ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-11  (läst 2095 gånger)

2006-10-11, 17:39
läst 2095 gånger

Monica Svensson

Hej Mats!
 
Tusen tack för dessa uppgifter. Min mamma har ingen bouppteckning efter sina föräldrar. Eftersom hennes tvillingsyster var bosatt i Usa fick hon säkert detta. Hennes syster Doris som avled i September 2006 var boende på ett sjukhem och hade ingen förmåga  att överhuvudtaget göra speciellt mycket. Du skriver att det finns mera uppgifter, är intresserad av allt. Min mamma  som bor här i Sverige är till åren och glömsk, har inte lyckats få några uppgifter av henne.Jag tror att även min mamma skulle bli glad av att få ta del av materialet.  
Mvh, Monica Svensson.  
rd.

2006-10-11, 23:17
Svar #1

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Monica
 
Det finns uppgifter om Earl Kehler, men jag blir inte riktigt klok på en del av dem. Han finns med på Census 1930 enligt ovan, men samtidigt finns det en Earl L Kehler, som verkar vara samma person, intagen på Pennsylvania Lunatic Hospital, enligt 1930 United States Federal Census > Pennsylvania > Dauphin > Susquehanna > District 102.
 
Earl är son i följande familj enligt census 1900
1900 United States Federal Census Record  
about Earl L Kehler  
Name: Earl L Kehler  
Home in 1900: West Eldred, Schuylkill, Pennsylvania  
Age: 5  
Estimated Birth Year: abt 1895  
Birthplace: Pennsylvania  
Relationship to head-of-house: Son  
Father's name: Robert C  
Mother's name: Ida S  
Race: White  
Occupation: View Image  
Neighbors: View others on page  
Household Members: Name Age  
Robert C Kehler 41  
Ida S Kehler 33  
Minnie M Kehler 16  
Frank J Kehler 13  
Ora T Kehler 10  
Clarence S Kehler 8  
Earl L Kehler 5  
 
Källa 1900 United States Federal Census > Pennsylvania > Schuylkill > West Eldred > District 143> sheet 3B
 
Pappa Robert likväl som mamma Ida har bägge föräldrarna från Pennsylvania.
 
Förmodligen är det Roberts far som de bor grannar med, Frank Kehler född 1829, även han har föräldrar från Pa. Samma gäller Franks fru, Lidia som finns med census 1880 men som avlidit innan 1900.
 
Enligt WW1 draft card är Earl född 27 mars 1895 i Ashland, Pa. Han är slaktare och är 1917 single.
 
I census 1920 anges han vara Driver hos Butcher.
 
Som sagt ovan finns han två gånger i census 1930, om det nu inte finns två Earl Kehler, vilket verkar otroligt.
 
Det som dock får mig att fundera är att på ett WW2 Registration Card från 1942 finns det som verkar vara samma Earl Kehler boende i Mount Joy, Lancaster,Pa och arbetar på en chokladfabrik.  
 
Om detta är samma man vet jag inte, men.....
 
Mats

2006-10-12, 06:30
Svar #2

Monica Svensson

Hej Mats.
Ett jätte stort tack för all hjälp. Ja, det verkar konstigt att det skulle finnas två med namnet Earl??? Det måste ju vara en och samma person? Du hittade möjligtvis inte något om hans mentala sjukdomsbild? Kanske finns det inga uppgifter om detta? Tack än en gång!
Mvh, Monica.

2006-10-12, 11:20
Svar #3

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det är säkert samma person. Han angavs med sin hemadress till den som kom och intervjuade för census och sedan också på listor över patienter på mentalsjukhuset.  
 
På websidan: http://www.phmc.state.pa.us/BAH/dam/rg/sd/r23harsd.htm
 
kan du läsa mer om sjukhuset. Speciellt denna del av arkivet borde intressera, det finns på The Pennsylvania State Archives, Third and Forster Streets, Harrisburg. (Our mailing address is 350 North Street, Harrisburg, PA 17120.)  
 
Här kan du alltså få mycket uppgifter om Earl, inklusive diagnos om du har tur
 
:
 
Admission Registers,
1851-1969.
(8 volumes)
 
{series #23.139}
 
Arranged chronologically by date of admission and thereunder alphabetically by patient surname.
 
A record of patients admitted to the Pennsylvania State Lunatic Hospital and the Harrisburg State Hospital. For the years 1851-1956, the hardback bound books list patients number, name, admission date, age, race, whether indigent or private pay, nativity marital status, number of children and living brothers and sisters, occupation, and the county, city, and township of previous residence. Also given is the name of the person by whose authority sent, the date and signature appearing on the medical certificate, the name of the disorder if identified, the symptoms of the supposed sign of insanity, any complication, and whether the patient was suicidal, homicidal, paralytic or a congenital idiot. Where applicable, notations the date of discharge, whether the patient died or did not improve, the period of residence in years, months, and days, and other remarks. Information provided for years 1956-69 includes the patient's registration number, name, date of admission, whether indigent or private pay, county of residence, type of commitment form, date of discharge or death where applicable, and remarks.

2006-10-12, 19:30
Svar #4

Monica Svensson

Hej Chris.
Tack för allt material. Meeeeen var kan jag hitta uppgifterna? Vad jag förstår så måste jag beställa böcker eller dokument????
Mvh, Monica Svensson.

2006-10-12, 21:03
Svar #5

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Jag skulle börja med att skriva till arkivet, man ska tydligen använda ett speciellt formulär som finns på:
http://www.phmc.state.pa.us/bah/dam/mailreform.pdf
 
Det kostar tyvärr 25 dollar. Då gör de uppslag på en person och skickar kopior etc. Men det verkar som det är ett ganska unikt arkiv för USA, att kunna få uppgifter om en patient på ett statligt mentalsjukhus.

2006-10-12, 21:12
Svar #6

Monica Svensson

Hej igen!
 
Ok, tack för den upplysningen.Då skall jag skriva till dem på arkivet. Tack så mycket för all hjälp jag fått av dig.
Mvh, Monica.

2006-10-14, 23:36
Svar #7

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1061
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 11:10
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej,
Tack vare fantastisk hjälp på anbytarforum har jag fått fram det här:
 
Lars Johan Karlsson, född 27 dec 1865 i Mjöbäck(P-län)(enl pastorsexp Mjöbäck), son till Hanna Kristina Gustafsdotter (enl Sveriges befolkning 1890). Emigrerar 20 mars 1891, destination New York (enl Emigranten populär 2006). Gift 2:a gången efter 1892(enl medlemslängd Bethel Evangelical Lutheran Church, Braddock, Allegheny, PA) med Ida Mathilda Andreasdotter/Andersson, född 27 aug 1868 i Ambjörnarp, död före 1900 troligen i Braddock, PA.
 
Via pastorsexpeditionen i Mjöbäck fick jag följande uppgifter:
 
Lars Johan Karlsson är gift 3:e gången 26 okt 1900 i Augustana Synoden i USA med Alfrida Andersson, född 15 apr 1873 i Örsås, (P-län). De fick tre barn, samtliga födda i N.Braddock,PA(USA). Ida Kornelia född 21 dec 1900, Anna Linn?a född 22 jun 1903 och Hildur Emilia född 30 jun 1905. Två år senare återvänder familjen till Mjöbäck i Sverige.
 
Alfrida Andersson kommer till USA 19 mars 1896, med skeppet Teutonic, destination Braddock ( enl Ellisisland).
 
Nu återstår bara några frågor.  
 
Kan någon hitta Lars Johan Karlsson och kanske hans tredje hustru Alfrida i US census 1900 i N.Braddock, PA?  
 
Var kan jag hitta hans andra hustru Ida Mathildas dödsdatum, död mellan 1892 och 1900 troligen i N.Braddock?
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2006-10-16, 09:13
Svar #8

Anneli Isakssson

Hej, tänk vad anbytarforum är fantastiskt. Med tidigare hjälp, se ovan och det själv har hittat i Sveriges dödbok och via ett telefonsamtal till Revesjö lyckades jag få kontakt med ett barnbarn till min Lars Johan Karlsson. Han hade inte namnen på Lars Johans första och andra hustru(min Ida Mathilda), men han visste att båda dog unga i barnsäng. Även barnen dog enligt honom.  
 
Vilken lycka, efter flera års letande har jag namnet på Idas make och behöver nu inte längre leta efter Idas ättlingar. Jag har fått Lars Johans ättlingar istället.
 
Bara mina sista frågor återstår, se ovan. Idas dödsdatum kan kanske själv få fram. Jag har nämligen hittat en adress till Carnegie Library of Pittsburgh, där man kan beställa en kopior ur ett dödsregister. Men jag har ingen tillgång till US census 1900.  
 
Har någon tid att leta efter Lars Johan och Alfrida i N.Braddock, Allegheny county, PA?  
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2006-10-16, 17:56
Svar #9

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns bara en Alfrida Carlson i Alleghenny 1900 och hon är 2 år och dotter till änkan Carolina Carlson, census är i och för sig gjord redan på våren så hon borde stå under sitt flicknamn. Det finns ingen Alfrida eller Anderson heller.
Det finns en Charles Carlson med hustru Matilda, immigrerade 1891, står som födda mars 1865 och aug 1868 (Charles och Lars låter ju ganska lika, födelsedata kan vara fel), de bor i Lafayette, Mc Kean, PA och har Hilda, Emmerd, Ellen och Martin. Så det stämer inte riktigt med dina Karlssons.

2006-10-16, 19:45
Svar #10

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1061
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 11:10
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Chris, eftersom paret du hittade har fyra barn, så måste det vara en annan familj, men tack i alla fall för försöket. Alfrida kan också finnas hos en av av sina syskon, som också emigrerade till USA, kanske under namnet Frida. Hennes syskon:  
 
Benedikte Andersdotter f. 1866 emigrerade 1887
Alfred Andersson       f. 1868 emigrerade 1889
Ida Andersson          f. 1870 emigrerade 1891
Leander Andersson      f. 1875 emigrerade 1893
Samtliga födda i Örsås. Jag har inte mer uppgifter om syskonen och jag har inte lyckats hitta dem på Ellisisland.
 
Jag tänkte inte på hennes syskon, när jag skrev mitt förra inlägg. Finns någon av dem i Allegheny och Alfrida kanske där?  
 
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2006-10-17, 18:32
Svar #11

Kerstin Thölix

Hej Anneli!
 
Jag tror att jag kan ha hittat en del av syskonen.
Det här är från cencus 1920.
Name Leander Andersson
Home in 1920 Swissvale, Allegheny Pennsylvania.
Age 44 years
Estimated birh year abt 1876
Relation to head of house Brother -in-law
Household members
August Nelson 52
Bessie Nelson 53
Edna Nelson 15
Alice Nelson 12
Melvin Nelson 10
Leander Andersson 44
Benedikte kan väl ha blivit Bessie ?
 
I 1910 års cencus så bor familjen i North Braddock Mattock street 286
August Nelson 42  
Bessie Nelson 43
Anna Nelson 14
Edna E Nelson 5
Alice J Nelson 2
Leonard Nelson född 8/12
August och Bessie har då varit gifta med varandra i 19 år. Alla barnen är födda i Pennsylvania.
 
jag hittar dem inte i 1900 års cencus.
 
MVH Kerstin

2006-10-17, 18:53
Svar #12

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1061
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 11:10
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Hej Kerstin, vad intressant! Tack så hemskt mycket. Det verkar ju vara rätt personer. Åldern på Bessie stämmer ungefär med Benedikt.Står det också när de kom till USA i census? Jag ska kontakta barnbarnet till Alfrida. Han kanske vet något mer om hennes syskon.  
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2006-10-17, 21:01
Svar #13

Kerstin Thölix

Leander Andersson ska ha immigrerat 1893 och Bessie Nelson 1887. August Nelson ska ha immigrerat 1886.
 
MVH Kerstin

2006-10-17, 21:59
Svar #14

Utloggad Anneli Isaksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1061
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 11:10
    • Visa profil
    • www.kindsdombok.se
Kerstin, allt stämmer, har talat med barnbarnet. Benedikt kallade sig Bessie. Släkten i Sverige hade tydligen haft kontakt med Bessies familj. Jag visste inte det när jag ställde min fråga. De har både brev och kort från USA, men har förlorat kontakten. Ska ta en titt på deras material innnan jag ställer nya frågor.  
Än en gång tack för din hjälp.
Vänliga hälsningar
Anneli Isaksson

2007-02-19, 19:28
Svar #15

Sören Molin

Hej,
Min morfar var oäkting. Hans far tvingades av sina föräldrar att emigrera till USA. Jag vet
att morfars far var slaktarson och hans namn var Karl Oskar Hjalmar Nilsson född 18/10 1858 i Stensberg i Döderhult socken.
 
Han ska ha emigrerat till USA den 27/11 1882. Enligt obekräftade uppgifter ska han ha varit i England, och han uppges sedermera blivit professor i USA och ska ha avlidit i Altoona 1937.
 
Finns det någon där ute som kan bekräfta ovanstående och helst komplettera med nya uppgifter?

2007-02-19, 21:58
Svar #16

Utloggad Mats Ahlgren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4737
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 20:42
    • Visa profil
Sören
 
Så här ser det ut på CD Emibas
 
Post 326961
Nilsson, Carl Oskar Hjalmar
Student (ogift man)
f. 18/10 1858 i Döderhult, Kalmar län (Småland)
Utvandrad 22/4 1891
från Särskild Förteckning, Döderhult, Kalmar län (Småland)
till Amerika
Källa: Husförhörslängd, s. 960
Emibas emigrationsakt: Döderhult H 1891 020

2007-02-20, 10:28
Svar #17

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Det finns en Charles Nelson i Altoona 1920 med rätt ålder men han är kontorist vid järnvägen, immigrationsår stämmer inte heller. En annan Carl S Nelson finns på en kyrkogård i Altoona, dödsår 1937 men född 1876. Pennsylvania har dåligt med dödsregister på nätet.
 
Det emigrationsår som anges i Emibas kanske inte är det rätta - han emigrerar ju från särskilda listan som kan innebära att han redan varit borta från  socknen ettt tag.
 
Om han verkligen var professor (dvs lärare i största allmänhet) i Altoona borde det varit på Pennsylvania State College tycker man tills man ser att Altoona Campus grundades 1939, däremot finns det andra delar som började mycket tidigare. Det kan finnas andra colleges där. Om man hittar ett troligt så har de ofta mycket bra personalregister där man skulle kunna hitta honom. Du kan ju pröva med Penn State http://www.psu.edu/

2007-03-07, 21:52
Svar #18

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Vet någon något om Axel Hugo Sahlberg, född 1874 i Pennsylvania? Troligtvis i Greenfield. Han ska ha gift sig och fått barn i USA. Men varit hemma i Sverige i en mellanperiod också.
 
Hans föräldrar var Beata Sahlberg(Jansson) ,född 1845 i Nysund i Värmland (död 1920) och August Sahlberg (om honom vet jag ingenting).
 
De emigrerade någon gång mellan 1867-1877.
Med sig när de emigrerade ,hade de Axel Hugos äldre bror Ernst August Sahlberg ,född 1867 i Visnum, Värmland.
Tacksam för all slags info.

2007-03-08, 12:13
Svar #19

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej Gun-Britt
 
I Emibas finns Axel Hugo:
 
Post 843181
 
Sahlberg, Axel Hugo
Son (ogift man)
 
f. 20/3 1874
 
Utvandrad 26/4 1895
från Långerud, Visnum, Värmlands län (Värmland)
till Nordamerika
 
Källa: Husförhörslängd, s. 283
 
Emibas emigrationsakt: Visnum S 1895 004
 
1870 utvandrar hans föräldrar:
 
Post 842468
 
Sahlberg, August
Handlande (gift man)
 
f. 1/8 1838
 
Utvandrad 9/5 1870
från Sommerstad Holmen, Visnum, Värmlands län (Värmland)
till Nordamerika
 
Källa: Husförhörslängd, s. 367
 
Emibas emigrationsakt: Visnum S 1870 035
 
med hustru Beata f 8/81 1845 och barnen Ernst August född 21/6 1867 och Lady Teresia Cecilia f 6/4 1869.

2007-03-08, 12:53
Svar #20

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I Långerud, Visnum 1890-1895 bor enl husförhör:
änkan Beata Jansson f 8/8 1845 i Nysund
son Axel Hugo Sahlberg f 20/3 1874 i N Amerika
dotter Agnes Albertina f 14/9 1871 i N Amerika
hennes oä dotter Elsa Teresia f 7/1 1895 i Visnum
 
Beata Jansson änka efter A Sahlberg
Axel får Kungl Majts tillstånd att emigrera 1895.
 
Beata blev änka 23/9 1879
 
Det finns en Axel Sahlberg med hustru Hannah i Vermont vid mönstringen till 1a världskriget, han anger dock sin födelsedag till 23/3 1874 och är naturaliserad medborgare, din Axel borde varit medborgare eftersom han är född i USA men han har registrerats för värnplikt i Sverige 1895 så det verkar osäkert. Han är då farmer, men i passagerarlistorna finns en Axel Sahlberg med hustru Hannah och son Valdemar 6 år som kommer från Sverige 1912, amerikanska medborgare. Han är marmorslipare i West Rutland, Vermont. 1934 reser han igen, då står det att han blev medborgare 1902 i Vermont. Han har då en ny hustru med sig: Alma Sofia 54 år från Alnö, ej medborgare så han har nog hämtat henne. Enligt Rutland directory är han 1907 mjölnare och bor på Chapel Street.
 
Hans bror Ernst, snickare utvandrar för andra gången från Visnum (Valunda) 7/4 1893. Han verkar också bo i Vermont 1910, Ernest Salberg (fel födelseår i census) med svensk fru Lydia och barnen Ernest Connan 12 och Florna VJ 6.
 
Kom ihåg att dessa uppgifter inte är 100% säkra, men de verkar troliga.

2007-03-09, 00:11
Svar #21

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Hej Chris
 
Det var mycket matnyttigt i det du skrev, som jag inte visste. Och det tackar jag för. Flickan Lady Teresia Cecilia finns inte med på Sv befolkning vare sig 1890, eller 1900.
 
Någon har nämnt namnet Teresia, men nu finns det ju svart på vitt att hon existerat.
 
Finns några frågetecken till, som kanske går att räta ut. Om du kan hjälpa?? Eller någon annan.
 
Det har antytts att familjen August Sahlberg kom hem igen 1877 till Sverige igen från USA.
 
I Sv Befolkning  1890 hittade jag med mycket möda Beata Salberg under efternamnet Jansson och där står också Axel Hugo med efternamn Jansson?????Beata kanske har tagit tillbaka sitt flicknamn? Vet inte vad föräldrarna hette, men hon var ju född i Nysund i Värmland.
 
Det stämmer säkert bra att Axel Hugo Sahlberg hade en son Valdemar( någon har talat om Valle).
 
Går det att se när han är född?? Någon har också sagt, att det ska finnas ytterligare en son till Axel med namnet Axel. Antagligen yngre än Valdemar. Och kan man se vidare om dessa söner bildat familj?
 
Jag har tittat i Familysearch och där står, att Axel Hugos fru skulle heta Johanna Pettersson, så Hannah är nog en förkortning då. Så det stämmer bra.
 
Axel står ju som skriven i Långerud 1890 i SV befolkning, så kanske var han registrerad för värnplikt här då. Han var ju född i USA. Men blev han då amerikansk medborgare av födseln? Eller registrerades han om till svensk medborgare när familjen kom tillbaka?I de register jag tittat står ju endast att han är född i USA.
 
Axels bror Ernst Sahlberg var mycket riktigt snickare. Men vaga uppgifter ( muntliga och kanske inte alla sanna) säger att Ernst fru skulle hetat Anna och kommit från Finland eller Polen.
 
Har bara hört muntligt att Ernst Sahlberg skulle ha en dotter Viktoria Sahlberg, bör vara född 1808-1810 ca. Viktoria skulle sen ha gift sig mycket sent och då hetat Benson. Kan det stämma?
Har inte vetat om några söner till Ernst.
 
Chris än en gång ett stort tack!!! Och hittar du något mer så är jag glad.
 
Jag försöker reda ut släkten Sahlberg på TVÅ fronter! Min mans mor( min svärmor) Ketty är född Sahlberg och min vänninnas mormor är född Sahlberg. Båda två har släktgrenar i USA.
 
Vi har en käpp hemma, skickad från USA till Sverige. På käppen är inristat dessa ord från Nels Christian to P. Sahlberg ,Chrismas 1892.
 
Vi tror att P:et står för Petter Sahlberg, född 1835-09-09( min mans morfars far). Petter är född i Västra Sallerup i Skåne, men vi hittar inga syskon till honom.Och vi tror att Christian kan vara en bror. Men han finns inte i V. Sallerups födelsebok, så han måste vara född på annan ort då.Hur vi än försöker så går vi bet.Det är inte lätt.
 
Och vi äger också ett gammalt fotografi taget 1916, föreställande en affär mitt i Köpenhamn. Över dörren  till affären står tydligt ägarens namn till affären Chr Sahlberg.Men vi vet inget omhur Petter och Christian är släkt.Och vi vet inte om det är denne Christian Sahlberg som har skickat käppen. kanske dåtill Petter. Käppen har min man fått från sin mor.
 
Som sagt tacksam för alla slags upplysningar.
Gun-britt Lindblad

2007-03-09, 09:37
Svar #22

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Hej
 
fd Handlanden August Sahlberg m familj (3 män 3 kvinnor) flyttade från N Amerika till Visnum (Långerud)4/10 1879. Vilket inte stämmer med datum för att Beata blev änka i husförhöret!. Konstigt nog så står samma dödsdatum i hfl 1876-81 (GID 538.52.48900), man måste fört in inflyttningen i efterhand. I dödboken anges att han dog 23/9 1879 på lazarettet i Karlstad enligt attest därifrån, dödsorsak: kroniskt hjärnlidande. Alla 4 barnen var med hem till Sverige, de flyttade från Titusville, Pennsylvania. Beata återgick till svenskt namnskick när hon återtog namnet Jansson, det kan ha varit prästen som bestämde det.
 
 
Om man föds i USA så blir man automatiskt medborgare, men man måste avsäga sig alla andra medborgarskap vid myndighetsåldern. Axel var tydligen svensk medborgare eftersom han mönstrade till värnplikten här. Han tog alltså sitt svenska medborgarskap när han blev myndig.
 
Lite mer sökande efter Axel i amerikanska census med olika stavningar visar att 1920 bodde han  i Rutland, Vermont med Hannah och son Axel 14 år. Hannah står som svensk, immigrerat 1892, 40 år gammal. 1910 bor de också i Rutland  (stavas Solberg!), då står det 1895 som immigrationsår på Hannah.
 
Jag har ett annat bättre alternativ till Ernst, som stämmer med dina uppgifter:
 
Ernest Sahlberg, 52, i New Jersey, Jersey City med hustru Anna 1920. Immigrerat 1893, Anna 1900 från Finland. Barn: Anna, 15, Ernest, 13 och Axel, 9. Där stämmer barnens namn med familjen. Ernest är cabinet maker dvs finsnickare. På barnen står det konstigt nog att deras mor är fransyska, kan Anna vara styvmor? 1930 står det Finland så det kanske var en felskrivning. 1930 bor de kvar i Jersey City men sonen Ernest har flyttat till Westchester, New York, han gör senare militärtjänst i Europa under 2a världskriget. Han dör i Westchester i maj 1986, född 3 dec 1906.
 
Det finns en Victoria Sahlberg f 30 dec 1904 i Woodcliff, New Jersey som anänder till USA 12 okrober 1938 efter en kryssning. Hon bor då på 1083 Seson Avenue, North Bergen, New Jersey. Hon är ute och kryssar igen 1940, då står hon som född i Union City, NJ och boendes på 8015 Second Avenue, North Bergen. Kan detta vara den som i census heter Anna?
 
Jo, det kan det och kryssningar gillade hon:
 
19 oktober 1950 återkommer hon efter en kryssning i 1a klass, då heter hon Anna V Sahlberg och bor på 1003 74th Street, New Bergen.
 
Annie V Sahlberg kom också från Le Havre, Farnkrike 1935 och från Göteborg på Drottningholm 13 oktober 1938. Samt 25 juli 1947 från Stockhom med flyg. Det finns 4 st Anna med rätt födelsedatum som avlider i New Jersey enligt Social Security, vet inte om någon av dem är Anna Victoria som gift.

2007-03-09, 10:37
Svar #23

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Lady Theresia flyttar 2/10 till Timmele i Älvsborgs län, i utflyttningslängden har hon plötsligt namnet Lydia istället för Lady.
 
Hon utvandrar därifrån till Amerika 1888:
 
Post 3576
 
Salberg, Lydia Teresia Cecil
Piga (ogift kvinna)
 
f. 6/4 1869 i Visnum, Värmlands län (Värmland)
 
Utvandrad 11/4 1888
från Nöre, Jon Staffansgården, Timmele, Älvsborgs län (Västergötland)
till Amerika
 
Källa: SVAR; Husförhörslängd, vol. Timmele AI:9, s. 202
 
Emibas emigrationsakt: Timmele P 1888 015

2007-03-09, 10:50
Svar #24

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
I Timmele bor hon hos en Johan Leonard Gustafsson som är son på gården. Hans systrar har varit i Amerika och återvänder dit. Maria Bernhardina Gustafsdotter Andersson  reser samtidigt som Lydia.

2007-03-09, 16:30
Svar #25

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Och mycket riktigt hette Anna Victoria Benson i efternamn. Hon dog i Florida enligt Social Security:
 
Name: Anna V. Benson  
SSN: 140-05-4686  
Last Residence: 33914  Cape Coral, Lee, Florida, United States of America  
Born: 30 Dec 1904  
Died: 23 Jun 1994  
State (Year) SSN issued: New Jersey (Before 1951 )  
 
Mannen kan kanske ha hetat Harry Benson född 25/4 1901 död 1980.

2007-03-09, 19:34
Svar #26

Utloggad Magnus Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 139
  • Senast inloggad: 2024-04-02, 10:35
    • Visa profil
Hej!
 
Historien kring amerikanska medborgarskap är tyvärr inte så enkel att man alltid blivit medborgare bara för att man blivit född där. Det var inte förrän 1898 som högsta domstolen bestämde att alla barn födda i USA av icke-medborgare hade rätt till medborgarskap automatiskt, och detta beslut är fortfarande omtvistat. De tidigare reglerna är alltför många för att redogöras för här. Vad som kan sägas är att det oftast var faderns medborgarskap som avgjorde barnets medborgarskap under en lång period.
 
Med vänliga hälsningar
 
Magnus Persson

2007-03-09, 20:46
Svar #27

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Aha, det förklarar saken, fadern hade ju inte hunnit skaffa medborgarskap eftersom de var i USA bara några år.

2007-03-11, 19:31
Svar #28

Utloggad Gun-Britt Lindblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 453
  • Senast inloggad: 2008-10-18, 20:53
    • Visa profil
Familjen Sahlberg var inte lätt att få ihop. Hur jag än söker, så kvarstår frågetecken. Tackar  Chris jätte, jättemycket för många många bra uppgifter, som går att lägga till pusslet. Och det var en hel del det! Men funderar över följande:
 
Axel Hugo Sahlberg, född 20/3(alternativt23/3 1874, blev så småningom kvar för alltid i USA med sin familj.
Han var ju gift med Johanna Pettersson(i USA kallad Hannah).De gifte sig enligt Family search 1901-06-25 på Manhattan har jag sett nu.
 
Johanna Petterssons föräldrar hette Peter Ericksson och Maria Andersson enligt Familysearch.
Så Axel Hugo, född 1874 och hans fru Hannah bör ligga begravda i USA. Och även sönerna kanske med familjer?(Waldemar och Axel jr)Om det nu stämmer, att de är hans söner.
 
Det stämmer också säkert ,att Axel Hugo sr, när han bodde i Vermont var farmer, för ryktet gick att han ägde en gård.
 
På denna gården lär också sonen Axel( far och son hade samma namn) ha bott(ingen aning när  Axel jr föddes eller dog).Eller var? Vet någon?
 
Denne son Axel jr, ska ha varit gift med en polska, som tog med sig tre barn i boet, när hon gifte sig med Axel Sahlberg jr. Axel och polskan fick inga egna barn. Kan Alma Sofia från Alnö vara polskan?
 
Hur kan nu allt detta hänga ihop???? Kan någon hjälpa?
 
Axel jr:s bror Waldemar Sahlberg.Född när????Vet någon? Dog när?? Vet någon? Lär ha fått tre döttrar. Kan du Chris, som är så jätteduktig på att hitta det mest omöjliga i alla register hjälpa, eller någon annan?
 
Undrar också när Lady (Lydia)Teresia Cecilia  Sahlberg dog? Hon var född 1869-04-06, i Visnum, Värmland. Man säger att hon lär ha dött ung. Kan det stämma?? Och var dog hon? Hade hon familj???
 
Vad gäller Axel Hugos bror Ernst, så måste jag nog fundera mera. Enligt vad som sägs, så ska han bara ha fått en enda dotter, Victoria Sahlberg Benson .Och hon gifte sig sent och fick inga egna barn.
Och Ernst Sahlbergs fru ska ha kommit från Finland och hetat Anna. Så får inte ihop de övriga nämnda barnen(pojkarna) riktigt in i familjen.
 
Mycket tacksam för hjälp av alla slag. De register jag har 1890, 1900. 1970 och dödboken ger mig inte mer info.
 
Gun-Britt Lindblad
Och tack igen Chris och Magnus för de värdefulla upplysningar jag redan fått av er.

2007-03-11, 21:04
Svar #29

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Gun-Britt
 
Jag tror att den senare Ernst, i New Jersey, är din Ernst Sahlberg. Han hade bara dottern Anna Victoria och var gift med Anna från Finland. Den Ernest Salberg som finns i Vermont måste vara någon annan och då stämmer det ju.
 
Axel som hämtade frun Alma Sofia från Alnö är Axel Hugo, som tydligen blivit änkling och gifter om sig på gamla dagar.
 
Det är märkligt svårt att hitta mer om dem, de måste ändrat stavning på namnet mer än vanligt. Vermont och New Jersey är inte de bästa staterna att leta i, det finns inte så mycket register etc på nätet.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna