ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Widichsson - Norrbärke  (läst 1025 gånger)

2003-01-26, 20:10
läst 1025 gånger

Carina Pettesson

Hej Kan någon hjälpa mig. har fått en släktforskning från pappa som någon släkting gjorde för några år sen,men skrivigt så smått o kluddrigt.dom har alltid sagt att vi har Vallonsläkte i bakom oss.kan se något utav det som går att läsa.tex Lars Widicksson? f1679 d1763 Far:Widick?Anderson f1644 d1723 Mor:Elisabet?efternamn går ej se f1654 d1732 samtliga iNorbäck församling tror jag det står.Far o Mor gifta 1673 kan dom här vara något från Vallonerna.  Men jag har mycke mamn o årtal till början av 1600-talet bara jag luska ut vad det egenligen står vore tacksam för hjälp.

2003-01-26, 22:02
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

En mycket innehållsrik redogörelse för mansnamnet Widich/Vidik m.fl stavningar finns skriven av Torsten Berglund här. Det var vanligast i västerbergslagen.. -kan ditt Norbäck vara Norrbärke eller kanske Norberg..? (För någon församling 'Norbäck' finns inte.) Just Norrbärke ligger mycket bra till för namnet Widich, men detta är nog från början (medeltiden) ett tyskt namn som var vanligast i dessa trakter i västerbergslagen - så någon vallonanknytning* just genom det namnet tror jag inte föreligger..
*)De egentliga vallonerna inkom ju under 1600-talets första hälft huvudsakligen, och jag skulle tro att dina personer har helt svenska rötter ner på 1500-talet. Mycket sannolikt i Norrbärke/Grangärde trakterna med tanke på detta namn.. Kan du tänka dig att jag gissar rätt på t.ex Norrbärke så tycker jag du skall fråga under Landskap: Dalarna och sedan berörd socken där.
Mvh/Peter

2003-01-27, 10:42
Svar #2

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Peter har alldeles rätt. Vidik är inget vallonnamn utan av tyskt ursprung och förekommer bl.a. bland bergsmanssläkter i Västerbergslagen.  
 
Den Lars Vidiksson som Carina efterfrågar återfinns i Norrbärke dödbok F:2, döde 1763 nr 77:
 
Lars Widichsson ifrån Narfgården, född ibid [=därstädes] d. 2 Februarij 1679. Gift med afl. Anna Ersdr. ifrån Aspmoren. Haft med [henne] 4 söner och 2 döttr. af hwilka 2 af hwardera slaget lefwa. Lefwat christel. Dog af ålderdoms swaghet d. 4 Maij och begrofs d. 12 ejusdem [=samma]. Ålder 84 [år] 3 m[ånader] 2 d[agar]
 
Obs att Norrbärke dödbok samma år (1763 nr 54) även upptar en Lars Vidiksson från Lernbo (född 1709).

2003-01-27, 20:27
Svar #3

Carina Pettesson

hej tack för tipset Peter det var en mycket intresant läsning o tack Torsten för att du hadde kollat upp.men kan du se om när Anna är född om det stämmer med mina uppg f1695 d1758 så att hon samma. mvh carina

2003-01-27, 20:33
Svar #4

Carina Pettesson

Hej igen Peter o Torsten visst stämmde det med Norrbärke när man fick hjälp på traven och läsa det.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna