

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Bm (står väl för Britt-Marie i någon stavningsvariant?), förutom Jan Eks goda tips så kan du även kontakta släktforskarföreningar på platsen och posta på amerikanska message boards. De förstnämnda hittar du t.ex. på www.usgenweb.org och de sistnämnda på t.ex. www.rootsweb.com .
 
Man kan ev. få en kopia för Social security-akten för en person för extra betalning men det står så här SSA does not usually have place of death, burial, or cause of death, så det skulle kanske inte tjäna mycket till. Det står också att claim forms förstörs efter ett tag, så det är inte alls säkert att de kan ger mer information.
 
Om du vill veta om hans ev. släktingar så är det nog något av Jan Eks tips som gäller, eller att leta mer här hemma på sidolinjer som kan ha haft kontakt. Det finns ingen möjlighet att komma åt senare folkräkningar än på ett tag.
 
Hälsningar,
Eva

2003-08-07, 23:35
Svar #19

Jan Ek (Janek)

Jan,
 
Med den största respekt tror jag att du rör ihop det lite grann. Och skulle det vara jag som är ute och cyklar så kan jag lära mig något på kuppen.
 
SSN står för Social Security Number och är den närmaste motsvarigheten till vårt personnummer. Från början en helt frivillig sak för de flesta grupper. Idag föds alla i USA med ett SSN.
 
Under den frivilliga perioden fyllde den som sökte om att få SSN ut en SS-5. Detta är den blankett som innehåller de uppgifter du listar upp. Den beskriver alltså situationen för personen vid ansökningstillfället. Dess viktigaste funktion är väl idag att hjälpa till att bevisa att man hittat rätt person -  baserat på uppgiften om föräldrar.
 
SSDI är Social Security Death Index, ett register administrerat av Socialförsäkringsmyndigheten, och i alla fall intill vidare fritt sökbar på nätet. Begränsningen är att detta index bara innehåller de som haft ett SSN. Detta register är nog ett av de mest suveräna hjälpmedel som finns när det gäller att lokalisera personer som försvunnit i USA. Genom att man kan söka på enbart fullt födelsedatum, kan man hitta många förändrade namn man aldrig kunnat gissa, ibland också kvinnor som gift sig till ett nytt efternamn. I alla fall om förnamnet är ovanligt nog och andra uppgifter sammanfaller.
 
SSDI innehåller en rad uppgifter som är knutna till dödsfallet, men har sin begränsning det också i uppgiftslämningen. I bästa fall står postnnumret för den adress personen bodde på (men ibland till sjukhuset/sjukhemmet), vilken stat personen bodde i när SSN tilldelades, och mer eller mindre fullständigt dödsdatum. Dessutom uppgift om var sista utbetalning från systemet skedde till avdöde. Om uppgiften innehåller symbolen (V) är den dessutom verifiserad av en anhörig och bör vara mer tillförlitlig.
 
I sämsta fall saknas nästan alla uppgifter ovan, kan gälla personer som dör utan att någon agerar på vägnar av vederbörande, och den som då har ansvaret för att inrapportera dödsfallet det till socialförsäkringsmyndigheten helt enkelt inte har så mycket mer än dödsdatum på personen.
 
Det var alltså därför jag undrade i mitt inlägg ovan om Brittmari kollat SSDI, eller bara den kopia av SS-5 och den dödsattest hon uppgav att hon hade.  
 
SSA som Eva beskriver har jag aldrig sett, men antar då att det är hela registeruppgiften; alla upplysningar som samlats om personen från SS-5 med tilldelning av SSN, fram till dödstillfället och införing i SSDI?
 
Hälsningar,
Jan

2003-08-08, 00:50
Svar #20

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jan,
 
Jag antar att Bm har kollat SSDI för att kunna få kopia av SS-5. Man måste ju veta numret för att kunna få en kopia.

2003-08-08, 06:04
Svar #21

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
SSA betyder - det borde jag skrivit - Social Security Administration, dvs. den ansvariga myndigheten. Uppgifterna kommer från deras hemsida (man får gå till källan ibland ... )
 
Nej Jan Jutefors, man behöver inte veta numret för att få en kopia på SS-5-blanketten, att be dem söka utan det kostar bara 2 dollar mer dessutom. Det kan väl däremot vara svårare.
 
Håller med Jan Ek om att SSDI är ett värdefullt hjälpmedel, men inte i att Begränsningen är att detta index bara innehåller de som haft ett SSN. Det är också begränsat på flera andra sätt, det innehåller i princip inte de med SSN som avled före 1962 och bara sådana vars dödsfall rapporterats (numera rapporteras mer automatiskt vad jag föstår än under tidigare decennier).
 
Däremot är det inte säkert att personen bodde i den stat numret tilldelades och det är inte säkert att han avled eller var bosatt där som anges i kolumnen last residence.
 
Hälsningar, Eva
 
PS. SSDI som för oss oftast betyder Social Security Death Index betyder även Social Security Disability Income på SSA-språk

2003-08-08, 06:24
Svar #22

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Bm, USA har inget folkbokföringssystem, socialförsäkringssystemet och folkräkningarna (census) motsvarar inte på något sätt vår svenska folkbokföring. Det finns inga centrala register över befolkningen. I USA ska man kunna dra upp sina bopålar, flytta till en annan delstat och börja ett helt nytt liv, kanske under ett annat namn och med en annan ålder.
 
Därför får man lite mer vara beredd på att inte kunna kartlägga en person genom statliga eller delstatliga register, utan se vilka vägar man kan gå genom t.ex. tidningar, kyrkor, föreningar (genom en dödsruna kan man få uppgift om föreningar han tillhört), begravningsbyråer.
 
Hälsningar,
Eva

2003-08-08, 07:38
Svar #23

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Förlåt ett fel i det första av morgonens inlägg - SSA = Social Security Administration (inte Agency).
 
/ Eva
 
Nu rättat, så att ingen läser fel..  
/Peter

2003-08-08, 08:46
Svar #24

Jan Ek (Janek)

Det kan vara en riskabel fälla att tro att SSDI är ett register över alla avlidna i USA. Syftet med upprättandet var främst att förhindra svindel - utbetalningar till personers efterlevande som om han/hon fortfarande levde. Ett viktigt hjälpmedel för många myndigheter, men idag också t.ex. försäkringsbolag och privata pensionskassor.
 
Eva pekar på en viktig poäng som jag också försökte få fram - att SSDI är ett fristående register över inrapporterade dödsfall för de som tillhör systemet. Och att det i sin första period var nog så tillfälligt om denna inrapportering skedde, t.ex. av anhörig, begravningsbyrå etc. Och med alla de övriga begränsningar Eva räknar upp.
 
Också efter att det blev en pålagd uppgift för många offentliga myndigheter att göra denna anmälan blev inte alla avlidna införda i SSDI av olika orsaker. Ett exempel. För de som var för unga för att kunna kvalificera för utbetalningar fanns ju ingen grund, syftet med SSDI var ju att stoppa denna möjlighet till missbruk. (Idag införes också nyfödda i SSDI)
 
Det betyder konkret att det är fullt möjligt att en avliden person med socialförsökringsnummer (SSN) inte finns i SSDI. Jag har själv funnit personer i egen forskning där jag vetat numret från andra källor, t.ex dödsattest, men där personen inte kan återfinnas i SSDI. Men har man numret kan man ändå beställa en SS-5, det är viktigt att inte missa denna möjlighet! Eller till och med låta SSA söka mot en avgift som Eva påpekar. Det är alltså inte nödvändigt att veta om personen varit registrerad.
 
Ändå är och förblir SSDI det enda som fungerar som ett någorlunda heltäckande register för hela USA, ganska unikt i en nation där det mesta stoppar på delstatsnivå, och skillnaderna är stora staterna emellan. Det enda andra stora register fritt åtkomligt jag kan tänka mig är telefonkatalogen.
 
Men de stora variationerna och skiftande möjligheterna gör ju forskning i USA en spännande och intressant utmaning!
 
Mvh,
Jan
 
Källor:
Diverse artiklar åtkomliga bland annat från Dick Eastmans genealogy newsletter, Ancestry.com, Rootsweb - och givetvis myndigheten SSA själv.

2003-08-08, 08:59
Svar #25

Utloggad Ted Rosvall

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1256
  • Senast inloggad: 2024-03-09, 07:49
    • Visa profil
Ancestry.com har faktiskt lagt in telefonkatalogen för hela USA 1974 i sin betaldatabas på nätet. Där kan Du eventuellt få fram var Din farbror bodde detta år.
Hör av Dig med hans namn och eventuella andra ledtrådar så kan jag göra en sökning.
Mvh
TED

2003-08-08, 09:39
Svar #26

Bm Wallberg

Tack alla för de värdefulla tips och uppgifter jag fått. Mera, mera..........!!!  
Vem kan veta vart ev utbetalningar gick?
Kan också tala om att jag skrivit till North Central Bronx Hospital där min farbror dog.
Det enda som finns noterat på dödsbeviset är att han togs till City och det är, förmodligen, det som idag kallas Potters Field, alltså en begravningsplats för personer utan anhöriga, utan ekonomiska medel eller fångar.  
NYCHS (New York Correction History Service)hade inga uppgifter kvar från 1979 men svarade mig att eftersom han uppnått en ålder av 79 år måste han ha erhållit någon form av vård i annat fall hade han inte uppnått den höga åldern.
Har därför skrivit till Alla vårdhhem i området
Bronx 10463 men........./Brittmarie

2003-08-09, 07:29
Svar #27

Jan Ek (Janek)

Ted,
 
Det är väl telefonkatalogen 1994 du menar? Då är den tyvärr inte Brittmarie till hjälp.
 
Skulle gärna sett att några tidigare versioner också blev tillgängliga på detta sätt, 60-, 70-, och 80-tal t.ex. Det skulle smaka fågel! Men kanske finns de inte bevarade i en sådan elektronisk form att det låter sig göras? Ancestry verkar ju annars vara på hugget, och fler spännande källor vill säkert komma efter hand.
 
Mvh, Jan

2003-09-17, 20:06
Svar #28

beritnightingale

Hej Peter,
Från ett medical certificat of death får du  
födelsedatum, adress, dödsorsak, läkares namn,  
sjukhus, namn på efterlevande som skriver på  
dokumentet, begravningsbyrå och begravningskyrka.
I mitt fall fanns inga efterlevande så jag har  
skrivit till begravningsbyrån, som fortfarande  
existerar efter 30 år, för att få namn på den som  
betalade för begravningen. Mitt nästa steg är  
kyrkan om jag inte får hjälp från  
begravningsbyrån. När du ansöker om information  
vill dom att du skriver'for genealogy purposes  
only
Lycka till,
Berit

2003-09-24, 19:03
Svar #29

Utloggad Peter Nolskog

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 479
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 16:40
    • Visa profil
Hej alla! Tack för alla tips. Jag har kommit så långt att jag skickat ett brev till Social Security Administration i Baltimore med begäran om en kopia av Carls SS-5-blankett + $27. Får se om det är rätt Carl Borg innan jag går vidare med resten av era tips.

2003-12-27, 16:15
Svar #30

Inger P

Hej alla, som väntar på svar från USA
 
Jag som letat efter mina morbröder i USA har också skickat,brev till SSA i Baltimore, först ett brev med pengar,(även en check) Det kom tillbaka utan pengar,men med mitt brev tillbaka,och checken. Jag gav inte upp , utan skaffade en check till upp till 27 dollar, Detta skickade jag den 4 aug 2003. Han inte hört något. Min morbor Martin Reinhold Svensson som föddes i Rödeby församling 1888 har dött 1972 i Goshen i NY. Skall bli intressant att vänta på svar. Jag hade ju mycket material , tack vare god hjälp av alla duktiga släktforskare här på rötter.
GOT NYTT 2004 till  Er alla
Inger Pettersson
Karlskrona

2003-12-28, 07:46
Svar #31

Utloggad Leif Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 17:06
    • Visa profil
Enligt reglerna hos SSA så tar de gärna betalkort (Visa, Mastercard, American Express, Discover, Diner?s Club). De vill inte ha kontanter. Glöm inte vid kortbetalning att förutom korttyp och kortnummer även ange expiration date med månad och år (mm/åååå). De påstår att de försöker expediera beställningar inom 20 dagar.
 
Hälsningar, Leif

2004-08-11, 13:40
Svar #32

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil
Kan någon hjälpa mig och förklara hur jag betalar till SSA, var inne på banken för att köpa en money order, men de tyckte jag skulle betala med kort över internet. Har SSN numret så jag skall betala 27 dollar. Hur gör jag? Kan någon som gjort detta tala om för mig exakt hur jag går till väga. Personen i fråga är död i NY och det finns inte på Ancestry, så jag måste gå denna vägen.
Gerd

2004-08-11, 15:09
Svar #33

Gun-Britt Wernér

Hej!
 
Söker efter något som motsvarar National Center for Health Statistics - men i Minneapolis, Minnesota.
 
MVH
Gun-Britt Wernér

2004-08-12, 00:27
Svar #34

Utloggad Leif Samuelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2018-03-14, 17:06
    • Visa profil
Hej Gerd,
 
Du kan skriva ett brev till SSA på nedanstående adress och beställa en kopia av SS-5 för det SSN du har. Ange ditt betalkort enligt mitt inlägg ovan och skriv fullständig namnteckning. Tänk på att det innebär viss risk att göra det via posten, men tyvärr tar de inte betalt via internet.
 
Social Security Administration
OEO FOIA Workgroup
300 N. Green Street
P.O. Box 33022
Baltimore, Maryland 21290-3022

2004-08-12, 09:01
Svar #35

Utloggad Gerd Forsblad Krig

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 867
  • Senast inloggad: 2016-11-29, 14:45
    • Visa profil

2004-08-26, 09:15
Svar #36

Gun-Britt Wernér

Hej!
 
Jag skickade en förfrågan till Soc. Sec Admn. och bad dem leta efter en, antagligen nu levande, ana. De hittade dessvärre inte honom, men av brevsvaret jag fick kan man läsa mellan raderna att de inte hade ansträngt sig speciellt mycket.  
 
Min gammelfaster emigrerade till USA 1913 och fick 5 barn och det är någon av dessa jag nu letar efter, eventuellt deras efterkomlingar.  
 
Min gmf hette Hulda Amanda Lillmals och var född i Kristinestads lf, Finland (1893). Hon gifte sig med Andrew Anderson (ev. Andersson) 1914. De var bosatta i Minnesota - Hibbing när de kom till USA. Där tappar jag spåren efter dem. Barnens namn känner jag till. Men hur kommer jag vidare?
 
MVH
Gun-Britt Wernér

2004-08-26, 13:27
Svar #37

Bo Nordenfors (Nob)

Gun-Britt;
 
 
Det kan ju röra sig om denna dam:
 
 
        ANDERSON, HULDA AMANDA  
 CertID# 1951-MN-014219      
    Date of Birth:
 Place of Birth:
 Mother Maiden Name:   not indexed
 not indexed
 not indexed
  Date of Death:
 County of Death:   01/25/1951
 ST. LOUIS  
 
det finns ju en hel del Hulda Andersson
 
på  
 
Minnesota Death Certificates
 
http://people.mnhs.org/dci/Search.cfm
 
men kan ju möjligen vara hon.
 
Man kan få ej certifierade kopior för USD 8.- per styck, står mer på hemsidan under menyn  FAQ.

2004-08-27, 06:21
Svar #38

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Myndigheten Social Security Administration letar inte upp levande släktingar åt en. Jag klipper in deras svar på frågan Can Social Security help me find a missing person? (källa http://www.ssa.gov/) - som synes gör de bara ett försök i samband med allvarliga saker som dödsfall i den närmaste familjen eller om personen ska få ta del av en större summa pengar - och i frågor som de anser att personen inte kan få kännedom om på annat sätt och tveklöst vill veta. Normal släktforskningskontakt är alltså inget de förmedlar, och det är därför de inte ansträngt sig.
 
The Social Security Administration cannot provide you with an address of someone without his or her permission. However, SSA has a letter forwarding service that can be used to attempt to contact a missing person. We can attempt to forward a letter to a missing person under circumstances involving a matter of great importance, such as a death or serious illness in the missing person's immediate family, or a sizeable amount of money that is due the missing person. Also, the circumstances must concern a matter about which the missing person is unaware and would undoubtedly want to be informed. Because this service is not related in any way to a Social Security program, its use must be limited so that it does not interfere with our regular program activities.  
 
There is no charge for forwarding letters that have a humanitarian purpose. However, we must charge a $25 fee to cover our costs when the letter is to inform the missing person of money or property due him or her. This fee is not refundable. The fee should be paid by a check that is made payable to the Social Security Administration.
 
We must read each letter we forward to ensure that it contains nothing that could prove embarrassing to the missing person if read by a third party. We do not believe that it would be proper to open a sealed letter; therefore, a letter that is sent to us for forwarding should be in a plain, unstamped, unsealed envelope showing only the missing person's name. Nothing of value should be enclosed.
 
To try to locate an address in our records, we need the missing person's Social Security number or identifying information to help us find the number. The identifying information needed is the person's date and place of birth, the father's name, and the mother's full birth name.
 
If you would like us to attempt to forward a letter, you must send us a written request. Be sure to include the following: the missing person's name and the identifying information discussed above; your reason for wanting to contact the missing person; the last time the person was seen; and information about other attempts you have made to contact the person.
 
Hälsningar,
Eva

2005-04-25, 18:46
Svar #39

Gun-Britt Wernér

Hej!
 
När man betalar med kort för att få t.ex SS-5 d dyl, så ska man uppge expires date. Vad är det?
 
MVH
Gun-Britt Wernér

2005-04-25, 19:52
Svar #40

Utloggad Joel Vogler

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 23:24
  • Quaerite et invenietis
    • Visa profil
Det är det datum som kortet gäller till.
 
På ditt kort står det säkert något i stil med GOOD THRU eller VALID THRU och sedan ett bråktal, t.ex. 10/05 om det gäller t.o.m oktober 2005.
 
Lyckat till med köpet!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna