ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödslista ?  (läst 1407 gånger)

1999-04-22, 21:47
läst 1407 gånger

Morgan Nilsson

hej! finns det någon dödslista över folk i amerika  
som har dött från början på 1900-talet till ca: 1970.

1999-04-22, 22:03
Svar #1

Utloggad Mats K Månsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2010-09-25, 23:25
    • Visa profil
    • www.monsoft.se/mats
Ja, det finns ett slags dödslista, kallas Social Security Death Index och är något i stil med Amerikanska Försäkringskassans lista över avlidna. Det är bara det att detta är en frivillig försäkring så alla finns inte med, och om den täcker hela 1900-talet vet jag inte. Du kan söka i den på edress: http://www.ancestry.com/ancestry/search.asp
 
En sökning där ger träffar i div. olika register. Några av dom kostar det pengar att öppna, men SSDI är gratis.

1999-04-23, 00:15
Svar #2

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej,
 
precis som Mats skriver här ovan finns SSDI och en rad betaldatabaser. Bland betaldatabaserna finns en rad lokala dödslistor som inte har med försäkringar att göra utan ofta är stadens eller delstatens lista över de som gått bort. Det finns också databaser med dödsrunor från tidningar.
 
Men Morgan, Helge finns inte där.....  
 
Hälsningar Lena A L

1999-04-23, 22:08
Svar #3

Morgan Nilsson

Jag vet att SSDI finns men det verkar som det börjar från 1960-talet och framåt till 1990-talets mitt.

1999-04-23, 23:01
Svar #4

Carl Szabad

SSDI börjar som Morgan mycket riktigt konstaterar i början på 1960-talet men den uppdateras kontinuerligt, kanske med något års fördröjning. Den innehåller de som varit socialförsäkrade, dvs haft en anställning, och därför finns t ex inga hemmafruar med, en kategori som är tämligen stor i USA. För närvarande ska det ingå ca 70 miljoner avlidna.

1999-04-24, 19:58
Svar #5

Utloggad Pehr Hedenqvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2024-01-28, 17:29
    • Visa profil
    • www.hedenqvist.com/ph
Jag har köpt några utdrag ur SSDI och på en kvinna står det att hon erhåller spouse's benefits on the record of her husband, så att säga att SSDI inte innehåller några hemmafruar tror jag inte är korrekt.

1999-05-23, 20:26
Svar #6

Anja Finn

Hyvens tack för den här informationen, den är lite känslig för stavning, måste vara alldeles korrekt men jag hittade min gubbe och en hemmafru, död som 92 åring
 
 
Tack  
 
 
Anja

1999-05-23, 22:43
Svar #7

Carl Szabad

Pehr: Hon kan ju någon gång i sitt liv haft en lönetjänst och då varit socialförsäkrad. Jag uttryckte mig nog lite oklart där.

1999-08-06, 08:07
Svar #8

Agneta Björk

Hej!
Någon nämnde att det finns ett sökbart register över dödsrunor i tidningar. Var hittar man det?
Hälsningar Agneta Björk

2000-12-23, 06:25
Svar #9

Mary Eklöf

Till Pehr Hedenkvist:
Du har rätt. Som hemmafru kan man erhålla Social
Security betalningar genom maken. Jag är bosatt i
USA och har rätt till detta.
Mary Göranson Eklöf.

2000-12-28, 16:49
Svar #10

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Dödsrunor kan man enligt uppgift från Chicago få på http//genforum.genealogy.com där man kan gå till rätt county och sedan tydligen till obituary lookups, det finns oxå sökning på tombstones.

2001-01-16, 13:05
Svar #11

Morgan Svensson

Hej!
Jag fick för ett par år sedan tag i en avliden amerikansk släktings data genom SSDI:s databas. Jag skrev ut det formulär som är tillgängligt via webben och bifogade en 10 $-sedel, med förhoppning om ett positivt svar så småningom.  Jag har nu upprepat detta för fjärde och för min del, sista gången, utan varje tillstymmelse till svar, vare sig via mail eller brev. Är det någon som har liknande erfarenhet?

2001-01-18, 12:21
Svar #12

Eva Dahlberg

Hej Morgan! Jag har bara använt det en gång fast jag skickade kontanter för tre olika frågor i tre olika kuvert (så det kanske är tre gånger?), den 10 februari i fjol och fick svaren i juni, alltså ca 4 månader senare, postgången inräknad. Enligt min favoritsida när det gäller information om SSDI (http://members.aol.com/reginamari/ancestry/ssnfaq.html) så är det i USA normalt med 1-2 månader, men jag har också hört att det kan ta upp till ett halvår. Det beror säkert mycket på arbetsbördan för tillfället, och om man skickar mer än en fråga i samma kuvert. Detta gäller när man vet SSN-numret /Social Security-numret/ vilket du haft.  
 
Jag tror inte att du kan vänta dig e-postsvar, eftersom det är papperskopior som de i så fall skulle scanna också, utan det är nog brev som gäller. Du skriver inte hur lång tid det har gått sedan du skickade dem. Det kostar ju dessutom bara 7$, jag vet inte hur de gör med växeln ...
 
Hälsningar, Eva Dahlberg

2001-01-19, 10:10
Svar #13

Morgan Svensson

Hej Eva!
Första gången jag använde mig av SSDI för ca 2 år sedan, hade jag tur. Jag skickade formuläret per brev och bifogade en 10$ sedel (3$ i dricks). Efter drygt 2 mån. fick jag det svar som jag hade hoppats på, vilket förde mig framåt enormt. Styrkt av denna framgång, gick jag vidare på en annan person enl. samma koncept. Väntade på svar, ett halvår, skickade en ny förfrågan med nya pengar, väntade ett halvt år, ny förfrågan nya pengar etc. 4 förfrågningar inom loppet av 2 år, 40$. I de två senaste breven hänvisade jag till mina obesvarade förfrågningar. En amerikansk vän jag talade mig rådde mig att aldrig skicka pengar i brev till eller inom USA. De försvinner saklöst var hans kommentar!

2001-01-19, 12:33
Svar #14

Eva Dahlberg

Hej! För tydlighetens skull kan jag säga att jag bara skickat jämna pengar, dvs 7 $, så problem med växeln har jag inte haft. Jag har bara hört positiva erfarenheter om att skicka kontanter, det var först sedan jag hört att det gick bra som jag gjorde det själv.
 
Du kanske ska försöka med money order - men det är väl dyrt tror jag - eller kreditkort. Men de tar i och för sig betalt även om de inte hittar personen (ansökan) du söker, fast de borde ju svara det i så fall. Jag kopierade detta på myndighetens hemsida. Jag har använt mitt kreditkort utan problem då jag beställt dödsattester.
 
You may send your request to:
Social Security Administration
Office of Central Records Operations
FOIA Workgroup
P.O. Box 17772
300 N. Greene Street
Baltimore, Maryland 21290.  
 
You will be charged the cost of searching our records even if we are unable to locate any information on the person you are asking about. The fee for searching our records is $7 when the SSN is known and $16.50 when the number is unknown or is incorrect. The check or money order should be made payable to the Social Security Administration. We will also accept VISA, MasterCard, or Discover. Please include the appropriate credit card number, along with the expiration date of the credit card with your written request.
 
 
Hälsningar, Eva Dahlberg

2001-01-19, 13:20
Svar #15

Morgan Svensson

Hej igen Eva!
Det var trevligt att höra att någon hade bättre  erfarenheter av denna korrespondans. Jag tycker att ett negativt svar vore bättre än inget svar alls. Att tillskriva en myndighet och inte få något svar, ens efter påstötningar är  oursäktligt. Visserligen kan Något brev komma på avvägar, men USA är väl ändå inte ett u-land postalt? Innan jag försöker igen, tänker jag försöka skriva ett brev eller mail till någon ansvarig på myndigheten, dock med små förhoppningar att få svar även där.

2001-01-19, 14:13
Svar #16

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej Morgan,
 
Det troligaste är tyvärr att Dina brev aldrig kommit fram till SSDI eftersom det idag finns sofistikerade system som gör det lätt för ohederliga mellanhänder att upptäcka försändelser innehållande kontanter.
 
Detta händer tyvärr i större eller mindre utsträckning i de flesta länder, så även i Sverige (egen erfarenhet två ggr.) men om det är en måttstock på u-land vet jag inte.
 
Jag skulle nog göra som Eva föreslår, d.v.s. använda s.k. money order eller kreditkort.
 
Mvh - Mats Högberg

2001-02-06, 18:19
Svar #17

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Kommersiell check kan ännu köpas i våra affärsbanker och det kostar givetvis en viss avgift men är ett alternativ till kreditkort.

2001-02-06, 22:09
Svar #18

Utloggad Bibi Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 213
  • Senast inloggad: 2023-03-01, 22:30
    • Visa profil
Hej!
 
Med den kännedom man får av amerikanska pengatransaktioner efter att ha bott i landet i 6 år skulle jag rekommendera att betala med kreditkort/betalkort. Det de menar med check i texten ovan är en check utställd av amerikansk bank. Om du skickar en kommersiell check (som säkert kostar minst 100:- i dagsläget att köpa i en svensk bank) får de betala en inlösningsavgift som troligen överstiger 7 dollar... Money order vet jag inte om man kan köpa i Sverige längre. Förr fanns motsvarande att köpa på posten, men jag kommer i skrivande stund inte ihåg vad det hette. Money order kan i USA köpas på post och många andra ställen som t.ex. 7 Eleven. Närmsta motsvarighet skulle väl i dag vara en postväxel, men våra svenska är väl inte gångbara internationellt.  
 
Mvh - Bibi Gustafson

2001-02-07, 20:19
Svar #19

Morgan Svensson

Hej igen!
Den som väntar på något gott...
Döm om min förvåning när jag i förrgår kollade posten och äntligen fick mitt svar från SSDI efter fjärde försöket under två år. Den sista förfrågan tog tre månader att få svar på. Jag fick det svar jag sökte, dock till fyrdubbel kostnad mot normalt...
Att någon vittjade mitt post förstår jag. Det är i alla fall en begränsad förlust, jämfört med att mitt kortnummer skulle utnyttjas obehörigt.
Läxan är att detta kan man inte göra allt för ofta.

2001-10-02, 22:09
Svar #20

Utloggad Mats Högberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 580
  • Senast inloggad: 2022-12-07, 22:30
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som vet vad som har hänt med SSDI eftersom den inte har uppdaterats sedan Maj-2001. I vanliga fall ligger de endast en till två månader efter. Jag använder följande länk: http://ssdi.genealogy.rootsweb.com/
 
Mvh - Mats Högberg

2002-04-16, 07:24
Svar #21

Utloggad Björn Engström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Senast inloggad: 2019-10-07, 10:24
    • Visa profil
Finns det någon förteckning på de som dog eller försvann i samband med Chicago-branden ?  
Jag har några som påstås ha dött i denna stadsbrand. Men jag vet inte om berättelserna är sanna.

2005-04-10, 17:10
Svar #22

Matilda Karlsson

Ett vSldigt sent svar om pengar och USAs postgOng..kanske kan  
hjSlpa nOgon. :-)
 
Man kan kspa international money order pO Posten/Svensk  
Kassaservice (med Posten menar jag ett Postcenter, ej post i  
butik), det kostade 130:- sist jag kspte en... En money order  
skickas automatiskt till mottagaren som fOr lssa ut den.
 
Man kan ocksO kspa internationella checkar om man Sr kund i  
FSB (de vill inte sSlja checkar om man inte Sr kund - samma  
gSller fsr t ex Nordea, som antingen sSljer checkar eller money  
orders, jag Sr inte sSker pO vilket eftersom jag inte Sr kund dSr),  
det kostade 175:- tidigare men jag tror de har hsjt  
priset nu. Checkar mOste man sjSlv skicka till mottagaren.
 
USPS, dvs USAs postsystem, har ett mycket dOligt rykte Sven  
internationellt. Som flera av er har mSrkt Sr det inte alls sSkert  
att kontanter kommer fram till sin slutdestination (detta gSller  
Sven fsr saker man skickar, typ smycken...). Fsrutom stsldrisken  
sO Sr USPS ofta lOngsamt.
 
Vid det hSr laget har SSDI fsrhoppningsvis ett  
onlinebetalningssystem, sO att man kan betala med kreditkort pO  
ett sSkert sStt...men jag har inte kollat sO jag vet inte.

2005-04-10, 17:12
Svar #23

Matilda igen

Ursakta de konstiga tecknen, Anbytarforum gillar visst inte Mac idag. :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna