ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hur hittar jag en levande morbror i Los Angeles?  (läst 1540 gånger)

2006-01-09, 09:03
läst 1540 gånger

Utloggad Annika Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 19:39
    • Visa profil
Hej!
Min svåger har frågat mig om jag kan hjälpa honom att hitta morbodern i Los Angeles. Han emigrerade från Sverige 1951 med sin far.Hans far dog 1975 i Los Angeles.
Jag har letat på olika ställen på internet, men jag har svårt att förstå vad som ska göras. Det verkar som om man måste betala för uppgifterna, men eftersom jag inte är säker på att det är rätt person så kan det bli ganska dyrt. Har någon ett råd att ge mig?
Mvh Annika

2006-01-09, 10:33
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Annika!
 
Ett sätt är att titta i den amerikanska telefonkatalogen www.switchboard.com. Ju ovanligare efternamn desto bättre. Du kan ju börja med att söka i Los Angeles, Kalifornien, förkortas CA. Hittar du inte honom där letar du i Kalifornien, utan att ange stad. Om han har ett väldigt ovanligt efternamn kan du pröva med att utesluta att ange delstaten.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2006-01-09, 10:56
Svar #2

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hur säkra är ni på att han lever? (han och svågern/systersonen har uppenbarligen ingen kontakt - vill morbroden kanske ha det så?)  
 
RootsWeb har ett gratisregister över avlidna med socialförsäkring, vilket idag i stort sett alla amerikaner har. Detta register, Social Security Death Index, finns på Internet (på olika ställen och där det ibland är svårt att se när det är uppdaterat med nya poster) att söka i gratis hos RootsWeb och är uppdaterat t.o.m. avlidna november 2005 (uppdaterat 30 dec 2005 med föregående månads avlidna). Använd Advanced Search.
 
På RootsWeb finns även ett särskilt , perioden 1940-1997.
 
Om ni då är säkra på att han lever, så är telefonkatalogen en av de få saker som är gratis. Mycket är betalsajter, och levande privatpersoner finns inte på Internet i andra gratisdatabaser, lika lite i USA som i Sverige.
 
Ett annat sätt som är gratis är att bara googla hans namn, alltså sök N N på www.google.se - då kan t.ex. tidningsnotiser, arbetsplats- eller föreningshemsidor osv komma upp.
 
Om han verkligen vill komma i kontakt med honom så kan det vara värt att betala till en betaldatabas, det finns några olika sådana, se en länklista här http://valoriez.blogspot.com/2004/06/finding-living-persons.html  
 
På den sidan finns bl.a. USSearch som är en betaldatabas, som var på tapeten här för några år sedan Anbytarforum: Källor: Emigrantkällor: Sökning av emigranter i Amerika: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-02-23, i inläggen 5-6 januari 2003.
 
Hälsningar,
Eva

2006-01-09, 14:36
Svar #3

Birgitta Blomkvist

Annika! Pröva här om du söker levande personer:
 
http://www.zabasearch.com/
Hälsningar
Birgitta

2006-01-10, 08:52
Svar #4

Utloggad Annika Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 299
  • Senast inloggad: 2020-07-28, 19:39
    • Visa profil

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna