ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannesdotter (Pettersson), Amanda Aug. f1863 Ödestugu. Utv 1884  (läst 739 gånger)

2011-09-05, 10:32
läst 739 gånger

Utloggad Solvig Aldorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-02-23, 13:09
    • Visa profil
Hejsan
Jag söker en person som utvandrade till USA 19 september år 1884.
Hennes namn var Amanda Augusta Johannesdotter men enligt Emigranten
Populär 1783-1951 ska hon bytt till sin fars efternamn Pettersson.
Amanda Pettersson åkte från Göteborg till Hull i England.med båten Orlando.
Från Liverpool till New York port med båten City of Montreal anlände dit
6 oktober 1884 enligt uppgifter. Hon var född i Hiegöl Ödestugu år 1863-07-06.
Sedan står det Destination Round Rock Texas. Det är nu jag undrar om någon kan hjälpa
mej vad hon tar vägen om hon bosätter sig där om hon gifte sig och när hon dog.
Skulle bli så glad om någon känner till något om henne.
 
Vänligen Solveig...
 
(Rubrik justerad av moderator för att följa den struktur som anvisas för sidan. Om postaren har frågor kring detta - kontakta per epost/Moderator USA)!

2011-09-06, 09:30
Svar #1

Utloggad Laila Falk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 238
  • Senast inloggad: 2019-10-11, 15:38
    • Visa profil
    • www.bullaren-emigranterna.se
Rötter har tidigare tipsat om www.swedesintexas.com. David Borg som driver denna organisation är mycket hjälpsam. Kontakta honom så får du säkert hjälp.

2011-09-06, 12:54
Svar #2

Utloggad Solvig Aldorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-02-23, 13:09
    • Visa profil
Hej Laila
 
Jag vill tacka dig för tipset det är så skönt när man kan komma vidare
i sin forskning om någon person.
 
Vänliga hälsningar
Solveig..

2012-03-29, 09:56
Svar #3

Utloggad Solvig Aldorsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 74
  • Senast inloggad: 2015-02-23, 13:09
    • Visa profil
Hej
 
Har en fråga om Amanda Augusta Johannesdotter född 1863-07-06 i Hiegöl Ödestugu. Hennes far: Johannes Pettersson mor:Anna Katarina Danielsdotter. Amanda emigrerade till USA år 1884.Enligt passargerarlistor har hon tagit sig efternamnet Pettersson. Hon reser tillsammans
med Johan Alfred Persson också från Ödestugu f:1863 han var dräng.De reser till Hull I England med båten Orlando ska till Round Rock i Texas.  
Åker från Liverpool med båten City of Montreal till New York port 6 okt. 1884. Sedan har jag skrivit till David Borg som  är någon som hjälper
svenskar i Texas att söka efter släktingar. Han fann Johan Persson men kund inte hitta något om Amanda Pettersson.Så min fråga är om någon  
känner till om hon gift sig och flyttat till någon annan stat I USA. Har sökt efter henne på Ancestry Texas men är ej lätt när men inte vet  
var för county hon bodde eller rätt stad. Hon skulle åkt med tåg från New york till Round Rock i Texas. Skulle bli glad om någon vet var hon tog vägen.
 
Tack på förhand.  
 
Vänligen Solveig...

2012-03-29, 12:10
Svar #4

Utloggad Moderator USA

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1328
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Senaste post ovan, har felaktigt lagts i en tråd rörande Samuelsson, Erik - Utv fr Hassela (under Efterlysningar USA-emigranter). Den har därför flyttats hit eftersom tråden rör samma individ, men att posten tillför vissa fakta.
 
Om postaren har synpunkter på flyttningen - vänligen kontakta moderator usa@genealogi.se
(saknar uppgift om epost).

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna