ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adresskalender USA  (läst 837 gånger)

2008-10-26, 19:09
läst 837 gånger

Utloggad Inger Gustafson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 231
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 19:52
    • Visa profil
Hej!
Min mormors syster Ellen Kristina Larsson f. 12/6 1887 i Låstad, Skaraborg emigrerar till New York  och kommer dit den 29 nov. 1910 hon har sin vän Judith Andersson 241West 72 St New York där. Det finns en adress från brev 1927, c/o Mrs H. Farslund, 366 - 41 St. Brooklyn NY, USA, men bodde hon på någon annan adress under sin tid i USA, hon kom hem till Sverige på 50-talet, var letar man för att kunna finna mera adresser?
 
Mvh
Inger

2009-09-06, 19:03
Svar #1

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
I nedanstående utdrag ur adresskalender 1962 för Naugatuck, New Haven i Connecticut Har några frågor.
Ekberg C (Carl) Elmer med hustrun (Laura E) carp vilket bör vara en titel el yrkesroll. Vad kan det betyda. USRCo antar jag betyder U S Rubber Company. h vad betyder det. Längre ner finns r vilket står för Recidence = bostad. Men h?
 
Hans bror Harold har yrkestiten emp. Vad betyder det?
Leroy är son till C Elmer och Laura. yrke mech. Kan betyda mekaniker eller liknande?
Upplysningsvis. Lillian är syster till Elmer och Harold
 
Tacksam för synpunkter
Lennart

2009-09-06, 20:53
Svar #2

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
carp betyder säkert carpenter (snickare) och mech mechanic (mekaniker). Jag skulle tro att emp följt av firmanamn betyder att han är anställd (employed) där, och inte har någon särskild yrkestitel.  
 
Här finns en lista på några vanliga förkortningar, även det står att det kan variera från kalender till kalender. Där föreslås h = house och r = rear (antagligen ungefär inne på gården, alltså till skillnad från i gatuhuset). Eller kanske h betecknar husägare till skillnad från r som betyder resident (boende/hyresgäst)?
 
Jag antar att adresskalendern inte innehåller någon nyckel till förkortningarna?
 
(Meddelandet ändrat av acb 2009-09-06 20:55)

2009-09-07, 13:17
Svar #3

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Tack Anna-Carin. Det klargjorde mycket. Jag tänkte inte på att kolla om det fanns någon förklaring i kalender. Tack för länken.
 
//Lennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna