ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Utvandrande bröder till Pörtom, Finland  (läst 1642 gånger)

2004-10-04, 20:20
läst 1642 gånger

Jenny Enqvist

Hej
Jag söker efter två bröder som utvandrade till Finland omk 1786 och bosatte sig i Pörtom.
Min anfader, Pehr Olofsson Dahlbo, var född omk 1751 och hans bror, Erik Olofsson Dahlbo, var född omk 1735.
Undrar om det är någon som stött på dessa bröder någonstans i längderna.
 
MVH
Jenny Enqvist

2004-10-04, 20:48
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Jenny,
Kanske du ska pröva och fråga på det här forumet i Österbotten?
Fungerar som Rötter och språket är svenska.
 
http://www.qnet.fi/westside/discus/
 
Mvh / Berit

2004-10-05, 14:35
Svar #2

Jenny Enqvist

Hej hej Berit
Har redan varit inne på det forumet. Min morfars kommer från Finland, så det är den grenen som gör att jag hamnar tillbaka i Sverige.
Men det verkar inte som jag kommer någonstans med denne Pehr Olofsson. Det är ett vanligt namn, för jag tror att Dahlbo är taget, som bara visar att han och brodern kom från Dalarna eller Värmland/Dalsland
 
Så jag hoppas på att det är någon annan som är släkt med dessa män.
 
MVH
Jenny Enqvist

2004-10-05, 16:43
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jenny,
 
Du kan också få kontakt med forskare på Österbotten här, Vasanejdens Släktforskare r.f.
 
Kanske någon där som forskat på Pörtom? Jag sökte i forskarförteckningen och fann flera som forskar på mina trakter (Vassor i Kvevlax sn). Har skrivit brev till dem nu, får se vart det leder.
 
Mvh / Leif

2004-10-05, 22:33
Svar #4

Berit Tjernberg

Jenny,
Vid en sökning på HisKi:s kyrkböcker på nätet, www.genealogia.fi/hiski?se  går det bara att söka på Vigda 1750-1772 och 1782-1854 Pörtom, men fann dessa Dahlbo:
 
Pörtom - Pirttikylä - vigda
 
Mannens efternamn: DAHLBO => Dahlbo  
Lysning  Vigd  By  Gård  Man  Hustru  By  Gård
 
   2.1.1820  Pörtom     B. Stephanus Dahlbo  Bd:r Margar: Uppgård      
 
   6.6.1826  Österl.     Tp. Joh: Mattss: Dahlbo  Tpd:r Clara Nickld:r Green      
 
   8.7.1842  Pörtom     bd. Sim: Ericss: Dahlbo  p. Maja Lisa Erics:dr Bernas  -    
 
   15.11.1842  Pörtom     h:ns åboen Joh. Simonss: Dahlbo  tj:p. Maria Lena And:dr Gran  -    
 
   22.10.1844  Pörtom     drg. Eric Israelss: Dahlbo  bd:dr. Anna Lisa Johan. Henr:dr Ahlholm  -    
 
   8.12.1846  Pörtom     bd:son And. Simonss: Dahlbo  p. Maja Gretha Erics:dr Dahlbo  -    
 
   17.10.1851  Pörtom     bd:son Joh. Eric Simonss: Dahlbo  bd:dr. Maria Lov. Johan Erics:dr Ahlholm  -    
 
 
7 händelser hittades
 
Mvh / Berit
 
(Dessa träffar kom upp vid sökning på hela Österbotten)

2004-10-06, 16:57
Svar #5

Jenny Enqvist

Hej hej
Anledningen till att jag söker på Dalarna ,är att jag hört släkthistorier om dessa bröder. Och att de kom från Dalarna eller Värmland/Dalby och i kyrkböckerna i Finland står det bara att de föddes i Sverige omk 1751 och 1735. Pehr är alltså min mf mm ff f på min finska sida och han gifte sig med Catharina Johansdotter f. 1743 i Pörtom. Kyrkböckerna i Österbotten har brunnit emellanåt, så det är svårt att följa släkter bakåt. Så eftersom bröderna kom från Sverige, så fortsätter jag söka på anfäder till dem här. Ättlingarna har jag ju redan.  
Min morfars anfäder går annars tillbaka ända till 1400-talet, så jag tror inte att jag kommer så långt med dem mer.
Håller nu på med dessa bröder och försöker lista ut varifrån de kom egentligen. Samt en hel bunt med folk i Söderbärke, Skinnskatteberg och Hed (U), samt Ramsberg (T)
 
Tack för er hjälp, men det var inte den informationen jag sökte. Jag har haft kontakt med dem på westside/diskus och vasanejdens släktforskare och de vet inget mer än jag. Har fått en del material därifrån förut
 
Med vänlig hälsning  
Jenny Enqvist i Malung

2004-10-06, 17:06
Svar #6

Anders Andersson

Det låter som om vi skulle behöva en skiva med Sveriges Befolkning 1750 eller så...

2004-10-06, 17:46
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Av detta ser man att det är bra om den som frågar är så utförlig som möjligt och talar om exakt vad det är man vill veta, så att en hel del folk inte gör en insats förgäves, när de kommer med info som frågaren redan har.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna