ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Dödsannonser i tidningar  (läst 1697 gånger)

2005-04-09, 16:56
läst 1697 gånger

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag har nu fått konstaterat att min ana, Nestor Martinson, avled i Grays Harbor County, Washington i juni 1980.  
 
Undrar om någon har tillgång till tidningar från detta county (juni 1980) och kan kolla ifall Nestors dödsannons har publicerats? Eller vilka tidningar kan vara aktuella för den här regionen?
 
Mvh
 
//Leif

2005-04-09, 18:06
Svar #1

Bo Nordenfors (Nob)

Leif:
 
Daily World är ett förslag; de har egen hemsida
 
http://www.thedailyworld.com/
 
det går ju att mejla dem och fråga, de har enbart aktuella dödsnotiser online.
En annan väg är ju att mejla biblioteket på aktuell ort och fråga, har man tur kan de hjälpa till.

2005-04-09, 18:11
Svar #2

Bo Nordenfors (Nob)

Leif:
 
Dödsnotis finns i Daily World på nedan angivna datum, mejla till tidningen!
 
 
MARTINSON, Nestor; 68; Bingham UT>Aberdeen WA; Daily World; 1980-6-23; jfco
 
 
SSDI ger oss orten:  Aberdeen
 
 
NESTOR MARTINSON  15 Apr 1912 Jun 1980 98520 (Aberdeen, Grays Harbor, WA) (none specified) 574-01-6453 Alaska SS-5 Letter
 
 
Källa:  Rootsweb.com

2005-04-09, 18:15
Svar #3

Bo Nordenfors (Nob)

Leif, för din kännedom, så anger Mormonernas söksida en radda orter som residence men som sagt - Aberdeen var nog sista anhalt.
 
Death Residence Localities  
    ZIP Code: 98520  
    Localities:  Aberdeen, Grays Harbor, Washington  
  Aberdeen Gardens, Grays Harbor, Washington  
  Bay City, Grays Harbor, Washington  
  Bench Drive, Grays Harbor, Washington  
  Central Park, Grays Harbor, Washington  
  Junction City, Grays Harbor, Washington  
  Markham, Grays Harbor, Washington  
  Ocosta, Grays Harbor, Washington  
  South Aberdeen, Grays Harbor, Washington  
  Wishkah, Grays Harbor, Washington  
(Familysearch.org)

2005-04-09, 18:42
Svar #4

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Kanon, Bo! Tusen tack! Ska mejla tidningen. Och eftersom jag här också har fått dödsort, går det ju lättare att beställa dödscertifikat.
 
Trevlig lördagskväll!
 
//Leif

2007-04-04, 08:37
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Dödsannonser (death notice) och minnesrunor/dödsrunor (obituary/obituaries) kan vara svårhittade eftersom de (om de finns) publiceras i en tidning lokalt eller en större tidning, och det inte finns någa heltäckande register.  
 
Det finns ett antal olika försök att lägga ut dem i databaser sökbara på Internet. Några gratis databaser är Obituary Central, MemorialObituaries och RootsWebs Obituary Daily Times. Andra sätt är en betaldatabas där du kan söka på namnen men inte se något utan att registrera dig, ObitsArchive.com eller genom t.ex. medlemskap i Godfrey Memorial Library.
 
Andra sätt är att genom USGenWeb söka upp om det finns lokala register, genom att kontakta lokala släktforskarföreningar, genom det lokala bibliotekets samlingar (jag har t.ex. haft stor tur med biblioteket i Erie, Pennsylvania som har en online sökbar databas men man får betala för texten) eller genom en lokaltidning (google är ett bra verktyg!).
 
Har man t.ex. personer bosatta i Minnesota så finns det på Minnesota Historical Societys webbplats både en gratis sökbar databas över avlidna 1904-2001 (och födda 1900-1929) och en betaltjänst under Research Services där de söker obituaries åt dig.
 
Det finns också svenskamerikanska tidningar som kan ha haft inne en notis om dödsfallet (särskilt när det gäller förstagenerationens invandrare misstänker jag). Det finns på Swenson Swedish Immigration Research Centers webbplats  
ett register över svenska-amerikanska tidningar.
 
På Svenska Emigrantinstitutet/Utvandrarnas hus i Växjö finns det också en databas över dödsnotiser i de svenskamerikanska tidningar som finns i deras bibliotek/forskaravdelning, endast sökbar på plats eller genom uppdrag.
 
Hälsningar,
Eva

2007-04-04, 23:23
Svar #6

Ingrid Wikberg (Inkan)

Tack Eva för dessa olika länkar!
Nu underlättade du för mig i mitt sökande efter dödsuppgifter. Det står oftast mycket intressant i dessa obituaries -som kan ge nya ledtrådar i forskningen.
 
Inkan

2014-01-15, 15:57
Svar #7

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ett antal poster = efterlysning av Gustaf Emil Palm som felaktigt lagts här
är flyttade till efterlysningar USA N-Q HÄR

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna