ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brevförfrågan - Birthdatabase mm  (läst 1213 gånger)

2009-05-09, 01:49
läst 1213 gånger

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej!
 
Jag undrar hur man går tillväga för att få kontakt med möjliga släktingar i USA? Jag har kollat på http://www.birthdatabase.com/ och telefonkatalogen och har hittat några troliga namn. Skickar jag bara iväg lite uppgifter i ett brev, frågar och förklarar den troliga släktskapen? Jag har svagt för mig att jag har hört talas om tidigare, att man kan skriva en kortare förklaring om Relatives eller liknande på utsidan av kuvertet. Är det någon som har erfarenhet av sådan sökning?
 
Mvh Inga-Lill

2009-05-09, 08:44
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Inga-Lill!
 
Min farfar hade två syskon, som emigrerade till Washington state, USA, en bror och syster.
 
I den amerikanska telefonkatalogen fann jag ca sju adresser med samma efternamn, Forsgren och Lindgren.
 
Jag gjorde så att jag berättade vem jag var och att jag sökte släktingar till min pappas faster/farbror. Var de möjligtvis släkt med den person jag sökte eller visste något om hans släktingar?
 
Jag skrev inget Relatives på kuvertet, utan skickade bara iväg mina brev i hopp om att få svar och det fick jag! Både av barnbarn till farfars syskon och även av dem, som inte var släkt. Sedan var det naturligtvis, de som inte svarade också.
 
Så jag hade väldigt tur med detta och brukar rekommendera andra att skicka brev. Så har jag faktiskt också gjort, när jag letat kusiner till min pappa här i Sverige och även då fått napp!
 
Lycka till!
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-05-09, 11:23
Svar #2

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Tack Ann-Marie!
 
Vad härligt att du lyckades få svar. Då ska jag väl också våga. Då blir det bara att ta fram ordboken och börja att skriva.
 
Inga-Lill

2009-05-09, 11:49
Svar #3

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Det är sååååå spännande att gå och vänta på svar, antingen brevledes eller via mail. Det tar väl ca 5 dagar beroende var i USA det ska.
 
Jag fick ett så jättegulligt brev av en gammal tant, kring 90, tror jag, som var gift med en Forsgren, men en annan släkt. Det har jag sparat. Hon kanske inte lever längre.
Ann-Mari Bäckman

2009-06-05, 00:19
Svar #4

Utloggad Inga-Lill Fjällström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 500
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 01:42
    • Visa profil
    • www.ingalills-anor.se
Hej igen!
 
Jag vågade skicka iväg några brev till eventuella släktingar. Jag skickade iväg 5 brev den 19 maj och den 29 maj fick jag ett svar på min mail. Jag fick ett mycket trevligt mail från en man på 48 år. Mitt brev hade hamnat hos honom eftersom det var adresserat till hans far som hade dött för tre år sedan! Då stod hans far med i både http://switchboard.intelius.com/  och http://www.birthdatabase.com/query.php  
I Sverige har vi ju aktuella uppdaterade namn på bl.a. http://www.birthday.se/  . Varför har inte dom också det i USA? Det kändes lite dumt när han skrev att hans far dog för tre år sedan. Nu är det inte så troligt att vi är släkt, men han lovade ändå att kolla upp lite och sen återkomma. Jag tycker att det är fantastiskt att han inte blev upprörd, det hade jag kanske blivit. Hoppas att dom andra breven hamnade rätt.
 
Mvh Inga-Lill
 
(Meddelandet ändrat av Uddevalla 2009-06-05 00:21)
 
(Meddelandet ändrat av Uddevalla 2009-06-05 00:26)

2009-06-05, 04:17
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej Inga-Lill!
 
Kul att du berättade hur det gick!
 
Ja, det var märkligt att de har kvar någon i telefonkatalogen i sådan lång tid efter dennes bortgång.
 
Varför skulle han ha blivit upprörd? Du kan ju inte veta om någon du skickar brev till inte längre finns i livet. Personligen skulle jag inte bli det om någon privatperson till exempel skickade ett brev till min mamma, som dog för två år sedan. Däremot skulle det irritera mig om ett företag eller myndighet skickade brev till henne. Fast jag förstår att du tyckte det var pinsamt. Man kan ju också se det som så att om detta skulle vara en släkting till dig, så om inte hans far kunde ta emot brevet, så gick det vidare till hans son istället. För dig kvittar det ju, huvudsaken du hittar rätt familj.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-11-10, 23:51
Svar #6

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Måste bara få berätta om det roliga jag varit med om.
 
Fick för några månader sedan en bouppteckning av en kusin till mamma, bouppteckningen var från 1981 och efter en (ingift) faster till min morfar. Hon och morfars farbror fick inga barn så därför ärvde de olika syskonen och makens brorsbarn (dvs morfars kusiner).
Där hittade jag tio adresser i både USA och Kanada! Fick rådet att titta på White pages och det visade sig att två av adresserna fortfarande var aktuella - en av morfars kusiner visade sig vara 96 år enligt White pages.
I september skickade jag ett någorlunda kortfattat brev där jag förklarade vem jag var och hur jag fått tag i deras adresser. Och förstås hur vi var släkt.
I förrgår fick jag svar via mailen!
Kvinnan som skrev mailet visade sig vara brorsdotter till den 96-åriga kusinen, morfars kusin hade helt enkelt skickat mitt brev vidare till denna kvinna som alltså är mammas syssling.
 
Jag visste ju att jag hade släkt i Nordamerika - två av morfars halvfarbröder (finns det något sådant ord?) emigrerade med sina respektive familjer - och en syssling till mamma är ju rätt nära (tycker jag i alla fall), det ska bli jätteroligt, intressant och spännande att få reda på mer om släkten på andra sidan klotet.
 
Med vänlig hälsning,
Susanne

2009-11-11, 09:58
Svar #7

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, det blir spännande, säger jag, som upplevt detsamma för sex år sedan.
 
Ann-Mari
Ann-Mari Bäckman

2009-11-15, 16:20
Svar #8

Utloggad Susanne Carlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 415
  • Senast inloggad: 2023-11-11, 18:55
    • Visa profil
Hej igen!
 
Nu har jag fått ytterligare ett mail från annan av mammas amerikanska sysslingar! En kvinna som dessutom har börjat med släktforskning, så hon är jätteintresserad av vad jag har.
 
Det här är bara så roligt!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna