ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mannerberg, Anders Peter. Mysteriet med hans utvandring 1883  (läst 1241 gånger)

2015-01-18, 15:29
läst 1241 gånger

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Detta är egentligen inte en efterlysning efter en specifik utvandrare utan snarare en efterlysning av information om omständigheterna kring Anders Mannerbergs och hustruns utvandring och hur de lyckades ”försvinna” och dyka upp i USA.
 
Jag har alltså stött på ett mysterium kring ett utvandrat par. Jag har ställt en del allmänna frågor i ämnet under USA/ Övrigt med rubriken Kunde man utvandra och därmed försvinna för överheten?  
 
Jag fortsätter här med de mer personspecifika frågorna.  
 
Lite faktabakgrund:  Min släkting Augusta Margareta Sofia Johansdotter, född 1859-07-19 i Tutö, Rumskulla (H), gifte sig 1880 med Anders Peter Andersson, född 1856-03-24 i Snararp, Rumskulla (H). Paret Andersson/Johansdotter bosatte sig 1882 i Högsby socken (H). 1884 noteras i kyrkoboken att paret flyttar till Rumskulla socken (H) 1884-09-12. (Högsby AI:26 sid 197 och Högsby BI:5 (1874-1894) Bild 138, utflyttningsattest 89.  
De dyker dock inte upp i Rumskullas kyrkobokföring. De försvann alltså. Genom en bou fann jag att de vistas i USA och har efternamnet Mannerberg. Jag har senare spårat dem och deras ättlingar, som också undrar över mystiken kring utvandringen och namnbytet.  
Jag har sökt dem i emigrationsdatabaser. De saknas i EMIBAS, vars källa är kyrkobokföringen, så det är väl naturligt att de saknas här. Däremot finner jag i US Census 1930 att Anders (Andrew i USA) utvandrat under namnet Mannerberg redan 1883, alltså ett år innan de i kyrkoboken uppges flytta till Rumskulla. Ättlingarna i USA vet att Anders kom till USA innan Augusta.  
I Census 1910 lämnas de förvirrande uppgifterna att Anders skulle vara född uppskattat 1846 och immigrerat 1886! Jag har noterat att Census-databaserna innehåller mycket fel, men som ibland kan bero på falska uppgifter från de intervjuade.
 
Det finns i Emigranten en A L Mannerberg med rätt ålder som utvandrade 1883-05-04. Länskod OA. Vad betyder länskoden OA? I Emigranten framgår också att Augusta utreste 1884-09-26 från Göteborg med uppgivet namn Mannerberg och hemsocken Högsby. Datum för hennes utvandring stämmer väl med datum i makarnas utflyttningsattest.  
Ingen förklaring till att de valde/uppgav namnet Mannerberg finns. Ingen relation finns till andra Mannerberg-släkter.
 
Jag har en anteckning om att Anders skulle ha anlänt till New York 1883-05-04, men jag tyvärr missat att anteckna källan. Slarvigt! Jag kan ha blandat ihop med uppgiften om AL’s utvandring i Emigranten.
 
Eftersom jag trott att A L Mannerberg var Anders Peter har jag nyligen försökt reda ut om det finns en A L Mannerberg också och då dyker nya konstigheter upp. Ingen finns i EMIBAS. Det finns i USA en Adolph Leonard Mannerberg som enligt Illinois, Cook County Deaths skulle vara född 1870-11-30.  
Ett publikt familjeträd i Ancestry har en Adolph Leonard Mannerberg född 1854. Hans föräldrar Frans och Hedda(Hilda) var bosatta i Skön (Y) och födda i Ekebyborna (E) resp Tryserum (H), alltså en bra bit från Göteborg.  
Söker jag sedan i svenska folkräkningar i SVAR finns en Adolf Leonard Mannerberg född 1854 i Göteborgs och Bohuslän. Han förekommer i folkräkningarna 1880 och 1890!, alltså 7 år efter att han skulle ha emigrerat!  
Jag har alltså en tid gått i en tro att ”min” Anders Peter Mannerberg var A L Mannerberg, vilket nu inte verkar vara fallet, eller …?
 
Kan någon med god emigrantforskardetektivförmåga ge mig tips om hur man skulle kunna söka reda på de verkliga omständigheterna kring Anders utvandring? Har han lyckats ”smita” ut ur landet och vilken väg och på vilket sätt?
 
Se gärna funderingarna och diskussionen under Övrigt i ämnet också. (Länk ovan i början på inlägget.)
(Meddelandet ändrat av Gignell 2015-01-18 16:33)
 
(Meddelandet ändrat av Gignell 2015-01-18 16:52)

2015-01-18, 16:11
Svar #1

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Lotta Nordin har löst en del av gåtan A L Mannerberg och redan svarat under Övrigt:
 
Göran,  
A L Mannerberg är med all säkerhet Adolf Leonard Mannerberg, född 1854-11-30 i Stockholm. Han emigrerar och lämnar hustru och dotter i Göteborg.  
Födelseort som står i poliskammarens register är troligtvis hemort istället.  
Familjen finns här:  
Göteborgs Oscar Fredrik AI:25 (1886-1893) Bild 52/sid 4048.  
Dottern Olga Elvira Maria emigrerar till Amerika 1898-10-18 enligt Göteborgs Oscar Fredrik AII:2 (1894-1899) Bild 249/sid 644
 
Kan man se att Adolf Leonards föräldrar är Frans Mannerberg och Hedda/Hilda som anges i Ancestry-trädet jag fann?

2015-01-18, 18:28
Svar #2

Utloggad Bengt Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3584
  • Senast inloggad: 2018-07-16, 18:24
    • Visa profil
Länskoden OA betyder nog Göteborgs och Bohus län. Söker man t.ex. på Kungälv på Emigrant-CDn anges Län ibland till O och ibland till OA.
Bengt Johansson

2015-01-19, 11:12
Svar #3

Utloggad Göran Ignell

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 177
  • Senast inloggad: 2021-06-26, 17:52
    • Visa profil
Tack för upplysningen Bengt! Jag som trodde det betydde Okänd Adress i synnerhet med blankt under Församling. Har aldrig stött på länskoden OA i andra sammanhang. Undrar om det var någon skillnad på O och OA?.  
Som Lotta påpekar är det också förvirrande med födelseort i poliskammarens register om nu Församling är hemort.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna