ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Indexering Ancestry  (läst 1614 gånger)

2012-10-27, 13:21
läst 1614 gånger

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
November 1906 emigrerade pigan Elina Nilsson, född 1886 med destination New York. Hon ankom NY 26 nov med fartyget SS Coronia. Jag är inte ovan vid Ancestry och har sökt hitta hennes passarerarlista. Har sökt i Rangordnad sökning,historisk sökning, exakt sökning, sökning registret New York´bs passageralistor samt fartyget SS Coronia (Coronia) men utan framgång.
 
En sökning på the Ellis Island Database in One Step -- gold form-  fick jag träff. Här finns passagerarlistan för det aktuella datumet och fartyg och här finns hon med. Se bild.
 
Nu lite undran. Antingen har jag missat mycket i sökningarna eller så, kan det vara så att Ancesty missat indexeringen? När jag kollar på fartyget Caronia finns hon över huvud inte med alls den 26 nov då fartyget anlöpte NY.
 
Är det någon som råkat ut för något likande hos Ancestry?
Bilder



2012-10-27, 17:03
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Ancestry har missat lite i indexeringen, fast det är inte helt oförståeligt med tanke på orginalet. Vet man inte att Elias är ett mansnamn är det lätt att tolka fel
 
New York, Passenger Lists, 1820-1957  
about Elias Nilsson  
Name: Elias Nilsson  
Arrival Date: 26 Nov 1906  
Birth Date: abt 1886  
Birth Location: Sweden  
Birth Location Other: rathe  
Age: 20  
Gender: Female  
Ethnicity/ Nationality: Swedish  
Port of Departure: Liverpool, England  
Port of Arrival: New York, New York  
Ship Name: Caronia

2012-10-27, 20:35
Svar #2

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Ja, eftersom det är kineser som sköter Ancestrys indexering har de lite svårt...

2012-10-27, 21:28
Svar #3

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Fast inte av passageralistorna, som ju också innehåller folk från hela världen (det fins nog fler kineser än svenskar på passagerlistorna genom åren)  
 
Fast på tal om det som många klagar på när det gäller kineser, det index som visar födda i Sverige mellan 1880-192. Det har jag haft bra nytta av, det finns många riktiga träffar och något liknande finns ju inte hos någon annan.  Det är bra när träffarna kommer, sedan vet vi ju alla att det inte är alls om finns  med (med rätt namn)

2012-10-28, 07:17
Svar #4

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Tack, men jag borde fått träff vid sökning på Caronia.
 
Man är sig. Tusen tack  (även om jag inte är en älskare av öl!

2012-10-28, 09:31
Svar #5

Utloggad Olle Kandell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 137
  • Senast inloggad: 2024-03-13, 14:52
    • Visa profil
Ett par reflektioner kring Ancestrys indexering. Helt uppenbart har indexeraren inte gjort ett bra jobb här (oavsett vilken nationalitet hen har...). Tittar man på Ancestrys bild så har den faktiskt bättre kvalitet än den som man hittar via Ellisisland.org och visar ovanligt tydligt att förnamnet är Elina och kolumnen Sex anger F som indexeraren registrerat helt korrekt som Female. (Nu kan man iofs inte veta vilken bildversion som använts vid indexeringen).  
Sökningen via stevemorse.org gick bra, men man hittar inte Elina direkt när man söker på Ellisisland.org heller, trots att hon visar sig vara helt rätt stavad, när man väl hittar henne. Så indexering/sökfunktioner är nog ett generellt problem.
 
För att återgå till Ancestry. Sökfunktion kan tyckas ha stora brister, men frågan är hur stor andel som egentligen är felaktig ? Hittar man inget vid sökningen på person, men vet exakt vilket fartyg/datum för ankomsten, så kanske man helt enkelt får bläddra igenom manifestet - i det här fallet bara 59 bilder. Alltså inte bara förlita sig på index.
 
Tycker också att när man hittar verifierbara fel i Ancestrys index, kan lägga en halv minut på att lägga in en korrigering. Inte för att stötta det kommersiella företaget, men som en hjälp till andra forskare som söker.
Olle Kandell

2012-10-28, 10:26
Svar #6

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4736
  • Senast inloggad: 2023-12-03, 17:58
    • Visa profil
Lennart, jag sökte i New York Passenger list, med efternamn nil* , ankomst november 1906 och ship name Caronia.
 
Fick 5 förslag och det var då lätt att hitta rätt post

2012-10-28, 16:34
Svar #7

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Tack för ert intresse. Jag såg att du Olle gått in och gjort en rättning. Det brukar jag också gör i Censusdokumenten. Elina kan stavas Elina, Alana, Alena osv.

2012-10-28, 23:26
Svar #8

Utloggad Kent Kädergård

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2017-12-06, 12:41
    • Visa profil
Hej Lennart, har du hittat alla uppgifter om Elina, jag har en Ester som reste med samma båt till Chicago,det står på pappret att de skall besöka en kusin till Elina, Paulina som är moster till min far.
Har du några andra uppgifter om Elina eller om Ester, skule jag gärna ha kontakt med dig.
Det gäller även om du har några uppgifter om Paulinas öden.
Mvh/Kent

2012-10-29, 07:42
Svar #9

Utloggad Lennart Ekström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 463
  • Senast inloggad: 2023-09-22, 13:46
    • Visa profil
    • www.fryd.se
Hej Kent,
Ja Ester Svensson utvandrade samtidigt med Elina från Röke. Esters far, Sven Svensson, såg och kvarnägare, och Elina var fyrmänningar.
 
Elina har jag följt från födelse till dödsögonblicket och till begravningsbyrån. Mitt inlägg berodde på att jag förbereder ett föredrag om emigration och ville kolla upp olika länksidor.
 
Tack alla som engagererat sig i min fråga.
 
Kent, Elina Nilsson/Carlson är min svärmors moster. Jag skickar dig detaljerad info direkt till dig.
 
MVH/Lennart Ekström

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna