ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Amerikaväst  (läst 1741 gånger)

2002-08-29, 08:34
läst 1741 gånger

Jörgen Pedersen

Jag har problem med en person i min hustrus släkt som hette Frans Henning Holm, Flisby (F) och som förmodligen åkte till Köpenhamn? för att köpa sig en Amerikaväst? Vi hittade honom på den första emigrantskivan och där var noteringar från obefintlighetsboken, och enligt den noteringen där hade han rymt. Från värnplikten kanske? Året vi talar om är 1913.
 
Finns det någon som kan förklara fenomenet Amerikaväst lite närmare, och framför allt, hur kan man eventuellt hitta en sån person? Jag har förstått att det var vanligt att dom bytte namn i samband med anskaffandet av Amerikaväst!
 
Tacksam för alla svar och synpunkter.

2003-06-13, 22:41
Svar #1

Utloggad Barbro Söderlind

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 33
  • Senast inloggad: 2013-03-13, 15:34
    • Visa profil
Hej Jörgen
Jag har också stött på en man, i min släktforskning, som sägs ha köpt en amerikaväst och rest till Canada. Jag skulle också vilja veta lite mer om det. I kyrkboken står det att han har rymt till Canada. Enligt en äldre släkting, åkte han till Norge och köpte pass och andra handlingar som han behövde för att åka. Jag har inte hittat honom i något emigrantregister. Men om det var vanligt att dom bytte namn, då förstår jag ju varför.  
Hoppas vi får kontakt med någon som vet mer.
MVH Barbro Söderlind

2003-06-14, 11:16
Svar #2

Christina Martini

Barbro och Jörgen!
 
I en artikel hittade jag följande:
 
Emigration
 
1800-talet var den stora folkökningens tid i Sverige. Befolkningen ökade från 2,3 miljoner till över 5 miljoner. Vid mitten av 1800-talet började emigrationen skjuta fart. Det var utkomstmöjligheterna i Nordamerika som lockade, ca.1,2 miljoner svenskar reste dit. I en del fall står att man sökt attest till Danmark, men det var många gånger bara en skenmanöver. Väl i Danmark köpte man en så kallad Amerikaväst, den innehöll erforderliga papper för fortsatt resa till USA.
 
Kanske inte så mycket hjälp men ändå något.
 
Mvh Christina

2006-12-19, 16:03
Svar #3

Marie Hagegård

Är det någon som har en aning om vad en amerika väst kostade? Var det vanligt att även kvinnor köpte dem?

2011-02-19, 22:52
Svar #4

Utloggad Lars Snith

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 255
  • Senast inloggad: 2024-02-19, 20:22
    • Visa profil
    • www.snith.nu/lars/
Hej,
Jag har en släkting som emigrerade, sannolikt via Amerikaväst, för att undgå den nyss införda värnplikten, en mycket vanlig orsak runt förra sekelskiftet.
Det ligger i ärendets natur att det knappast existerar några register över de här transaktionerna, men jag tänkte ändå fråga om någon känner till några fragment av information som kan ha överlevt?
Mvh,  Lars

2011-02-20, 23:37
Svar #5

Utloggad Björn Rix

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 17:23
    • Visa profil
Hej!
Min farfar (född 1891) fick besök av en av sina farbröder som hade utvandrat till Utah och anslutit sig till mormonerna. Farbrodern var tillbaka till Sverige som mormon-missionär och han ville att min farfar skulle följa honom tillbaka till USA och ansluta sig till mormonkyrkan. Farfar som gjorde sin militärtjänst kunde inte följa med.  
Han uppmanades då av sin farbror att desertera från militärtjänsten och följa med honom till Köpenhamn för att där få en vit väst (Amerikaväst) med falska papper för vidaretransport till USA.  
:-) Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna