ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskarsidor i USA  (läst 2470 gånger)

2001-03-13, 22:01
läst 2470 gånger

Jenny Sjöborg

Hej!
 
Undrar om det finns någon som vet om det finns någon motsvarighet till Anbytarforum i USA?
Eller någon annanstans där man kan lägga in inlägg om försvunna personer?!
 
M v h  
Jenny Sjöborg

2001-03-13, 22:25
Svar #1

kristian


2001-03-13, 22:30
Svar #2

Marianne Magnusson


2001-03-14, 14:06
Svar #3

Jenny Sjöborg

Hej Marianne och Kristian!
 
Tack för hjälpen!
Marianne, tyvärr så finns det ingenting på adressen du gav mig....provade med farmwagon.com också, men det gick inte heller...
Kan du ha skrivit fel..?
 
M v h  
Jenny Sjöborg

2001-03-14, 16:27
Svar #4

Utloggad Dennis Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 253
  • Senast inloggad: 2011-11-04, 16:35
    • Visa profil
Hej Jenny
Om du skriver www.genforum.genealogy.com bör det fungera.
Mvh
Dennis

2001-03-14, 22:05
Svar #5

Marianne Magnusson

Hej Jenny,
jo det är rätt adress till  
The Nordic Genealogy Bulletin Board.
Gör ett nytt försök !

2001-03-15, 16:03
Svar #6

Jenny Sjöborg

Hej Marianne!
 
Jo, nu kom jag fram!!
Måste ha varit jag som gjorde något fel när jag försökte förra gången.
Tack för hjälpen!
 
M v h  
Jenny

2001-07-15, 15:44
Svar #7

Birgitta Almqvist

Vi söker en Elsa f Larsson som utvandrade till Melrose Massachusettsoch där gifte sig med en man med efternamnet Crocott el Crocroft.Hon kom från Stockholm där brodern Johan Fredrik Larsson f 1880 bodde i Handen.Har sökt via Ancestry World Tree. En Crocroft f 1870 har jag funnit men ingen information. Före årtalet står ABT som jag inte känner till betydelsen av. Vi söker henne för en bouppteckning som hakar upp sig om vi inte finner henne. Kan någon råda hur vi kan gå tillväga med så få personuppgifter?

2001-07-16, 21:51
Svar #8

Eva Dahlberg

Hej Birgitta ! Du har ju en bra uppgift om en liten ort, så titta på Rootswebs Townsearch (http://resources.rootsweb.com/cgi-bin/townco.cgi) och sök på Melrose, MA och klicka på länken som county-namnet Middlesex utgör så hittar du en rad länkar i området. Det bästa är väl ett lokalt bibliotek eller den lokala släktforskarföreningen eller county court house i Middlesex county.
 
Eftersom du inte anger några data för Elsa är det svårt att veta, men med tanke på när henes bror föddes, så blir det väl svårt att hitta henne själv, men hur man går till väga för att hitta hennes ev. ättlingar kanske du redan har läst på Rötters sida om att söka emigranter (tryck på Rötter-knappen, Tips&Råd uppe i sidhuvudet, vidare till Diverse ämnen - Emigranter).
 
Om hon har gift sig till ett namn som verkar ganska ovanligt så borde personuppgifterna räcka (förutsatt att ni vet när hon är född, när hon emigrerade och när ungefär hon gifte sig).  En dödsruna (obituary) i en lokaltidning kan ge ev. ättlingar, eller ett dödsdatum.
 
ABT är en förkortning för about och innebär omkring eller cirka - födelseåret är alltså inte bekräftat eller känt utan uppskattat eller beräknat till 1870.
 
med vänliga hälsningar,
Eva Dahlberg

2001-07-22, 15:22
Svar #9

A. Sandin

Jag undrar om någon vet en länk till mitt problem. Anders Jonas Sandin f.1895 blev tydligen rånmördad i USA någon gång mellan 1930-1940. Möjligtvis i Chicago enligt mina äldre släktingar. Men hur finner man information om detta?  
 
Med hopp om hjälp
A. Sandin

2001-07-22, 23:09
Svar #10

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Var han svensk eller amerikansk medborgare?
Om svensk bör handlingar om hans död finnas i UD:s arkiv, tel 08-405 55 02, 405 51 53.
Om amerikansk är jag mera osäker, men om du går in på  http://vitalrec.com/il.html#State
hittar du Illinois State Archives - de har register över avlidna 1916-47. Du kan maila förfrågan dit.
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2001-08-03, 14:08
Svar #11

A. Sandin

Maud - Mausve!
 
Vill bara tacka för din strålande hjälp! Jag har blivit skickad en dossie över min släkting från UD.
Tusen tack för upplysningen!
 
A. Sandin

2001-08-23, 09:07
Svar #12

Björn Nilsson

Hej
För allmänt intresse så finns alla mördade i Chicago mellan 1870-1930 att söka i en databas på Internet:  
http://www.cyberdriveillinois.com/departments/archives/homicide.html

2001-08-26, 21:55
Svar #13

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Detta hör hemma under Länktips, och har förresten redan publicerats där.

2001-09-01, 10:52
Svar #14

Björn Nilsson

Eftersom det fanns en fråga om mördad släkting ovan så tycker jag att det är i högsta grad på sin plats att kunna tipsa om detta ! Vi skulle kanske öppna ett forum som heter Dagens Citron istället ?

2002-02-26, 19:50
Svar #15

Carina Nilsson (Eken)

Hej
 
Jag undrar vad för adress och eller webadress till USA dit man kan skriva sina efterlysningar
på svenska och skicka till USA?
 
Hoppas på att få svar!
 
MVH Carina Nilsson

2002-05-26, 15:58
Svar #16

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
Hejsan, jag undrar om någon vet vad AFN är för någonting, har hittat några släktingar i USA, men dom som lever nu står det  AFN istället för namn, ex. AFN60MG-FB, är detta någon slags kod eller nummer för någonting???
tacksam för svar
 
vänligen
Tord

2002-05-27, 09:00
Svar #17

Pia Muller

Jag undrar om inte AFN står för Ancestral File Number, som man finner på FamilySearch's site, vilket i så fall är del av deras numrering.

2002-05-27, 13:19
Svar #18

Utloggad Tord Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2012-04-21, 10:55
    • Visa profil
OK!numret kommer från familysearch?s site, så kan nog stämma det,  
tackar så mycket för svaret
mvh
tord

2004-01-09, 21:19
Svar #19

Susanne Nilsson

Hej
 
Jag undrar om det finns någon adress/site  
till något amerikanskt forum som varken  
kräver registrering och är gratis att föra  
in en förfrågan/efterlysning på..!  
 
Någon har tipsat om http://www.genealogy.com/ men  
där gällde det att registrera sig först innan man ställde  
sin fråga.  
 
Mvh
Susanne

2004-01-13, 00:37
Svar #20

Jan Ek (Janek)

Ja, Rootsweb Forum fungerar ungefär som Anbytarforum, och innehåller främst två stora sektioner som brukar vara mest aktuella; en geografisk ned på county-nivå och en alfabetisk efter efternamn.
 
Till skillnad från Anbytarforum verkar det inte finnas någon regel om att man inte får ställa samma fråga på flera platser. T.ex att efterlysa en person både geografiskt och på efternamn.
 
När det gäller registrering är jag lite osäker på vad du menar, men du måste givetvis koppla din fråga till en fungerande mailadress. Då får du också ett meddelande om någon svarar dig utan att behöva titta så ofta.

2004-01-13, 10:29
Svar #21

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Message boards på www.ancestry.com fungerar som Rootsweb. Har själv använt mig av ancestry under flera år, utmärkt, för övrigt förekommer många anrop från andra länder på de sidor där Sverige och län (regions) finns, dessutom finsn det en allmän general avdelning för Sverige.

2004-01-13, 11:13
Svar #22

Jan Ek (Janek)

Ja Bo, men det är bättre än så - ur rent praktisk synpunkt - det är faktiskt helt samma forum!
 
Ancestry äger Rootsweb sedan en del år tillbaka och driver det som sin gratis-del. Att man når det samma forumet direkt från Ancestrys sidor när man jobbar där är praktiskt, men givetvis inte nödvändigt. För Ancestry är det säkert också en väg att dra in abonnenter till sina betaltjänster.
 
Ur konkurrenssynpunkt är detta kanske mindre bra, vi är alla mer eller mindre helt i händerna på ägarna av Ancestry. Förutom kontrollen över Rootsweb så äger man också Genealogy.com (!), så där är heller ingen äkta konkurrens. Grunden till att man inte slagit samman alla censusdatabaser, vilket vore bra när man söker, är (gissar jag) att databaserna har olika struktur och inte låter sig sökas av samma motor. En annan orsak kan vara att man gjort en analys av inkomstsidan och funnit att man får in mer pengar genom att uppprätthålla två olika abonnemangs-sajter. Genealogi kan vara big business också.
 
(Detta kan för övrigt också vara en parallell när man diskuterar för och emot uppdelning, samarbete eller sammanslagning av våra svenska resurser - Genline, SVAR, Microscan etc. Konkurrens och uppdelning är ibland bra, ibland inte - tror i alla fall jag.)

2004-01-15, 05:47
Svar #23

Elsie V. Martin

Hej Forskare i Sverige,
Det finns en listserv som heter swedestoo som star beredd att hjälpa de som har forskningsfragar beträffande immigranter i USA.  Var sa god och kontakta,
Swedestoo mailing list
Swedestoo@smultron.com
http://smultron.com/mailman/listinfo/swedestoo
Mvh,
Elsie Ekstrom Martin
Brooklyn Center, MN, USA

2004-01-21, 18:30
Svar #24

Elsie V. Martin

Hej Amerikaforskare,
Det var bra att jag lämnade info beträffande forskning pa en amerikansk/svensk sida som heter swedestoo.  Det har hänt att nagra  amerikaimmigrations sokande har kontaktad dena sida.  Jag onskar andra som soker efter sina amerikasläkt att kontakta oss.
Mvh,
Elsie Ekstrom Martin
Brooklyn Center, MN
 
Swedestoo mailing list  
Swedestoo@smultron.com  
http://smultron.com/mailman/listinfo/swedestoo

2005-11-19, 19:57
Svar #25

Gun-Britt Wernér

Hej!
 
Vad kommer efter Census 1930, och när?
 
MVH
Gun-Britt Wernér

2005-11-19, 21:07
Svar #26

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Census 1940 kommer att bli tillgänglig för allmänheten år 2012, då de har 72 års sekretess på den.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna