ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anderson Nels, f ca 1860, em ca 1891, Wisconsin  (läst 499 gånger)

2012-01-18, 21:48
läst 499 gånger

Utloggad Monica Antonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 18:15
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon kan hjälpa mig med följande problem.  
 
Min släkting Bruce på drygt 80 vårar skriver:  
I used to visit the farm where mom grew up when I was little. Grandpa Nels Anderson and Grandma Karen lived on Swede Avenue just out of Sanborn, Wisconsin, a small town about 10 miles South of Ashland, which was about 75 miles South of Duluth, Minn.  
They had about 23 or 24 milk cows.    
Karen's first husband died, and then she married Nels. She had a son, Eward Engen, and after she remarried she had 5 more children with Nels. Gilda, Mom and her twin sister, Myrtle, Oliver, and Rachael.
The Engens had a son, Ed Junior, who died.  The younger son, Keith lives in Germany, where he was Singer of the Court durning his opera career.
Mom was a nurse when she met dad, after he was in the hospital in Duluth with a ruptured appendix. I was born in April, 1929, and sister Karen and brother Warren followed. Dad died in 1950.  Mom remarried about 4 years later, to Duke DeLaFarait. Later they divorced.  They were living in San Diego by  then. Mother died while in Las Cruces, New Mexico, visiting my sister, Karen.  
 
Släkten på hans pappas sida är väl utredd och publicerad. Nu gäller det hans mamma Mabel Gertrud Anderson född 15 feb 1903.
Far: Nels Anderson från Sverige
Mor: Carrie (Kate, Karen) från Norge.  
 
För att kunna söka deras rötter måste man förstås ta reda på vilka de egentligen var. Efter mycken möda och stort besvär hittar jag dem på Ancestry.com i folkräkningarna.  
 
1900
Nels E Andersson, 39 år, anges vara född i jul 1860. Han emigrerade 1891 och bor i Sanborn, Ashland, Wisconsin. Nels är bonde.  
Hustrun heter Carrie Andersson och anges vara född i dec 1865 i Norge. Hon emigrerade 1885. Vigselår: 1898.  
De har alltså varit gifta i två år vid tiden för folkräkningen och har fått gemensamma dottern Gilda C som är ett år. I familjen finns också hennes son Edward T Engen, 11, från ett tidigare äktenskap.  
 
1910
Mes Anderson (Nels Anderson) anges vara född 1861 och vara 49 år gammal. Familjen har adress: Mason, Bayfield, Wisconsin. Här anges att han emigrerade 1890.  
Carrie Andersen anges vara född 1866. Hon är 44 år, född i Norge och emigrerade 1886.  
De har barnen Oliver, 9, tvillingarna Myrtie och Mable, 7, samt Rachel, 3.  
En Margrete Olsson, 51, finns av okänd anledning i hushållet.
 
1920
Nels Anderson har blivit 59 år. Han anges vara, farmer, född 1861 och bor åter i White River, Ashland, Wisconsin. Emigrationsåret är 1888.
Carrie Andersson är född omkring 1865 och har blivit 55 år gammal. Emigrationsåret anges till 1887. Hon kommer fortfarande från Norge.  
Barnen Gilda, Maybel, Myrtie och Rachel bor hemma. De är 20, 16 och 13 år gamla.  
 
1930
Nels Anderson född 1861 är inte längre farmer men bor fortfarande i White River, Ashland, Wisconsin.  
Hon kallas Kate Anderson och anges vara född 1867.  
De ska ha emigrerat 1888 (Nels) och Carrie 1887 eller 1889 (svårläst).
Sonen Oliver har gift sig och tagit över gården. Frun heter Anita och de har två barn.  
 
Det är allt jag hittar.
För att kunna spåra Nils Andersson i Sverige och sedan kunna forska bakåt behöver man identifiera honom med åtminstone födelsedatum och helst också någon slags emigrationshandlingar. Detsamma gäller förstås hustrun Carrie som måhända hette Karin. Det är tämligen lönslöst att söka deras namn i exempelvis Emigranten Populär.  
 
Så jag undrar:
Finns det någon som kan hjälpa mig att knäcka den här nöten?

2012-01-25, 09:22
Svar #1

Utloggad Monica Antonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2019-08-24, 18:15
    • Visa profil
Hej igen,
Familjen är identifierad och hittad i Älvdalen, Sverige.
Nels Andersons namn var Knubb Nils Erik Andersson.  
Tag kontakt med mig vid eventuellt intresse.
monicaantonsson@telia.com

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna