ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigrantskeppet Minona  (läst 1037 gånger)

2013-01-21, 11:34
läst 1037 gånger

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Jag har läst boken ”Emigrantskeppet 'Minona' af Götheborg, Karl Oskar och Kristinas emigrantfartyg - ett skeppsporträtt berättar” av Berit och Göran Valinder (2012).
 
Mitt speciella intresse är resan från Göteborg till Boston med utresa i maj 1850 och ankomst till Boston 2 juli 1850 eftersom en Johan Peter Gustafsson född 17 december 1820 i Brånhult, Södra Vi socken (H) skall ha varit med på denna resa.
En mera känd emigrant Anders (Andrew) Pettersson från Sjöarp, Västra Ryds socken (E) var med på samma resa. Andrew blev en förebild för Mobergs Karl Oskar genom sin dagbok.
I boken om Minona har författarna listat namnen på 60 personer av 76 som skall ha varit ombord. För övriga 16 har de inte kunnat säkerställa namn och hemort i Sverige.
Enligt en anteckning jag har skall 69 personer ha överlevt resan.
Är det någon som vet om det finns möjlighet att hitta namn, ålder och hemort för de 16 icke identifierade (”min” Johan Peter är bland dessa) och dessutom vilka 8 som ej överlevt?
Detta är ju en relativt tidig utvandring. Finns det ändå möjligheter att spåra ödena för några av dessa utvandrare, t.ex. Johan Peter, efter landstigning i Boston?
Tacksam för hjälp/tips?
Göran Ignell

2013-01-21, 14:58
Svar #1

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Din Johan Peter Gustafsson finns som nr 3781 i Swedish Passenger Arrivals in the United States 1820-1850 av Nils William Olsson och Erik Wikén (1995), men där finns tyvärr inga upplysningar om hans senare öden.
 
Möjligen går han att hitta i den amerikanska folkräkningen 1860, som du kan söka i på www.familysearch.org (Mormonernas sida, som är gratis).  
 
Sen finns också Andrew Peterson-sällskapet (http://www.andrewpeterson.se/) som nog känner till innehållet i dagböckerna, och kanske vet om han noterat något om reskamraterna.

2013-01-21, 17:18
Svar #2

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Jag kollade via Ancestry i folkräkningarna 1850 och 1860 men det fanns inget där.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna