ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlson, Florence f1910 USA - Död 1999 - Ättlingar/kontakter ?  (läst 562 gånger)

2015-05-04, 08:19
läst 562 gånger

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
[color=0000ff]Läggs ut för användaren Lennart Andersson räkning (krånglande konto):[/color]
 
Florence Carlson föddes i USA 1910 och dog där 1999. Hennes föräldrar Oscar T. Carlson f. 1872 och  
makan Annie S. Johnson född 1871, kom från Hannäs i Östergötland (låg visst först i Småland),  
liksom tre av hans bröder, som också emigrerade till USA men återvände.
 
Makarna fick också två pojkar Wilbur och Ives, som var 9 resp 7 år äldre än Florence.
Hon var kusin till min mamma och besökte henne och Sverige på 30-talet via båt.
Sedan försökte min mor få kontakt igen med Florence, men utan resultat.
 
Hon lär ha blivit advokat och bodde först i Meriden Ward 4, New Haven, Connecticut och sedan i Barton, Vermont  
för att till slut vara bosatt i Newport, Orleans, Vermont. Jag har sett familjen i 1910 års amerikanska folkräkning.  
Nu före min resa till USA på torsdag och en vecka framåt - för första gången i mitt liv - skulle det vara intressant att få tag i  
någon i nämnda trakter som kan tänkas känna till Florence eller eventuella barn, barnbarn eller brorsbarn/brorsbarnbarn.  
 
[color=0000ff](Med tanke på ev uppgifter kring levande personer redovisas Lennarts epostadress här lenand7@hotmail.com)[/color]

2015-05-04, 08:51
Svar #1

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
För att gå händelserna i förväg ngt, så finns det en uppgift i Vermont Death Index som redovisar en  
Florence E Drayton f 16 Mar 1910 död 19 jul 1999 i Newport City. Anges bosatt i Barton. Är änka och född i CT.
 
Det finns fler uppgifter på vägen t.ex i Census 1940 som anger att hon då bodde East Haven, New Haven, CT  
med man och en son Calvin några månader gammal. Även Florences moder bodde där då.
 
(Man hittar via Find a Grave föräldrarna begravda på Beaverdale Memorial park, New Haven CT memorial No 16782868 & 16782876).

2015-05-04, 09:16
Svar #2

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Nämnde sonen Calvin (född 13 dec 1939) gifter sig 1963. Han dör i Derby, CT 4 sep 1983.
[Källa: CT Death Index 1949-2012 via Ancestry].
Calvins fru var ett par år yngre - kan mycket väl fortfarande vara i livet.
Om de hade barn kan vara svårare att få klarlagt.

2015-05-04, 16:47
Svar #3

Utloggad Maud Mårtensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2920
  • Senast inloggad: 2023-07-31, 09:45
    • Visa profil
Chansning efter googlande. Utgår från att Calvins hustru gifte om sig. Det framgår av andra träffar att hon hade just det flicknamn som kvinnan som gifte sig med Calvin hade.
 
Calvins giftermål från FamilySearch: https://familysearch.org/ark:/61903/1:1:VWRN-RYC
 
Kanske Calvins omgifta hustru: http://www.rep-am.com/articles/2009/11/15/elections/oxford/446340.txt. Åldern stämmer och hon bodde i Connecticut 2009.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna